Jakopääremontti edessäpäin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jopez
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Helmi 09, 2008 15:46

Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja jopez »

Nyt taitaa tulla eteen se pahiten pelätty :( Konehuoneesta on alkanut kuulumaan selvinkuultavaa rohinaa tässä kuluneen syksyn aikana, joka tulee jakopään suunnalta. Eli todennäköisimmin iso remontti edessä. Autolla on rullattu 245tkm ja on mallia 98. 2,3t. Osien hintaa kyselin jo ProCarServiceltä. Nyt vain olisi edessä kaksi vaihtoehtoa: kysellä liikkeiden hintoja huollosta, tai itse väkertää. Liikkeessä hinta huollolle todennäköisimmin nousee lähelle tuhatta euroa, mutta saisi ainakin takuun huollolle, eikä tarvitsisi itse "liata käsiä". Mutta toisaalta tuhat euroa on sen verran iso raha ja kun itsellä olisi vielä mahdollisuus tehdä huolto itsekin. Kirjoitinkin tämän sen takia, kun haluaisin kuulla muiden käyttäjien kokemuksia jakopääremontista. Käytittekö huollossa? Huolsitteko itse? Mitä kustansi? jne.
Jotain tässä on jokatapauksessa tehtävä, teki sitten itse tai ei.

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja jus »

Vähän ohi aiheen, eikös huoltaminen ole nyt jo myöhäistä, ja pitäisi puhua korjaamisesta :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
92-54
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Loka 27, 2007 22:54
Paikkakunta: oulu

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja 92-54 »

Omaan 2.3t automaattiin tein pari vuotta sitten itse kyseisen homman. Osat muistaakseni luokkaa 350euroo Merkkiliikkeestä haettuna. Sai valmiin sarjan missä on ketjut,rattaat ym. tarpeellinen. Aika v-mäinen homma oli. konetta piti vetää liinoilla sievästi kuskin puolelle päin jotta sai jakopään kopan pois ja silti oli ahdasta. Kannattaa myös huomioida se että ajoitusmerkit ei satu aina tismalleen samaan uusilla hiluilla verrattuna vanhoihin. johtuu vanhan ketjun venymisestä. Itse korjailen työkoneita ammatikseni joten jollain tavalla työkalut pysyy kädessä. Ihan helpoimmasta päästä kyseinen homma ei kyllä ole.
saab 92b -54, 99LEA -74, 900 3d 2.1 -92, 9000 2.3turboS -91, 9-5 2.3t A -98, 9-3 aero cab -01, -10 9-5ng tid4 A, -11 9-3 ttid
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja jkotka »

tilasin oman setin parts for saabilta
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
kohtuu hintaan.

Vielä asentamatta mutta toisaalta kun kone on ulkona autosta ja moottoripukissa ei varmaan homman vaikeusaste ole ihan samaa luokkaa kun jos autossa yrittäisi asentaa.

Sitäpaitsi, autossa asennettuna tuo ei olis mulla edes onnistunut kun se saspainoketjun ohjurirattaan kiinnittävä torxi porsi heti kättelyssä itsensä pyöreäksi.
-
Janne #2769 stcf #40
jopez
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Helmi 09, 2008 15:46

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja jopez »

Tuolla PartsforSaabissa korjaussarjan hinta on ainakin huomattavasti huokeampi, kuin ProCarServicellä. Tuolta tilatessa tuotteet pystyy kaiketi maksaa tilisiirrolla, ainakin niin ymmärsin :roll: Onko postimaksun suuruudesta ja toimitusnopeudesta tietoa? Sieltä mieluiten tilaan, mistä halvimmalla saa. Raha on kallista nykyään :wink:
jopez
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Helmi 09, 2008 15:46

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja jopez »

Onko vastaava sarja, kuin partsforsaabilla, sisältäen kaiken saman?
päällikkö
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 17:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja päällikkö »

Tuo jakopään ääni on ilmeisesti aika selvä, kun alkaa olla remontin aika, vai? Olen tuota omaa, pari viikkoa sitten hankittua 2,3:sta koettanut kuunnella kun noista jakopään ongelmista tunnutaan paljon puhuvan. Tää meikäläisen vekotin on vuosimallia -99 ja ajettu 196tkm. Huolloista löytyy merkkiliikkeen leimat huoltokirjasta aina 170 tkm asti. Sen jälkeen käsittääkseni vaihtui omistaja joka on enemmän tai vähemmän huoltanut autoa itse, ainakin sen huohotinpäivityksen oli kuulema tehnyt ja jotain muuta. Itse vaihdoin öljyt hetimiten kun auto minulle tuli. Apulaitehihna tuntuu kyllä antavan ääntä (uusi hihna + rullat odottaa takakontissa vaihtoa), mutta mielestäni itse jakopäästä ei kuulu muuta kuin normaali? ketjun ääni.
Ai niin, mikä taika tuon apulaitehihnan pituudessa on, kun markkinoilla on kahta eri mittaa? (molemmat varuilta ostettu ja ehkä paikalleen menee vastaava kuin siellä nyt pyörii)
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja jkotka »

toi parts for saabsin sarja on myös orkkis.

http://lekonna.blogspot.com tossa kasaamista jos rojektiosiolta on menny ohi.

suosittelen tosiaa hommaa ton ylimääräsen torxin kanss ennekö alottaa kasaamisen :)
-
Janne #2769 stcf #40
päällikkö
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 17:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja päällikkö »

Thanks, eli siinä tapauksessa heitän paikalleen pitkän hihnan, olipa nykyinen kumpi hyvänsä.
Ja toi mun vekottimen jakopää ei siis pidä sellaista ääntä, minkä kuulee selvästi auton ulkopuolelle tai ohjaamoon. Ainoastaan kun työntää naamaansa sinne pellin alle, voi ketjun äänen erottaa kun sitä oikein koettaa kuunnella. Eli lienee normaalia?
päällikkö
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 17:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja päällikkö »

No uskonhan minä.
Hassua vaan kun juttelin työasioden lomassa erään Magneetin työntekijän kanssa tuosta Saabin jakopäästä yleensä, niin sanoi sen pitävän melkoista meteliä siinä vaiheessa kun menee.
Mutta ei siitä enempää. Täytyy nyt kuunnella tuo vielä uusiks ilman sitä metelöivää apulaitehihnaa. Ja samallahan eliminoi muut mahdolliset ääntelijät kuten rullat, itse apulaitteen jne.
Ja jos aihetta ilmenee, niin ei kai se sit muu auta kuin ottaa avaimet käteen ja alkaa remonttiin. (tosin ei kyllä edes ajatus tunnu kivalle näillä keleillä kun ei omista tallia..)
päällikkö
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 17:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja päällikkö »

Kirjoitusvirhe paholainen iski.. siis apulaitteeT
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Re: Jakopääremontti edessäpäin

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Nyt talvella olen huomannut, että kylmillä öljyillä kuuluu aluksi pientä rahinaa, mutta puolen minuutin käynnin jälkeen ääni loppuu. Luokitellaanko se kuvatuksi ongelmaksi ja onko jo se selvä viite kulumisesta vai liian jäykistä öljyistä?
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Vastaa Viestiin