Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Kuinka tiuhaan automaattilaatikon öljyt kannattaa vaihtaa? MY06 huolto-ohje tarjoaa kilometrejä hulppeat 150 000 samoilla öljyillä Vanhoissa viestiketjuissa oli juttua, että näissä 5 vaihteisissa laatikoissa on ollut jotain toimintaongelmia. Esiintyyköhän näitä ongelmia myös uudemmissa laatikoissa vai onko niihin löytynyt jokin ratkaisu? Huolto-ohjetta tiheämpi öljynvaihtoväli ei varmaan ole huonoksi laatikolle...
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Itse vaihdan automaattilaatikon öljyt 45 tkm välein. Käytin eka vaihdon öljyt analyysissa ja totesin että jo tässä vaiheessa kulumismetalleja oli sen verran paljon, että öljyt kannattaa vaihtaa. Vaihdettavaa suodatinta ei ole, mikä sinänsä on vakava puute. Öljynvaihdon jälkeen laatikko on toiminut aina sivistyneemmin. Kaikkea öljyä en ole vaihdattanut vaan sen mitä laatikosta suosiolla propusta ulos tulee.
Joku tietysti kommentoi että tämä on turhaa, mutta öljynvaihdon kustannus on pieni ja aivan varmasti laatikko kestää pidempään kun edes osa "liasta saadaan pois.
Joku tietysti kommentoi että tämä on turhaa, mutta öljynvaihdon kustannus on pieni ja aivan varmasti laatikko kestää pidempään kun edes osa "liasta saadaan pois.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Huoltokirjan sivulla 18 (9-5 bensiinimoottorilla) kerrotaan, että automaattivaihteiston öljynvaihto 150 000 km. Erikoista sinänsä, dieselmoottorilla tuo vaihtoväli on tosiaan 120 000 km. Oisko tuolla huimalla öljynvaihtovälillä yhteyttä mahdollisiin vaihteisto-ongelmiin...9-5T kirjoitti:120000km sen kuuluisi olla, mistä ohjeesta tuon löysit?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Jossain viestiketjussa, jota nyt äkkiseltään en löydä, olin lukevinani että näitä 5 vaiheisia laatikoita olisi vaihdettu takuuaikana useisiin autoihin. Josko tuo ongelma sitten olisi jossain vaiheessa selvinnyt.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Onko laatikolla joku erikois takuu?9-5T kirjoitti:120000km sen kuuluisi olla, mistä ohjeesta tuon löysit?
60000km välein olen vaihtanut kun haluavat että paljon ajavat vaihtavat useammin että pääsisi takuun loppumiseen asti. 240000km ilman ongelmia mutta takuu vielä voimassa.
Eikö saabin takuussa ole kilometri rajoitusta?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Ahaa... voipi olla että näin on käynyt.9-5T kirjoitti: Ettet olisi lukenut pikkusaabien palstaa joissa oli ongelmia mutta väittivät niiden olevan 9-5:ssa.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Vuoden 2004 huoltokirjassa ainakin vaihtoväliksi ilmoitetaan 150000km. Ongelmia on ollut, omassa kulkupelissäkin ajoittain vaihtaa huonosti, mutta laatikoihin perehtynyt kaveri ei ainakaan vielä suositellut avaamista. Samat ongelmat Volvon vastaavissa laatikoissa. 150tkm on tietysti pitkä vaihtoväli muutamalle öljylitralle.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Mitenkä usein olet öljyt vaihtanut/paljonko autolla on ajettu? Oma on just hankittu ja 45 000 on mittarissa. Öljy on vielä varsin hyvännäköistä (ainakin mittatikusta katsottuna). Ajattelin vaihtaa öljyt ensimmäisen kerran tuossa 50 tkm kieppeillä, joten tahdiksi tulisi nuo kaksi välivaihtoa ennen ensimmäistä "ohjeen mukaista" vaihtoa.KN/Lieto kirjoitti:Vuoden 2004 huoltokirjassa ainakin vaihtoväliksi ilmoitetaan 150000km. Ongelmia on ollut, omassa kulkupelissäkin ajoittain vaihtaa huonosti, mutta laatikoihin perehtynyt kaveri ei ainakaan vielä suositellut avaamista. Samat ongelmat Volvon vastaavissa laatikoissa. 150tkm on tietysti pitkä vaihtoväli muutamalle öljylitralle.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Mulla on myös 2002-mallisessa maininta 150tkm kohdalla automaattilaatikon öljynvaihdosta.9-5T kirjoitti:Lienee painovirhe kuten -07 kirjassa jonkun suodattimen kohdalla.Saab-man kirjoitti:Huoltokirjan sivulla 18 (9-5 bensiinimoottorilla) kerrotaan, että automaattivaihteiston öljynvaihto 150 000 km. Erikoista sinänsä, dieselmoottorilla tuo vaihtoväli on tosiaan 120 000 km. Oisko tuolla huimalla öljynvaihtovälillä yhteyttä mahdollisiin vaihteisto-ongelmiin...
Onko näissä ollut ongelmia?
Ensimmäinen vaihto tehtiin 145 tkm kohdilla, ja sen jälkeen joka toisessa moottoriöljynvaihdossa, eli noin 7500km välein, ja nyt öljy on ollut ensimmäistä kertaa täysin puhtaan oloista tullessaan ulos. Itse tosiaan tulin ostaneeksi tynnyrin tuota mobilin 3309-öljyä töihin kun käy myös noihin koneisiin, joihin meillä ATF:aa käytetään.
Kyllä ekan vaihdon kohdalla öljy oli aikamoista kuraa, mustaa kuin piki. Toisaalta loota on nyttemmin toiminut oikein mainiosti. Musta öljy ei sinänsä tuntunut vaikuttavan paljoakaan toimintaan aiemminkaan ja magneettipropussa ei ollut metallihippusia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Vaihdatin 231tkm kohdalla, sitä ennen oli vaihdettu 120tkm huollossa. Nyt ilmeisesti vaihdetaan 240tkm huollon yhteydessä, ja katsotaan ulos tuleva öljy. Vaihtamisvaikeudet on olleet nimenomaan kesäaikaan, en tiedä onko ulkolämpötilalla kovin isoa merkitystä. Joku tuossa väitti vian olevan laatikon ohjauspuolessa - siis sähkövika. En tiedä.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Öljyn viskositeetti laskee kun lämpötila nousee ts. öljy on ohuempaa kuumana kuin kylmänä. Myös voitelukalvo on ohuempi pienemmän viskositeetin öljyllä joten epäpuhtaudet vaikuttavat herkemmin vaihtamiseen. Öljy menettää voiteluomiaisuutensa ääriolosuhteissa ensimmäisenä joten eiköhän se öljy ole jo menettänyt ominaisuutensa 120 tkm jälkeen.KN/Lieto kirjoitti:Vaihdatin 231tkm kohdalla, sitä ennen oli vaihdettu 120tkm huollossa. Nyt ilmeisesti vaihdetaan 240tkm huollon yhteydessä, ja katsotaan ulos tuleva öljy. Vaihtamisvaikeudet on olleet nimenomaan kesäaikaan, en tiedä onko ulkolämpötilalla kovin isoa merkitystä. Joku tuossa väitti vian olevan laatikon ohjauspuolessa - siis sähkövika. En tiedä.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Miksi arvelet laatikon toimivan nyt paremmin?2.3i-16 kirjoitti:to tehtiin 145 tkm kohdilla, ja sen jälkeen joka toisessa moottoriöljynvaihdossa, eli noin 7500km välein, ja nyt öljy on ollut ensimmäistä kertaa täysin puhtaan oloista tullessaan ulos. Itse tosiaan tulin ostaneeksi tynnyrin tuota mobilin 3309-öljyä töihin kun käy myös noihin koneisiin, joihin meillä ATF:aa käytetään.
Kyllä ekan vaihdon kohdalla öljy oli aikamoista kuraa, mustaa kuin piki. Toisaalta loota on nyttemmin toiminut oikein mainiosti. Musta öljy ei sinänsä tuntunut vaikuttavan paljoakaan toimintaan aiemminkaan ja magneettipropussa ei ollut metallihippusia.
Olisiko useammin vaihdetuilla laatikkoöljyillä osuutta asiaan?
Kaikki kulumahiukkaset eivät jää magneettiproppuun, koska kaikki ei ole ferromagneettista mikä kuluu. Joukossa on messinkiä, kuparia jopa alumiinia tms. mikä ei jää magneettiin kiinni. Myös alkavaa kulumisvauriota ei näe öljystä silmällä koska hiukkasten kokoluokka on herkästi alueella 1-20 um ja silmän näkökyky rajoittuu 40 um kohdalle.
Myös pienet teräshiukkaset eivät ihan helposti jää proppuun, koska pienen hiukkasen ja magneetin välinen vetovoima on olematon. Jos propussa näkyisi silmällä metallia ankara kuluminen olisi hyvässä vauhdissa.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Kuten sanoin, musta öljy ei vaikuttanut paljoakaan toimintaan. Hieman havaittavaa eroa on kylmällä laatikolla ensimmäisessä/toisessa liikkeelle lähdössä ja sen pehmeydessä, mutta tosiaan vaihtaminen oli sillä tervallakin erittäin siistiä.9-3 kirjoitti:Miksi arvelet laatikon toimivan nyt paremmin?2.3i-16 kirjoitti:to tehtiin 145 tkm kohdilla, ja sen jälkeen joka toisessa moottoriöljynvaihdossa, eli noin 7500km välein, ja nyt öljy on ollut ensimmäistä kertaa täysin puhtaan oloista tullessaan ulos. Itse tosiaan tulin ostaneeksi tynnyrin tuota mobilin 3309-öljyä töihin kun käy myös noihin koneisiin, joihin meillä ATF:aa käytetään.
Kyllä ekan vaihdon kohdalla öljy oli aikamoista kuraa, mustaa kuin piki. Toisaalta loota on nyttemmin toiminut oikein mainiosti. Musta öljy ei sinänsä tuntunut vaikuttavan paljoakaan toimintaan aiemminkaan ja magneettipropussa ei ollut metallihippusia.
Olisiko useammin vaihdetuilla laatikkoöljyillä osuutta asiaan?
Kaikki kulumahiukkaset eivät jää magneettiproppuun, koska kaikki ei ole ferromagneettista mikä kuluu. Joukossa on messinkiä, kuparia jopa alumiinia tms. mikä ei jää magneettiin kiinni. Myös alkavaa kulumisvauriota ei näe öljystä silmällä koska hiukkasten kokoluokka on herkästi alueella 1-20 um ja silmän näkökyky rajoittuu 40 um kohdalle.
Myös pienet teräshiukkaset eivät ihan helposti jää proppuun, koska pienen hiukkasen ja magneetin välinen vetovoima on olematon. Jos propussa näkyisi silmällä metallia ankara kuluminen olisi hyvässä vauhdissa.
Ja ei, en puolusta yli 100tkm ö-vaihtoväliä laatikolle. Öljyt ovat kuitenkin halpa vakuutus laatikon hintaan nähden. Jeeppiin vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti perien ja laatikon öljyt joka toisessa huollossa eli 15 tuhannen mailin/2 vuoden välein.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
2.3i-16 kirjoitti: Ensimmäinen vaihto tehtiin 145 tkm kohdilla, ja sen jälkeen joka toisessa moottoriöljynvaihdossa, eli noin 7500km välein, ja nyt öljy on ollut ensimmäistä kertaa täysin puhtaan oloista tullessaan ulos. Itse tosiaan tulin ostaneeksi tynnyrin tuota mobilin 3309-öljyä töihin kun käy myös noihin koneisiin, joihin meillä ATF:aa käytetään.
Mistä ostit Mobilin 3309 öljyä ja saakohan sitä pienemmissä erissä kuin tynnyreittäin.
PS. Öljy tynnyrissäkin on aika likaista.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Ihan suoraan mobilin teollisuusmyynnistä tuon ostin muun öljynoston yhteydessä.
Mielestäni ei saanut kuin tynnyrissä. Talosta löytyy kyllä ihan kunnon suodatusvehkeet tynnyriölpälle.
Mielestäni ei saanut kuin tynnyrissä. Talosta löytyy kyllä ihan kunnon suodatusvehkeet tynnyriölpälle.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021