Keinuvaa kyytiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
vakio9-5
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 09:58

Keinuvaa kyytiä

Viesti Kirjoittaja vakio9-5 »

Autooni (9-5 wagon MY -04, vakioalusta, ajettu 6000 km) on ilmaantunut kevään/kesän aikana seuraava vaiva:
Matka-ajonopeuksissa ja erityisesti isommalla kuormalla (3-4 henkeä ilman matkatavaroita) auton kori kallistelee jatkuvasti sivusuunnassa riippumatta tien kaltevuuden muutoksista, toki korostuen mutkaisilla/kuoppaisilla teillä. Kuskilla olo on kuin kiikkerässä veneessä istuisi ja kyytiläisetkin noteeraavat ongelman selkeänä. Epätasaisemmalla kestopäällysteellä ajaessa tekee tuskaa saavuttaa nopeusrajoituksen edellyttämä nopeus ilman turvallisuudentunteen katoamista. Kuopat auto ottaa kohtuullisesti, pohjaamista tms. ei ole havaittavissa, jälkiheijaamista esiintyy kyllä tavallista voimakkaampana ja pidempään.
Autossa on Saabin omat 16" aluvanteet ja ensiasennusrenkaina Pirellit P6000:set 215/55. Ohjaus on tunnokas ja vakaa, mitään täristyksiä, vetelyä, puoltamista, renkaiden epätas. kulumista tms. ei ole, myöskään ylimääräisiä ääniä ei kuulu. Autolla on ajettu vain kestopäällysteellä eikä sitä ole mällätty mihinkään kuoppaan, katukiveykseen tms.
Olen kokeillut suurempia rengaspaineita, ei muutosta. Käytin autoa merkkiliikkeessä, jossa todettiin takaiskarit löysiksi ja ne vaihdettiin. Tilanne korjautui ehkä hieman, mutta edelleen ollaan lähes lähtötilanteessa. Etupään iskarit tuntuvat ainakin painellen tanakoilta. Talvella vaivaa ei ollut tai sitten sitä ei vaan osannut vielä havainnoida.

Muissa ajamissani uudenkarheissa 9-5:ssa tai muissa omistamissani saabeissa ei kyseistä ongelmaa ole ollut runs. ajettunakaan.

Missä vika? Onko vika edelleen iskareissa? Ei kai jouset voi näillä kilometreillä löystyä (vrt. muissa uusissa toimivat hyvin)? Voiko pyörien camber -kulmilla tms. olla vaikutusta kallisteluun?
Noksu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2003 17:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keinuvaa kyytiä

Viesti Kirjoittaja Noksu »

vakio9-5 kirjoitti:Autooni (9-5 wagon MY -04, vakioalusta, ajettu 6000 km) on ilmaantunut kevään/kesän aikana seuraava vaiva:
Matka-ajonopeuksissa ja erityisesti isommalla kuormalla (3-4 henkeä ilman matkatavaroita) auton kori kallistelee jatkuvasti sivusuunnassa riippumatta tien kaltevuuden muutoksista, toki korostuen mutkaisilla/kuoppaisilla teillä. Kuskilla olo on kuin kiikkerässä veneessä istuisi ja kyytiläisetkin noteeraavat ongelman selkeänä. Epätasaisemmalla kestopäällysteellä ajaessa tekee tuskaa saavuttaa nopeusrajoituksen edellyttämä nopeus ilman turvallisuudentunteen katoamista. Kuopat auto ottaa kohtuullisesti, pohjaamista tms. ei ole havaittavissa, jälkiheijaamista esiintyy kyllä tavallista voimakkaampana ja pidempään.
Autossa on Saabin omat 16" aluvanteet ja ensiasennusrenkaina Pirellit P6000:set 215/55. Ohjaus on tunnokas ja vakaa, mitään täristyksiä, vetelyä, puoltamista, renkaiden epätas. kulumista tms. ei ole, myöskään ylimääräisiä ääniä ei kuulu. Autolla on ajettu vain kestopäällysteellä eikä sitä ole mällätty mihinkään kuoppaan, katukiveykseen tms.
Olen kokeillut suurempia rengaspaineita, ei muutosta. Käytin autoa merkkiliikkeessä, jossa todettiin takaiskarit löysiksi ja ne vaihdettiin. Tilanne korjautui ehkä hieman, mutta edelleen ollaan lähes lähtötilanteessa. Etupään iskarit tuntuvat ainakin painellen tanakoilta. Talvella vaivaa ei ollut tai sitten sitä ei vaan osannut vielä havainnoida.

Muissa ajamissani uudenkarheissa 9-5:ssa tai muissa omistamissani saabeissa ei kyseistä ongelmaa ole ollut runs. ajettunakaan.

Missä vika? Onko vika edelleen iskareissa? Ei kai jouset voi näillä kilometreillä löystyä (vrt. muissa uusissa toimivat hyvin)? Voiko pyörien camber -kulmilla tms. olla vaikutusta kallisteluun?
Tuota noin, varsinaista taknistä ratkaisua mulla ei ole tuohon ongelmaasi ole, mutta kertomasi perusteella ongelmasi havaitseminen ei liene ongelma merkkiliikkeen huollossa työskentelevälle. Eli, jos tuo keinuminen on muihin samallaisiin vaunuihin verrattuna huomattavaa, niin valita siitä uudestaan ja pyydä huoltomies tai useampi vertailuajolle ja pyydät liikkeeltä myös samallaista verrokkia tähän testiin. Ja esitä asia niin, että on täysin heidän vastuullaan löytää vika. Yleensä tämä auttaa. Mikäli alkavat levitelllä käsiään, niin vihjaise osakorvauksella kauppahinnasta tai kaupan purkua (käytännössä jälkimmäinen on mahdotonta) ja mikäli tämäkään ei auta, niin sitten yhteys kuluttajasuojaviranomaisiin. Myös auton myyjää on hyvä kiusata asialla tässä vaiheessa ja ihmetellä mm. palvelun tasoa.

Noin uudessa autossa ei saisi olla viallisia iskareita eikä mitään muutakaan toimimattomuutta.
Vastaa Viestiin