saab parkissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

saab parkissa

Viesti Kirjoittaja foppa »

noniin eli kun rakas :saab: on parkkeerattu kotiruutuun niin käytättekö automaattilaatikon P vaihteen lisäksi käsijarrua ? Tuli vaan tuossa mieleen kun oma parkkiruutu hieman viettää ja jos pitää pelkän P vaihteen niin auto lepää vaihteen päällä. Manuaalihan sanoo, että pitäs aina käyttää käsijarrua, mutta jostain olen saanu sellasen käsityksen, että ei välttämättä olisi tarpeen.

:saab:
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Käytän käsijarrua. Säästää kuulemma laatikon parkkilukkoa.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
hho
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 29, 2008 21:17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja hho »

Käsijarrua tulee käytettyä silloin jos joutuu parkkeeraamaan mäkeen, muutoin tasaisella maalla pelkkä P käytössä
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Linear Business vm 2004
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Pikkupakkasilla jäätymisen uhallakin tulee käytettyä käsijarrua jos maa viettää ja vain pakkilukko jäisi pitämään autoa paikallaan. No eipä tuo jäätyminenkään ole kuin oman laiskuuden vuoksi vuosittain toistuva ongelma... :D Kovilla pakkasilla ja kotiparkissa tasamaalla en käytä käppäriä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja tosu »

Käytän aina, oli sitten tasamaa tai mäki. Kun on jatkuvasti käytössä niin toimi ilman murheita, ainakaan minulla ei ole koskaan ollut jäätymis ym. ongelmia.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit!

Elkää hyvät ihmiset käyttäkö seisontajarrua - on sitten ihmettelemistä, kun katsastuksessa se on jumissa. Ja korjaamollakin asentajilta vähenesi työtkin! :D

Olen aina, kelistä riippumatta, käyttänyt tonnarissa seisontajarrua ja milloinkaan se ei ole temppuillut! Samoin Sonetissa ja vaemon vokkipannussa käytetään aina seisontajarrua

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
karkivi
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 19:22
Paikkakunta: Kotka

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja karkivi »

Itse käytän aina käsijarrua oli tasasta tai pakkasta. Ikinä ei ole ollu ongelmia. Tonnarissa oli tosin tuo jumitusongelma kun sen hommasin (ei ollu edellinen omistaja käyttäny käppäriä). Sekin ongelma poistui kun vaihto satulat.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Käsijarru aina päällä, tulee automaattisesti. Katotaan uudestaan, jos jäätyy. Tähän mennessä sitä ei ole tapahtunut ikinä, millään autolla. (ei manuskalla eikä automaatilla)
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

En koskaan, joskus tulee "huvin vuoksi" käsijarrua kiskottua ;)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tasamaalla parkkeratessa en ole koskaan käyttänyt käsijarrua, mäkeen pysäköitäessä käytän. Toistaiseksi on käkkäri pelannut, tosin eipä ole autoa vielä tarvinnut katsastaa :D

Eski
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

En ole automaatilla (toistakymmentä vuotta) käyttänyt, kun hyväsessä myötä- tai vastamäessä - ei käsijarruongelmia.
Mutta mihin ja miten tuo P-asennon parkkilukko oikein vaikuttaa - meneekö siellä jokin kapula rattaitten väliin?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja enska »

Aina tulee käkkäri vedettyä päälle, oma pihaki viettää jo sen verran. Kylläpä sen huomaa jos ei käkkäriä vedä päälle ja jättää mäkeen p-lle, sitte liikenteeseen lähtiessä joutuu voimaileen erilailla.
Vaihde päälle, käkkäri pois niin ei rusahtele mäestä lähtiessä........jotenki tuntus että tuo vähä säästää laatikkoa.... :roll:
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: saab parkissa

Viesti Kirjoittaja oju »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Mutta mihin ja miten tuo P-asennon parkkilukko oikein vaikuttaa - meneekö siellä jokin kapula rattaitten väliin?
Menee, yksinkertaistaen tappi lukitsee vaihteiston.

Selitys englanniksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Parking_pawl
Kuvan kanssa:
http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ssion5.htm

Itse en käytä kässäriä kuin joen rannalla tai jyrkässä mäessä, automaatilla se ei tunnu kovin tarpeelliselta. Silloinkin käytän lähinnä koneiston säästämiseksi, ei sen takia että pelkäisin auton karkaavan. Vanhalla 96:lla oli kerran tulla yllätys, kun huomasin että vapaakytkin päästää auton liukumaan takaperin, vaikka auton jätti peruutusvaihde päällä parkkiin.
Vastaa Viestiin