Eber ongelmia
Eber ongelmia
Terve!
On hieman ongelmia Eberin käynnistymiesen kanssa.
- ajastimen kanssa ei käynnisty.
- manuaalisesti kun käynnistää niin käynnistys onnistuu toisella yrittämällä.
- normaali ajossa käynstyy ja savuttaa oikein kunnolla, ettei meinaa nähdä savun seasta mitään. noin 15 min jälkeen savutus loppuu ja kaikki toimii.
voiko asiaan vaikuttaa huono akku tai hehkutulppa?
Onko muilla ollut ongelmia?
Onko kokemuksia Finnkliman korjauksista/huolloista?
On hieman ongelmia Eberin käynnistymiesen kanssa.
- ajastimen kanssa ei käynnisty.
- manuaalisesti kun käynnistää niin käynnistys onnistuu toisella yrittämällä.
- normaali ajossa käynstyy ja savuttaa oikein kunnolla, ettei meinaa nähdä savun seasta mitään. noin 15 min jälkeen savutus loppuu ja kaikki toimii.
voiko asiaan vaikuttaa huono akku tai hehkutulppa?
Onko muilla ollut ongelmia?
Onko kokemuksia Finnkliman korjauksista/huolloista?
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Eber ongelmia
Ei taida olla harvinaista, ettei käynnisty ensi yrittämällä, varsinkaan, jos on ollut jonkin aikaa käyttämättä.tuppo kirjoitti:- normaali ajossa käynstyy ja savuttaa oikein kunnolla,
Mutta miksi pitää käyttää ajon aikana?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Eber ongelmia
Niin unohdin kertoa että auto on TID 3.0 ja se kuluttaa niin vähän polttoainetta ettei lämpö nouse pelkällä moottori avulla, kuin todella pitkän ajon aikana.
Kun on kylmä alle 5 ast lisälämmitin on valmius tilassa ja tavittaessa lämmitää konetta.
Kun on kylmä alle 5 ast lisälämmitin on valmius tilassa ja tavittaessa lämmitää konetta.
Re: Eber ongelmia
tuolla 9-3:n puolella käyty samaa keskustelua http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=77404
oma mielipiteeni finkilimasta on hyvä! Voin suositella.
Eli oma 2.2 liitranen alko savuttaa ja sammuttelee, eli samat ongelmat. Käytin tuolla http://www.finnklima.fi/ huollattamassa. Vaihtoivat tuon sihtisukan, takistivat polttotilan ja jonkun tiivisteen vaihtoivat.
Saabissahan tuo Eberi toimii lämityksen lisälaitteena eli pyörii periaatteessä läpi talven ajossa. Tolla Eberin huollossa ne sano et jos sahaa lyhyitä matkoja tuo sukka palaa umpeen suht. vähällä ajollakin. Pitempää matkaa ajaessa siihen ei kai kerry niin paljon sakkaa. Mulla Eberi huollettiin ensimmäisen kerran ja kilsoja on tullut 160 000 km. Tuo oli huollon mukaan jo ajankohtainenkin ja sano et terve tuloa parinvuoden päästä uudestaan.
Huolto muuten maksoi osineen muistaakseni 240 €. Mutta 9-3 Eberi on helpossa paikassa 9-5:een verrattuna. 9-5:ssa kai joutuu vaihdelaatikkoa purkamaan et pääsee lämmittimeen käsiksi.
oma mielipiteeni finkilimasta on hyvä! Voin suositella.
Eli oma 2.2 liitranen alko savuttaa ja sammuttelee, eli samat ongelmat. Käytin tuolla http://www.finnklima.fi/ huollattamassa. Vaihtoivat tuon sihtisukan, takistivat polttotilan ja jonkun tiivisteen vaihtoivat.
Saabissahan tuo Eberi toimii lämityksen lisälaitteena eli pyörii periaatteessä läpi talven ajossa. Tolla Eberin huollossa ne sano et jos sahaa lyhyitä matkoja tuo sukka palaa umpeen suht. vähällä ajollakin. Pitempää matkaa ajaessa siihen ei kai kerry niin paljon sakkaa. Mulla Eberi huollettiin ensimmäisen kerran ja kilsoja on tullut 160 000 km. Tuo oli huollon mukaan jo ajankohtainenkin ja sano et terve tuloa parinvuoden päästä uudestaan.
Huolto muuten maksoi osineen muistaakseni 240 €. Mutta 9-3 Eberi on helpossa paikassa 9-5:een verrattuna. 9-5:ssa kai joutuu vaihdelaatikkoa purkamaan et pääsee lämmittimeen käsiksi.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Eber ongelmia
Vähän hankalassa paikassa se eberi on ainakin tuossa 2.2 litrasessa -03 mallisessa manuaalissa, muttei siinäkään nyt sentään vaihteiston purkuun tarvi ruveta. Paikka näkyy vaihtelevan moottori/vaihteistotyypin ja vuosimallin mukaan melkoisesti. Ainakin automaattivaihteisessa dieselissä oli hyvinkin helpossa paikassa rintapellissä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eber ongelmia
Siinä se on rintapellissä 9-3 manuaalilaatikollisessa.mike kirjoitti:Vähän hankalassa paikassa se eberi on ainakin tuossa 2.2 litrasessa -03 mallisessa manuaalissa, muttei siinäkään nyt sentään vaihteiston purkuun tarvi ruveta.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Eber ongelmia
tietääkö onko pikkudieselissä lämmitin tuolla lokasuojantakana vai rintapellissä kuskin kohdalla.
onko paha irroittaa?
onko paha irroittaa?
Re: Eber ongelmia
Niinhän se on - ja puhuin tieten 9-5 mallista ja siinä se on vähän hankalasti jarrutehostajan alla.Limu kirjoitti:Siinä se on rintapellissä 9-3 manuaalilaatikollisessa.mike kirjoitti:Vähän hankalassa paikassa se eberi on ainakin tuossa 2.2 litrasessa -03 mallisessa manuaalissa, muttei siinäkään nyt sentään vaihteiston purkuun tarvi ruveta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eber ongelmia
Kannattaa techillä ohjelmoituttaa lämmitin siten, että se käynnistyy vain manuaalisesti. Mulla esim. savutus väheni oleellisesti tuon muutoksen jälkeen. "valmiustilassa" varsinkin lyhyttä matkaa ajaessa tuppaa poltin karstoittumaan kun käynnistyksiä useita / poltto ei ehdi kunnolla alkaa--> savuttaa saakelisti.tuppo kirjoitti:Kun on kylmä alle 5 ast lisälämmitin on valmius tilassa ja tavittaessa lämmitää konetta.
15 asteen pakkasillakin näyttää pärjäävän hyvin ilman eberiä...
Re: Eber ongelmia
Nyt tässä viestissä on eberin paikasta kahta tietoa.
lokasuojan takana ja toinen jarrutehostajan alla?
Onko jollain purkuohjeet miten Eberin saa esille?
Saab 9-5 TID 3.0 autosta??
lokasuojan takana ja toinen jarrutehostajan alla?
Onko jollain purkuohjeet miten Eberin saa esille?
Saab 9-5 TID 3.0 autosta??
Re: Eber ongelmia
tuppo kirjoitti:Nyt tässä viestissä on eberin paikasta kahta tietoa.
lokasuojan takana ja toinen jarrutehostajan alla?
Onko jollain purkuohjeet miten Eberin saa esille?
Saab 9-5 TID 3.0 autosta??
Ja kolmas paikka on rintapellissä vänkärin puolella ainakin automaattilaatikollisessa -02 mallissa dieselissä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:10
Re: Eber ongelmia
Oisko meille epätietoisille mahollista kertoa miten sen eberin sais helpoiten ulos huoltoa varten. Ei tou laatikonpurku paljon innostas.
Re: Eber ongelmia
Moi, mulla lopetti Eberi käynnistymisen. Ei tunnu (kuulu) edes yrittävän. Olisiko joku sulake palanut(?), lähtisin etsimään mutta ei ole manuaalia, osaisiko joku neuvoa? Muutenkin, jos olisi 2002 pikkudieselin manuaalia pdf:nä ei tarvitsisi aina kysyä näin hölmöjä.
jvk
jvk
Re: Eber ongelmia
Jeps, olen varmaan sekä tyhmä ja saamaton, lisäksi vielä laiska ja kiireinen, onneksi myös paksunahkainen. Muotoillaan kysymys toisin:
- Eberi ei lähde käyntiin, voiko ongelma olla esim vain sulake, ei kuulu mitään ääntä. Missä sulakeboxista tämä sulake voisi löytyä, tiedän vain sen joka on akun vieressä, onko näitä muualla? Viisaammilta neuvoa kysyen ja myös aiemmista hyvistä vinkeistä kiittäen.
jvk
- Eberi ei lähde käyntiin, voiko ongelma olla esim vain sulake, ei kuulu mitään ääntä. Missä sulakeboxista tämä sulake voisi löytyä, tiedän vain sen joka on akun vieressä, onko näitä muualla? Viisaammilta neuvoa kysyen ja myös aiemmista hyvistä vinkeistä kiittäen.
jvk
Re: Eber ongelmia
Tarkoitatko pikkudieselillä 9-5 2.2TID? Olen ajanut wagonilla marraskuusta 2004 lähtien ja auton on varustettu aisin warnerin 5-vaihteisella automaatilla.