Yksi vika, kaksi oiretta vai?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Eilen pukkasi päälle abs:n varoitusvalon. Pysähdyin ja sammutin auton. Starttasin uudelleen ja sitten syttyi moottorin varoitusvalokin kaupan päälle. Ajoin muutaman sata metriä absvalo sammui. Moottorinvaroitusvalo jäi palamaan. Kilometrin jälkeen absvalo syttyi taas. Ja sammui kun pysähdyin ja syttyi sitten taas uudelleen kun lähdin ajamaan.

Moottori veti ihan normaalisti. Abssät eivät tietenkään toimineet, mutta muuten auto toimi normaalisti.

Voiko tuo abs ja moottorivalo liittyä toisiinsa?

No pääsihän saabilla melkein 1000 km ja kuukauden ilman murhetta...
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mulla poltti molempia valoja yht´aikaa kun kaasuläppäkotelo limbbasi. Mutta silloinpa hävisi tehotkin, joten tästä kohdallasi tuskin on kysymys.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Äsken kävin heittämässä kyläreissun. Startatessa absvalo(t) oli päällä, mutta 100 m:n ajon jälkeen sammui, eikä enää tuolla lenkillä syttynyt... Voiko tämä olla joten yhteydessä ajonopeuteen; eilen motarikeikka, tänään kaupunkiajoa? Nopeusanturi?

Täytyy käydä näyttämässä jossakin tuota CE-valoa. Jääkö siitä joku vikakoodi muistiin? Missä Tampereella kannattaisi tuota käydä näyttämässä?
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Ja tarina jatkuu: kauppareissulla sammui tuo moottorivaroitusvalokin...

Lienee kuitenkin fiksuinta käydä luetuttamassa nuo vikamuistit.

Voisiko nämä jotenkin liittyä keliin ja kosteaan ilmaan, lämpötila +-0?
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

No yksi vika sieltä löytyi, eli vasen etu pyörätunnistin, signaali virheellinen. Siitä siis ABSin valo. Moottorinohjaus ottaa myös nopeussignaalin noilta tunnistilmilta ja siksi tuo CE-valokin oli syttynyt.

Ja jatkokysymys: onko tuon anturin vaihto paha rasti? Tämä ei ole napaan integroitu anturi?
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Voe prkle. Anturi vaihdettu, mutta abs/esp-valot syttyy edelleen kun ajaa runsasta satasta jonkun matkaa. Ilman lämpötilalla ei merkitystä asiaan.

Olen huomannut sellaista, että kevysesti jarrutettaessa polkimeen tuntuu kuin abs pistäisi vastaan, vaikka lukittumisen raja ei ole lähelläkään. Vai onko tossa vaan nokialaiset niin finaalissa?

Mistäs nyt lähdettäisiin asiaa tutkimaan...
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Kyyyllä, 195/65/15 hkpl 4. Tarkistetaan nyt vielä.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Kyllä ne samanlaisia kaikki on. Ja rengaspaineet suosituksen mukaiset.

Täytyykö nyt käydä anturit ja johdot läpi vai onko abseilla joku ohjainboxi jonka voi vaihtaa....
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Tänään oli saappi otilla ja tuomio oli absin ohjain. Uusi olis kuulemma 2500 euroa (onko se tehty kullasta?). Yrittävät nyt jäljittää jostakin b-osan ja sitten vaihdetaan ja ristitään käet.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Blue One
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 21:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja Blue One »

Mulla samaa ongelmaa ja tuomiona myös abs ohjainboksi uuden hinta 1640e ja asennus ja ohjelmointi 50e päälle :) Kysyin myös PCS hintaa Riku sanoi 1000e.Tilaan maanantaina osan saa toivoo et vika häviää.
Viimeksi muokannut Blue One, Ma Helmi 23, 2009 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GL Petro -82 (OE), Saab 9000 CC 16V -86 (PR), Saab 9000 CC 16V -87 (KA, OE)
Saab polkupyörä -08 #3091
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tuolta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &hilit=ABs löytyy juttua miten ABS boksia voi korjauttaa parilla sadalla eurolla jos sattuu niin hyvä säkä että boksi on korjattavissa.
Pelkän ohjainyksikön vaihtoon ei tarvi korjaamon apua jos ja kun kerran minäkin sen tein ihan appiukon autotallissa vaikka yleensä en autoihini suostu enää renkaanvaihtoa vaikeampia remontteja tekemään. :)
Koko abs boksihan on ihan turha kapine paitsi katsastusmiehen mielestä jos ei välttämättä halua että nopeusmittarit sun muut muut turhuudet toimii.
kannattaa ennen boksiin kajoamista varmistaa että vika ei ole pyöräantureissa. Itselläni abs boxi oli niin paskana että edes koodinluku ei onnistunut.
9000CS 2,3
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja suapas »

essal kirjoitti:Tänään oli saappi otilla ja tuomio oli absin ohjain. Uusi olis kuulemma 2500 euroa (onko se tehty kullasta?). Yrittävät nyt jäljittää jostakin b-osan ja sitten vaihdetaan ja ristitään käet.
Jos olis vähänkin inhimillisemmät hinnat varaosilla, ehkei SAABillakaan menis niin huonosti..... :roll:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Niin mun tapauksessa kyseessä on käytettynä ostetun auton takuusta. 05 vuosimalli ja ajettu 51 tkm. Muussa tapauksessa takapihalla olisi jo vietetty saapin hautajaiset.

Signalenilla näyttäisi olevan styrenhet ja 2500 kurnua.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Jatkanpa synkkää yksinpuhelua... Voiko se vika loppujen lopuksi olla tuossa absiyksikössä, kun eilen taas kerran absin valot syttyi ja pitkäastä aikaa myös ce-valo samalla pimpomilla?

Ei kai tuon ce-valon pitäisi syttyä jos jarruissa vain olisi vikaa? Jotenkin alan kaatua Metro-auton huoltoneuvojan näkemykseen siitä, että nopeusanturin signaali menee jossakin vaiheessa sekaisin.

Virtuaaliautonkorjausta.... ääh.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi vika, kaksi oiretta vai?

Viesti Kirjoittaja essal »

Herrat vaihtoivat abspumpun. Runttasin motarilla 140 mittarissa ja pimpom. Eli vika on edelleen, mutta nyt se ei enää tule niin herkästi kuin ennen pumpun vaihtoa. Aiemmin riitti parisataa metriä ja 110 km/h. CE-valo on nyt pysynyt poissa pelistä.

Mitäs sitten vaihdetaan? Merkkiä nokkapellissä?

Sitkeä tapaus tämä saapin absi....

Niin sitten toinen ominaisuus: sidissä ei pysy päivämäärä vaan jossain aiheessa sinne tulee 3 tammikuuta 2003.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Vastaa Viestiin