Ahtopaineet hukassa edelleen!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja raiveh »

raiveh kirjoitti:Ahdot oli kateissa täälläkin ,takaiskut kunnossa mutta turbo jumissa 8O joku roska oli turbiini puolella siipien ja kotelon välissä .
Toivottavasti ei ollut männänpalanen :)

Taisin olla väärässä ilmeisesti oli jotain karstaa välissä ,,alkuperäinen vika magneettiventtiilissä ,ainakin vaihdolla tilanne parantui,ihmettelin tänään kun ajoin n,30km ihan ok ja sitten pysähdyksen jälkeen ei ahtoja taaskaan ,downpipe irti turbo pyörii vapaasti ,,,mikä kumma ? Mankun w letku irti ,ahtaa ok ei muuta kun venttiili vaihtoon.
Vähän uutta tonnarin jälkeen tuommoiset viat
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mikäs tarkoitus tuolla evap service port venttiilillä on? Näkyy olevan vihreän korkin alla venttiili. Saako sen sitä kautta jotenkin testattua vai?
9-5 Aero - 00
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja ella »

Ahdot oli hukassa aerosta persdynolla mitattuna :D
Imuputken luota t-haarasta takaiskua kohti lähtevä letkunpätkä oli murtunut. Sisähalkaisija t-haaran päästä 6mm, toinen pää 10mm. Kysäisin puhelimitse hintaa marmoritiskiltä, 53e :roll:, ihan sopuhinta :D jos se 5 cm pätkä sen verran maksaa. Ranetin väliaikaisesti kyseisen pätkän kuntoon laittamalla 2x kutistesukan siihen päälle tiivistämään pätkän.
Voisiko joku tarkastaa epc:stä mitä letkunpätkän numerosarjalla 65 4726469 löytyy, kun en ole saanut epc:tä toimimaan omassa 64 bit windows 7:ssa.
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja ella »

Itse itselleni vastaten: 4752382 on letkun varaosanumero, jossa tulee tuon supistusosan lisäksi parikymmentä senttiä letkua. Jos tarvetta laittaa evap-systeemi uusiksi eikä halua maksaa mansikoita originaalista niin ruotsin puolelta löytyi ohjeet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &p=1973749
Ahtopaineet on nyt ok, kun tuo systeemi ei vuoda enää.
bzp
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2008 12:13

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja bzp »

Täällä olisi myös varsin kuvausten mukainen ongelmatapaus, vm. 2000 Aero (automaatti) ja kilometrejä taulussa reilut 170 000. Kierrokset ja ahtopaine (tai mitä se neula nyt sitten oikeasti mittaakaan...) nousevat nätisti keltaisen alueen puoliväliin jossa alkaa hirveä pätkiminen ja nykiminen. Rauhallisella tasaisella kaasulla saa kierrokset nousemaan kun turbon mittari ei nouse sen ylemmäs. Moottorille on tehty jo pari vuotta sitten perusteellisempi remontti männän hajottua ja silloinen huolto (ihan viraliinen merkkipaja Etelä-Suomessa) väitti testanneensa että turbo on OK. Sytytyskasettikin on vaihdettu jo pariin kertaan. Koneessa on Maptunin stage 1, joka sinänsä vaihdattaa tulpat 10 tkm välein. Tulppien vaihtotarpeen kyllä huomaa aina vaihdossa mutta ihka uusilla tulpillakaan tuo nykiminen ei ole hävinnyt. Hukkaportin ohjaustankoa on myös jo vähän koputeltu, ei vaikuttanut olevan ainakaan pahasti jumissa. Paikalliseen espoolaiseen marmoritiskihuoltoon on mennyt usko jo kauan sitten, en halua maksaa heidän harjoitteluaan ja arvailuaan 1000 euron laakihintoihin.

Keskusteluja lukemalla eniten nyt epäilyttäisi kaikki turbon ympäristössä olevat venttiilit ja letkut, ne on varmaan 10 vuodessa jo menneet aika rapeiksi... Huohotinpäivitykset on tehty konerempan yhteydessä. Kalliimpia vielä kokeilemattomia osia ovat magneettiventtiili, ilmamassamittari ja läppäkotelo. Mutta jos nyt kuitenkin aloittaisi noista letkuista. Olisiko pääkaupunkiseudulla tai lähistöllä ketään ystävällistä sielua joka osaisi tarkastaa oleelliset letkut tai missä voisi olla peräti toimivia kalliimpia varaosia kokeiltavaksi?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmamassamittarin vialta kuulostaa, kannattaa kokeilla ehjää vaikka lainaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
bzp
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2008 12:13

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja bzp »

Kiitoksia vinkistä. Mistähän mahtaisi löytyä ehjää ilmamassamittaria kokeiltavaksi, mielellään Etelä-Suomesta? Onkohan noissa sama juttu kuin läppäkotelossa että putsaamistakin voisi yrittää? Mikähän purkki se siellä pellin alla on kaikkien letkujen seassa..?
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja Pola »

http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=5088077

Tuon näköinen apparaatti pitäisi löytyä imurööristä. Voi testata myös irroittamalla johdon tuosta mittarista. Jos ei pätki johto irti niin vika todennäköisesti mittarissa. Suositeltavaa olisi vaihtaa nopeasti ennen kuin joutuu taas männänvaihtotalkoisiin.
#3272
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Pola kirjoitti: Tuon näköinen apparaatti pitäisi löytyä imurööristä. Voi testata myös irroittamalla johdon tuosta mittarista. Jos ei pätki johto irti niin vika todennäköisesti mittarissa. Suositeltavaa olisi vaihtaa nopeasti ennen kuin joutuu taas männänvaihtotalkoisiin.
Johto irti, nyt palaa Check Engine. Onko normaalia? Voiko noin ajaa pitempään, esim. muutama sata km?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
bzp
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2008 12:13

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja bzp »

No niin, sain vihdoin vaihdettua ilmamassamittarin. Ja nykiminen (kuvaukseni viestissä 14.9.) hävisi sen siliän tien, nyt turbon mittarikin nousee jo punaisellekin alueelle. Ja sen myötä maisemat vaihtuvat sillä ripeydellä kun Aerolla pitääkin. :) Kiitoksia kaikille kommentoineille vinkeistä ja eräälle palstalaiselle kohtuuhintaisesta mittarista!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aiempaan korjauksena että kyllä se on täysin normaalia että CE palaa jos ilmamassamittarista on johdon irrottanut. Jos taas auto pelaa paremmin kuin massamittari paikallaan, on mittari todennäköisesti rikki (ellei autossa ole massiivista imuvuotoa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tontsa
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2010 09:40

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

Lainataanpas tätä ketjua hieman.
Minkäverran garret gt-17 tulisi ahtaa 2.3t konetta aeron softalla?
Pinl sidistä käsin näyttää n. 1530 lämäpohjassa kiihdyttäen. 1650 alle 2800 kierroksilla jonka jälkeen tippuu hetkessä 1500 lukemaan. Mreq on n. 850 ja Mair (toteutunut?) n. 780-795
Tulisiko ahdon olla enemmän vai vähemmän? Autoon on asennettu uusi garretti vanhan garretin tilalle joten voiko olla mahdollista että asentaja on säätänyt perusahdon liian alhaiseksi? Hukkaportin kumiletku irroitettuna(tai BCV:n ylin tulpattuna) paineet on samat.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softan asentaja on mokannut, rajoitettu vääntö tulee jos käyttää aeron softaa lpt:ssä ilman että 8. merkki VIN:stä on muutettu vastaamaan Aeroa (G).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tontsa
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2010 09:40

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

Jahas, minäpä vien boksin tarkastettavaksi. Kiitos infosta!
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja nix0n »

En viitsi uutta topiccia aloittaa. Itsellä on nyt ongelmia noiden ahtojen kanssa. Autossa on biopowerin softa, 3" putkisto ja 3.8bar bp-säädin. Auton pitäisi ahtaa 1.2-1.3, mutta ahdot jää yleensä 0.9, kuten tänäänkin lentokentällä. Boksin kun ottaa irti ja laittaa takaisin, niin pelaa hetken aikaa hyvin, kunnes taas ahdot katoaa. Mitä pitäisi tehdä?
Alipaineletkuja vaihdettu, ei pitäisi haperoa olla, R-letku on tulpattuna..
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Vastaa Viestiin