Airbagien uusinta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
92-54
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Loka 27, 2007 22:54
Paikkakunta: oulu

Airbagien uusinta

Viesti Kirjoittaja 92-54 »

Tuli hommattua kolaroitu 2001 9-5 aero. Bagit lauenneet. Kertokaas asiantuntevat mitä kaikkea kaikkea pussien ja koetaulun lisäksi pitää uusia? Anturit,ohjausyksikkö?
saab 92b -54, 99LEA -74, 900 3d 2.1 -92, 9000 2.3turboS -91, 9-5 2.3t A -98, 9-3 aero cab -01, -10 9-5ng tid4 A, -11 9-3 ttid
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Airbagien uusinta

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Tähän vielä ihan yleinen kysymys airbagien iänsiedosta. Alkupään
femmat alkaa olla jo varhaisteini-iässä ja ruutipanoksia on autossa
yhteensä pienehkön miinakentän verran.

Koska tulisi uusia airbag iän perusteella?
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Airbagien uusinta

Viesti Kirjoittaja oju »

sseppala kirjoitti:Koska tulisi uusia airbag iän perusteella?
Valmistajat ovat puhuneet kymmenestä vuodesta mutta se taitaa osittain olla samaan kastiin kuuluva kommentti kuin taannoiset puheet max. 80 000 km kestosta katalysaattorille. Toisaalta autojen ajateltu käyttöikä ei ole noin pitkä, joten en ihmettele jos suutareita alkaisi tulla tuon iän jälkeen. Jos valot vilkkuu, niin miksei bägit pätkisi ihan samalla tavalla?

Tämän mukaan se olisi 10-15 vuotta, useimmiten mainitaan 10 vuotta:
http://star-motoring.com/news/story.asp ... s_features

Tässä taas on testattu 6-9 vuotiaita aibageja, ne toimivat ihan kuin uudet:
http://www.airbagresources.com/download ... irbags.pdf
Samalla mainittiin että ne on säädösten mukaan suunniteltu kestämään 15 vuotta. Itse lähtisin tuosta 15 vuodesta.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Airbagien uusinta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

sseppala kirjoitti: Koska tulisi uusia airbag iän perusteella?
Jossakin manuaaleissa oli mainittu turvajärjestelmän tarkistus 10v kohdalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Airbagien uusinta

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mimmi kirjoitti:Airbag sisältää ainoastaan räjähdyspanoksen (sähkönalli), kaasunkehittimen ja itse tyynyn.
Ihmettelen mikä osa näistä kuluisi kymmenessä vuodessa käyttökelvottomaksi?
Eiköhän nämä airbagit mene samaan kategoriaan sähköruisku-luulojen kanssa - menee itsestään käyttökelvottomiksi eikä kotona pysty korjaamaan ollenkaan...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Re: Airbagien uusinta

Viesti Kirjoittaja iikoo »

suorsa kirjoitti: Eiköhän nämä airbagit mene samaan kategoriaan sähköruisku-luulojen kanssa - menee itsestään käyttökelvottomiksi eikä kotona pysty korjaamaan ollenkaan...
Raaka veikkaukseni on, että jos noita oikeasti pitäisi uusia, niin halvemmaksi tulisi uusia koko auto tuoreemmaksi vuosimalliksi.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Airbagien uusinta

Viesti Kirjoittaja essal »

Jotkut valmistajat on ilmoittaneet bägeille iän, minkä jälkeen pitää vaihtaa, joillakin on tarkistus x vuoden kohdalla, mutta suurin osa taitaa mennä siihen kategoriaan, että jos valo sammuu niin ok.

Noissa AVK-tapauksissa AKE syynää kuitit, eli b-osaa ei voine oikein helpolla enää käyttää turvavarusteissa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Airbagien uusinta

Viesti Kirjoittaja oju »

Mimmi kirjoitti:Airbag sisältää ainoastaan räjähdyspanoksen (sähkönalli), kaasunkehittimen ja itse tyynyn.
Ihmettelen mikä osa näistä kuluisi kymmenessä vuodessa käyttökelvottomaksi?
Nuo valmistajien vuosimäärät ilmaisevat varmaankin ajan jolloin käytännössä kaikki airbagit toimivat kuten suunniteltu. Uskoisin että merkittävä osa niistä toimii huomattavasti kauemmin. Eikä niitä varmaan vaihdeta ellei valo pala, mikä taas ei takaa että laite toimii.

Jospa sitä pääsisi jonain päivänä näkemään Mobilistin artikkelin yli 50v. airbagien sielunelämästä. Toimivatko panokset? Onko kangas hapertunut?
Vastaa Viestiin