bensan huohotus?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Onko kenelläkään kokemusta että pystyykö bensan huohotuksen takaiskuventtiileitä korvaamaan jollain tarvike ventiilillä kun kysyin saabin takaiskuventtiileitä niin sanottiin että ei saa erikseen ja että pitää ostaa koko letku joka maksaa vaivaiset 406€ 8O . Ongelma on että läppäkotelon takaa lähtevä bensan huohotuksen letkussa oleva takaisku päästää ahtopaineet takaisin turbon imupuolelle :x.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
karkivi
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 19:22
Paikkakunta: Kotka

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja karkivi »

Tarkoitatko bensan höyryjen takaisinkierrätys järjestelmää (ELCD)?

Siellä on immun alla yksi takaiskuventtiili jonka liitin saattaa rikkoutua, jolloin sotkee magneettiventtiilin toimintaa. Maksoi merkkiliikkeessä alle 50€.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

karkivi kirjoitti:Tarkoitatko bensan höyryjen takaisinkierrätys järjestelmää (ELCD)?

Siellä on immun alla yksi takaiskuventtiili jonka liitin saattaa rikkoutua, jolloin sotkee magneettiventtiilin toimintaa. Maksoi merkkiliikkeessä alle 50€.
Jep tarkoitan sitä samaa letkua, mutta mulla vuotaa se läppäkotelon puoleinen takaiskuventtiili mitä ei saa erikseen. Letku on vielä sitä kovaa muoviputkea mikä on kutistettu siihen takaiskun letkukaraan. Ilmeisesti se liitin voi maksaa "vain" sen 50€, mutta ainakin laakkosella ja pcs:llä sanoivat letkulle saman hinnan eli 406€. Kyselinkin jo tänään muutamasta purkaamosta sitä putkea ja ainakin yhdellä purkaamolla ilmeiseti oli se letku mutta pitää kuulemma varmistaa vielä että on varmaan oikea. Tietenkin yksi vaihtoehto olisi tehdä se letkuhässäkkä kokonaan uusiksi jollain yleismallin takaiskuilla.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Taitaa olla aivan turha yrittää saada sitä letkua mistään purkaamolta kun tuntuu ettei ketään kiinnosta koko saakelin letku. Joko ne ei ymmärrä mistä puhun tai ei vaan kiinnosta :x (yhdestä purkaamosta sanoi että ei viitti lähtee irrottamaan yhtä letkua autosta.. hienoa asiakas palvelua) Olen laittanut yhteen purkaamoon epc:stä tulostetun kuvankin mutta ei, koko ajan vaan huoritaan että niitten autoissa se letku tuleen banjolla kiinni sinne imuputkeen. hohhoijaa :roll:. Tuolla Kokkolan seudulla olisi purkaamo missä on useampikin 9-5, mutta sinne on matkaa yli 200km. Vaikka kyllähän siinä bensarahat sais vaikka kävis hakemassakin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Kokkolassa on loistava saab osien purkaamo, Mäntykorven veljekset pitävät. Vanhempiin saabeihin olen itse aina saanut sekä osia että teknistä neuvontaa. Heillä on laaja skaala saab osia, 9-5:kin monta yksilöä purettuna.
Toinen iso purkaamo on Erikson Essessä, Pedersöressä, Pietarsaaren maalaiskunta på finska. Heillä on myös useita 9-5 purettuna.
Näistä pitäisi löytyä?
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Nimenomaan se lähempänä läppäkoteloa olevan venttiilin vuoto voi aiheuttaa tehon ja väännön puutetta. Tulppaamalla mankkuvenan R-letkun saattaa saada tehot takaisin.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja Julle »

jyyrä kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta että pystyykö bensan huohotuksen takaiskuventtiileitä korvaamaan jollain tarvike ventiilillä kun kysyin saabin takaiskuventtiileitä niin sanottiin että ei saa erikseen ja että pitää ostaa koko letku joka maksaa vaivaiset 406€ 8O . Ongelma on että läppäkotelon takaa lähtevä bensan huohotuksen letkussa oleva takaisku päästää ahtopaineet takaisin turbon imupuolelle :x.
Millaisia oireita ilmenee, kun tuo venttiili on rikki?
9-5 Aero - 00
karkivi
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 19:22
Paikkakunta: Kotka

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja karkivi »

Tarkoittanevat ilmeisesti öljyn huohotusta joka tulee banjolla kiinni imuputkeen (kun eivät tiedä mistä puhutaan).

Itse mietin omaan laittaa isomman letkun siihen päälle klemmareilla, mutta onneksi satuin muistamaan sen kun auto oli keulan remontissa. Tosin se oli siellä immun alla oleva liitin.

Sitä vaan mietin antaako se ahtopaineen imupuolelle vai sotkeeko ainoastaan mankkuvenan toiminnan jos paine haviää tai tulee ylipainetta. Letkuthan ei mene suoraan imupuolelle vaan mankkuvenalle.

Ehkä joku viisaampi osaa kertoa.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

joukolainen kirjoitti:Kokkolassa on loistava saab osien purkaamo, Mäntykorven veljekset pitävät. Vanhempiin saabeihin olen itse aina saanut sekä osia että teknistä neuvontaa. Heillä on laaja skaala saab osia, 9-5:kin monta yksilöä purettuna.
Toinen iso purkaamo on Erikson Essessä, Pedersöressä, Pietarsaaren maalaiskunta på finska. Heillä on myös useita 9-5 purettuna.
Näistä pitäisi löytyä?
Jep tuonne Eriksonille soittelinkin ja lähetin kuviakin. Mutta saab tietämys oli vähän sitä sun tätä, eli eivät löytäneet oikeaa osaa. Täytyy soittaa huomenna tuonne Mäntykorven purkaamoon.
Julle kirjoitti:Millaisia oireita ilmenee, kun tuo venttiili on rikki?
Ahtopaineet ei nouse yli 0.5-0.7bar, on ollut kyllä tuskien taival löytää toi vika ja olen muutaman kerran jo luullut onnistuvani vaihtaa oikean rikkinäisen osan. Lähes kaikki läppäkotelosta lähtevät alipaineletkut oli rikki, ja öljyn huohotuksen pieni takaiskuventtiili oli rikki mutta millään ei ollut tuohon vikaan mitään vaikutusta, ja lisäksi vaihdettu magneettiventtiili, kampiakselin asentotunnistin, tulpat ja bensan paineensäädin. Mutta nyt luulen (taas) löytäneeni todellisen vian aiheuttajan.
Santeri kirjoitti:Nimenomaan se lähempänä läppäkoteloa olevan venttiilin vuoto voi aiheuttaa tehon ja väännön puutetta. Tulppaamalla mankkuvenan R-letkun saattaa saada tehot takaisin.
R-letkun tulppaaminen ei auta asiaa koska se letku jatkuu T-haarasta imuputken taakse, ja en viitsi tehdä mitään patentteja.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

karkivi kirjoitti:Tarkoittanevat ilmeisesti öljyn huohotusta joka tulee banjolla kiinni imuputkeen (kun eivät tiedä mistä puhutaan).

Itse mietin omaan laittaa isomman letkun siihen päälle klemmareilla, mutta onneksi satuin muistamaan sen kun auto oli keulan remontissa. Tosin se oli siellä immun alla oleva liitin.

Sitä vaan mietin antaako se ahtopaineen imupuolelle vai sotkeeko ainoastaan mankkuvenan toiminnan jos paine haviää tai tulee ylipainetta. Letkuthan ei mene suoraan imupuolelle vaan mankkuvenalle.

Ehkä joku viisaampi osaa kertoa.
Jep niin luulen kans että sotkevat sen siihen öljyn huohotukseen, ottaa vaan pattiin kun tuntuu että noilla purkaamoilla ne jätkät ei ymmärrä Suomea ollenkaan kaikki pitäis varmaan vääntää rautalangasta ja lähettää sinne (tai no ei tuntunut räjäytyskuvakaan auttavan). Siinä magneettiventtiilin r-letkussa on T-haara josta lähtee letkut imuputkeen ja sit se ELCD:en letku.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
mollanke
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Marras 13, 2004 18:17
Paikkakunta: Turku

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja mollanke »

Mulle vaihdettiin joku tuollainen letkusarja tossa viime vuoden puolella. Satunnaisesti sytytteli check-engine valoa eikä meinannut kulkea. Vikakoodi oli jotenkin omituinen ja loppujen lopuksi testauksen kautta kohdistivat vian vialliseen takaiskuventtiiliin juurikin tuossa huohotinputkistossa. Vikakoodin osoittama vika oli muistaakseni "suuri vuoto polttoainejärjestelmässä"

Turun Metro-Autossa tehtiin asennus, 700 vaihdettuna. Muistaakseni noin 350€ osa, ja saman verran töitä. Asennus vaatii esim bensatankin irrotuksen. Ei ilmeisesti ihan pieni homma ollut. Vaati koko putkiston vaihtamisen koska yksittäisiä venttiilejä ei kuulemma saanut. Korjauksen jälkeen on toiminut hyvin.
Saab 9-3 SC 1.9 TiDS 6v Man -07
Saab 9-5 SC 2.0 Aut -04
EX - Saab 9-5 2,3t Aut Wagon -00
EX - Saab 9000 CDE 2.0 aut -90
EX - Saab 900 Turbo 5d -85
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Täällä juttua bensahöyryjen kierrätyksen mystiikasta http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ost1013334
9-3 TurboJubilee -02
#2403
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

mollanke kirjoitti:Mulle vaihdettiin joku tuollainen letkusarja tossa viime vuoden puolella. Satunnaisesti sytytteli check-engine valoa eikä meinannut kulkea. Vikakoodi oli jotenkin omituinen ja loppujen lopuksi testauksen kautta kohdistivat vian vialliseen takaiskuventtiiliin juurikin tuossa huohotinputkistossa. Vikakoodin osoittama vika oli muistaakseni "suuri vuoto polttoainejärjestelmässä"

Turun Metro-Autossa tehtiin asennus, 700 vaihdettuna. Muistaakseni noin 350€ osa, ja saman verran töitä. Asennus vaatii esim bensatankin irrotuksen. Ei ilmeisesti ihan pieni homma ollut. Vaati koko putkiston vaihtamisen koska yksittäisiä venttiilejä ei kuulemma saanut. Korjauksen jälkeen on toiminut hyvin.
Mulla se vuoto ei ole antanut mitään vikakoodia ja se vuotokin on vähän satunnaista välillä toimii välillä ei. Toi 700€ on kyllä aika suolainen hinta, ja nyt kun tässä kauhistelen noita hintoja niin varmaan moni ajattelee että ei pitäisi ajaa autolla jos ei ole varaa ostaa edes 400€ osaa :lol: tossakin hommassa menee vähän ton laitteen idea hukkaan kun jos siitä letkusta hajoaa yksi parin euron arvoinen takaisku, niin laitetaan sille osalle sellainen hinta että asiakas jättää sen ostamatta ja tunkee siihen letkuun sit vaikka sen pultin ettei ainakaan vuoda niin kuin tossa Santerin laittamassa linkissä. Ja sit autotehtaiden pomot puhuu kuinka maailma pelastuu kun meidän autoissa on (tai siis oli) sellainen ELCD :roll:.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Tuli mieleen että voisiko omassa aero kolkissa olla jotain saman tapaista.
Muuten pelaa hyvin, mutta vedot poissa.. :?
Paineet 0,5-0,7 eikä vikakoodeja.(vakio softalla)
Jos jollain laittaa vaikka jotain ideoita miten lähteä asiaa selvittelemään.
Mankut, immut jne vaihdettu ja testattu.
Meinaa rupee usko loppuu näihin kikottimiin :evil:
Ainii, missä kolkissa nämä huohotus putket ja miten onnistuu tarkistamaan??
Silmämääräsesti(kkö)
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: bensan huohotus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

aero t7 kirjoitti:Tuli mieleen että voisiko omassa aero kolkissa olla jotain saman tapaista.
Muuten pelaa hyvin, mutta vedot poissa.. :?
Paineet 0,5-0,7 eikä vikakoodeja.(vakio softalla)
Jos jollain laittaa vaikka jotain ideoita miten lähteä asiaa selvittelemään.
Mankut, immut jne vaihdettu ja testattu.
Meinaa rupee usko loppuu näihin kikottimiin :evil:
Ainii, missä kolkissa nämä huohotus putket ja miten onnistuu tarkistamaan??
Silmämääräsesti(kkö)
Tuon ELCD:en takaiskun voi testata sillain että ottaa sen letkun irti sieltä läppäkotelon takaa ja puhaltaa siihen jos ilma menee läpi niin venttiili on särki. Tossa Santerin laittamassa linkissä näkyy se ELCD systeemi ja siihen on merkitty myös virtaus suunnat.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin