Saab 9-5 Aero 2.3 TS Wagon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Saab 9-5 Aero 2.3 TS Wagon

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Moi,

uusi newbie tässä.
Olen tosi lähellä ostamassa tuota otsikossa mainittua autoa.
vm. 2000, 65000km. 4 huoltoa tehty.
Mitä voisi olla menossa "rikki" tai mitä voin vaatia myyjältä tarkistamaan vaihtamaan ?

Apuja tarvittas en oo Saabbia ennen omistanut mutta tykkään kyllä.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mäkin haluun tollasen. Autohan on vasta sisään ajettu. Tietenkin voit vaatia virityspakettia, putkistoa, aluvanteita, madallussarjaa...

Vikoja tuossa ei taida olla ja niitäkin saat odottaa jokseenkin pitkään.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Saabbi

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

kiitos vastauksesta.

Lauantaina voi olla kaupat tehty, jos tulee mieleen jotain niin laitelkaa kommenttia.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Niin,

miten nuo 17 tuumaset talvella.

Millaiset kannattaa laittaa talvivanteiksi? Miten mahtuu ja toimii.

Kuten näkyy, olen aina ajellut maastureilla, ja Fiateilla...
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

vanteet

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Kuten huomaamme vastausten runsaslukuisuudesta ei kenelläkään ole mitään pahaa sanottavaa ko autosta, se vaan on niin pirun kestävä.

Noista renkaista sen verran, että 17" on näyttävät mutta huonona puolena on kovuus talviajossa. Tuppaa olemaan noi tiet lumisateen jäljiltä kuin perunapeltoja. Omassa 9-3 aerosssa kerääntyy lumi pahasti koteloihin ja pelkona on aina että käännöksissä muovit rikkoontuu.

Itse ajelen 17" kesät talvet, nautin ja kärsin, mutta etelässä talvi kestää vaan muutaman päivän :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: vanteet

Viesti Kirjoittaja dimebak »

potkuhousu kirjoitti:Kuten huomaamme vastausten runsaslukuisuudesta ei kenelläkään ole mitään pahaa sanottavaa ko autosta, se vaan on niin pirun kestävä.

Noista renkaista sen verran, että 17" on näyttävät mutta huonona puolena on kovuus talviajossa. Tuppaa olemaan noi tiet lumisateen jäljiltä kuin perunapeltoja. Omassa 9-3 aerosssa kerääntyy lumi pahasti koteloihin ja pelkona on aina että käännöksissä muovit rikkoontuu.

Itse ajelen 17" kesät talvet, nautin ja kärsin, mutta etelässä talvi kestää vaan muutaman päivän :)
Heti kärkeen, ei ko. autossa ole mitään pahaa, tosi mahtava auto (tiedän sen, olen ajanut tuommoisella).

Mutta potkuhousulle. En tiedä onko etelän ja pohjoisen talvet niin erilaiset, mutta täällä pohjoisessa, lumi tarttuu auton lokasuojiin minusta vain lumisateella. Ja silloinkin sateen pitää tulla noin 0-5 asteen pakkasella. Mutta jos lähtee ajamaan autolla em. lumisateen jälkeen, niin ei se tartu lokasuojiin (roiskeläppiin tulee sitä kiilan näköistä). Pakkaslumi sitten taas ei tartu mihinkään kiinni, kun kaikki muukin on jo "jäässä" pakkasen takia.

Täälläpäin taidetaan arvostaa hyviä teitä, koska täällä on harvoin tosi pahana tiet lumisateen takia. Tiet aurataan täällä aika nopeasti ja suolan käyttö on Rovaniemellä jo lopetettu pari kolme vuotta sitten. Se taitaa pahentaa jossain määrin kans, en tiä.

Itselläni ei tosin ole kokemusta etelän talvesta minkäänlaista. Kävin talvella Pietarsaaressa, mutta silloinkin siellä oli alimmillaan 10 astetta pakkasta.

P.S. Mutta, jos sade tulee lauhalla kelillä ja sitten pakastuu, niin sitten se lumi tarttuu, JA LUJAAN.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

juu meillä ajetaan suolaliemessaä joten aina kun tulee lunta laitetaan yhtä paljon suolaa. Se loska sonta sitten jäätyy kivasti rengaskoteloihin. Sitä sitten kopistellaan alituiseen. Ihana talvi on tulossa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Se on sitten siinä

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Moi,

no niin, EUssa voi käydä joskus näinkin että onnistuu auton osto,
kukaan ei kyllä tiedä vieläkään mitä lakia noudatetaan ja miten,
paikka siis Italia,.,,,,

No kuitenkin, tuo 95 Aero SW 230hv alla, ensi tunnelmat hienot.

Vaihtoivat uuden tuulilasin, jarrupalat ja oikaisivat renkaskulmia, ne oli aika pellellään eka koeajolla. Nyt ei ota etupalat vielä ihan tasaisesti.
1000km jälkeen ilmainen tarkistus liikkeessä.

Metallimusta maali aika huonosti pidetty, hankaus jälkiä täynnä, eli oisko kellään suosituksia johonkin hyvää mustapintavahaa jolla sais tasotettua vai antaako olla.

Jotkut uudet 235/ 17 Falken renkaat alla. En koskaan kuullutkaan ?

Mutta, jos ei ostaminen ois noin vaikeeta, olisin enemmän kuin tyytyväinen. Tästä se alkaa ja kommentit tervetulleita.

NeroSaab
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Se on sitten siinä

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

NeroSaab kirjoitti:
Jotkut uudet 235/ 17 Falken renkaat alla. En koskaan kuullutkaan ?

Noi on ihan asialliset renkaat.

Kandee pohtii maalipinnan myllytytä eli hiontaa. Pinnasta hiotaan pieni kerros pois ja samalla pinta kiilottuu. Noi musta vahat on aika neekeri hommia, ei sinä mustu kun kädet. Vaha lähtee autosta aika nopeesti.

Aika hyvin tulivat kaupassa vastaan kun laittoivat noinkin paljon uutta tavaraa sun autoos.

Kerro onko hymy herkässä nyt?
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

:D

on joo, auto on komea ja kestävä, ai niin ja aika nopea perheauto.

Sanotaan että hinta laatu suhde erinomainen !

Pysytään kuulolla ja hienoa olla täällä !
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

:oops:

noviisi kysymys ja vielä lisää ko. autosta....

3 vaihe hieman loksahtaa vaihdettaessa. Eli menee päälle hyvin mutta just ennen ku veto tulee mukaan tuntuu klappi ? Onko kommentteja ?

Toinen asia, kun tuo liike on BMW liike, ne anto vuoden takuun, saman joka on yleensa 2 vuotta BMWn käytetyille. Ne myös teki tarkistukset (90) ja huollon ennen luovutusta.
Mutta öljy, Castrol, näytti heti kättelyssä mustalta ja haisi. HUOM: siirryn dieselipuolelta kuvioihin, mopossani synteettinen hieman samanhajusta, mutta onko tuo teidän mielestä ok, vai onko mitään tapaa varmistaa että öljy on uutta kun että vaihtaa ite ?

Niin , tässä vaiheessa juttua riittää.... :lol:
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

NeroSaab kirjoitti::oops:vai onko mitään tapaa varmistaa että öljy on uutta kun että vaihtaa ite ?

Niin , tässä vaiheessa juttua riittää.... :lol:
Mielestäni investoinnin arvon huomioonottaen kannattaa vaihtaa uudet öljyt autoon talveksi! ( minä vaihtaisin öljymerkkiäkin samalla ).

Siihen 3 vaihteen klappiin en osaa sanoa muuta kuin, että näissä ruåttalaisissa manuaalivaihteisissa autoissa ( ainakin uudemmissa ) tuntuu vaihdekeppi joskus elävän ihan omaa elämäänsä....keppi "liikahtelee" ja värisee joskus jopa kierrosten mukaan... [:) taitavat olla miespuolisia yksilöitä kaikki ? :) ]
Se loksahdus, ( jos se on ääni ) ei tietystikkään kyllä ole mikään vakio-ominaisuus... :?... kannattaa tarkkailla tilannetta... ( onhan se toisaalta hienoa jos vaihteet ihan niin kuin määrätietoisen ja urheilullisen tuntuisesti loksahtelevat napakasti paikoilleen... :wink: )

Onneksi Olkoon Hyvistä Kaupoista :!:
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Moi taas,
jatkan tätä samaa kun kohde on edelleen sama, asia hieman uusi,
eli,

AC Auto asento ei käynnisty auton mukana, siis jos auton sammuttaa niin uudelleen käynnistäessä on kaikki OFF. Mutta säädöt on pysyneet kuitenkin muistissa.

Onko tämä ihan ok juttu, virransäästö tai jotain, TUNNUSTAN, en ole vielä lukenut edes käyttöohjetta (se on italiaksi.. he he ).

Toinen asia oli että mittaristo valot aina välillä havahtelee, eli vähän heikompi valoteho, ja taas kohta parempi . Oisko vanha akku (vuoden seissyt ja tyhjäksi mennyt ) niin vanha ettei pidä oikein tai säätäjät sekoaa.... ?

Kolmas asia tuleeko taka ritilästä (ilmastointiritilä keskellä takana) samaa kuin oikean puole AutoAC lukema, vai elääkö se omaa elämää ? Joskus tuntu että tulee kuumaa vaikka eessä pukkaa kylmää ?

Muuten peli pelaa, pensaa menee.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Hmmmm

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Minä ehdotan että meet sen auton kanssa valtuutetulle Saab korjaamolle tai ProCar Serviceen Jyväskylään ja käytte noi ongelmat läpi. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja jos auto on Italiasta tuotu niin kaikki litkut vaihtoon pohjolan oloihin sopiviksi. Vältyt ekojen pakkasten tuomilta yllätyksiltä.

Ja osta suomenkielinen ohjekirja, tai kunnon italiankielen sanakirja. Tai Italialainen nainen hmmmmmmm. Muistaakseni ohjekirjassahan on vaan 250 sivuu ohjeita...
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Grazie mille !

Eli kiitos kovasti Musti ja potkuhousu,
potkuhousulle sen verran etten voi ihan heti mennä Jkylään kun oon täällä italiassa vielä. Mutta kunhan pääsen Suomeen, laitan nuo paikat muistiin.
Mustille kiitos, nuo aiheet tuli katettua siten että naurattaa. Luulin jo autossa olevan vikaa....
Italiankielinen ohjekirja on ilmeisesti jäänyt lukematta myös edelliseltä omistajalta, niin puhdas ja puhmoinen ja suorasivuinen se on.
Tuo takatilan räppänän ilmasäätö pitää vielä tarkistaa, miten siihen säädöt vaikuttaa.

eli viikonloppuna viinilasin ( joo, se on halpaa ja hyvää) äärellä alan painimaan Saab sanaston kanssa.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Vastaa Viestiin