Tasapainoketjulla vai ilman ?
Tasapainoketjulla vai ilman ?
Eli konehuonessa ongelmaa tasapainoketjun kanssa - korjausarvio sen 2k euroa joka foorumilla on jo ilmennyt aikaisemmin. Auton myyneen ei merkkiliikkeen korjausehdotus on ketjun poisotto Onko kokemuksia? Voiko niin tehdä - vai kerjääkö tempulla vain ongelmia. Auto 2002 wagon 2,3t tomaatti.
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Kyllä sen ketjun voi ottaa pois, mutta se ei todennäköisesti pelasta yhtä lailla venynyttä jakoketjua. Millä tavalla vika on diagnosoitu vain tasapainoketjuun? Nyt kannattaisi mitata jakoketjunkiristäjän ulostulomitta, maksimi on 15mm, jonka jälkeen menee kaikki hilut vaihtoon. Toisaalta tuo tasapainoakselien ketjun poisotto ei ole koskaan oikeaoppinen korjaus, se on ranetus, vaikka moni on sen tehnytkin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Auto kävi merkkiliikkeessä määräaikaishuollossa ja siellä oli tietoa, että tasapainoketju ääntelee. Jakopäänketjusta täyttä varmuutta ei siis ole. Olisin itse halunnut, että jakopäähän olisi kaikki vaihdettu, mutta autoliike ei tässä asiassa tullut vastaan......
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Onko täydellinen huoltokirja oikeaan aikaan tehdyillä huolloilla. Jos on niin menee GM:n piikkiin.kummeli kirjoitti:Auto kävi merkkiliikkeessä määräaikaishuollossa ja siellä oli tietoa, että tasapainoketju ääntelee. Jakopäänketjusta täyttä varmuutta ei siis ole. Olisin itse halunnut, että jakopäähän olisi kaikki vaihdettu, mutta autoliike ei tässä asiassa tullut vastaan......
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Voihan tasapainot ottaa pois vanteistakin...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Kyllä se ketju siellä ihan syystä on, huonompi tulee autosta jos sen vain poistaa. Toki auton myynyt liike yrittää päästä halvimmalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Aika hurja/ruma ehdotus joltain liikkeeltä jos minulta kysytään..! (Noh, noitahan löytyy tietysti kaikenmuotoisina) Koko jakopääsarjahan sinne on ilman muuta uusittava jos ääntelee, osat on halpoja, työ maksaa jonkinverran.
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Koko tasapainoketju- nimitys on hieman harhaanjohtava siinä mielessä, että moottorin varsinainen tasapainoitus siinä määrin mitä sitä voi nelisylinterisessä rivimoottorissa ollakaan, ei ole riippuvainen tästä tasapainoakselistosta, vaan sillä akselistolla on vain pyritty vaimentamaan niitä kippimomenteista johtuvia toisiovärähtelyitä joita ko. moottorissa esiintyy, eli niitä jotka kuuluvat ja tuntuvat matkustamoon.
Mukavuusvaruste siis, ja värinänvaimennusketju- tai koneisto olisi jo alkujaankin ollut parempi nimitys.
Jos moottorin oikea tasapainoitus olisi jostakin kumman syystä tehty riippuvaiseksi tästä tasapainoakselistosta tai jätetty sen kontolle, sitä käyttökoneistoa ei varmastikaan olisi tiedossa olevien voimien tapauksessa toteutettu polkupyörän ketjujen ja rattaiden mitoitusluokkaa olevilla komponenteilla.
En toki väitä etteikö koneisto olisi varusteena tarpeellinen, mutta ei se "kuohituissakaan" ketju poistettuna ole aiheuttanut yhtään mitään traagista, ei edes huomattavia värinöitä NG- tapauksessa n. 60 000Km aikana.
"Hieman" myös ihmetyttää näiden korjaamoiden nykyiset hintapyynnöt luokkaa 2000€ niinkin simppelistä hommasta kuin jakopään osien ja samalla kansipahvin vaihto, tietäen että pelkät osat maksavat sen n. 200€...
Mukavuusvaruste siis, ja värinänvaimennusketju- tai koneisto olisi jo alkujaankin ollut parempi nimitys.
Jos moottorin oikea tasapainoitus olisi jostakin kumman syystä tehty riippuvaiseksi tästä tasapainoakselistosta tai jätetty sen kontolle, sitä käyttökoneistoa ei varmastikaan olisi tiedossa olevien voimien tapauksessa toteutettu polkupyörän ketjujen ja rattaiden mitoitusluokkaa olevilla komponenteilla.
En toki väitä etteikö koneisto olisi varusteena tarpeellinen, mutta ei se "kuohituissakaan" ketju poistettuna ole aiheuttanut yhtään mitään traagista, ei edes huomattavia värinöitä NG- tapauksessa n. 60 000Km aikana.
"Hieman" myös ihmetyttää näiden korjaamoiden nykyiset hintapyynnöt luokkaa 2000€ niinkin simppelistä hommasta kuin jakopään osien ja samalla kansipahvin vaihto, tietäen että pelkät osat maksavat sen n. 200€...
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Kyllä se tasapainoakseli on ihan hyvä termi vaikka sillä vasta toisen asteen momentteja tasapainotetaankin.
2-litraisessa ei ehkä niin tärkeä vaikka selkeästi osa Saabin filosofiaa onkin, mutta isommassa 2,3-litraisessa en ainakaan menisi poistamaan.
Sama olisi minusta ostaa sitten samantien joku halvempi kippo jos alkaa niitä varusteita poistelemaan. Varsinkin kun tässä tapauksessa tosiaan ne osat eivät maksa juuri mitään.
2-litraisessa ei ehkä niin tärkeä vaikka selkeästi osa Saabin filosofiaa onkin, mutta isommassa 2,3-litraisessa en ainakaan menisi poistamaan.
Sama olisi minusta ostaa sitten samantien joku halvempi kippo jos alkaa niitä varusteita poistelemaan. Varsinkin kun tässä tapauksessa tosiaan ne osat eivät maksa juuri mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
ja varsinkaan automaattivaihteisessa missä ei ole vauhtipyörääkään tasoittamassa käyntivärinöitä.jcarlson kirjoitti:Kyllä se tasapainoakseli on ihan hyvä termi vaikka sillä vasta toisen asteen momentteja tasapainotetaankin.
2-litraisessa ei ehkä niin tärkeä vaikka selkeästi osa Saabin filosofiaa onkin, mutta isommassa 2,3-litraisessa en ainakaan menisi poistamaan.
Sama olisi minusta ostaa sitten samantien joku halvempi kippo jos alkaa niitä varusteita poistelemaan. Varsinkin kun tässä tapauksessa tosiaan ne osat eivät maksa juuri mitään.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
oma 2.3l femma on ollut nyt ajettu n.45tkm ilman tuota ketjua, eikä ole mitään suurempia ongelmia ainakaan vielä ollut. Tosin autossa on myös B234(pitkälohko) männät joten täytyisi varmaan vaihtaa tonnarin tasapaino akselitkin paikalleen, kun ovat ilmeisesti raskaammat mitä B235:n. Mutta menköön nyt näin kunnes seuraavaksi täytyy kone rempata
Hiukan kyllä tärinät lisääntyivät tyhjä käynnilla, uudet moottorin kannatinkumit voisi tähän hieman auttaa(270tkm ajettu).
Hiukan kyllä tärinät lisääntyivät tyhjä käynnilla, uudet moottorin kannatinkumit voisi tähän hieman auttaa(270tkm ajettu).
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Turbiini? Aika painava möykky. Omasta aijon kyllä paiskoa mäkeen... 2.3 automaatti.peinu kirjoitti: ja varsinkaan automaattivaihteisessa missä ei ole vauhtipyörääkään tasoittamassa käyntivärinöitä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Eipä sillä tp-ketjulla edelleenkään ole mitään tekemistä pyörivien massojen tasapainotuksen kanssa, eli ne toisen asteen edestakaisten massavoimien värähtelyt sieltä löytyy vaikka olisi täydellisesti tasapainotettu (kuten 4-syl rivikoneen nyt voi). Tarkoitus on tp-koneistolla ollut hakea samaa sulavuutta kierroksilla kuin esim. kutoskoneessa, tässä on hyvin onnistuttukin. Tyhjäkäynnillä sillä ei ole juuri osaa eikä arpaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Joo kyllä ne limput on sielä akselissa tasapainottamassa ja tp laitteilla tuntumasta tehdään enemmän premium. Mihin kierrosalueelle tuo tasapainosysteemi on "viritetty" tyhjäkäynti ja isot kierrokset ovat oman tuntuman mukaan hiukan ulkoja ja tuntuisi että siinä 2-3000rpm olisi parhaiten balanssissa. Fortelitkuja pyörittäessä mietiskelin sitä korotettua joutokäyntiä pitäessä, kun n. 4000 paikkella hyttiin johtuva ääni ikään kuin "kulkee".jcarlson kirjoitti:Eipä sillä tp-ketjulla edelleenkään ole mitään tekemistä pyörivien massojen tasapainotuksen kanssa, eli ne toisen asteen edestakaisten massavoimien värähtelyt sieltä löytyy vaikka olisi täydellisesti tasapainotettu (kuten 4-syl rivikoneen nyt voi). Tarkoitus on tp-koneistolla ollut hakea samaa sulavuutta kierroksilla kuin esim. kutoskoneessa, tässä on hyvin onnistuttukin. Tyhjäkäynnillä sillä ei ole juuri osaa eikä arpaa.
Omassa myös jakoketjun kiristin rautalangalla mitattuna n. 12-13mm pitkällään.
Remppaa odotellessa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?
Kiitoksia vastauksista. Voin päivittää asiaa sitten tarkemmin kunhan "remppa" on tehty ja ketju poistettu. Sen voin kyllä sanoa, että pinna on ollut kireähköllä asiasta johtuen.