Tasapainoketjulla vai ilman ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kummeli
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 21:52

Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja kummeli »

Eli konehuonessa ongelmaa tasapainoketjun kanssa - korjausarvio sen 2k euroa joka foorumilla on jo ilmennyt aikaisemmin. Auton myyneen ei merkkiliikkeen korjausehdotus on ketjun poisotto :?: :?: :?: :?: Onko kokemuksia? Voiko niin tehdä - vai kerjääkö tempulla vain ongelmia. Auto 2002 wagon 2,3t tomaatti.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kyllä sen ketjun voi ottaa pois, mutta se ei todennäköisesti pelasta yhtä lailla venynyttä jakoketjua. Millä tavalla vika on diagnosoitu vain tasapainoketjuun? Nyt kannattaisi mitata jakoketjunkiristäjän ulostulomitta, maksimi on 15mm, jonka jälkeen menee kaikki hilut vaihtoon. Toisaalta tuo tasapainoakselien ketjun poisotto ei ole koskaan oikeaoppinen korjaus, se on ranetus, vaikka moni on sen tehnytkin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
kummeli
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 21:52

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja kummeli »

Auto kävi merkkiliikkeessä määräaikaishuollossa ja siellä oli tietoa, että tasapainoketju ääntelee. Jakopäänketjusta täyttä varmuutta ei siis ole. Olisin itse halunnut, että jakopäähän olisi kaikki vaihdettu, mutta autoliike ei tässä asiassa tullut vastaan......
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

kummeli kirjoitti:Auto kävi merkkiliikkeessä määräaikaishuollossa ja siellä oli tietoa, että tasapainoketju ääntelee. Jakopäänketjusta täyttä varmuutta ei siis ole. Olisin itse halunnut, että jakopäähän olisi kaikki vaihdettu, mutta autoliike ei tässä asiassa tullut vastaan......
Onko täydellinen huoltokirja oikeaan aikaan tehdyillä huolloilla. Jos on niin menee GM:n piikkiin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Voihan tasapainot ottaa pois vanteistakin...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se ketju siellä ihan syystä on, huonompi tulee autosta jos sen vain poistaa. Toki auton myynyt liike yrittää päästä halvimmalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Aika hurja/ruma ehdotus joltain liikkeeltä jos minulta kysytään..! :o :lol: (Noh, noitahan löytyy tietysti kaikenmuotoisina) Koko jakopääsarjahan sinne on ilman muuta uusittava jos ääntelee, osat on halpoja, työ maksaa jonkinverran.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Koko tasapainoketju- nimitys on hieman harhaanjohtava siinä mielessä, että moottorin varsinainen tasapainoitus siinä määrin mitä sitä voi nelisylinterisessä rivimoottorissa ollakaan, ei ole riippuvainen tästä tasapainoakselistosta, vaan sillä akselistolla on vain pyritty vaimentamaan niitä kippimomenteista johtuvia toisiovärähtelyitä joita ko. moottorissa esiintyy, eli niitä jotka kuuluvat ja tuntuvat matkustamoon.

Mukavuusvaruste siis, ja värinänvaimennusketju- tai koneisto olisi jo alkujaankin ollut parempi nimitys.

Jos moottorin oikea tasapainoitus olisi jostakin kumman syystä tehty riippuvaiseksi tästä tasapainoakselistosta tai jätetty sen kontolle, sitä käyttökoneistoa ei varmastikaan olisi tiedossa olevien voimien tapauksessa toteutettu polkupyörän ketjujen ja rattaiden mitoitusluokkaa olevilla komponenteilla.

En toki väitä etteikö koneisto olisi varusteena tarpeellinen, mutta ei se "kuohituissakaan" ketju poistettuna ole aiheuttanut yhtään mitään traagista, ei edes huomattavia värinöitä NG- tapauksessa n. 60 000Km aikana.

"Hieman" myös ihmetyttää näiden korjaamoiden nykyiset hintapyynnöt luokkaa 2000€ niinkin simppelistä hommasta kuin jakopään osien ja samalla kansipahvin vaihto, tietäen että pelkät osat maksavat sen n. 200€...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se tasapainoakseli on ihan hyvä termi vaikka sillä vasta toisen asteen momentteja tasapainotetaankin.

2-litraisessa ei ehkä niin tärkeä vaikka selkeästi osa Saabin filosofiaa onkin, mutta isommassa 2,3-litraisessa en ainakaan menisi poistamaan.

Sama olisi minusta ostaa sitten samantien joku halvempi kippo jos alkaa niitä varusteita poistelemaan. Varsinkin kun tässä tapauksessa tosiaan ne osat eivät maksa juuri mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja peinu »

jcarlson kirjoitti:Kyllä se tasapainoakseli on ihan hyvä termi vaikka sillä vasta toisen asteen momentteja tasapainotetaankin.

2-litraisessa ei ehkä niin tärkeä vaikka selkeästi osa Saabin filosofiaa onkin, mutta isommassa 2,3-litraisessa en ainakaan menisi poistamaan.

Sama olisi minusta ostaa sitten samantien joku halvempi kippo jos alkaa niitä varusteita poistelemaan. Varsinkin kun tässä tapauksessa tosiaan ne osat eivät maksa juuri mitään.
ja varsinkaan automaattivaihteisessa missä ei ole vauhtipyörääkään tasoittamassa käyntivärinöitä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

oma 2.3l femma on ollut nyt ajettu n.45tkm ilman tuota ketjua, eikä ole mitään suurempia ongelmia ainakaan vielä ollut. Tosin autossa on myös B234(pitkälohko) männät joten täytyisi varmaan vaihtaa tonnarin tasapaino akselitkin paikalleen, kun ovat ilmeisesti raskaammat mitä B235:n. Mutta menköön nyt näin kunnes seuraavaksi täytyy kone rempata 8)

Hiukan kyllä tärinät lisääntyivät tyhjä käynnilla, uudet moottorin kannatinkumit voisi tähän hieman auttaa(270tkm ajettu).
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja V-M »

peinu kirjoitti: ja varsinkaan automaattivaihteisessa missä ei ole vauhtipyörääkään tasoittamassa käyntivärinöitä.
Turbiini? Aika painava möykky. Omasta aijon kyllä paiskoa mäkeen... 2.3 automaatti.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä sillä tp-ketjulla edelleenkään ole mitään tekemistä pyörivien massojen tasapainotuksen kanssa, eli ne toisen asteen edestakaisten massavoimien värähtelyt sieltä löytyy vaikka olisi täydellisesti tasapainotettu (kuten 4-syl rivikoneen nyt voi). Tarkoitus on tp-koneistolla ollut hakea samaa sulavuutta kierroksilla kuin esim. kutoskoneessa, tässä on hyvin onnistuttukin. Tyhjäkäynnillä sillä ei ole juuri osaa eikä arpaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

jcarlson kirjoitti:Eipä sillä tp-ketjulla edelleenkään ole mitään tekemistä pyörivien massojen tasapainotuksen kanssa, eli ne toisen asteen edestakaisten massavoimien värähtelyt sieltä löytyy vaikka olisi täydellisesti tasapainotettu (kuten 4-syl rivikoneen nyt voi). Tarkoitus on tp-koneistolla ollut hakea samaa sulavuutta kierroksilla kuin esim. kutoskoneessa, tässä on hyvin onnistuttukin. Tyhjäkäynnillä sillä ei ole juuri osaa eikä arpaa.
Joo kyllä ne limput on sielä akselissa tasapainottamassa ja tp laitteilla tuntumasta tehdään enemmän premium. Mihin kierrosalueelle tuo tasapainosysteemi on "viritetty" tyhjäkäynti ja isot kierrokset ovat oman tuntuman mukaan hiukan ulkoja ja tuntuisi että siinä 2-3000rpm olisi parhaiten balanssissa. Fortelitkuja pyörittäessä mietiskelin sitä korotettua joutokäyntiä pitäessä, kun n. 4000 paikkella hyttiin johtuva ääni ikään kuin "kulkee".

Omassa myös jakoketjun kiristin rautalangalla mitattuna n. 12-13mm pitkällään.
Remppaa odotellessa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
kummeli
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 21:52

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja kummeli »

Kiitoksia vastauksista. Voin päivittää asiaa sitten tarkemmin kunhan "remppa" on tehty ja ketju poistettu. Sen voin kyllä sanoa, että pinna on ollut kireähköllä asiasta johtuen. :evil:
Vastaa Viestiin