Tasapainoketjulla vai ilman ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

V-M kirjoitti:
peinu kirjoitti: ja varsinkaan automaattivaihteisessa missä ei ole vauhtipyörääkään tasoittamassa käyntivärinöitä.
Turbiini? Aika painava möykky. Omasta aijon kyllä paiskoa mäkeen... 2.3 automaatti.

V-M
En suosittele. Mulla on ollut tomaatista n 70 tkm ketju pois ja kuhan kerkeen niin laitan takaisin. Tomaatissa kun kierrokset nousee vakisinkin niin aika "Murinaa" pitää. Aina kun ajaa tonnarilla niin rupee harmittaa tuo Aeron ketjun puutos.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

..Ja vauhtipyörän tasoittama vääntömomentin vaihtelu on eri asia kuin tasapainoakselien tehtävä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommiJP
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 07:25

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja TommiJP »

Ihan mielenkiinnosta Kummeli, kuinka paljon kyseisellä autolla on ajettu?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

KARELPA kirjoitti:
V-M kirjoitti:
peinu kirjoitti: ja varsinkaan automaattivaihteisessa missä ei ole vauhtipyörääkään tasoittamassa käyntivärinöitä.
Turbiini? Aika painava möykky. Omasta aijon kyllä paiskoa mäkeen... 2.3 automaatti.

V-M
En suosittele. Mulla on ollut tomaatista n 70 tkm ketju pois ja kuhan kerkeen niin laitan takaisin. Tomaatissa kun kierrokset nousee vakisinkin niin aika "Murinaa" pitää. Aina kun ajaa tonnarilla niin rupee harmittaa tuo Aeron ketjun puutos.
Tosiaan silloin kun samaan aikaan samassa paikassa otettiin nuo ketjut molempien autoista niin ainakin käytännössä tuntui pahemmalta tuossa automaatissa mitä omassa manuaalissa.
Ja vaikka TP-akseleiden poisto ei pitäisi vaikuttaa tyhjäkäynnillä niin kyllä oma ainakin rupesi hieman enemmän tärisemään tyhjäkäynnillä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
viggen36
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Maalis 10, 2013 19:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja viggen36 »

asiasta kolmanteen! täälä varmaan aika monella on kokemusta juuri tästä ketjun poistosta, jotenka piten nuo akselit kannattaa lukita??
9-5 aero, 900S
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Ei tarvi lukita mitenkään.
Itse katkasin ketjun dremelillä ja rautalankaa apuna käyttäen nykäsin pois.
Rautalangalla saa pidettyä päät kireällä ettei ketju sylttäänny sinne jonnekkin.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
viggen36
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Maalis 10, 2013 19:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja viggen36 »

EIkö se ole vähä riski jättää lukittematta jos molempiin akseleihin jää kanavat auki asentoon niin se pudottaa ö-paineita. NO kerkesin lukita kuitenkin jo ne, laitoin sopivan kokoset prikat rattaiden alle ja kiristin takaisin lukitteen kanssa. Ketjukiristimen öljyreiän kierteistin laitoin 10mm pitkän M6 ruuvin lukkoprikan ja lukitteen kanssa.
9-5 aero, 900S
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja Keme »

viggen36 kirjoitti:EIkö se ole vähä riski jättää lukittematta jos molempiin akseleihin jää kanavat auki asentoon niin se pudottaa ö-paineita.
Ne laakerin kanavat jää väkisinkin "auki" asentoon. Tasapainoakselin laakerissa on ulkopuolella ura missä öljy kiertää ja siinä on 90-asteen välein reiät joista öljy tulee akselin ja laakerin väliin. Akselissa taasen on yli 90-asteen verran voitelu-uraa. 1+1 tasapainoakselin lukitsemisesta ei ole mitään hyötyä siinä mielessä etteikö se hukkaisi öljynpainetta. Toisekseen, laakerit on asennettu "johonkin asentoon" lohkoon eli ilman tasapainoakseleiden irroitusta ei voi tietää missä asennoissa nuo laakereiden öljyreijät on. Lyömällä laakerit irti ja paukauttamalla niiden tilalle umpiholkit saa blokattua niiden öljynkierron.

Tosta vielä pari kuvaa selventämään aihetta.

Kuva
Etummaisen tasapainoakselin laakeripukki

Kuva
Etummaisen akselin laakeripinta. 360 ura akselin ympäri.

Kuva
Takimmaisen akselin laakeri pinta. Uraa on miltei 180 astetta.

Kuva
Takimmainen laakeri
jeeeeeee!
viggen36
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Maalis 10, 2013 19:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja viggen36 »

Noni, kiitos hyvistä kuvista! Näin sitä tietoa saa lypsämällä :D
9-5 aero, 900S
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Tasapainoketjulla vai ilman ?

Viesti Kirjoittaja Keme »

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 976&type=3

Tossa on parit vinkit tasapainoakseleiden poistamiseen ja niiden öljynkierron tulppailuun.
jeeeeeee!
Vastaa Viestiin