kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kysyn nyt vielä muidenkin mieleipiteitä, ennen kuin rupean toimiin.
Potilas on 280tkm ajettu -98 "pikkuturbo", missä on ollut kone auki n.60tkm sitten ja tuolloin moottoriin vaihdettiin ilmeisesti kaikki palikat. Nyt se on kuitenkin tiputellut öljyä ja paikallinen merkkihuolto sanoi, että vuoto on sylinterin kannen välistä käyttöhihnan puolelta!
Eli mahtaako olla tuuleen huutamista, jos kokeilee jälkikiristää kantta vai mahtaako toivo olla menetetty tiivisteen kunnon suhteen?
Satakunnan autotalon kustannusarvio tiivisteen vaihdolle oli n.800€ + mahdolliset kannen työstöt ja nyt odottelen vielä erään toisen korjaamon kustannusarviota.

Yksi ehdotus jo oli, että yksi pultti kerrallaan auki ja sitten kiristys 60Nm, seuraavalla kierroksella järjestyksessä 80Nm ja lopuksi 90 astetta.
9-5 2,3t Wagon `06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja 900S »

9-5T kirjoitti:Voihan kiristystä koittaa mutta en maksaisi siitä mitään.
jep. eli venakopan kansi pois ja sitten ei tarvitakaan muuta kuin luotettava momenttiavain ja sopivan kokoinen torx-hylsy? Tietääkö/muistaako joku torxin kokoa?
9-5 2,3t Wagon `06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

900S kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Voihan kiristystä koittaa mutta en maksaisi siitä mitään.
jep. eli venakopan kansi pois ja sitten ei tarvitakaan muuta kuin luotettava momenttiavain ja sopivan kokoinen torx-hylsy? Tietääkö/muistaako joku torxin kokoa?
Taisi olla T16
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

E-16 on Torx-hylsyn koko. Kannattaa muistaa kiristää myös ne kannen ja jakopään kopan kaksi pikkupulttia, voi hyvällä tuurilla olla että tihkuminen tapahtuu sieltä jakopään kopan ja kannen välistä eikä varsinaisesti kannentiivisteen ja lohkon välistä öljyn ylösnousukanavan paikkeilta.
aseseppä
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 23:22

Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja aseseppä »

Hei !
Minulla on ilmeisesti jokseenkin sama tilanne. Pieni määrä moniasteöljyä 5W50 tihkuu ulos ja valuu aika-ajoin pakoputken päälle. Muutama päivä sitten huomasin, että ventiilikopan ruuvit olivat jopa sormin kiristettävissä. Oikea kiristys auttoi, mutta öljyä ilmeisesti vieläkin tihkuu hieman ja nyt aikomuksenani on tarkistaa kansipulttien kireys. Tässä olevat ohjeet ovat myös minulle tarpeen.

Kiittäen,
Yxinyrittäjä
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Jos on alle 2 vuotta remontista niin kansi pois ja uusi tiiviste autotalon laskuun tai ainakin tiukka neuvottelu kustannusten jakamisesta.
9000CS 2,3
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja oju »

Saappi Kuski kirjoitti:Jos on alle 2 vuotta remontista niin kansi pois ja uusi tiiviste autotalon laskuun tai ainakin tiukka neuvottelu kustannusten jakamisesta.
Näin on, löysivät öljyvuodon kun menin ihan muusta asiasta näyttämään autoa. Vika korjattiin kansirempan takuuna. Edeltävästä rempasta oli niukasti alle maagiset 2v.
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

Hieman samankaltaista ongelmaa...
2.3 turbo lastutettu 98vm ajettu 251tkm. Öljyä on kuluttanu(ja hieman savuttanu) ja talvella rupes olee välillä öljytikussa vaaleata möhnää.. Nyt sit oli 300km aikana noussu kellertävä kerros öljy korkkiin, öljy on mustaa mutta joitakin klönttejä nousee tikussa kun öljyjä katsoo.
Eli olisiko mitenkään mahdollista että selviäis ilman kannentiivisteen vaihtoa?? Voi olla et on toive ajattelua mut ajattelin kysellä josko jollain olis parempaa tietoa..?
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja foppa »

Toivotoivoton kirjoitti:Hieman samankaltaista ongelmaa...
2.3 turbo lastutettu 98vm ajettu 251tkm. Öljyä on kuluttanu(ja hieman savuttanu) ja talvella rupes olee välillä öljytikussa vaaleata möhnää.. Nyt sit oli 300km aikana noussu kellertävä kerros öljy korkkiin, öljy on mustaa mutta joitakin klönttejä nousee tikussa kun öljyjä katsoo.
Eli olisiko mitenkään mahdollista että selviäis ilman kannentiivisteen vaihtoa?? Voi olla et on toive ajattelua mut ajattelin kysellä josko jollain olis parempaa tietoa..?
tuossa on juttua mönjistä : http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=68336
Vastaa Viestiin