kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
Kysyn nyt vielä muidenkin mieleipiteitä, ennen kuin rupean toimiin.
Potilas on 280tkm ajettu -98 "pikkuturbo", missä on ollut kone auki n.60tkm sitten ja tuolloin moottoriin vaihdettiin ilmeisesti kaikki palikat. Nyt se on kuitenkin tiputellut öljyä ja paikallinen merkkihuolto sanoi, että vuoto on sylinterin kannen välistä käyttöhihnan puolelta!
Eli mahtaako olla tuuleen huutamista, jos kokeilee jälkikiristää kantta vai mahtaako toivo olla menetetty tiivisteen kunnon suhteen?
Satakunnan autotalon kustannusarvio tiivisteen vaihdolle oli n.800€ + mahdolliset kannen työstöt ja nyt odottelen vielä erään toisen korjaamon kustannusarviota.
Yksi ehdotus jo oli, että yksi pultti kerrallaan auki ja sitten kiristys 60Nm, seuraavalla kierroksella järjestyksessä 80Nm ja lopuksi 90 astetta.
Potilas on 280tkm ajettu -98 "pikkuturbo", missä on ollut kone auki n.60tkm sitten ja tuolloin moottoriin vaihdettiin ilmeisesti kaikki palikat. Nyt se on kuitenkin tiputellut öljyä ja paikallinen merkkihuolto sanoi, että vuoto on sylinterin kannen välistä käyttöhihnan puolelta!
Eli mahtaako olla tuuleen huutamista, jos kokeilee jälkikiristää kantta vai mahtaako toivo olla menetetty tiivisteen kunnon suhteen?
Satakunnan autotalon kustannusarvio tiivisteen vaihdolle oli n.800€ + mahdolliset kannen työstöt ja nyt odottelen vielä erään toisen korjaamon kustannusarviota.
Yksi ehdotus jo oli, että yksi pultti kerrallaan auki ja sitten kiristys 60Nm, seuraavalla kierroksella järjestyksessä 80Nm ja lopuksi 90 astetta.
9-5 2,3t Wagon `06
Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
jep. eli venakopan kansi pois ja sitten ei tarvitakaan muuta kuin luotettava momenttiavain ja sopivan kokoinen torx-hylsy? Tietääkö/muistaako joku torxin kokoa?9-5T kirjoitti:Voihan kiristystä koittaa mutta en maksaisi siitä mitään.
9-5 2,3t Wagon `06
Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
Taisi olla T16900S kirjoitti:jep. eli venakopan kansi pois ja sitten ei tarvitakaan muuta kuin luotettava momenttiavain ja sopivan kokoinen torx-hylsy? Tietääkö/muistaako joku torxin kokoa?9-5T kirjoitti:Voihan kiristystä koittaa mutta en maksaisi siitä mitään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
E-16 on Torx-hylsyn koko. Kannattaa muistaa kiristää myös ne kannen ja jakopään kopan kaksi pikkupulttia, voi hyvällä tuurilla olla että tihkuminen tapahtuu sieltä jakopään kopan ja kannen välistä eikä varsinaisesti kannentiivisteen ja lohkon välistä öljyn ylösnousukanavan paikkeilta.
Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
Hei !
Minulla on ilmeisesti jokseenkin sama tilanne. Pieni määrä moniasteöljyä 5W50 tihkuu ulos ja valuu aika-ajoin pakoputken päälle. Muutama päivä sitten huomasin, että ventiilikopan ruuvit olivat jopa sormin kiristettävissä. Oikea kiristys auttoi, mutta öljyä ilmeisesti vieläkin tihkuu hieman ja nyt aikomuksenani on tarkistaa kansipulttien kireys. Tässä olevat ohjeet ovat myös minulle tarpeen.
Kiittäen,
Minulla on ilmeisesti jokseenkin sama tilanne. Pieni määrä moniasteöljyä 5W50 tihkuu ulos ja valuu aika-ajoin pakoputken päälle. Muutama päivä sitten huomasin, että ventiilikopan ruuvit olivat jopa sormin kiristettävissä. Oikea kiristys auttoi, mutta öljyä ilmeisesti vieläkin tihkuu hieman ja nyt aikomuksenani on tarkistaa kansipulttien kireys. Tässä olevat ohjeet ovat myös minulle tarpeen.
Kiittäen,
Yxinyrittäjä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
Jos on alle 2 vuotta remontista niin kansi pois ja uusi tiiviste autotalon laskuun tai ainakin tiukka neuvottelu kustannusten jakamisesta.
9000CS 2,3
Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
Näin on, löysivät öljyvuodon kun menin ihan muusta asiasta näyttämään autoa. Vika korjattiin kansirempan takuuna. Edeltävästä rempasta oli niukasti alle maagiset 2v.Saappi Kuski kirjoitti:Jos on alle 2 vuotta remontista niin kansi pois ja uusi tiiviste autotalon laskuun tai ainakin tiukka neuvottelu kustannusten jakamisesta.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07
Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
Hieman samankaltaista ongelmaa...
2.3 turbo lastutettu 98vm ajettu 251tkm. Öljyä on kuluttanu(ja hieman savuttanu) ja talvella rupes olee välillä öljytikussa vaaleata möhnää.. Nyt sit oli 300km aikana noussu kellertävä kerros öljy korkkiin, öljy on mustaa mutta joitakin klönttejä nousee tikussa kun öljyjä katsoo.
Eli olisiko mitenkään mahdollista että selviäis ilman kannentiivisteen vaihtoa?? Voi olla et on toive ajattelua mut ajattelin kysellä josko jollain olis parempaa tietoa..?
2.3 turbo lastutettu 98vm ajettu 251tkm. Öljyä on kuluttanu(ja hieman savuttanu) ja talvella rupes olee välillä öljytikussa vaaleata möhnää.. Nyt sit oli 300km aikana noussu kellertävä kerros öljy korkkiin, öljy on mustaa mutta joitakin klönttejä nousee tikussa kun öljyjä katsoo.
Eli olisiko mitenkään mahdollista että selviäis ilman kannentiivisteen vaihtoa?? Voi olla et on toive ajattelua mut ajattelin kysellä josko jollain olis parempaa tietoa..?
Re: kannen kiristäminen/tiivisteen vaihto
tuossa on juttua mönjistä : http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=68336Toivotoivoton kirjoitti:Hieman samankaltaista ongelmaa...
2.3 turbo lastutettu 98vm ajettu 251tkm. Öljyä on kuluttanu(ja hieman savuttanu) ja talvella rupes olee välillä öljytikussa vaaleata möhnää.. Nyt sit oli 300km aikana noussu kellertävä kerros öljy korkkiin, öljy on mustaa mutta joitakin klönttejä nousee tikussa kun öljyjä katsoo.
Eli olisiko mitenkään mahdollista että selviäis ilman kannentiivisteen vaihtoa?? Voi olla et on toive ajattelua mut ajattelin kysellä josko jollain olis parempaa tietoa..?