LSD:en käyttökokemukset?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kertoiliko PCS Riku mitä lukko tulisi asennuksineen maksamaan? Työtä tuossa kuitenkin jonkinverran ymmärtääkseni on.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

eklunto1 kirjoitti:Kertoiliko PCS Riku mitä lukko tulisi asennuksineen maksamaan? Työtä tuossa kuitenkin jonkinverran ymmärtääkseni on.
Ei ollut mitään puhetta tosta asennus puolesta, ja se on varmaan sen verran kallista lystiä että meikäläisellä ei ole varaa teettää ainakaan koko remppaa liikkeessä vaan sitä joutuu ite sotkemaan kätensä :roll: . Mutta onneksi noi Saabit on kuitenkin ihmisten tekeleitä (vaikkakin ruottalaisten), niin hyvällä tuurilla sen myös maukka perusjätkä voi korjata (jos viitsii/kerkee). Tuon LSD:en asennan/asennutan autoon vasta sitten kun nykyisestä kytkimestä on aika jättää, en kyllä tiedä kauanko siihen sit menee (autolla on ajettu nyt 190tkm) :mrgreen: .
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3711
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

G-mies kirjoitti:Quaifesta omakohtaisia kokemuksia loppukesästä alkavaan talveen:

Pitoa on molemmin puolin ja voimakkaassa kiihdytyksessä käytös hieman tempoilevaa, etenkin jos alusta on epätasainen/kallellaan moneen eri suuntaan. Ihan tasaisella jos pito irtoaa, niin silloin molemmat pyörät suttaavat, mutta eipä tempoiluakaan esiinny. Liukkaalla molemmat pyörät suttaavat jos kaasua annostelee liikaa. Ihmetyttää tuo Rikun kommentti, että lukko ei toimisi jos molemmat pyrät liukkaalla. Lukon toiminta perustuu pyörimisnopeuden eroihin ja kun nopeusero on riittävä, ottaa lukko kiinni. Jos liukkaalla toinen alkaa suttaamaan, niin kyllä se veto välittyy myös toiselle puolelle. Ja yleensä kaksi vetävää pyörää vie kuitenkin nopeammin eteenpäin, kuin yksi. Normaaliajossa lukon olemassaoloa ei huomaa juuri lainkaan, minkä koen positiiviseksi asiaksi.

Matti
Kiva kuulla. Omaan femmaan on tuo tulossa tässä kevään aikana, ehjä varalaatikko ja lukko jo hommattu. Kunhan yks laatikko"guru" kerkiää tuon lukon tuohon asentamaan ja samalla tekemään perushuollon koko laatikkoon niin sitten olisi tarkoitus tuo laatikko itse vaihtaa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Vanha aihe, mutta nostellaanpa ylös...

Eli nyt kiinnostaisi kuulla harrastajien kokemuksia ja tietoa quaifen asennuksesta 9-5:seen?
Ja sitten kiinnostaisi löytää "purku" ohjeet tuolle 5-loviselle lootalle, että onko siinä mitään mitä pitää ottaa huomioon ja kuinka atomeiksi loota pitää laittaa, kun quaife asennetaan?

Joissain etuvedoissahan murikan laitto on melko yksinkertainen toimenpide, mutta tämän mallin kohdalla tietoa on todella niukasti saatavilla.

Lähinnä sitä mietin, kun auto menee pajalle, että aletaanko siellä osaa vaihtamaan pitkän kaavan mukaan vai otetaanko loota irti ja lähetetään suoraan spesialistille, jossa homma hoituu, mutta loota on tienpäällä ties, kuinka kauan. :?:

80-/90 luvun taitteen Saabin lootat on minun käyttämälle pajalle tuttuja, mutta näihin uudempiin eivät ole vielä joutuneet koskemaan ja lupasin selvitellä asiaa, että miten tässä toimitaan.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Saabin wisistä löytyy täydet ohjeet, mutta käytännössä tasauspyörästö on viimeisin osa, joka laatikosta lähtee irti.
Hommassa tarvitaan muutama saab spesifinen työkalu (mm. "helikopteri" sekä kotelon avausulosvetäjä muiden perusprässivermeiden lisäksi) sekä muutamat osat menee uusiksi joka avauksella. (kokoonpuristuva holkki, päätykopan tiiviste yms..)

Suosittelen tutustumaan hommaan ensin ohjeistuksien avulla ja sitten harkitsemaan mahdollista itse tekemistä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Pitääpä tutkia asiaa...

Pitää raatata kaverin kanssa asiasta ja jos hommat menee liian monimutkaisiksi, niin matkahuolto saa kuskata lootan "spesialistille". :)

Tai sitten pistän verkon painoksi koko murikan...
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Noita lootan purku-/kasaus ohjeita ei ilmeisesti saa, kuin tämän WIS:in kautta?

Itsellänihän sitä ei löydy, enkä toimivaa pakettia saa mistään, kuvallisista ohjeista puhumattakaan...

Olihan minulla kaksi vaihteisto-firmaa tuossa lähellä vaihtoehtoina, mutta toisessa tarinoitiin vähän, mitä sattuu ja lopulta lootaa ei kannattanut viedä sinne ja toisessa firmassa ei vastata viesteihin, eikä puhelimeen.

Hipvitunhei, kun on mahtava harrastaa... :evil:
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

jcarlson kirjoitti:Pitääpä korjata sen verran että Quaife on torsen-lukko ja toimii vääntöerolla, ei pyörimisnopeuserolla kuten esim. viskolukko.
Tai siis havaitessaan eroa pyörimisnopeudessa, se kykenee saamaan aikaan vääntöeroa vetävien pyörien kesken. Paremmin pitävälle pyörälle välittyy enimmillään noin 4..5x heikommin pitävän pyörän kautta vaikuttava momentti.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Mahtaako vm:02-05 9-5 Saabin 5-vaihteiset manuaalilootat olla samaa mallia 2.0t ja 2.3T moottoreissa?

Oma auto on nyt nipussa ilman quaifea, mutta kävi mielessä, että jos hankkisi toisen vaihdelaatikon jostain ja teettäisi siihen perus- huollot ja asentaisi tuon uuden murikan samalla paikalleen...
Auto pysyisi liikenteessä, eikä lootan valmistumisella olisi niin kauhea kiire. 8)

Ja olen jo tässä vaiheessa tietoinen, että lootia on myös valmiina tarjolla lukon kanssa, että niitä ei tarvitse mainostaa. :)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja Hook »

On samat. Molemmat 4,05 perävälityksellä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: LSD:en käyttökokemukset?

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Hyvä tietää, kiitos vain. :)

Nimimerkillä: taitaa se mopo karata taas... :lol:
Vastaa Viestiin