saab diesel sedan automaatti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
koyama
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 21:05
Paikkakunta: rovaniemi

saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja koyama »

Uutena foorumin lukijana/jäsenenä kiinnostaa dieseleiden toimivuus.
Jos hakee perusvarmaa diesel saabia niin mikähän se mahtaisi olla ?
Vuosimalleihin 2004-2005 voisi vielä kynnet riittää.Missä vm. on päivitetty moottoria ja ns.lastetaudit korin osalta kunnossa vai vieläkö painiskellaan samojen ongelmien parissa korimallin ja moottorin osalta mitä on alussa ollut.Oletan ,että on ollut.
Missä vaiheessa tulee kalliit remontit esim.jakopää onko hihna?
laturit sun muut apulaitteet?
Mersu tämän hetkisenä autona ,mutta voi olla huomenna piha tyhjä ja ajattelin olla kokeileva yksilö ja vaihtaa kerralla merkkiä.
suomessa on jo niin korkea elintaso,että tuskin kukaan enää saavuttaa sitä
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itse ostasin bensa koneella. Tosin minulle ei tule kuin n. 50 000km vuodessa ajoa.. Automaattia saa vain pikkukoneiseen dieseliin. Toimiva kone, mutta kulkupuoli on vaatimaton (minun mielestä).
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Mulla on ollut aikojen saatossa monenlaisia himmeleitä (tehoja riittävästi), mutta nykyisellä 2,2 Tid on ollut miellyttävä ajaa. Ajan paljon matkaa joten 0-100 kiihtyvyydelä ei ole minulle merkitystä. Dieselin vääntö on hyväksi ohitettaessa ja ohituskiihtyvyys 2,2 Tid koneella on ihan Ok nopeusalueella 60 -120 km/h. Muistelen aikoinani verranneeni ohituskiihtyvyyttä Saabin bensa vehkeisiin ja siinä vertailussa 2,2 Tid pärjäsi hyvin. Korjatkoon jos jllain on vielä numeroita tallella.

Koneena 2,2 Tid on pelannut hyvin remontteja ei ole ollut. Automaattikin toimii hyvin. Tosin vaihdan laatikkoöljyt 45 tkm välein ja koneen öljyt 15 tkm välein.

Iskarit vaihdatin PCS:llä Jyväskylässä heidän suosittelemiin ja hyvin ovat toimineet. Myös puslat on kulutustavaraa, mutta uretaani sellaiset ovat pitkäikäiset. Nelpyöräsuuntaus vielä koko homman päätteeksi, niin suoran menee.

Makuja on monia, mutta itse pidän kyllä dieselistä enemmän nimen omaan ajomukavuutensa vuoksi kuin bensavehkeistä.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itse myös olen pienen koeajon jälkeen samaa mieltä, vaatimaton on suorituskyky, kun tottuu esim aeroon, sillä voi ajaa aivan samoilla kierroksilla kun dieselilläkin esim 60 alueella vitosella 1500 rpm lasissa ja vääntöä löytyy paljon enemmän kuin tuosta dieselistä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Näin on. Jos unohdetaan ne onnettomat "hinnat alkaen" 2.0t matalapaineturbolliset 150hv bensakoneet, niin eipä ole 2.2TiD ajoltaan bensaturbon veroinen. "Isolohko" bensaturboissa on mosan käyttöalue diisseliä selvästi laajempi ja käytännön vääntöä on vähintään saman verran ja tehua reilusti enemmän.
Ainut 2.2TiDin puolesta puhuva seikka, edelleen siis omasta mielestäni, on huomattavasti pienempi polttoaineen kulutus. Toki tuolla 2.2 TiDilläkin kerkiää normiliikenteen mukana, mutta minulle on ainakin turha tulla väittämään, että se vastaisi edes 2.3t mallia suorituskyvyltään. Automaatilla homma vielä korostuu, kun dieselin Muhkeaa Alavääntöä (TM) on hankalampi hyödyntää, kun loota haluaa pykältää pienempää ja huudattaa punarajalle vähänkään rivakammassa kiihautuksessa.

3.0TiD lienee jo likempänä bensaturbon suorituskykyä, mutta sitä ei saa automaatilla ja "vakiovarustukseen" kuuluu monessa tapauksessa vajoavat sylinteriputket.
Viimeksi muokannut V.J.S, Pe Maalis 06, 2009 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Linjavalo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Loka 08, 2005 20:34
Paikkakunta: Pernaja

Mimmi perskeles

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Mikäs ny si on pienruokanen?? -04 automaatifarkkufemma,vuoden keskikulutus 6,2l mukana eeberinkulutukset,muulinvedot,kajakinkuskaamiset ymy.. Heh,työmatkasukkulan(-05 sdi klongsvaagen kolopallo)4,9l. Golffilla ajetaan lähes aina tyhjänä,femmassa useimmiten paikat täys,ei paha
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Vajaan vuoden 9-5 Tid wagonin automaatilla omistaneena voin todeta että;
-teho on vaatimaton
-kulutus on suurempi kuin esim VAG konsernin vastaavilla
-käynnistyvyys oli perseestä ennen ratkaisun löytymistä tämän foorumin avulla.
-verrattaessa Isuzun V6 sylinteriputkiongelmiin ja VAG V6 onnettomaan nokka-akseli/kansikomediaan olen tyytyväinen.
-jos taatelia/rahaa/fyffeä/pesetaa tms olisi enemmän, kokeilisin uudempaa 1,9 ttid vaihtoehtoa, jossa löytyy enemmän hauleja pikkuoraville (pienemmällä kulutuksella).
Mutta en prkele enää vaihda enää VAG:n tuotteisiin, on nimittäin niin hyvä olla nykyisessä.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mimmi perskeles

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti: Pikkudieselin (D308L) keskikulutus on ollut viimeiset 45000km (vajaa vuosi) 6,1l/100km, sisältäen duunikamojen ja varaosien kuskauksen ja eberin käytön talviaikana jokaisena arkipäivänä. Painoa on 2200kg (YTV:n vaa'an mukaan).
Ilmeisen paljon noista kilometreistä lienee ns. maantieajoa?

Asiasta kukkakeppiin: henkilökohtaisesti, jos en olisi persaukinen, niin ottaisin omaan käyttötarpeeseen ehdottomasti nykyaikaisen dieselin nykyaikaisella suorakytkentäautomaatilla. Saabilta ei noista löydy kun moottoripuolelle Fiatin kehittämä TTiD.
Hupiajot sitten pensaturrrpolla :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koyama
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 21:05
Paikkakunta: rovaniemi

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja koyama »

kiitän ja kumarran suoraselkäisistä vastauksista.
täytyy käydä koeajolla niin voi verrata 146 hp cdi mersuun.
Miten moottorin ohjelmointi vaikuttaa koneen kestävyyteen?onko käytännön kokemuksia hajoamisesta lisätehon kasvattamisen vuoksi ?
Onko näissä jo korkeapainepumput vai onko se vasta ihan uusissa malleissa ?
Saab kokemukset rajoittuu siihen bensa/petrooli moottoriin,mutta autosta muistan
että jämerä ajettava ja sen aikaiset japsi rimpulat (vielä ihan samanlaisia)olivat sardiinipurkkimaisia.
Mikä on huomioitavaa kaupantekohetkellä korin osalta ?esim.ikkunamekanismit,tiivisteet ,lukot ja muut sellaiset pikku jutut ,jotka saattavat vaikeuttaa arkielämän autoilua 30 asteen pakkasessa.
suomessa on jo niin korkea elintaso,että tuskin kukaan enää saavuttaa sitä
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Se mese sitten tulee olemaan iso päänsärky, jos vannoutunutta mersuhenkilöä (työpaikan naapurikuutiossa) uskominen. Jos kyseessä on viimeisintä mallia edellinen C- luokan pirssi automaatilla, niin kannattaa tarkistaa takuun voimassaoloaika.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
koyama
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 21:05
Paikkakunta: rovaniemi

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja koyama »

Ilmeisesti kyseessä valeon jäähdyttimellä varustettu versio .
Minulla on auto pelannut hyvin kun vuoden olen omistanut,E malli
Ja takuu myös,mutta niinhän se 2000 vuosimallissa vanhassa pitää ollakkin :!:
eli ruosteet korjattu mitkä näissä oli murheena
suomessa on jo niin korkea elintaso,että tuskin kukaan enää saavuttaa sitä
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Mikä on huomioitavaa kaupantekohetkellä korin osalta ?esim.ikkunamekanismit,tiivisteet ,lukot ja muut sellaiset pikku jutut ,jotka saattavat vaikeuttaa arkielämän autoilua 30 asteen pakkasessa.
Kyllä kaikki on toiminut hyvin näillä leveyksillä paitsi kässärin vaijerit on iän myötä alkaneet jäätymään, koska suojakumit menevät rikki ja päästävät kosteuden vaijerin ja kuoren väliin. Ja tähänkin auttaa vaijereiden vaihto tai kosteuden poistaminen ja kumien korjaus.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: saab diesel sedan automaatti

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

white9-5 kirjoitti:
Mikä on huomioitavaa kaupantekohetkellä korin osalta ?esim.ikkunamekanismit,tiivisteet ,lukot ja muut sellaiset pikku jutut ,jotka saattavat vaikeuttaa arkielämän autoilua 30 asteen pakkasessa.
Kyllä kaikki on toiminut hyvin näillä leveyksillä paitsi kässärin vaijerit on iän myötä alkaneet jäätymään, koska suojakumit menevät rikki ja päästävät kosteuden vaijerin ja kuoren väliin. Ja tähänkin auttaa vaijereiden vaihto tai kosteuden poistaminen ja kumien korjaus.
Mulla ei ollut tomaattifemmassa ikinä tätä kässäriongelmaa, osittain johtuu varmaan siitä ettei sitä tullut automaatin kanssa käytettyä muuten kuin satunnaisissa kässärikäännöksissä noin 20 kertaa vuodessa :wink:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin