savuutava 95
savuutava 95
Hei!
Vaihdatin 144t km ajettuun vuoden 98 2.3t Saab 95:een Mobil 0-40 öljyt ja nyt auto työntää savua kuin lämpiävä savusauna. Onko öljy liian ohutta vai mikä mättää?
Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan.
Ilkka Räsänen
Vaihdatin 144t km ajettuun vuoden 98 2.3t Saab 95:een Mobil 0-40 öljyt ja nyt auto työntää savua kuin lämpiävä savusauna. Onko öljy liian ohutta vai mikä mättää?
Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan.
Ilkka Räsänen
Onko savu sinistä? jos on niin luultavasti on turbo valmis.
Kannattaa myös katsoa turbon jälkeen imusarjan päälle tuleva tuleva paineputki. jos siellä on öljyä tämä vain vahvistaa tuon turbon hajoamisen. Itse vaihdoin 2.3t:hen turbon n. 3kk sitten 185tkm ajettuna.
Kannattaa haku toiminnolla hakea vanhoja keskusteluja, niitä löytyy![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Kannattaa myös katsoa turbon jälkeen imusarjan päälle tuleva tuleva paineputki. jos siellä on öljyä tämä vain vahvistaa tuon turbon hajoamisen. Itse vaihdoin 2.3t:hen turbon n. 3kk sitten 185tkm ajettuna.
Kannattaa haku toiminnolla hakea vanhoja keskusteluja, niitä löytyy
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: savuutava 95
Lue myös tämä:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8191irasanen kirjoitti:Hei!
Vaihdatin 144t km ajettuun vuoden 98 2.3t Saab 95:een Mobil 0-40 öljyt ja nyt auto työntää savua kuin lämpiävä savusauna. Onko öljy liian ohutta vai mikä mättää?
Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan.
Ilkka Räsänen
voipi olla syynä ??
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: savuutava 95
Minä vaihdoin 70 tkm ajettuun vuoden 01 95:een pari kuukautta sitten Neste 5W-40 City Pro öljyt ja M-filterin suodattimen, niin alkoi savutus! Tuo huohotinjärjestelmän venttiili oli kuulemma rikki, se vaihdettiin takuuseen ja sanottiin että vielä voi savutusta ilmetä kun letkuista tyhjenee öljyt...??? Siitä on nyt yli kaksi viikkoa, ja tänäkin aamuna käynnistettäessä tuli tosi karmea sininen savu...Turbo ei pidä pienintäkään ääntä...Minulla oli takavuosina paljon ajettu Volvo 740 turbo, joka kerran talvella savutti pirusti, kun huohotusjärjestelmäsä oli putki tai jotain jäätynyt, mutta muuten se pelasi hyvin.irasanen kirjoitti:Hei!
Vaihdatin 144t km ajettuun vuoden 98 2.3t Saab 95:een Mobil 0-40 öljyt ja nyt auto työntää savua kuin lämpiävä savusauna. Onko öljy liian ohutta vai mikä mättää?
Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan.
Ilkka Räsänen
Jotenkin tuntuu vaikealta uskoa, että nykyiset turbot ei kestäisi enempää. Tosin edellisellä omistajalla oli yksi öljynvaihtoväli lipsahtanut 30 tkm:iin. Öljykysymys on mielenkiintoinen. Minun autoni ovenpielessä oli Nesteen öljynvaihtolappu, mistä syystä ostin nytkin Nesteen öljyn, mutta eihän se välttämättä sitä ole aiemmin ollut...
Se mikä huolestuttaa on, kuinka katalysaattori kestää öljysavua!
(Tietysti mahd. turbokustannusten lisäksi)
Muuten, syynä ylimääräiseen, omatoimiseen öljynvaihtoon oli se, että öljyt olivat aivan mustat, vaikka niillä oli huoltokirjan mukaan ajettu vasta reilut 7 000 km. Tietysti, koska edellinen pitkäksi venynyt öljynvaihtoväli oli liannut moottori ja ylittänyt öljyn epäpuhtauksien sitomiskyvyn. Olikohan tuossa leikissä turbon laakerit kärsineet...?
Kuulisin mielelläni tarinan jatkon!
Tutkija
TS osaa vissiin selvittää paremmin syyt, mutta itse muistan kuulleeni että suuri erä laatuviallisia GT17 föönejä pääsi maailmalle jotka sitten hajoavat ennen aikojaan. Vuosimallia en myöskään muista näille autoille.
Suomen saab ei ainakaan tiettävästi ole järjestänyt mitään takaisinkutsua, vaikka vian pitäisi olla myös heidän tiedossa.
Yleensä se menee niin että tässä maassaa ei mitään tehdä ennen kuin joku osaa sanoo poks ja toivotaan että takuu on jo ummessa. Tällöin korjaamo saa paremmat katteen, kun työn voi tehdä kalliimmalla asiakkaan laskuu. Aivan loogista "my way is highway" ajattelua.
Suomen saab ei ainakaan tiettävästi ole järjestänyt mitään takaisinkutsua, vaikka vian pitäisi olla myös heidän tiedossa.
Yleensä se menee niin että tässä maassaa ei mitään tehdä ennen kuin joku osaa sanoo poks ja toivotaan että takuu on jo ummessa. Tällöin korjaamo saa paremmat katteen, kun työn voi tehdä kalliimmalla asiakkaan laskuu. Aivan loogista "my way is highway" ajattelua.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Jos en ihan väärin käsittänyt, niin rikkoontuneen GT17 föönin kustannuksiin osallistutaan jos autolla on ajettu enintään 80000km/3vuotta ja siinä on täydellinen huoltohistoria. Näin kertoi viime viikolla eräs Laakkosen huoltopäällikkö.Vigge kirjoitti:TS osaa vissiin selvittää paremmin syyt, mutta itse muistan kuulleeni että suuri erä laatuviallisia GT17 föönejä pääsi maailmalle jotka sitten hajoavat ennen aikojaan. Vuosimallia en myöskään muista näille autoille.
Suomen saab ei ainakaan tiettävästi ole järjestänyt mitään takaisinkutsua, vaikka vian pitäisi olla myös heidän tiedossa.
Yleensä se menee niin että tässä maassaa ei mitään tehdä ennen kuin joku osaa sanoo poks ja toivotaan että takuu on jo ummessa. Tällöin korjaamo saa paremmat katteen, kun työn voi tehdä kalliimmalla asiakkaan laskuu. Aivan loogista "my way is highway" ajattelua.
Jep, tämä tuli uutena tietona. Mitään varsinaista kotiinkutsua ei kuitenkaan ole saabin toimesta tehty?tevisu kirjoitti:
Jos en ihan väärin käsittänyt, niin rikkoontuneen GT17 föönin kustannuksiin osallistutaan jos autolla on ajettu enintään 80000km/3vuotta ja siinä on täydellinen huoltohistoria. Näin kertoi viime viikolla eräs Laakkosen huoltopäällikkö.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Haa, tämäpä oli tärkeä tietotevisu kirjoitti:AivanVigge kirjoitti:TS osaa vissiin selvittää paremmin syyt, mutta itse muistan kuulleeni että suuri erä laatuviallisia GT17 föönejä pääsi maailmalle jotka sitten hajoavat ennen aikojaan. Vuosimallia en myöskään muista näille autoille.
Suomen saab ei ainakaan tiettävästi ole järjestänyt mitään takaisinkutsua, vaikka vian pitäisi olla myös heidän tiedossa.
Yleensä se menee niin että tässä maassaa ei mitään tehdä ennen kuin joku osaa sanoo poks ja toivotaan että takuu on jo ummessa. Tällöin korjaamo saa paremmat katteen, kun työn voi tehdä kalliimmalla asiakkaan laskuu. Aivan loogista "my way is highway" ajattelua.![]()
![]()
Jos en ihan väärin käsittänyt, niin rikkoontuneen GT17 föönin kustannuksiin osallistutaan jos autolla on ajettu enintään 80000km/3vuotta ja siinä on täydellinen huoltohistoria. Näin kertoi viime viikolla eräs Laakkosen huoltopäällikkö.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Tutkija
Savutuksen takia huoltoa juuri hätyyttelinkin, en ole siitä enää kovinkaan huolissani...öljyä ei kuitenkaan haviä ja sitten tuli muita murheita....
...mutta kun tuolla mun on ajettu 93tkm ja se on otettu käyttöön marraskuussa -00 (vaikka onkin -01), lisäksi muutama ei-merkkiliikkeen leima eli mikään ehdoista ei täyty. Kovasti valiteltiin ja oltiin pahoillaan.
Kannattaa neuvotella, tuskin ne on ihan tarkat nuo rajat.
...mutta kun tuolla mun on ajettu 93tkm ja se on otettu käyttöön marraskuussa -00 (vaikka onkin -01), lisäksi muutama ei-merkkiliikkeen leima eli mikään ehdoista ei täyty. Kovasti valiteltiin ja oltiin pahoillaan.
Kannattaa neuvotella, tuskin ne on ihan tarkat nuo rajat.
Toivottavasti ei...mutta tajusinko nyt oikein, et ole tuohon turbonvaihtoon kuitenkaan joutunuttevisu kirjoitti:Savutuksen takia huoltoa juuri hätyyttelinkin, en ole siitä enää kovinkaan huolissani...öljyä ei kuitenkaan haviä ja sitten tuli muita murheita....
...mutta kun tuolla mun on ajettu 93tkm ja se on otettu käyttöön marraskuussa -00 (vaikka onkin -01), lisäksi muutama ei-merkkiliikkeen leima eli mikään ehdoista ei täyty. Kovasti valiteltiin ja oltiin pahoillaan.
Kannattaa neuvotella, tuskin ne on ihan tarkat nuo rajat.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Tutkija
Re: savuutava 95
[/quote] 9-5:ssa jää öljyä n.1,5l jäähdyttimeen joka värjää uuden öljyn hetkessä. Lähes miljoonan 9-5 kilometrin aikana kokeilin kerran Nesteen öljyä ja juuri silloin huohotin jäätyi, en tiedä oliko öljyn vika mutta onneksi Mobilia on myytävänä. En usko että öljynvaihdon pitkittyminen on kovin iso riski. [/quote]
Ai niin, olisihan tuo pitänyt muistaa/tajuta. Sitä ne neljä vuotta huolettoman japsin omistajana teettää, entinen vähäinenkin autotekniikan ymmärrys on hävinnyt
Ja nykyöljyjen pitäisi tuokin 30 tkm kestää. Mitä öljyä muuten olet päätynyt käyttämään? Ja mitä viskositeettialuetta?
Vielä tuli eräs ajatus mieleen savupöllahdyksistä, kun se näissä kahdessa tapauksessa näyttää ehkä jotenkin liittyneen öljynvaihtoon. Niinkin yksinkertaisessa operaatiossa on mahdollisuus useaan virheeseen, joista yksi on ylitäyttö
Itse laitoin ohjekirjan mukaisesti neljä litraa, suodattimen vaihdon kanssa. Ja mittatikussa öljytaso nousikin ylämerkkiin, sen muovimokkulan yläosaan. Ja siinä se on pysynyt nyt kuukauden. Mutta jospa saapas on yliherkkä pienellekin ylitäytölle ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Toinen kaukaa haettu spekulaatio on se, että kun suodatin ei ole nyt long-life tyyppiä, olisiko tavallisessa, "harvemmassa"(?) suodattimessa pienempi vastus ja siten suurempi öljynpaine ja suurempi ohivuoto turbon laakereilla...?
Ai niin, olisihan tuo pitänyt muistaa/tajuta. Sitä ne neljä vuotta huolettoman japsin omistajana teettää, entinen vähäinenkin autotekniikan ymmärrys on hävinnyt
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Vielä tuli eräs ajatus mieleen savupöllahdyksistä, kun se näissä kahdessa tapauksessa näyttää ehkä jotenkin liittyneen öljynvaihtoon. Niinkin yksinkertaisessa operaatiossa on mahdollisuus useaan virheeseen, joista yksi on ylitäyttö
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Toinen kaukaa haettu spekulaatio on se, että kun suodatin ei ole nyt long-life tyyppiä, olisiko tavallisessa, "harvemmassa"(?) suodattimessa pienempi vastus ja siten suurempi öljynpaine ja suurempi ohivuoto turbon laakereilla...?
Tutkija
Ei ole turboa vaihdettu kun ei ole tarkkaa tietoa onko vika juuri siinä. Voi olla, että vika on tuossa huohotinsysteemissä. kts. kampikammiontuuletusventtiili tuosta "yleinen" -foorumi. Ja olen minäkin katista huolissani...mutta ihan jostain muusta syystä:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5274jiisuu kirjoitti:Toivottavasti ei...mutta tajusinko nyt oikein, et ole tuohon turbonvaihtoon kuitenkaan joutunuttevisu kirjoitti:Savutuksen takia huoltoa juuri hätyyttelinkin, en ole siitä enää kovinkaan huolissani...öljyä ei kuitenkaan haviä ja sitten tuli muita murheita....
...mutta kun tuolla mun on ajettu 93tkm ja se on otettu käyttöön marraskuussa -00 (vaikka onkin -01), lisäksi muutama ei-merkkiliikkeen leima eli mikään ehdoista ei täyty. Kovasti valiteltiin ja oltiin pahoillaan.
Kannattaa neuvotella, tuskin ne on ihan tarkat nuo rajat.Minunkaan tapauksessani öljyä ei näytä kuluvan, mutta tosiaan olen vähän katista huolissani.
...jos tässä kaikki viat tai vianpoikaset pitäisi korjata, niin pankinjohtajan puheille ensin
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)