savuutava 95

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
irasanen
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Heinä 03, 2004 15:56
Paikkakunta: Ii
Viesti:

savuutava 95

Viesti Kirjoittaja irasanen »

Hei!

Vaihdatin 144t km ajettuun vuoden 98 2.3t Saab 95:een Mobil 0-40 öljyt ja nyt auto työntää savua kuin lämpiävä savusauna. Onko öljy liian ohutta vai mikä mättää?

Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan.

Ilkka Räsänen
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onko savu sinistä? jos on niin luultavasti on turbo valmis. :(

Kannattaa myös katsoa turbon jälkeen imusarjan päälle tuleva tuleva paineputki. jos siellä on öljyä tämä vain vahvistaa tuon turbon hajoamisen. Itse vaihdoin 2.3t:hen turbon n. 3kk sitten 185tkm ajettuna.

Kannattaa haku toiminnolla hakea vanhoja keskusteluja, niitä löytyy :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: savuutava 95

Viesti Kirjoittaja valtteri »

irasanen kirjoitti:Hei!

Vaihdatin 144t km ajettuun vuoden 98 2.3t Saab 95:een Mobil 0-40 öljyt ja nyt auto työntää savua kuin lämpiävä savusauna. Onko öljy liian ohutta vai mikä mättää?

Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan.

Ilkka Räsänen
Lue myös tämä:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8191
voipi olla syynä ??
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
irasanen
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Heinä 03, 2004 15:56
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja irasanen »

Turbo oli Saabista mennyt, eipä ole kovin kaksista laatua :evil:

Ilkka Räsänen
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kannattaa pistää samalla Aeron (Mitsubishi td04-15t) tilalle, hinnassa ei suurta eroa, mutta pitäisi olla paljon parempi turbo mitä tuo Garretti.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jiisuu
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 14:30

Re: savuutava 95

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

irasanen kirjoitti:Hei!

Vaihdatin 144t km ajettuun vuoden 98 2.3t Saab 95:een Mobil 0-40 öljyt ja nyt auto työntää savua kuin lämpiävä savusauna. Onko öljy liian ohutta vai mikä mättää?

Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan.

Ilkka Räsänen
Minä vaihdoin 70 tkm ajettuun vuoden 01 95:een pari kuukautta sitten Neste 5W-40 City Pro öljyt ja M-filterin suodattimen, niin alkoi savutus! Tuo huohotinjärjestelmän venttiili oli kuulemma rikki, se vaihdettiin takuuseen ja sanottiin että vielä voi savutusta ilmetä kun letkuista tyhjenee öljyt...??? Siitä on nyt yli kaksi viikkoa, ja tänäkin aamuna käynnistettäessä tuli tosi karmea sininen savu...Turbo ei pidä pienintäkään ääntä...Minulla oli takavuosina paljon ajettu Volvo 740 turbo, joka kerran talvella savutti pirusti, kun huohotusjärjestelmäsä oli putki tai jotain jäätynyt, mutta muuten se pelasi hyvin.

Jotenkin tuntuu vaikealta uskoa, että nykyiset turbot ei kestäisi enempää. Tosin edellisellä omistajalla oli yksi öljynvaihtoväli lipsahtanut 30 tkm:iin. Öljykysymys on mielenkiintoinen. Minun autoni ovenpielessä oli Nesteen öljynvaihtolappu, mistä syystä ostin nytkin Nesteen öljyn, mutta eihän se välttämättä sitä ole aiemmin ollut...

Se mikä huolestuttaa on, kuinka katalysaattori kestää öljysavua!
(Tietysti mahd. turbokustannusten lisäksi)

Muuten, syynä ylimääräiseen, omatoimiseen öljynvaihtoon oli se, että öljyt olivat aivan mustat, vaikka niillä oli huoltokirjan mukaan ajettu vasta reilut 7 000 km. Tietysti, koska edellinen pitkäksi venynyt öljynvaihtoväli oli liannut moottori ja ylittänyt öljyn epäpuhtauksien sitomiskyvyn. Olikohan tuossa leikissä turbon laakerit kärsineet...?

Kuulisin mielelläni tarinan jatkon!
Tutkija
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

TS osaa vissiin selvittää paremmin syyt, mutta itse muistan kuulleeni että suuri erä laatuviallisia GT17 föönejä pääsi maailmalle jotka sitten hajoavat ennen aikojaan. Vuosimallia en myöskään muista näille autoille.
Suomen saab ei ainakaan tiettävästi ole järjestänyt mitään takaisinkutsua, vaikka vian pitäisi olla myös heidän tiedossa.
Yleensä se menee niin että tässä maassaa ei mitään tehdä ennen kuin joku osaa sanoo poks ja toivotaan että takuu on jo ummessa. Tällöin korjaamo saa paremmat katteen, kun työn voi tehdä kalliimmalla asiakkaan laskuu. Aivan loogista "my way is highway" ajattelua.
#1730
500whp.net member
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuo GT17 ei vissiin muutenkaan ole mikään häävi fööni, omani hajottua kyselin eri vaihtoehtoja ammattiliikkeestä ja heidän mukaan tuohon GT17 on kalliit varaosat ja tasapainotus on tosi hankalaa. Joten he eivät huolineet tuota edes vaihdossa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Vigge kirjoitti:TS osaa vissiin selvittää paremmin syyt, mutta itse muistan kuulleeni että suuri erä laatuviallisia GT17 föönejä pääsi maailmalle jotka sitten hajoavat ennen aikojaan. Vuosimallia en myöskään muista näille autoille.
Suomen saab ei ainakaan tiettävästi ole järjestänyt mitään takaisinkutsua, vaikka vian pitäisi olla myös heidän tiedossa.
Yleensä se menee niin että tässä maassaa ei mitään tehdä ennen kuin joku osaa sanoo poks ja toivotaan että takuu on jo ummessa. Tällöin korjaamo saa paremmat katteen, kun työn voi tehdä kalliimmalla asiakkaan laskuu. Aivan loogista "my way is highway" ajattelua.
Jos en ihan väärin käsittänyt, niin rikkoontuneen GT17 föönin kustannuksiin osallistutaan jos autolla on ajettu enintään 80000km/3vuotta ja siinä on täydellinen huoltohistoria. Näin kertoi viime viikolla eräs Laakkosen huoltopäällikkö.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

tevisu kirjoitti:
Jos en ihan väärin käsittänyt, niin rikkoontuneen GT17 föönin kustannuksiin osallistutaan jos autolla on ajettu enintään 80000km/3vuotta ja siinä on täydellinen huoltohistoria. Näin kertoi viime viikolla eräs Laakkosen huoltopäällikkö.
Jep, tämä tuli uutena tietona. Mitään varsinaista kotiinkutsua ei kuitenkaan ole saabin toimesta tehty?
#1730
500whp.net member
jiisuu
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 14:30

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

tevisu kirjoitti:
Vigge kirjoitti:TS osaa vissiin selvittää paremmin syyt, mutta itse muistan kuulleeni että suuri erä laatuviallisia GT17 föönejä pääsi maailmalle jotka sitten hajoavat ennen aikojaan. Vuosimallia en myöskään muista näille autoille.
Suomen saab ei ainakaan tiettävästi ole järjestänyt mitään takaisinkutsua, vaikka vian pitäisi olla myös heidän tiedossa.
Yleensä se menee niin että tässä maassaa ei mitään tehdä ennen kuin joku osaa sanoo poks ja toivotaan että takuu on jo ummessa. Tällöin korjaamo saa paremmat katteen, kun työn voi tehdä kalliimmalla asiakkaan laskuu. Aivan loogista "my way is highway" ajattelua.
Aivan :!: :x

Jos en ihan väärin käsittänyt, niin rikkoontuneen GT17 föönin kustannuksiin osallistutaan jos autolla on ajettu enintään 80000km/3vuotta ja siinä on täydellinen huoltohistoria. Näin kertoi viime viikolla eräs Laakkosen huoltopäällikkö.
Haa, tämäpä oli tärkeä tieto :!: Nyt Länsiautoon täyttä laukkaa, vaikka yksi ehto ei kohdallani täyty: auto on kaksi kuukautta oli kolme vuotta, mutta toisaalta sen ostosta tuosta liikkeestä on vasta vajaat kolme kuukautta. Onhan ihme, jos Saab/Länsiauto ei tule asiassa vastaan.
Tutkija
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Savutuksen takia huoltoa juuri hätyyttelinkin, en ole siitä enää kovinkaan huolissani...öljyä ei kuitenkaan haviä ja sitten tuli muita murheita....

...mutta kun tuolla mun on ajettu 93tkm ja se on otettu käyttöön marraskuussa -00 (vaikka onkin -01), lisäksi muutama ei-merkkiliikkeen leima eli mikään ehdoista ei täyty. Kovasti valiteltiin ja oltiin pahoillaan.

Kannattaa neuvotella, tuskin ne on ihan tarkat nuo rajat.
jiisuu
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 14:30

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

tevisu kirjoitti:Savutuksen takia huoltoa juuri hätyyttelinkin, en ole siitä enää kovinkaan huolissani...öljyä ei kuitenkaan haviä ja sitten tuli muita murheita....

...mutta kun tuolla mun on ajettu 93tkm ja se on otettu käyttöön marraskuussa -00 (vaikka onkin -01), lisäksi muutama ei-merkkiliikkeen leima eli mikään ehdoista ei täyty. Kovasti valiteltiin ja oltiin pahoillaan.

Kannattaa neuvotella, tuskin ne on ihan tarkat nuo rajat.
Toivottavasti ei...mutta tajusinko nyt oikein, et ole tuohon turbonvaihtoon kuitenkaan joutunut :?: Minunkaan tapauksessani öljyä ei näytä kuluvan, mutta tosiaan olen vähän katista huolissani.
Tutkija
jiisuu
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 14:30

Re: savuutava 95

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

[/quote] 9-5:ssa jää öljyä n.1,5l jäähdyttimeen joka värjää uuden öljyn hetkessä. Lähes miljoonan 9-5 kilometrin aikana kokeilin kerran Nesteen öljyä ja juuri silloin huohotin jäätyi, en tiedä oliko öljyn vika mutta onneksi Mobilia on myytävänä. En usko että öljynvaihdon pitkittyminen on kovin iso riski. [/quote]

Ai niin, olisihan tuo pitänyt muistaa/tajuta. Sitä ne neljä vuotta huolettoman japsin omistajana teettää, entinen vähäinenkin autotekniikan ymmärrys on hävinnyt :cry: Ja nykyöljyjen pitäisi tuokin 30 tkm kestää. Mitä öljyä muuten olet päätynyt käyttämään? Ja mitä viskositeettialuetta?

Vielä tuli eräs ajatus mieleen savupöllahdyksistä, kun se näissä kahdessa tapauksessa näyttää ehkä jotenkin liittyneen öljynvaihtoon. Niinkin yksinkertaisessa operaatiossa on mahdollisuus useaan virheeseen, joista yksi on ylitäyttö :!: Itse laitoin ohjekirjan mukaisesti neljä litraa, suodattimen vaihdon kanssa. Ja mittatikussa öljytaso nousikin ylämerkkiin, sen muovimokkulan yläosaan. Ja siinä se on pysynyt nyt kuukauden. Mutta jospa saapas on yliherkkä pienellekin ylitäytölle :?:

Toinen kaukaa haettu spekulaatio on se, että kun suodatin ei ole nyt long-life tyyppiä, olisiko tavallisessa, "harvemmassa"(?) suodattimessa pienempi vastus ja siten suurempi öljynpaine ja suurempi ohivuoto turbon laakereilla...?
Tutkija
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

jiisuu kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Savutuksen takia huoltoa juuri hätyyttelinkin, en ole siitä enää kovinkaan huolissani...öljyä ei kuitenkaan haviä ja sitten tuli muita murheita....

...mutta kun tuolla mun on ajettu 93tkm ja se on otettu käyttöön marraskuussa -00 (vaikka onkin -01), lisäksi muutama ei-merkkiliikkeen leima eli mikään ehdoista ei täyty. Kovasti valiteltiin ja oltiin pahoillaan.

Kannattaa neuvotella, tuskin ne on ihan tarkat nuo rajat.
Toivottavasti ei...mutta tajusinko nyt oikein, et ole tuohon turbonvaihtoon kuitenkaan joutunut :?: Minunkaan tapauksessani öljyä ei näytä kuluvan, mutta tosiaan olen vähän katista huolissani.
Ei ole turboa vaihdettu kun ei ole tarkkaa tietoa onko vika juuri siinä. Voi olla, että vika on tuossa huohotinsysteemissä. kts. kampikammiontuuletusventtiili tuosta "yleinen" -foorumi. Ja olen minäkin katista huolissani...mutta ihan jostain muusta syystä:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5274

...jos tässä kaikki viat tai vianpoikaset pitäisi korjata, niin pankinjohtajan puheille ensin :evil:
Vastaa Viestiin