Startti ongelmia
Startti ongelmia
Moro,
Mistä voisi johtua, että auto ei starttaa ? Ensin rele vaan rätisi ja seuraavana päivänä se ei sanonut enää mitään Akussa on virtaa.
Mistä voisi johtua, että auto ei starttaa ? Ensin rele vaan rätisi ja seuraavana päivänä se ei sanonut enää mitään Akussa on virtaa.
Re: Startti ongelmia
Nii, se vielä jäi, että mitä kautta startille pääsee helpoiten ja tarviiko purkaa paljon?
Re: Startti ongelmia
Miten olet todennut, että akussa on virtaa, vai tarkoititko kenties jännitettä?
Valot ja systeemit voi toimia ihan ok ja esim. yleismittarilla mitattuna akku voi näyttää lepojännitteeksi yli 12 V, mutta on ihan eri asia paljonko akku antaa sytytysvirtaa startatessa.
Käsittääkseni (myös) Saabissa on sellainen järjestelmä, että mikäli akku ei pysty antamaan tarpeeksi virtaa, niin starttimoottori ei pyöri ollenkaan.
Akkuliikkeissä on sellaiset mittarit, joilla voidaan todeta akun kuormituksenkestokyky.
Itse kävin juuri tänään mittauttamassa vuonna 2002 hankitun akun (Varta 74 Ah/680 A) ja mittaus kertoi akun olevan lähes kypsä. Omissa mittauksissa yleismittari näytti lepojännitteeksi 12,4 V eikä lukema juurikaan laskenut vaikka laittoi pitkät valot päälle ja antoi palaa tovin. Homma alkoi oireilla pari viikkoa sitten siten, että autoa joutui hiukan sahaamaan käyntiin kylmänä - lämpöisenä käynnistyi verrattain helposti.
Vaihdettiin vanhan Vartan tilalle hiukan jytäkämpi Exide (77 Ah/760 A) ja nyt starttaa iloisesti.
Valot ja systeemit voi toimia ihan ok ja esim. yleismittarilla mitattuna akku voi näyttää lepojännitteeksi yli 12 V, mutta on ihan eri asia paljonko akku antaa sytytysvirtaa startatessa.
Käsittääkseni (myös) Saabissa on sellainen järjestelmä, että mikäli akku ei pysty antamaan tarpeeksi virtaa, niin starttimoottori ei pyöri ollenkaan.
Akkuliikkeissä on sellaiset mittarit, joilla voidaan todeta akun kuormituksenkestokyky.
Itse kävin juuri tänään mittauttamassa vuonna 2002 hankitun akun (Varta 74 Ah/680 A) ja mittaus kertoi akun olevan lähes kypsä. Omissa mittauksissa yleismittari näytti lepojännitteeksi 12,4 V eikä lukema juurikaan laskenut vaikka laittoi pitkät valot päälle ja antoi palaa tovin. Homma alkoi oireilla pari viikkoa sitten siten, että autoa joutui hiukan sahaamaan käyntiin kylmänä - lämpöisenä käynnistyi verrattain helposti.
Vaihdettiin vanhan Vartan tilalle hiukan jytäkämpi Exide (77 Ah/760 A) ja nyt starttaa iloisesti.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: Startti ongelmia
Aloita putsaamalla akun navat, jos niissä on paljon hapettumaa sähkö ei oikeen pääse läpi, seuraavaksi kiristä solenoidin + liitin, sen pystyy kiristämään käsikopelolla yläkautta, kun sijainnin olet ensin katsonut.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Startti ongelmia
Joko syy selvisi?
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Startti ongelmia
Tässä nyt herätellään vanhaa topiccia kun kohtasi samankaltainen ongelma:
Starttailin autoa koulun pihassa perjantaina, ei edes varoitusvaloja sytytellyt.
Akussa "tarkastussilmä", näytti OK-tasoa (15 min tuon episodin jälkeen boschin akkutesterillä myös tulos "varaus 77%, akun kunto: hyvä").
Alkuun ei antanut mitään virtaa ulos, mutta hetken kun yritin käynnistellä (suomalainenhan ei usko kerrasta), niin alkoi jumalatoin releen säksätys joka kerta kun avain oli start asennossa, ja varoitusvalotkin ilmestyivät jo mittaristoon. Bensapumpun suunnalta kuului kanssa mielenkiintoista "kopinaa"...
Sitten viime yrityksenä annoin vain olla start-asennossa ja kyllähän se vaivoin käyntiin lähti (kuulosti aivan kuin olisi ihan tyhjällä akulla startannut, mutta jos sitä testeriä on uskominen, akku on kunnossa).
Seuraavat pari starttia taas ok, kunnes tänä aamuna sama ruljanssi.
Kysynpä siis: missä vika, arvon raati?
Virtalukon pohjan ja startin voinee sulkea pois vikalistalta, kun oli nollautunut nuo sidin lukemat (nakulaskuri open sidistä, keskikulutus ja se distance-kohta niistä perusnäytön lukemista), ja ilmastointi piti kalibroida (sama efekti kuin akun ollessa irti).
Yksi epäilys mikä pitänee tossa huomenissa tarkistaa on, että tuonne akun ja lokarin väliin on joku rotta tehnyt talvipesän näemmä . Olisko aiheuttanu maavikaa tms (eikös ne akun kaapelit jonnekin tonne mene, jos en väärin ole kattonut).
Pienetkin vinkit tervetulleita. Pitkää matkaa tulee nyt ajettua, niin auton pitäis olla sen mukasessa tikissä.
Edit. Sen verran tietty vielä, että tarkastamatta tosiaan nuo ylempänä mainitut vielä täl hetkellä, mutta tuon puhdistusoperaation aikana tulee katottua nekin. Kengät pitäs olla puhtaat ja navat, kun akku pari viikkoa sitten oli latauksessa, ja tuli siinä putsattua samalla.
Starttailin autoa koulun pihassa perjantaina, ei edes varoitusvaloja sytytellyt.
Akussa "tarkastussilmä", näytti OK-tasoa (15 min tuon episodin jälkeen boschin akkutesterillä myös tulos "varaus 77%, akun kunto: hyvä").
Alkuun ei antanut mitään virtaa ulos, mutta hetken kun yritin käynnistellä (suomalainenhan ei usko kerrasta), niin alkoi jumalatoin releen säksätys joka kerta kun avain oli start asennossa, ja varoitusvalotkin ilmestyivät jo mittaristoon. Bensapumpun suunnalta kuului kanssa mielenkiintoista "kopinaa"...
Sitten viime yrityksenä annoin vain olla start-asennossa ja kyllähän se vaivoin käyntiin lähti (kuulosti aivan kuin olisi ihan tyhjällä akulla startannut, mutta jos sitä testeriä on uskominen, akku on kunnossa).
Seuraavat pari starttia taas ok, kunnes tänä aamuna sama ruljanssi.
Kysynpä siis: missä vika, arvon raati?
Virtalukon pohjan ja startin voinee sulkea pois vikalistalta, kun oli nollautunut nuo sidin lukemat (nakulaskuri open sidistä, keskikulutus ja se distance-kohta niistä perusnäytön lukemista), ja ilmastointi piti kalibroida (sama efekti kuin akun ollessa irti).
Yksi epäilys mikä pitänee tossa huomenissa tarkistaa on, että tuonne akun ja lokarin väliin on joku rotta tehnyt talvipesän näemmä . Olisko aiheuttanu maavikaa tms (eikös ne akun kaapelit jonnekin tonne mene, jos en väärin ole kattonut).
Pienetkin vinkit tervetulleita. Pitkää matkaa tulee nyt ajettua, niin auton pitäis olla sen mukasessa tikissä.
Edit. Sen verran tietty vielä, että tarkastamatta tosiaan nuo ylempänä mainitut vielä täl hetkellä, mutta tuon puhdistusoperaation aikana tulee katottua nekin. Kengät pitäs olla puhtaat ja navat, kun akku pari viikkoa sitten oli latauksessa, ja tuli siinä putsattua samalla.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Re: Startti ongelmia
tässäpä yksi ongelman aiheuttaja eli automaattivaihteisessa löytyy vaihteen tunnistin automaattilaatikonpäältä osanumerolla 5256060 joka saattaisi katkoa käynnistystapahtumaa mutta edellisellä näyttää olevan keppivaihteinen...
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Startti ongelmia
Joo eli sepä jäi tuosta vielä mainitsemati, eli manuaali on tuo allekirjoituksen femma. Jäi kiireen takia tutkimatta asiaa tänään.
Onhan tossa koko loma aikaa sitten. Josko vaikka huomenna paremmin ehtisi... Tänään ei ongelmaa saanut uusimaan vaikka reissattua tuli ympäri eteläistä Suomea...
Onhan tossa koko loma aikaa sitten. Josko vaikka huomenna paremmin ehtisi... Tänään ei ongelmaa saanut uusimaan vaikka reissattua tuli ympäri eteläistä Suomea...
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Startti ongelmia
Hmm. Ongelma ratkesi sitten.
Toisin sanoen ei kannata aivan ensimmäistä testitulosta uskoa noista akkutestereistä.
Akku uusittu, ja toimii taas.
Toisin sanoen ei kannata aivan ensimmäistä testitulosta uskoa noista akkutestereistä.
Akku uusittu, ja toimii taas.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)