Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Elikäs "kaikki alkoi siitä kun mä lopputilin sain"... no ei sentäs tällä kertaa. Vaan kaikki alkoi siitä kun mä öljyt saabiin vaihdoin. Rupesi tiputtamaan vähän oljyä ilmeisesti propun tai filtterin välistä, filtteri on meinaan käsin kiristetty. Kuiteskin, öljy kun kävi vähiin nii syttyi tuo öljyvalo ja SIDin kongi kumahti, aivan kuten ilmeisesti kuuluukin. Ajattelin teetättää tuon vuodon paikallistamisen liikkeessä koska täydyn sen sinne ajella muutenkin kulmien säätöön. Joten olen silloin tällöin vain lisännyt oljyä ja antannu tiputella mitä tiputtelee. Mutta, nyt ilmaan tui uusi vika. Koneessa on öljyä riittämiin mutta kun autolla lähtee ajamaan ja ajaa noin tunnin\80km niin öljy valo alkaa syttämään jarruttaessa. Jos matkaa jatkaa niin asia vain pahenee ja pienikin jarrun painallus tai mäki sytyttää tuon valon. Jos taasen pysähtyy kymmeneksi minuutiksi nii uudelleen liikenteeseen lähdettäessä öljyvalo ei enää syty? vasta kun taas n.30-40km ajon jälkeen alkaa taas vilkkuminen ja SIDin huuto.
Huoltoonhan auto on menossa muutenkin. Mutta sen verran kiirusta on työ rintamalla että en kuukauteen sinne kyllä kerkiä sitä kiikuttamaan, paitsi tietenkin jos on pakko.
Onko vika nyt kriittinen vaiko kesteleekö vielä kuukauden tuota?
EDIT: Ja autohan oli 2,4t vm.98 260tkm ajettuna
Huoltoonhan auto on menossa muutenkin. Mutta sen verran kiirusta on työ rintamalla että en kuukauteen sinne kyllä kerkiä sitä kiikuttamaan, paitsi tietenkin jos on pakko.
Onko vika nyt kriittinen vaiko kesteleekö vielä kuukauden tuota?
EDIT: Ja autohan oli 2,4t vm.98 260tkm ajettuna
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Eiköhän se kone ala olemaan vainaa kun on noin paljon öljyvaloa jo välkytellyt. Valon syttyminen ajossahan tarkoittaa sitä että moottorisi vaurioitui juuri.
Alkuperäisenä vikana saattaa olla huohotinongelmasta tukkeutunut öljysihti mutta tässä vaiheessa taitaa olla aika sama kun todennäköisesti täysi koneremontti edessä.
Voithan autolla ajaa mutta se saattaa hyvinkin tulla ns. silmille sieltä jo aika pian.
Paremmalla tuurilla vika voi olla vain hajonnut öljynpainevalon anturi tai sen johto.
Alkuperäisenä vikana saattaa olla huohotinongelmasta tukkeutunut öljysihti mutta tässä vaiheessa taitaa olla aika sama kun todennäköisesti täysi koneremontti edessä.
Voithan autolla ajaa mutta se saattaa hyvinkin tulla ns. silmille sieltä jo aika pian.
Paremmalla tuurilla vika voi olla vain hajonnut öljynpainevalon anturi tai sen johto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Älä hemmetti! No kun vien huoltoon myyjä liikkeeseen niin täytyypä ottaa puheeksi. Kuitenkin alle puolivuotta sitten ostin auton heiltä. Joskus lukaisin kuluttajain sivustolta että tuollaisissa tapauksissa missä liikkestä ostettu auto hajoaa täysin puolenvuoden sisään niin myyjällä on korvaus vastuu. Tiedä sitten miten pelaa käytännössä, kyllä jotkun ainakin olivat vaihteistoja sun muita saanut myyjäliikkeen maksuun.jcarlson kirjoitti:Eiköhän se kone ala olemaan vainaa kun on noin paljon öljyvaloa jo välkytellyt. Valon syttyminen ajossahan tarkoittaa sitä että moottorisi vaurioitui juuri.
Alkuperäisenä vikana saattaa olla huohotinongelmasta tukkeutunut öljysihti mutta tässä vaiheessa taitaa olla aika sama kun todennäköisesti täysi koneremontti edessä.
Voithan autolla ajaa mutta se saattaa hyvinkin tulla ns. silmille sieltä jo aika pian.
Paremmalla tuurilla vika voi olla vain hajonnut öljynpainevalon anturi tai sen johto.
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Joo, mitä kriittisyyteen tulee niin heti huoltoon eikä kuukauden päästä. Ja jos vika ei ollut öljynpaineanturissa vaan siellä on oikeasti ollut paineet kadoksissa niin on VÄHINTÄÄN irroitettava öljypohja ja tarkistettava öljysihdin ja laakereiden kunto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Samoilla linjoilla...Jos ostaja itse vaihtaa öljyt, jättää propun/filtterin vuotamaan ja ajaa koneen kuivaksi, niin missähän kohtaa se auton myynyt liike on tehnyt virheen?9-5T kirjoitti: Punaiset kumonnee liikkeen "vastuun" koneen osalta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
nuo punastuneet tekstit kyllä kertovat kaiken vastuusta...mielenkiintoisesti tiivistetty harmillinen tilanne noin muuten...huoltoon!
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Totta tuokin Mutta ei sitä kyllä kuivaksi ole ajettu. Vaan valo syttyi jo ennen öljytikun alarajaa ja Foorumia enemmän selattuani huomasin että näin ei pitäisi edes käydä?!V.J.S kirjoitti:Samoilla linjoilla...Jos ostaja itse vaihtaa öljyt, jättää propun/filtterin vuotamaan ja ajaa koneen kuivaksi, niin missähän kohtaa se auton myynyt liike on tehnyt virheen?9-5T kirjoitti: Punaiset kumonnee liikkeen "vastuun" koneen osalta.
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Nytpä omituisen asian huomasin. Kaupoille olin lähdössä ja ajattelin öljy tilanteen tarkistaa niin huomasin mittatikun kastuvan yli asteikon?!
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Saabin bensakoneessa ei ole öljynmäärään mittaavaa anturia. Jos öljyvalo valo syttyy kuvaamassasi tilanteessa, niin anturi rikki tai kone.Tõnza kirjoitti:Totta tuokin Mutta ei sitä kyllä kuivaksi ole ajettu. Vaan valo syttyi jo ennen öljytikun alarajaa ja Foorumia enemmän selattuani huomasin että näin ei pitäisi edes käydä?!V.J.S kirjoitti:Samoilla linjoilla...Jos ostaja itse vaihtaa öljyt, jättää propun/filtterin vuotamaan ja ajaa koneen kuivaksi, niin missähän kohtaa se auton myynyt liike on tehnyt virheen?9-5T kirjoitti: Punaiset kumonnee liikkeen "vastuun" koneen osalta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
No hyvin se ainakin rikkinäiseksi toimii... kone siis. (koputan puuta) Täytyy siis toivoa että tuo anturi reistaa. Valo ei siis jää koskaan palamaan vaan syttyy kun jarruttaa ja sammuu kun kiihdyttää.
Oiskos kellään mitään suuntaa antavaa arviota mitä tuo tulee maksamaan jos se onkin sitten koneen päässä se vika?
Oiskos kellään mitään suuntaa antavaa arviota mitä tuo tulee maksamaan jos se onkin sitten koneen päässä se vika?
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
PCS:llä uusi puolimoottori (sis. uudet männät, kampiakseli, laakerit ja jakopään helyt) noin 2000e ja paketti asennettuna noin 4000e. Kannattaa nyt vielä tutkia se anturi ensin...
Eski
Eski
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Millaiset öljyt laitoit?
Tõnza kirjoitti:Elikäs "kaikki alkoi siitä kun mä lopputilin sain"... no ei sentäs tällä kertaa. Vaan kaikki alkoi siitä kun mä öljyt saabiin vaihdoin. Rupesi tiputtamaan vähän oljyä ilmeisesti propun tai filtterin välistä, filtteri on meinaan käsin kiristetty. Kuiteskin, öljy kun kävi vähiin nii syttyi tuo öljyvalo ja SIDin kongi kumahti, aivan kuten ilmeisesti kuuluukin. Ajattelin teetättää tuon vuodon paikallistamisen liikkeessä koska täydyn sen sinne ajella muutenkin kulmien säätöön. Joten olen silloin tällöin vain lisännyt oljyä ja antannu tiputella mitä tiputtelee. Mutta, nyt ilmaan tui uusi vika. Koneessa on öljyä riittämiin mutta kun autolla lähtee ajamaan ja ajaa noin tunnin\80km niin öljy valo alkaa syttämään jarruttaessa. Jos matkaa jatkaa niin asia vain pahenee ja pienikin jarrun painallus tai mäki sytyttää tuon valon. Jos taasen pysähtyy kymmeneksi minuutiksi nii uudelleen liikenteeseen lähdettäessä öljyvalo ei enää syty? vasta kun taas n.30-40km ajon jälkeen alkaa taas vilkkuminen ja SIDin huuto.
Huoltoonhan auto on menossa muutenkin. Mutta sen verran kiirusta on työ rintamalla että en kuukauteen sinne kyllä kerkiä sitä kiikuttamaan, paitsi tietenkin jos on pakko.
Onko vika nyt kriittinen vaiko kesteleekö vielä kuukauden tuota?
EDIT: Ja autohan oli 2,4t vm.98 260tkm ajettuna
9-5 Aero - 00
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Oho johan pomppas. Sehän on puoli auton hintaa. Ei taida kannattaa jos sellanen eteen tulee. Nyt kyllä vähän sapettaa jos noin huonoon kuntoon on tosiaan mennynnä kun päälle 10tkm olen vasta kerinnynnä ajamaan Ei kyllä tuo auto itseään takaisin maksannut vaikka verovähennyksiin saikin.Eski kirjoitti:PCS:llä uusi puolimoottori (sis. uudet männät, kampiakseli, laakerit ja jakopään helyt) noin 2000e ja paketti asennettuna noin 4000e. Kannattaa nyt vielä tutkia se anturi ensin...
Eski
Viimeksi muokannut Tõnza, Ke Maalis 18, 2009 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Öljyt on delphin 5w-40 GM-LL-B-025. Pitäis olla ihan laadukkaat.Millaiset öljyt laitoit?
Re: Öljyvalo välkkyy, öljyä on kyllä?
Piti jo eilen kommentoida, mutta unohtui;
Ei siinä koneessa liene yhtään mitään vikaa: öljynpaineanturi ei vaan saane maata/ on muutenvaan rikki, ja maadoittuu jarrupiirin mukana tms. Vikaa mittariston maadoituksissa tms.
Jos Saabin kone alkaa oikeasti kadottamaan käynnin aikana öljynpaineitaan niin paljon että ehjä paineanturi siihen reagoi, niin se on tyyliin "laaki ja vainaa".
Mulla oli niin totaalisen öljypikikarstoittunut 9-5:n kone kuin olla ja voi, ja sen öljypumppu huusi kylmänä lähes minuutin "leipää", ja silti ÖP-valo sammui aina startin jälkeen aivan normaalisti, eli ÖP on tosi tehokas, ja ihan varmaan imee kaiken käytettävissä olevan öljyn paineen tuottamiseksi.
Jos öljyä on koneessa yli 1.5l, niin ei voi mitenkään uskoa että jarrutettaessa voisi öljynpaineen varotusvalo syttyä, siis silloin kun mittausjärjestelmä on kunnossa.
Ettei nyt vaan ole kyse esim vajavaisesta jarrunesteestä, en ole testannut kuinka 9-5 sitä alkaa "blimblottamaan", mutta varmaan jokin nestekannun kuva silloinkin saattaa tulla näytölle (vai syttyykö silloin ainoastaan ABS-varotusvalo?).
Jos tuo kone ei kalkata ihan hemmetisti, niin lienee ok, ja tuon valon palaminen on melko varmaan vain sähkövika, eli tsekkaat vain että öljyä on tarpeeksi, ja kuulostelet ettei kone käy kuin betonimylly.
Itse en oikein ymmärrä sitä ettei ole muka aikaa kokeilla käsin öljynsuodattimen kireyttä, jos on aikaa kuitenkin lisäillä öljyä koneeseen, edellämainittu kun kuitenkin on nopeampi toimenpide.
Toivotaan että auto olisi ok (voihan siihen ÖP-valokytkimen paikalle asentaa vaikka ÖP-panemittarin anturin, alle 2min homma, ja ÖP-mittarista näkisi onko koneessa öljynpainetta vai ei.
(No Saabin kone alkaa kyllä heti pitämään metakkaa jos öljynpaine laskee liian pieneksi)
Ei siinä koneessa liene yhtään mitään vikaa: öljynpaineanturi ei vaan saane maata/ on muutenvaan rikki, ja maadoittuu jarrupiirin mukana tms. Vikaa mittariston maadoituksissa tms.
Jos Saabin kone alkaa oikeasti kadottamaan käynnin aikana öljynpaineitaan niin paljon että ehjä paineanturi siihen reagoi, niin se on tyyliin "laaki ja vainaa".
Mulla oli niin totaalisen öljypikikarstoittunut 9-5:n kone kuin olla ja voi, ja sen öljypumppu huusi kylmänä lähes minuutin "leipää", ja silti ÖP-valo sammui aina startin jälkeen aivan normaalisti, eli ÖP on tosi tehokas, ja ihan varmaan imee kaiken käytettävissä olevan öljyn paineen tuottamiseksi.
Jos öljyä on koneessa yli 1.5l, niin ei voi mitenkään uskoa että jarrutettaessa voisi öljynpaineen varotusvalo syttyä, siis silloin kun mittausjärjestelmä on kunnossa.
Ettei nyt vaan ole kyse esim vajavaisesta jarrunesteestä, en ole testannut kuinka 9-5 sitä alkaa "blimblottamaan", mutta varmaan jokin nestekannun kuva silloinkin saattaa tulla näytölle (vai syttyykö silloin ainoastaan ABS-varotusvalo?).
Jos tuo kone ei kalkata ihan hemmetisti, niin lienee ok, ja tuon valon palaminen on melko varmaan vain sähkövika, eli tsekkaat vain että öljyä on tarpeeksi, ja kuulostelet ettei kone käy kuin betonimylly.
Itse en oikein ymmärrä sitä ettei ole muka aikaa kokeilla käsin öljynsuodattimen kireyttä, jos on aikaa kuitenkin lisäillä öljyä koneeseen, edellämainittu kun kuitenkin on nopeampi toimenpide.
Toivotaan että auto olisi ok (voihan siihen ÖP-valokytkimen paikalle asentaa vaikka ÖP-panemittarin anturin, alle 2min homma, ja ÖP-mittarista näkisi onko koneessa öljynpainetta vai ei.
(No Saabin kone alkaa kyllä heti pitämään metakkaa jos öljynpaine laskee liian pieneksi)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98