Ulinaa/kolinaa etupäästä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
winzard
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 22:04

Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja winzard »

Uusi saabisti ilmoittautuu joukkoon. Tuli eilen hankittua 9-5 aero vuosimallia 2000.
Heti ilmeni kuitenkin ongelmia kun pääsin kotipihaan autolla. Etupäästä apparin puolelta alkoi kuulua ulinaa/kolinaa ensin vaimeasti ja tänään testatessa ääni koveni huomattavasti. Ääni alkaa noin 20km/h vauhdissa ja voimistuu aina vain mitä kovempaa autolla ajaa. Ääni kuulostaa hankaavalta ja metalliselta, ja hidastuu/nopeutuu nopeuden mukaan. Ehkä hivenen samanlainen ääni kuin pyörän laakeri olisi menossa. 110km/h vauhdissa kolina tuntuu jo ratissa sekä kaasupolkimessa. Ei vaikutusta eri kierroksilla eikä eri vaihteella. Ääni kovenee hieman kun kääntää vasemmalle ja hiljenee hieman kun kääntää oikealle. Alustasta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä tai kolinoita. Tänään autoon vaihdettiin jarrut ja samalla kokeiltiin kaikki näkyvillä olevat kohdat ja mistään ei löytynyt väljää. Asentaja epäili että ääni voisi tulla vetoakselista tai vetoakselin laakerista. Pyöränlaakerin asentaja kokeili ja sanoi että siinä ei ainakaan tuntuisi olevan väljää. Myöskin iskarin yläpäät olivat kunnossa. Olisiko mitään kokemuksia mistä ääni voisi tulla? Tyyppivikoja? Lievästi ottaa päähän että auto ei pysynyt kasassa edes kotipihaan asti. Koeajolla ei mitään ylimääräisiä ääniä eikä kolinoita kuulunut. Ja myyjä oli tietenkin yksityinen joten häneltä on turha mitään alkaa karhuamaan. Onko mitään tietoa mitä vetoakseli mahtaa maksaa vaihdettua pääkaupunkiseudulla? Autohan oli tosiaan 9-5 Aero automaatti vuosimallia 2000.
Toivottavasti sekavasta selityksestäni saa jotain selvää :D

Kiitoksia jo etukäteen!
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 09:49
Paikkakunta: FIN-SWE-U.S.A

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Murros, pallonivel, laakeri, listaan lisäisin jarrut mutta jos vaihdettu niin ei kai sitten. Ainankin 9000 mallissa ruostuneet paikat etupyörän pultteja kiristäessä ( liian tiukalle ) menivät pultit " liian pitkälle" ja antoivat ääntä omassa vanhassa romussani.
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003 :)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja Eski »

winzard kirjoitti:Etupäästä apparin puolelta alkoi kuulua ulinaa/kolinaa ensin vaimeasti ja tänään testatessa ääni koveni huomattavasti. Ääni alkaa noin 20km/h vauhdissa ja voimistuu aina vain mitä kovempaa autolla ajaa. Ääni kuulostaa hankaavalta ja metalliselta, ja hidastuu/nopeutuu nopeuden mukaan.
...Tänään autoon vaihdettiin jarrut ja samalla kokeiltiin kaikki näkyvillä olevat kohdat ja mistään ei löytynyt väljää.!
Vaihdettiinko autoon siis jarrulevyt ja palat? Ettei olisi jarruremontissa mennyt jotain pieleen... Oliko uudet jarruosat orggislaatua, vai jotain tarvikeosia? Eräässä merkkihuollossakin oli osattu asentaa etusatulassa oleva jousi ("rautalanka") siten että se painoi jarrusatulan päin vannetta jolloin palat menivät vinoon jne... Jarrukilpi ottaa levyyn kiinni tai levyn ja kilven välissä on jotain ylimääräistä..?

Eski
winzard
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 22:04

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja winzard »

Ääni siis alkoi ennen jarruremonttia, ja olen 99% varma että ne eivät liity tähän millään lailla. Autoon vaihdettiin levyt ja palat jotka ostettiin autotarvikeliikkeestä, joten tuskin ovat orkkikset.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Melkoisen pitkään saat kuunnella viallista laakeria, ennenkuin se menee niin väljäksi, että se tuntuu välyksenä pyörässä. Itellä ainakin on tämänsuuntaisia kokemuksia, että ääntä tulee paljon ennen välyksen syntymistä. Kannattaa tutkia ne pyöränlaakerit vielä uudestaan. Itellä oli taannoin 900i -88:ssa etupyöränlaakerit alkamassa mennä huonoksi. Ne piti ääntä 100km/h vauhdista ylöspäin. Noinkin vähäisen laakerivian pystyi jo tervekorvaisena kuulemaan, kun nosti tunkilla pyörät ylös parkkipaikalla ja pyöritti renkaita käsin...

Kolinasta ja ratin tärinästä täytyy sanoa, että vetoniveleen tuo passaisi. Vetonivelen vaurioituminen aiheuttaa kaikenmoisia väpätyksiä ja vaikeuttaa ohjausta esim. kaarteissa. Näin tuppaa käymään, jos nivelen kumi on ollut pidempään sökönä. Vesi ja hiekka ei pelaa voiteena kovinkaan hyvin. Jarrun seutu kyllä rasvautuu aika iloisesti, jos tommonen sattuu käymään (kokemusta on tästäkin og900:n kanssa). Ei ole mikään vaikea todeta vaikka parkkiksella. Kääntää pyörät vinkkeliin ja kurkkii nivelien kumit hieman maassa konttaille.

Toki onhan omalle kohdalleni sattunut sellainenkin kummallisuus, että talvirenkaaseen taannoin tuli kudosvaurio, joka aiheutti ratin heilumista ja antoi myös ääntä. Kulutuspinnassa oli silmin haivaittava patti.

Jarrukilpiä kannattaa tsiikata kanssa, että voihan siellä olla kilpi hieman vääntynyt jarruja laitettaessa, josta voisi seurata ääniä.

ps. ei sekään ole tavatonta, että renkaanpultit olisivat unohtuneet kiristää siellä remontin yhteydessä. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
winzard
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 22:04

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja winzard »

Noniin.. Laakerinvaihdolla homma hoitui ja auto olikin kunnossa seuraavat 25km.
Sitten ilmaantui taas uusi vika. Autosta kuuluu ulinaa/kitinää vaihtelevasti ajossa. Välillä todella kovaa ja välillä ei ollenkaan.
Auto nosturilla ja kun eturenkaita pyörittää kuuluu vaimeaa ulinaa laatikonsuunnalta. Ajossa tuntuu yli 100km/h vauhdissa pientä tutinaa ja vaimeaa klonk ääntä. Laatikossa on öljyä ja muutenkin automaatti vaihtaa sulavasti ja kaikke vaihteet menevät mukisematta päällä. Nyt alkaa pientä saabistia kieltämättä ottamaan kunnolla päähän. Kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Kuka korjaa saabin laatikoita pääkaupunkiseudulla, ja mitähä tuollaiset rempat maksavat? Uusi laatikko maksaa kuulemma 6500€ ja käytettynä katselin että maksaisivat n. 3000€. Ei tekis mieli sellaistakaan ostaa...

Nyt olisivat hyvät neuvot kalliita..

Kiitos!
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 09:49
Paikkakunta: FIN-SWE-U.S.A

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Parikin vaihtoehtoa

Auto myyntiin ja vahinko kiertämään, tai auto lunastukseen jostain syystä, tosin kumpikaan ei ole kovin eettistä joten unohda ne :D
Sinuna veisin auton asiantuntevalle huolto pajalle, tai vaikka kahdelle josta saat vertailua tuomioon. Enkä nyt tarkoita remonttiin suoraan vietäväksi vaan huolto / korjaus / kustannus arvioon.
Kyllä tälläkin foorumilla suurin osa on asian tuntijoita mutta eivät hekään pysty analysoimaan autoa " melkein kuin sika säkissä " periaatteella.

Nytkin olet jo joutunut jarrut ja laakerit remppaamaan turhaan.
Entisen omistajan saaminen vastuuseen voi olla lähes mahdotonta sillä milläpä sitä todistaa että auto oli ( kenties rikki ) ostaessa ja myyjän tietoisuudessa. Yleensä sen takia kauppakirjassa mainitaankin : auto myydään siinä kunnossa ja niillä varusteilla joilla se kaupanteko hetkellä on. :x

Kokeileppa huviksesi pyörän pulttien kireys ja putsaa pulttien reijät, jos sinulla on aavistuksen lyhyempiä pultteja saatavilla niin sovita niitä tai vaihtoehtoisesti älä kiristä näitä nykyisiä ihan tappiin asti ( mutta älä jätä liian löysällekkään koe ajoa varten )
Viimeksi muokannut rimmi9-5t, Pe Maalis 20, 2009 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003 :)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

winzard kirjoitti:Noniin.. Laakerinvaihdolla homma hoitui ja auto olikin kunnossa seuraavat 25km.
Sitten ilmaantui taas uusi vika. Autosta kuuluu ulinaa/kitinää vaihtelevasti ajossa. Välillä todella kovaa ja välillä ei ollenkaan.
Auto nosturilla ja kun eturenkaita pyörittää kuuluu vaimeaa ulinaa laatikonsuunnalta. Ajossa tuntuu yli 100km/h vauhdissa pientä tutinaa ja vaimeaa klonk ääntä. Laatikossa on öljyä ja muutenkin automaatti vaihtaa sulavasti ja kaikke vaihteet menevät mukisematta päällä. Nyt alkaa pientä saabistia kieltämättä ottamaan kunnolla päähän. Kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Kuka korjaa saabin laatikoita pääkaupunkiseudulla, ja mitähä tuollaiset rempat maksavat? Uusi laatikko maksaa kuulemma 6500€ ja käytettynä katselin että maksaisivat n. 3000€. Ei tekis mieli sellaistakaan ostaa...

Nyt olisivat hyvät neuvot kalliita..

Kiitos!
Onko pyörän pultit ja muut tukivarren pultit varmasti kireällä? Jotenkin viittaa irtonaisiin osiin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
winzard
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 22:04

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja winzard »

Käytin äsken auton magneetissa, ja heiltä tuli vastaus että vaihdelaatikossa ei ole mitään vikaa. Pieni ääni kuulemma on ihan ominaista laatikolle kun nosturilla pyörittää renkaita. Ääni ja tärinä tulee kuulemma kieroista jarrulevyistä, jotka on tiistaina vaihdettu autoon. Täytyy taas hurrata motonetin laadulle, ja uskoa tästä lähtien että sieltä ei kannata ostaa yhtään mitään. Onneksi motonet sentään suostuu vaihtamaan vialliset levyt uusiin, mutta työtä eivät kuulemma korvaa.
Täytyy irroittaa vialliset ja käydä vaihtamassa, ja katsotaan sitten mitä vikaa seuraavaksi ilmaantuu. Neljäs päivä saabistina, eikä tämä kauhean hyvin alkanut ainakaan...
Ja tosiaan ne kaikki välykset on tarkistettu ja kaikki pultit&mutterit ovan kunnolla kiinni :)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

winzard kirjoitti:Käytin äsken auton magneetissa, ja heiltä tuli vastaus että vaihdelaatikossa ei ole mitään vikaa. Pieni ääni kuulemma on ihan ominaista laatikolle kun nosturilla pyörittää renkaita. Ääni ja tärinä tulee kuulemma kieroista jarrulevyistä, jotka on tiistaina vaihdettu autoon. Täytyy taas hurrata motonetin laadulle, ja uskoa tästä lähtien että sieltä ei kannata ostaa yhtään mitään. Onneksi motonet sentään suostuu vaihtamaan vialliset levyt uusiin, mutta työtä eivät kuulemma korvaa.
Täytyy irroittaa vialliset ja käydä vaihtamassa, ja katsotaan sitten mitä vikaa seuraavaksi ilmaantuu. Neljäs päivä saabistina, eikä tämä kauhean hyvin alkanut ainakaan...
Ja tosiaan ne kaikki välykset on tarkistettu ja kaikki pultit&mutterit ovan kunnolla kiinni :)
Putsattiinko navat asennuksessa huolellisesti. Levyt saa helposti pilalle asentamalla ne väärin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
winzard
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 22:04

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja winzard »

Navat putsattiin erittäin huollellisesti niinkuin kaikki muutkin.
Taisivat olla alkuperäiset jarrut koska olivat oikeasti huonossa kunnossa.
hessutii
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 20:13
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja hessutii »

Toki olen työni puolesta jäävi, mutta itselläni Motonetin etulevyt meni vaihtoon muutaman tuhat ajetuina, kieroina. Navat oli hyvin puhdistettu, asentajana paikallinen Saab guru -> uskoakseni oikein asennetut. TRW:t paikoilleen ja tärinä jarruttaessa hävisi. Mutta että ajaessa vapinoita... Kokeile vielä vaihtaa renkaat takaa eteen, ei suuri työ, mutta eliminoi kierot vanteet / kudosvaurioiset renkaat. Muuten villi arvaus laatikko tai murros...
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja tmo »

Musti kirjoitti:- Jarrulevyt ovat kulutustavaraa, 1705kg omapainoisen auton hidastaminen tapahtuu aina jarruilla, koska moottorijarrutusta ei ole. Periaatteessa palojen ollessa loppu, ovat myös levyt. Siihen menee jotain 70tkm.
Taitaa olla automaagille hyvä nyrkkisääntö yllä. Omasta etupalat meni vaihtoon 66tkm:n kohdalla ja 87tkm:ssä olivat jälleen vaihtokunnossa yhdessä vaihtamatta jääneiden levyjen kanssa (paksuutta jäljellä alle 22mm).

En sinällään ole havainnut tarvikeosina laitetuissa brembon halpislevyissä ja ferodon paloissa häipymisongelmia. Pitää testata lisää nyt teiden sulettua.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja Julle »

- Osta aina orggislevyt ja palat, muuten olet tuossa tilanteessa. :roll: Ja ennenkaikkea, jos niillä mot..et tms paloilla yrität pysäyttää tuon massan jostain +200 kmh nopeudesta, niin tiedoksi tuotakoon että aluksi hidastuu, mutta jossain 140:n hujakoilla tuntuu kuin joku työntäis vaseliinia jarruihin ja vauhti tuntuu vaan kiihtyvän.


Voin allekirjoittaa tuon.
9-5 Aero - 00
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ulinaa/kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja J.N »

-
Viimeksi muokannut J.N, La Huhti 26, 2014 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3418
Vastaa Viestiin