Vetokoukun asennus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Ensi kesänä pitäisi perheen kanssa päästä leikkimään teiden tukkoa liikenteen sekaan, mutta vain vetokoukku puuttuu autosta!
Minkäslaisa eroja noissa ihan Saabin tiskiltä ostetussa ja tarvike vetokoukussa on noin niin kun asennuksen kannalta. Meinaan, että käykö noi tarvikekoukutkin kiinni autoon kun nenä päähän? Joutuuko helmoja leikkelemään yms (Vectorista)...
Ja mitenkäs muuten toi kiinnitys ylipäätänsä tapahtuu? Ihan vain pulteilla valmiille paikalle, vai? Paikallinen asennusliike kun ottaa 300€ asennuksesta, niin ajattelin, että tuskinpa tuo nyt niin kovin kummoinen homma voi olla, etteikö se itseltäkin luonnistuisi. Jos jotain hitsailemaan joutuu, niin sitten kyllä harkitsen uudelleen, mutta muuten pidän kyllä rahat itse.
Ja sitten vielä tuo sähkösarja. Sen kyllä varmaan osaan asentaa, mutta mitäs tuo SID siitä tykkää, kun jossain vaiheessa sillä saattaakin olla takana tuplaten valoja mihin se SID-raukka on tottunut. Pitääkö se käyttää tietokoneen nokassa opinahjossa?

Käytä ETSIä -tyyppiset asennusohjeet voi varmaan jäättää kertomatta...
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tuossa on yhden Saabin oman koukun asennusohje. Siitä saanee jonkinlaisen kuvan asiasta.
http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 3658fi.pdf Tämä on siis farkun koukku....

Sähkösarja oli ainakin -03 mallissa liittimellä liitettävä eikä Mr SID ole vieläkään suuttunut asiasta vaikka koukku on ollut kiinni viitisen vuotta. Suosittelen orggispiuhan ostoa, niin ei tarvitse tehdä ylimääräisiä kiekuroita.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JussiM
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 20:25
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja JussiM »

Itse laitoin bosalin irrotettavan koukun vector wagoniin eikä tarvinu puskuria muovailla. Koukku on tosin ihan kiinni tuossa helmassa mutta ei haittaa menoa.
Ja vielä plussana tuossa bosalissa verrattuna joihinkin muihin härpäkkeisiin, että
kun koukku ei ole paikallaan, niin siitä rungosta ei näy juuri mitään taakse päin.
Ei edes sitä pistoketta.
9-5 2.3t A Vector Wagon -02
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Mullakin on Aerossa(sedan) kiinteä koukku ja ei ole tarvinnut koloa leikata, mutta jos oikein muistan niin näissä irrotettavalle pitäis tehdä kolo. Vanhemmissa tosin ei tarvinnut kolota.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Omaan farkkuun juuri laitettiin Saabin orkkiskoukku (irroitettava) ja siinä piti hieman leikata sitä takahelman alareunaa (mallia karvalakki). Näkyviin ei jää juuri mitään kun jää sen verran paljon puskurin alle. Sähkösarja oli about 45€ PCS:ssä. Joku tietokone oli asentajalla kiinni auton portissa mutta siitä en tiedä tekikö muuta kuin testasi.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Itse asensin viime kesänä Brink-merkkisen irrotettavan koukun -03 Vector Sedaniin ja ei tarvinnut leikata puskurimuovia vaikka ohje niin pyysikin. On siistin näköinen, kun koukku ei ole paikallaan ja pistorasiakin liki piilossa. Brinkissä on avainlukko, joka tosin on niin pieni, että toimintaa voi epäillä sohjoisissa olosuhteissa. Pistorasian kiinnityskorvake on myös melko hintelä. Johtosarja Brink oli n. 33€ Motonetissa ja itse koukku n. 330€ Polarissa. Jätin asentamatta puskurinkorvakkeisiin tulevat lisätukipalat, mutta sen sijaan kiinnitin puskuripalkin kiinni kaikista neljästä reijästä, kun se normaalisti on kiinni vain kahdella pultilla.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Mistäs muuten olette nuo itse asentamanne vetokoukut ostaneet, ja minkä hintaisia ne on ollut?
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja oju »

Tämä kiinnostaa minuakin. Pieni kysely tuotti seuraavan tuloksen:
Asennettuna merkkiliikkeessä ~1000e -> ei mitään mieltä koska minun vetotarpeeni ovat kuitenkin niin pieniä. Pelkkä koukku oli sellaiset 650 euroa johtosarjoineen.

AD-liike tajosi irrotettavaa koukkua johtosarjoineen alle kolmella sadalla. Merkkiä en muista, Brinkiä ei kuulemma saa kuin tehdastilauksena, joten sitä voi myyjän mukaan joutua odottelemaan järjettömän kauan.

Onko Motonetin nettimyymälän koukku kiinteä? Hinnasta päätellen on.
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja Peetu »

oju kirjoitti:Tämä kiinnostaa minuakin. Pieni kysely tuotti seuraavan tuloksen:
Asennettuna merkkiliikkeessä ~1000e -> ei mitään mieltä koska minun vetotarpeeni ovat kuitenkin niin pieniä. Pelkkä koukku oli sellaiset 650 euroa johtosarjoineen.

AD-liike tajosi irrotettavaa koukkua johtosarjoineen alle kolmella sadalla. Merkkiä en muista, Brinkiä ei kuulemma saa kuin tehdastilauksena, joten sitä voi myyjän mukaan joutua odottelemaan järjettömän kauan.

Onko Motonetin nettimyymälän koukku kiinteä? Hinnasta päätellen on.
Kyselin Järvenpään Saab-liikkeestä koukun hintaa... Kiinteä koukku n. 230€ ja sähkösarja päälle n. 40€.
Tilasin kuitenkin keulakolaroidusta, vm.-05 purkuautosta alkuperäisen saabin (farmarin) kiinteän koukun hintaan 100€ (koukku + sähkösarja). Nyt se olisi jo matkahuollassa odottamassa noutajaansa. Pitääpi ruveta askartelemaan sitä paikalleen tuossa pääsiäisen jälkeen. :D

Edit: Eli kannataa siis selailla myös nuo varaosahaku ja nettivaraosa yms. sivustot läpi, jos vaan hieman käytetty kelpaa...
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja APC »

Mulla on Saabin alkuperäislisävarusteena (vm. 2002) Brinkin koukku. Kovilin peitelevy passaa helman loven peitteeksi pienellä ranetuksella.

Kuva

Kuva
9-5 Aero Wagon -06
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Reilu vuosi siitä taitaa olla aikaa kun vanhempieni femmaan laitettiin isän ja velipojan kanssa Kovil merkkinen irroitettava koukku. Kun kyseessä on alkupään 9-5:sia niin takapuskuria ei ainakaan tarvinnut ranettaa.

Koukku tuli ostettua klubikaupasta muistaakseni 100 €:lla.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja oju »

Voisiko joku antaa linkin vetokoukun sähkösarjan asennusohjeisiin -00 sedaniin? Ostin alkuperäisen sähkösarjan mutta sen mukana ei ollut ohjetta.

Saahan sen varmaan jotenkin paikalleen ilmankin, mutta ohje säästää aina aikaa.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja oju »

Mimmi kirjoitti:Oletko katsonutkaan sitä alkuperäistä johtosarjaa?
Johtosarjan asennus vaatii peräti liittimen ja maadoituksen kytkennän.
Pussissa se vielä on, mutten uskonut sen olevan ylivoimaisen vaikeaa. Lähinnä oli hyvä saada vahvistus sille että maadoitukselle todellakin porataan reikä, eikä käytetä jossain piilossa olevaa valmista reikää.

Kiitos linkistä.
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Joo olen tietoinen asiasta. Sehän selviääkin mainiosti esim. edellä postatusta asennusohjeesta. Purkamolla tosin eivät olleet tietoisia siitä. Piti soitella perään, kun koukun sain. Laittoivat aivan asiallisesti sitten tukiraudat tulemaan ilman erillisiä postitus- yms. kuluja
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja oju »

Nyt on Brinkin kiinteä koukku asennettu. Hieman piti puskuria leikata mutta se ei näy ulospäin (jää puskurin alle). Koukku näyttää asialliselta, pelkäsin turhaan. Sähkösarja on alkuperäinen.

Ainoa moka oli sähkösarjan asentaminen mekaanisten komponenttin jälkeen. Liitintä oli vaikea saada reiästä läpi jälkikäteen vaikkei liitin ole kovin suuri. Samoin tiivisteen kiinnittäminen vaati tiivisteen vetämistä kontin puolelle ennen varsinaista paikalleen laittoa.

Koukun asennusohjeet olivat mielestäni ala-arvoiset, kaikilla osaamillani kielillä, mutta sai sen silti paikoilleen. Olin onneksi selannut orkkiskoukun ohjeita ennen asennusta. Aikaa tuossa kului paljon, lähinnä oikeiden osien valintaan ja työn hahmottamiseen. Sama koukku sopi ->01 ja 02-> sekä sedan/wagon joten esim. puskurin vahvikkeita oli kahta mallia. Seuraava menisi paljon nopeammin, kokeneen asentajan pitäisi päästä tuntiin. Vaikeaa tuo työ ei sinänsä ole, ainakaan verrattuna mihinkään muuhun auton rassaamiseen missä tarvitaan hylsysarjaa ja momenttiavainta.

Kuten 9-5T totesi toisessa säikeessä, on ohjeissa turhia purkamisia ja työvaiheita. Kun tietää minne porata ja mitä kiinnittää minnekin, on työ varsin suoraviivaista.

Varsinainen koukku on kiinni kahdella pultilla. Pohdin että ero irrotettavaan koukkuun ei ole kovin suuri, tuonkin saa suhteellisen helposti irti, jos haluaa. Toki päivittäinen irrottelu on erikseen, mutta voisin kuvitella että otan sen talveksi pois ja palautan taas keväällä. No, luultavasti se jää siihen pysyvästi, kuten oli tarkoituskin.
Vastaa Viestiin