Väljyyttä ohjauksessa
Väljyyttä ohjauksessa
Nyt 9-5:sella ajettu 300000 muuten vielä ei kilometrejä huomaa mutta ratissa sen verran väljyyttä että vähän häiritsee suoralla ajoa. Joutuu veivaamaan edestakaisin. Väljyys ei vielä kovin paha, kun katsastusmieskään ei koeajon aikana siitä huomauttanut. Missä vika? Miten korjata? Tuleeko kalliiksi? Onko muilla ollut vastaavanlaista ogelmaa?
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
Re: Väljyyttä ohjauksessa
Kato ensin raidetangon päät. Halvin helpoin korjaus, jos väljät. Ohjausakselin murrokset, 2 kpl, voi olla väljät. En tiedä voiko vaihtaa vai meneekö koko ohjausakseli uusiks....Onko renkaat ok ?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Väljyyttä ohjauksessa
No jos siinä ohjauksessa jo on oikeasti väljää, eli ratissakin havaittavaa ylimääräistä vapaaliikettä niin ei sitä rasvaamalla korjata jolleivät Saabin tai ohjausvaihteen suunnittelijat ole sitten keksineet rasvasta välyksettömiksi turpoavia osia.
Vikapaikat tosiaan mahd. väljä ohjausakselin ristinivel, raidetankojen sisäpäät (tietenkin myös ulommat mutta jos kerran leimalla on käyty..), tai itse hammastanko jossa hammasvälys kasvanut liian suureksi.
En tiedä onko noissa uudemmissa ohjausvaihteessa sitten raidetankojen sisäpäät enää vaihdettavissa tai vaihteen hammasvälys säädettävissä. Jos ei niin autopurkamojen varaosahaku voi tuottaa suht. kukkaroystävällisen tuloksen.
Jostakin syystä katsastuksissa ei puututa juurikaan ratin vapaaliikkeeseen eikä juuri tutkita raidetankojen sisäpäitä.
Vikapaikat tosiaan mahd. väljä ohjausakselin ristinivel, raidetankojen sisäpäät (tietenkin myös ulommat mutta jos kerran leimalla on käyty..), tai itse hammastanko jossa hammasvälys kasvanut liian suureksi.
En tiedä onko noissa uudemmissa ohjausvaihteessa sitten raidetankojen sisäpäät enää vaihdettavissa tai vaihteen hammasvälys säädettävissä. Jos ei niin autopurkamojen varaosahaku voi tuottaa suht. kukkaroystävällisen tuloksen.
Jostakin syystä katsastuksissa ei puututa juurikaan ratin vapaaliikkeeseen eikä juuri tutkita raidetankojen sisäpäitä.