2.2TiD Farkku peräpään huojunta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moikka,

Vähitellen totutellaan vastahankittuun autoon, mutta esille nousee välillä asioita, jolle olisi tehtävä jotakin.

Tämä 2.2TiD -03 on mukavan leppoisa alustaltaan vaimon ajeltavaksi, johon käyttön se on hommattu, mutta olen huomannut vähän levotonta käyttäytymistä nopeissa täristävissä montuissa (nimismiehen kiharat). Tällöin tuntuu, että perä haluaa irrota vasemmalle, myös ihan suoraan ajettaessa. Soratiellä tilanteen saa helposti päälle, mutta säikäytti, kun se tapahtui 120kmh nopeudella Hämeenlinnan motarilla Keimolan Nesteen ja klaukkalan liittymän välillä. Taisin ajaa vasenta kaistaa siinä. Tonnarilla en ole huomannut tuossa paikassa mitään omituista, mutta 9-5llä se säikäytti.

Normaaleissa lyötteissä tai montuissa en ole ongelmaa tai ylimääräistä pomppimista havainnut. Ainoastaan nämä "täristävät" montut tuottavat huomattavan ongelman.
Myöskään mitään erityisiä kolinoita en ole havainnut.

Onkos tutun kuuloisia oireita?

ETSIllä löydetty paljon juttua takapään puslista ja niitä alankin tutkimaan, jahka saan auton nosturille.
Iskareita ei ilmeisesti ole vaihdettu viimeisen 150tkm aikana, joten ne joutunee ensin vaihtolistalle.

Vinkkeja ja ideoita kaivataan.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Selvä homma.

Alotetaan iskareista ensin.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja APC »

Asennutin farkkuun Monroen Reflexit ja olen ollut tyytyväinen. Ovat mukavan jämäkät vakioalustassa.
9-5 Aero Wagon -06
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Katso ne taka-akselin puslat kanssa. Noilla kilometreillä tuon ikäisessä autossa ne on varmasti väljät, jos ei ole jo vaihdettu.
Itse tilasin Powerflexin uretaaniset puslat ja GTS iskarit (tuningstudio.fi) heti auton hankittuani (190 tkm). Alla molemmat oli originaalit ja AIVAN LOPUSSA!
Kaksi vuotta on nyt ajeltu hymy korvissa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja jkotka »

femmassa on takana noin miljoona puslaa, noi pitkitäistukivarren päädyn puslat kannattaa ehdottomasti laittaa uretaanista mutta ne loput poikittaistukivarsien neljä kannattaa myös vaihtaa. Oma auto oli kuminen lulla niin pitkään että vaihdoin alustan, sen jälkeen ilmeni juurikin tätä epämääräistä takapään "lompsahtelua" tuntui suorastaan pelottavalta välilä kun ei voinut tietää että mihin suuntaan se perä nyt haluaa mennä. Takapään puslathan ne siellä oli porsinut.

itseasiassa osa puslista oli täysin loppu ja yksi oli syönyt pölyä suolaa ja kuraa sisäänsä ja muuttunut betoniksi.
-
Janne #2769 stcf #40
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Kiitokset vastauksista.

Eli ilmeisesti vaihetaan 2kpl pusla nr.3 (Pitkittäisvarsi etupää) ja 4kpl pusla nr.4 (Poikittaisvarsi ulompi). En nyt löytänyt sitä kuvaa mihin nuo numerot viittasi, mutta speedpartsin sivulla ainakin oli se.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Kuva

noita puslia niinku riittää :)

1,2,3 meni mulla vaihtoon, samantien ois tietenki voinu tuupata 4 ja 5 muttaku oli kiire.

jos noita vaihtaa ni kaikki samalla. ei noi ny nii kalliita ole.
-
Janne #2769 stcf #40
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Jooh.

Pitkittäisen etupäät ainkin oli ihan valmiit. 30cm varrella kampeamalla pysty liikuttelemaan millejä edestakas.

Repullinen puslia, iskarit ja erikoistyökalut valmiiks ja pitkä viikonloppu, niin eiköhän se siitä.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja essal »

Jos nuo kaikki puslat vaihtaa, niin eikö tuossa joudu ottamaan koko takakelkan alas? Onko siihen joku jippo millä sen saa taksin oikeaan asentoon, etti takarenkaat harita minne sattuu?
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moikka,

4-pyöräsuuntaukseen vien tuon puslahomman jälkeen jokatapauksessa.
Kelkka varmaan yritetään saada kohtuulähelle vanhalle paikalleen.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja suapas »

piethein2 kirjoitti:Jooh.

Pitkittäisen etupäät ainkin oli ihan valmiit. 30cm varrella kampeamalla pysty liikuttelemaan millejä edestakas.

Repullinen puslia, iskarit ja erikoistyökalut valmiiks ja pitkä viikonloppu, niin eiköhän se siitä. Ja pari lootaa virkistysjuomaa.....

T.Jussi
Laitahan Jussi sit raportti vaihtohommasta....Kiinnostaa varmaan monia. Vähän modifoin tota sinun tarvikeluetteloa... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Nyt on ostettu repullinen Scantech puslia. Katotaan miten noiden kanssa käy, kun jossain jo kehuttiin, että voi olla rikki jo asennettaessa.
Ostin sitten kaikki, pitkittäiset etu, poikittaiset 2x sisä ja ulko sekä apurungon etu ja taka puslat. Kallistuksenvakaajan puslat siis jäi nyt pois.

Oppaita ja opuksia lukemalla tulin siihen tulokseen, että puran nuo pitkittäis- ja poikittaisvarret ja apurungon irto-osiksi ja menen niiden kanssa prässin ääreen.

Täytyy vielä hommata noi "kertakäyttöiset" mutterit ja aluslevyt, jotka Haynes manuaali käskee vaihtamaan. Niin ja iskarit kans samaan sysyyn, kunhan saan valittua mitkä.

Ilmottelen editymisestä.
suapas kirjoitti: Vähän modifoin tota sinun tarvikeluetteloa... :)
Hyvin editoitu. Ehkä kuitenkin viittasit a-juomaan. Ei vaan kulu mulla, mutta käytetään jotain muuta virkistysjuomaa. ;) Uskon, että jano siinä hommassa tulee kumminkin.

T:Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja andr »

Oma -01 Wagon oli liian pehmeä, joten asensin taakse
noin vuosi sitten Monroe Reflexit + Lesjöfors LOAD jouset,
koska halusin lastausvalmiutta.

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1570

mutta nyt reilu vuoden jlk tilanne on melkein sama ... eli
liian matala ja pehmeä takana jos perhe on mukana. Ja jos
vielä lastaa täyteen ja käy tankkaamassa, niin ollaan aika lailla
maassa.

Eli en suosittele nuo LOAD-jouset. Sääli ettei Reflexien toimintaa
ei oikein pysty arvioimaan kun jouset ovat liian pehmeät.

/r.
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja andr »

jåå, kyllä kuuntelin tarjouksia paikallisessa SAABliikkeessä,
mutta hinnat olivat sen verran kovat että päätin kokeilla budget-ratkaisua ...
täytyy kai kysyä taas :(
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Nyt on takaiskarit vaihdettu.

Vasen oli aivan valmis. Oikea vielä teki jotain.
300tkm siis mittarissa. Ainakaan viimeiseen 150tkm ei iskareita ollut vaihdettu. Liekkö olleet alkuperäiset.

Tiekarhut on poistaneet parhaat testialueet, mutta uskon, että suurin ongelmanaiheuttaja oli tuo vasen iskari. Huonostihan se rengas toimii, jos se on 70% ajasta ilmassa.

Puslarulianssi alkaa, kun saan tonnariin kesärenkaat rengasliikeestä. Saan rauhassa purkaa femman, kun emäntä ajelee tonnarilla.

T:Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Vastaa Viestiin