2.2TiD Farkku peräpään huojunta
2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Moikka,
Vähitellen totutellaan vastahankittuun autoon, mutta esille nousee välillä asioita, jolle olisi tehtävä jotakin.
Tämä 2.2TiD -03 on mukavan leppoisa alustaltaan vaimon ajeltavaksi, johon käyttön se on hommattu, mutta olen huomannut vähän levotonta käyttäytymistä nopeissa täristävissä montuissa (nimismiehen kiharat). Tällöin tuntuu, että perä haluaa irrota vasemmalle, myös ihan suoraan ajettaessa. Soratiellä tilanteen saa helposti päälle, mutta säikäytti, kun se tapahtui 120kmh nopeudella Hämeenlinnan motarilla Keimolan Nesteen ja klaukkalan liittymän välillä. Taisin ajaa vasenta kaistaa siinä. Tonnarilla en ole huomannut tuossa paikassa mitään omituista, mutta 9-5llä se säikäytti.
Normaaleissa lyötteissä tai montuissa en ole ongelmaa tai ylimääräistä pomppimista havainnut. Ainoastaan nämä "täristävät" montut tuottavat huomattavan ongelman.
Myöskään mitään erityisiä kolinoita en ole havainnut.
Onkos tutun kuuloisia oireita?
ETSIllä löydetty paljon juttua takapään puslista ja niitä alankin tutkimaan, jahka saan auton nosturille.
Iskareita ei ilmeisesti ole vaihdettu viimeisen 150tkm aikana, joten ne joutunee ensin vaihtolistalle.
Vinkkeja ja ideoita kaivataan.
T.Jussi
Vähitellen totutellaan vastahankittuun autoon, mutta esille nousee välillä asioita, jolle olisi tehtävä jotakin.
Tämä 2.2TiD -03 on mukavan leppoisa alustaltaan vaimon ajeltavaksi, johon käyttön se on hommattu, mutta olen huomannut vähän levotonta käyttäytymistä nopeissa täristävissä montuissa (nimismiehen kiharat). Tällöin tuntuu, että perä haluaa irrota vasemmalle, myös ihan suoraan ajettaessa. Soratiellä tilanteen saa helposti päälle, mutta säikäytti, kun se tapahtui 120kmh nopeudella Hämeenlinnan motarilla Keimolan Nesteen ja klaukkalan liittymän välillä. Taisin ajaa vasenta kaistaa siinä. Tonnarilla en ole huomannut tuossa paikassa mitään omituista, mutta 9-5llä se säikäytti.
Normaaleissa lyötteissä tai montuissa en ole ongelmaa tai ylimääräistä pomppimista havainnut. Ainoastaan nämä "täristävät" montut tuottavat huomattavan ongelman.
Myöskään mitään erityisiä kolinoita en ole havainnut.
Onkos tutun kuuloisia oireita?
ETSIllä löydetty paljon juttua takapään puslista ja niitä alankin tutkimaan, jahka saan auton nosturille.
Iskareita ei ilmeisesti ole vaihdettu viimeisen 150tkm aikana, joten ne joutunee ensin vaihtolistalle.
Vinkkeja ja ideoita kaivataan.
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Selvä homma.
Alotetaan iskareista ensin.
T.Jussi
Alotetaan iskareista ensin.
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Asennutin farkkuun Monroen Reflexit ja olen ollut tyytyväinen. Ovat mukavan jämäkät vakioalustassa.
9-5 Aero Wagon -06
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Katso ne taka-akselin puslat kanssa. Noilla kilometreillä tuon ikäisessä autossa ne on varmasti väljät, jos ei ole jo vaihdettu.
Itse tilasin Powerflexin uretaaniset puslat ja GTS iskarit (tuningstudio.fi) heti auton hankittuani (190 tkm). Alla molemmat oli originaalit ja AIVAN LOPUSSA!
Kaksi vuotta on nyt ajeltu hymy korvissa
Itse tilasin Powerflexin uretaaniset puslat ja GTS iskarit (tuningstudio.fi) heti auton hankittuani (190 tkm). Alla molemmat oli originaalit ja AIVAN LOPUSSA!
Kaksi vuotta on nyt ajeltu hymy korvissa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
femmassa on takana noin miljoona puslaa, noi pitkitäistukivarren päädyn puslat kannattaa ehdottomasti laittaa uretaanista mutta ne loput poikittaistukivarsien neljä kannattaa myös vaihtaa. Oma auto oli kuminen lulla niin pitkään että vaihdoin alustan, sen jälkeen ilmeni juurikin tätä epämääräistä takapään "lompsahtelua" tuntui suorastaan pelottavalta välilä kun ei voinut tietää että mihin suuntaan se perä nyt haluaa mennä. Takapään puslathan ne siellä oli porsinut.
itseasiassa osa puslista oli täysin loppu ja yksi oli syönyt pölyä suolaa ja kuraa sisäänsä ja muuttunut betoniksi.
itseasiassa osa puslista oli täysin loppu ja yksi oli syönyt pölyä suolaa ja kuraa sisäänsä ja muuttunut betoniksi.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Kiitokset vastauksista.
Eli ilmeisesti vaihetaan 2kpl pusla nr.3 (Pitkittäisvarsi etupää) ja 4kpl pusla nr.4 (Poikittaisvarsi ulompi). En nyt löytänyt sitä kuvaa mihin nuo numerot viittasi, mutta speedpartsin sivulla ainakin oli se.
T.Jussi
Eli ilmeisesti vaihetaan 2kpl pusla nr.3 (Pitkittäisvarsi etupää) ja 4kpl pusla nr.4 (Poikittaisvarsi ulompi). En nyt löytänyt sitä kuvaa mihin nuo numerot viittasi, mutta speedpartsin sivulla ainakin oli se.
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta

noita puslia niinku riittää

1,2,3 meni mulla vaihtoon, samantien ois tietenki voinu tuupata 4 ja 5 muttaku oli kiire.
jos noita vaihtaa ni kaikki samalla. ei noi ny nii kalliita ole.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Jooh.
Pitkittäisen etupäät ainkin oli ihan valmiit. 30cm varrella kampeamalla pysty liikuttelemaan millejä edestakas.
Repullinen puslia, iskarit ja erikoistyökalut valmiiks ja pitkä viikonloppu, niin eiköhän se siitä.
T.Jussi
Pitkittäisen etupäät ainkin oli ihan valmiit. 30cm varrella kampeamalla pysty liikuttelemaan millejä edestakas.
Repullinen puslia, iskarit ja erikoistyökalut valmiiks ja pitkä viikonloppu, niin eiköhän se siitä.
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Jos nuo kaikki puslat vaihtaa, niin eikö tuossa joudu ottamaan koko takakelkan alas? Onko siihen joku jippo millä sen saa taksin oikeaan asentoon, etti takarenkaat harita minne sattuu?
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Moikka,
4-pyöräsuuntaukseen vien tuon puslahomman jälkeen jokatapauksessa.
Kelkka varmaan yritetään saada kohtuulähelle vanhalle paikalleen.
T.Jussi
4-pyöräsuuntaukseen vien tuon puslahomman jälkeen jokatapauksessa.
Kelkka varmaan yritetään saada kohtuulähelle vanhalle paikalleen.
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Laitahan Jussi sit raportti vaihtohommasta....Kiinnostaa varmaan monia. Vähän modifoin tota sinun tarvikeluetteloa...piethein2 kirjoitti:Jooh.
Pitkittäisen etupäät ainkin oli ihan valmiit. 30cm varrella kampeamalla pysty liikuttelemaan millejä edestakas.
Repullinen puslia, iskarit ja erikoistyökalut valmiiks ja pitkä viikonloppu, niin eiköhän se siitä. Ja pari lootaa virkistysjuomaa.....
T.Jussi

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Nyt on ostettu repullinen Scantech puslia. Katotaan miten noiden kanssa käy, kun jossain jo kehuttiin, että voi olla rikki jo asennettaessa.
Ostin sitten kaikki, pitkittäiset etu, poikittaiset 2x sisä ja ulko sekä apurungon etu ja taka puslat. Kallistuksenvakaajan puslat siis jäi nyt pois.
Oppaita ja opuksia lukemalla tulin siihen tulokseen, että puran nuo pitkittäis- ja poikittaisvarret ja apurungon irto-osiksi ja menen niiden kanssa prässin ääreen.
Täytyy vielä hommata noi "kertakäyttöiset" mutterit ja aluslevyt, jotka Haynes manuaali käskee vaihtamaan. Niin ja iskarit kans samaan sysyyn, kunhan saan valittua mitkä.
Ilmottelen editymisestä.
Uskon, että jano siinä hommassa tulee kumminkin.
T:Jussi
Ostin sitten kaikki, pitkittäiset etu, poikittaiset 2x sisä ja ulko sekä apurungon etu ja taka puslat. Kallistuksenvakaajan puslat siis jäi nyt pois.
Oppaita ja opuksia lukemalla tulin siihen tulokseen, että puran nuo pitkittäis- ja poikittaisvarret ja apurungon irto-osiksi ja menen niiden kanssa prässin ääreen.
Täytyy vielä hommata noi "kertakäyttöiset" mutterit ja aluslevyt, jotka Haynes manuaali käskee vaihtamaan. Niin ja iskarit kans samaan sysyyn, kunhan saan valittua mitkä.
Ilmottelen editymisestä.
Hyvin editoitu. Ehkä kuitenkin viittasit a-juomaan. Ei vaan kulu mulla, mutta käytetään jotain muuta virkistysjuomaa.suapas kirjoitti: Vähän modifoin tota sinun tarvikeluetteloa...

T:Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Oma -01 Wagon oli liian pehmeä, joten asensin taakse
noin vuosi sitten Monroe Reflexit + Lesjöfors LOAD jouset,
koska halusin lastausvalmiutta.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1570
mutta nyt reilu vuoden jlk tilanne on melkein sama ... eli
liian matala ja pehmeä takana jos perhe on mukana. Ja jos
vielä lastaa täyteen ja käy tankkaamassa, niin ollaan aika lailla
maassa.
Eli en suosittele nuo LOAD-jouset. Sääli ettei Reflexien toimintaa
ei oikein pysty arvioimaan kun jouset ovat liian pehmeät.
/r.
noin vuosi sitten Monroe Reflexit + Lesjöfors LOAD jouset,
koska halusin lastausvalmiutta.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1570
mutta nyt reilu vuoden jlk tilanne on melkein sama ... eli
liian matala ja pehmeä takana jos perhe on mukana. Ja jos
vielä lastaa täyteen ja käy tankkaamassa, niin ollaan aika lailla
maassa.
Eli en suosittele nuo LOAD-jouset. Sääli ettei Reflexien toimintaa
ei oikein pysty arvioimaan kun jouset ovat liian pehmeät.
/r.
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
jåå, kyllä kuuntelin tarjouksia paikallisessa SAABliikkeessä,
mutta hinnat olivat sen verran kovat että päätin kokeilla budget-ratkaisua ...
täytyy kai kysyä taas
mutta hinnat olivat sen verran kovat että päätin kokeilla budget-ratkaisua ...
täytyy kai kysyä taas

Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Nyt on takaiskarit vaihdettu.
Vasen oli aivan valmis. Oikea vielä teki jotain.
300tkm siis mittarissa. Ainakaan viimeiseen 150tkm ei iskareita ollut vaihdettu. Liekkö olleet alkuperäiset.
Tiekarhut on poistaneet parhaat testialueet, mutta uskon, että suurin ongelmanaiheuttaja oli tuo vasen iskari. Huonostihan se rengas toimii, jos se on 70% ajasta ilmassa.
Puslarulianssi alkaa, kun saan tonnariin kesärenkaat rengasliikeestä. Saan rauhassa purkaa femman, kun emäntä ajelee tonnarilla.
T:Jussi
Vasen oli aivan valmis. Oikea vielä teki jotain.
300tkm siis mittarissa. Ainakaan viimeiseen 150tkm ei iskareita ollut vaihdettu. Liekkö olleet alkuperäiset.
Tiekarhut on poistaneet parhaat testialueet, mutta uskon, että suurin ongelmanaiheuttaja oli tuo vasen iskari. Huonostihan se rengas toimii, jos se on 70% ajasta ilmassa.
Puslarulianssi alkaa, kun saan tonnariin kesärenkaat rengasliikeestä. Saan rauhassa purkaa femman, kun emäntä ajelee tonnarilla.
T:Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti