9-5 korjaukseen
9-5 korjaukseen
Oli auto Länsiautossa peltikorjaamolla ja havaitsivat seuraavaa "alustan pitkittäisten tukivarsien helat mäsänä". No tuosta on ny jonkun aikaan, mutta kun öljyä on ruvennu kuluttamaan myös niin ajattelin, että nyt on aika viedä auto korjattavaksi.
Soittelin T Holmbergille ja parin viikon päästä aika. Suositteli huohotinpäivityksen tekemistä....toivottavasti lakkais kuluttamasta öljyä. Marraskuussa vaihatettiin öljyt 150 000 rempassa ja nyt on n.8tkm takana ja tikussa on muutama milli yli alarajan. Pitäsköhän tuota vielä lisätä ennen remppaa ? Haenko länsiautosta vai ihan motonetista ?
Laskua saattaa tulla tuosta takapäästä viitisen sataa kun kuulemma kannattaa vaihtaa muutakin samalla (lisää puslia ja heloja). Huohari oli jotain satasen pintaan.
Soittelin T Holmbergille ja parin viikon päästä aika. Suositteli huohotinpäivityksen tekemistä....toivottavasti lakkais kuluttamasta öljyä. Marraskuussa vaihatettiin öljyt 150 000 rempassa ja nyt on n.8tkm takana ja tikussa on muutama milli yli alarajan. Pitäsköhän tuota vielä lisätä ennen remppaa ? Haenko länsiautosta vai ihan motonetista ?
Laskua saattaa tulla tuosta takapäästä viitisen sataa kun kuulemma kannattaa vaihtaa muutakin samalla (lisää puslia ja heloja). Huohari oli jotain satasen pintaan.
Re: 9-5 korjaukseen
Moi
Hae GM:n öljy ja Saabin originaali suodatin Motonetistä, yht. noin 35 eur. Puslat kannattaa tilata PCS:ltä http://www.pro-carservice.com/
Hae GM:n öljy ja Saabin originaali suodatin Motonetistä, yht. noin 35 eur. Puslat kannattaa tilata PCS:ltä http://www.pro-carservice.com/
9-5 Aero Wagon -06
Re: 9-5 korjaukseen
Huohotinpaketti kannatta ottaa samaan tilaukseen, jos tilaa puslat PCS:ltä. Huohotinpäivityksen asentaminen ei ole kovin hankalaa, joten jos mielenkiintoa riittää kannattaa värkätä itse. Itse pitäisin öljytason lähempänä maksimia kuin minimiä koko ajan.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: 9-5 korjaukseen
Näin on. Luotan ammattilaiseen, että vaihtaa kaiken mikä on järkevää samalla.
Laitan sen verran uutta öljyä, että riittää varmasti korjaukseen asti. Saa Holmbergi sitten vaihtaa uudet mömmöt jos on tarpeen. Onko merkitystä, kun en muista mitä öljyä sinne viime huollossa laitettiin, että tarviiko olla samaa ? Ei varmaankaan.
Ainahan nuo korjaukset on kalliita, mutta toivotaan, ettei nyt ihan karkaa käsistä! Auto muuten kuitenkin tuntunut ihan hyvältä, enkä oo tuota takapään hela-ongelmaakaan havainnut ajossa mitenkään.
Laitan sen verran uutta öljyä, että riittää varmasti korjaukseen asti. Saa Holmbergi sitten vaihtaa uudet mömmöt jos on tarpeen. Onko merkitystä, kun en muista mitä öljyä sinne viime huollossa laitettiin, että tarviiko olla samaa ? Ei varmaankaan.
Ainahan nuo korjaukset on kalliita, mutta toivotaan, ettei nyt ihan karkaa käsistä! Auto muuten kuitenkin tuntunut ihan hyvältä, enkä oo tuota takapään hela-ongelmaakaan havainnut ajossa mitenkään.
Re: 9-5 korjaukseen
Ehjäkin käyttöhihnan kiristin rullineen kannattaa kyllä uusia vaikka 100-120 tkm:n välein niin säästyy turhinta hinurin soitteluilta juhlapyhien aikaan - silloinhan ne yleensä porsii kesken reissun.Musti kirjoitti:Sitten kun ne vanhat 'pitkittäisen tukivarren helat' on irti , niin katsokaa onko ne oikeasti 'mäsänä'.
Ensimmäisessä viestissä mainitulta pajalta tulee toisinaan arvausluontoisia diagnooseja.Osien kate on kohdallaan, joten niiden myynti on kannattavaa puuhaa.
Parisen vuotta sitten sain samanlaisen arvion. PCS:llä vaihdettiin uudet helat, eikä ne vanhat sitten niin rikki olleet. Pintakumi hieman rispaantunut, muttei kuitenkaan väljää. (Puhumattakaan siitä käyttöhihnan kiristimestä, joka oli täysin ehjä, vaihdettiin silti ).
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: 9-5 korjaukseen
Juu. Länsiauto anto hinta-arvion tuosta takapään korjauksesta. Hintaan kuulu myös nuo toiset helat ym. puslat. 900e. Ilmeisesi tekevät homman hieman eri standardeilla...Irrottavat "tukivarret vai mikä se nyt oli" ja hommaan kuulu myös jotain prässäilyä 

Re: 9-5 korjaukseen
Eli tästä päätellen rullaa laakereineen saa ihan erillisenä eikä kiristimen kanssa umpikönttinä? Hyvä niin.9-5T kirjoitti:Miksi kiristin pitää vaihtaa?mike kirjoitti: Ehjäkin käyttöhihnan kiristin rullineen kannattaa kyllä uusia vaikka 100-120 tkm:n välein niin säästyy turhinta hinurin soitteluilta juhlapyhien aikaan - silloinhan ne yleensä porsii kesken reissun.
Dieselpuolella tuli kiristin rullan mukana.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: 9-5 korjaukseen
kävin hakemassa purkin gm:n öljyä. Pidän kontissa ja seuraan jos vielä vajuu ennen huoltoa niin pitää lisätä.
Mainitsin magneetissa varaosa-myyjälle myös öljytikun valkosestä smäimästä ja suositteli forten mustaetikettistä moottoripesuainetta. Tosin varauksin kun kyseessä on turbokone. En tosin päässyt selville, miksi homma ei ole ihan riskitöntä. No pari viikkoa vielä aikaa niin pitää selata foorumia..varmaan löytyy tuosta fortesta aika paljon juttua.
mömmö oli siis "öljynvaihdonyhteydessä" tyyppistä...ensi koneeseen sitten 20-25min paikallaan kierrokset n.2500rpm, jonka jälkeen lasketaan vanhat öljyt ja mukana irronnut sonta pois.
Mainitsin magneetissa varaosa-myyjälle myös öljytikun valkosestä smäimästä ja suositteli forten mustaetikettistä moottoripesuainetta. Tosin varauksin kun kyseessä on turbokone. En tosin päässyt selville, miksi homma ei ole ihan riskitöntä. No pari viikkoa vielä aikaa niin pitää selata foorumia..varmaan löytyy tuosta fortesta aika paljon juttua.
mömmö oli siis "öljynvaihdonyhteydessä" tyyppistä...ensi koneeseen sitten 20-25min paikallaan kierrokset n.2500rpm, jonka jälkeen lasketaan vanhat öljyt ja mukana irronnut sonta pois.
Re: 9-5 korjaukseen
Kannattaa lukea forten käyttöohje tai lasket mm. laakerimetallit öljyn mukana ulos.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: 9-5 korjaukseen
Juu..viimeksi mainutti holmberg remppa sujui malliikkaasti.
Viikon päästä menee huoharipäivitykseen, kun ei itsellä riitä puhti/rohkeus.
Viikon päästä menee huoharipäivitykseen, kun ei itsellä riitä puhti/rohkeus.