Nahkaverhoilu korjaus?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
fi3732
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 13:28

Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja fi3732 »

Hei! Onko foorumilla tietoa paikoista tässä etelä suomessa missä saisin etupenkin nahat korjattu? Auto on 9-5 Aero puoli-nahka verhoilulla.
Kuva
Kuva
Ei ole vielä niin paha mutta jos en kohta saa tätä korjattua niin... :(

Kiitokset etukäteen!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

?? Ostat vain neulan ja lankaa, ja alat hommin?? Liikkeissä joissa tekevät nahkatuotteita, on kunnollista lankaa saatavilla. Esim karhunlanka Ei kestä minkäänlaista vetoa, pitää olla vahvaa, ja venytystä kestävää erikoislankaa.
En oikein ymmärrä mikä nyt on ongelmana, otat penkin irti, siitä nahkapäällisen irti muutamassa minuutissa, ja ompelet nuo auenneet saumat (ja vähän yli tietenkin) takaisin kiinni, ja siinä se?
Ja tuo onnistunee itse tehden missäpäin Suomea tahansa? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuolta "Styling & Tuning"- osastoltahan löytyy pikaisella "verhoilu"- hakusanalla parikin tekijää viime viikoilta, toinen Suomesta ja toinen lahden eteläpuolelta.

Voihan noita itsekin ommella jos itse nahka ei ole revennyt vaan vain ompeleet, mutta siinä täytyy kyllä tietää mitä tekee ja minkälaisella langalla (mm. langan laatu siksi ettei korjausompelu leikkaisi käytössä nahan ommelreikiä pilalle liian kovasta lankalaadusta tehtynä), kuinka itse ommel tehdään oikein ja kuinka se päätetään kestävästi.

Itse en tiedä, enkä siksi lähtisi mitään "Isännäntikkejä" edes yrittämäänkään. :)
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja J8 »

Vie hyvämies verhoomoon suosiolla jos haluat hyvää jälkeä ja että sauma kestää. Verhoilijalle pikku juttu, ei kannata itse alkaa räpeltää. Lauttasaaressa on ainakin yksi Mika Halonen, joka on nahkaverhoilija, erikoistunut prätkien penkkeihin. Onnistuu autoverhoilutkin. Erittäin asiallinen kaveri. http://www.mhd.fi
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Oikeaoppisessa, kuten aloitusviestin kuvassakin näkyvässä Saabin nahkaverhoilussa käytetään ompeleina sinänsä heikkoa villalankaa siksi että väsyessään ja aikanaan ratketessaan se toimii "sulakkeena" jättäen itse nahan ommelreijät ehjiksi ja korjattaviksi uudella ompeleella. Toisinpäin tehtäessä eli liian kestävällä langalla nahan ommelreijät leikkaantuvat irti ja halki ja sen jälkeen koko kyseisen tuolin nahka on pelkkää jätettä.
fi3732
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 13:28

Re: Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja fi3732 »

Kiitos vastauksista! Taidan kyllä viedä verhoomoon kun ei mulla ylipäätänsä ole aikaa enkä riittävästi osaamista tämmösiin hommiin.
Kiitos J8, otan siihen Lauttasaaren-kaveriin yhteyttä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

fi3732 kirjoitti:Kiitos vastauksista! Taidan kyllä viedä verhoomoon kun ei mulla ylipäätänsä ole aikaa enkä riittävästi osaamista tämmösiin hommiin.
Kiitos J8, otan siihen Lauttasaaren-kaveriin yhteyttä.
Osaatko ommella napin kiinni, enempää ompelutaitoa tuohon homman ei tarvita (nappi on itse asiassa vaativampi ommeltava kuin tuo).

Otat vain tuon istuinosan nahan irti penkistä (sen osaa ottaa irti jokainen noin 9v täyttänyt), käännät nahan ylösalaisin, ja ompelet nuo saumat kiinni takaisin, nahoissahan on jo reiätkin valmiina, on vain lanka katkennut, ja siksi revennyt.
No ok, kannattaa teettää jos homma maksaa kaikenkaikkiaan maks 50-60e (sisältäen penkin irrotuksen, nahan irrotuksen, ompelemisen, ja kasauksen paikalleen).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minuteman kirjoitti:Oikeaoppisessa, kuten aloitusviestin kuvassakin näkyvässä Saabin nahkaverhoilussa käytetään ompeleina sinänsä heikkoa villalankaa siksi että väsyessään ja aikanaan ratketessaan se toimii "sulakkeena" jättäen itse nahan ommelreijät ehjiksi ja korjattaviksi uudella ompeleella. Toisinpäin tehtäessä eli liian kestävällä langalla nahan ommelreijät leikkaantuvat irti ja halki ja sen jälkeen koko kyseisen tuolin nahka on pelkkää jätettä.

Uskallan olla sen verran eri mieltä että kyllä nahkaommellukset koetetaan tehdä niin lujalla, ja paksulla langalla kuin ikinä markkinoilta löytyy :)
Ei niihin nahkoihin nyt mitään "sulakkeita" laiteta, jos nykyauton nahkapenkki repeää, niin se menee mitä todennäköisimmin kaatikselle, oli repeämisen syy sitten lanka tai nahka :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja mike »

Mitään en noista ompeluhommista ymmärrä vaikka ompelukoneen ajokortin omaankin.

Mutta mistäs kohtaa tuo penkin sauma repeää auki kun sivubagi poksahtaa? Onko nuo saumat sitten tuolla main heikompia vai mitenkähän asia on ratkaistu?

Kuvien penkki näyttää kyllä saaneen muutenkin osakseen aika kovaa kohtelua.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Nahkaverhoilu korjaus?

Viesti Kirjoittaja soap95 »

AirBäkkihän se sieltä on tulossa, eikös sivuturvatyyny ole noilla main (vähän ylempänä)?
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Vastaa Viestiin