Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Eli auton seisoessa kaksi vuorokautta tai enemmän ei virta riitä starttaukseen ( melkein jaksaa pyörähtää käyntiin ). Saabissa uusi akku, 74 ah vartalainen, kuluttavia laitteita ei päällä pois lukien hälyttimen ledi. Moottoritie ajoa lähes päivittäin yli 50 km. Jos vika laturissa niin mimmoinen homma vaihtaa / mitä kustantaa ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Saabissa metrejä 180000 ja malliltaan -03. Latausta ja purkua en ole vielä mitannut, aloitanpa siitä, mutta ihmetystä herättää seuraava : jos auto jätetty pihalle illalla ( tullut pitemmästä moottoritie ajosta, lämpötila yöllä noin - 5 c ) ja eberi säädetty ajastimelle niin auto starttaa hyvin, ajan töihin ( 20 km ) ja säädän taas eberin päälle työpäivän päätteeksi niin silti jaksaa startata tosi hyvin. Ongelma ilmenee heti jos auto seisoo käyttämättä pitempään ( päivästä kolmeen ). Tänä aikana ei edes auton ovia ole avattu.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Riippuen kelistä, 20 - 50 minuuttia, tässä on tuo 4. jotain kilovattinen malli että kyllähän sekin sitä syö mutta en usko sen olevan pääsyyllinen. Muistui mieleen kun pari viikkoa sitten oltiin reisussa pesueen kanssa ja auto oli kentän parkkihallissa viitisen päivää niin käyntiin lähtö oli aika tervamaista. Ajattelin että hälytin lauennut muutamia kertoja mutta ehkä meni arvaus vikaan.
Pitääkö paikkansa ettei laturin hiiliä enää " oikein " vaihdella vaan koko roska vaihtoon ?
Merkkihuolto antoi tämmöisen informaation.
Eipä löytynytkään sopivaa mittaria autotallista jolla mittaisi tuota laturin toimintaa mutta paikallisesta autosähköstä sitten varmaan. Täytynee ensin kokeilla kotikonstit että lataa akun täyteen, antaa muutaman päivä seisoa ja kuulostelee sitten tilannetta. Sama ruljanssi Eberiä käyttäen.
Jos tuo laturi vaihtoon menee niin missä hinnoissa pyörii ( unohdetaan Saab merkkikorjaamo ) ?.
Onko tiedossa paikkoja joista olisi ilmennyt turhia virta hävikkejä ?
Itse en keksi kuin tuon vilkuvan ledin, radiohan sammuu automaattisesti / sammutan sen, sisävalot ei pala ja jos palaa niin nekinhän hiipuvat itsekseen vähän ajan kuluttua.
Kysäistään nyt samalla että oletteko antaneet eberin sisäilma puhalluksen olla " AUTO " asennossa vai säätäneet sen käsikäytöllä mieleiseksi ? Itsellä käsikäytöllä säädetty ikkuna / jalkapuhallus nopeudelle 2
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eihän toi eberi ole ajastettu pyörimään joka päivä, vaikket ajakaan..... :roll:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

suapas kirjoitti:Eihän toi eberi ole ajastettu pyörimään joka päivä, vaikket ajakaan..... :roll:
Onnistuuko tuollainenkin ajastus??
Omassa Eberissä en ole huomannut moista mahdollisuutta.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Ei, ei pyöri eberi itsekseen. Keskustelu kääntyy liikaa syllistämään eberiä, käynnistyksen puute siis tulee muutaman päivän seisokin jälkeen vaikkei eberiä olisikaan käytetty viikkoon mutta autolla ajettu pitkiäkin matkoja ( pari päivää sitten 600 km ja viikonlopuksi seisomaan niin eipä tänään jaksanut käyntiin asti sahata ilman apuja ) No, huomenna kaverin laitteilla mitataan laturin työntötehoja.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
lammbe1
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: To Elo 10, 2006 15:54
Paikkakunta: Läyliäinen

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja lammbe1 »

Mul oli samanlainen vika joskus kun olin "vääräuskonen" eli ajelin Volvolla ( 850 TDI). Se käynnisty hyvin ko muisti ajaa joka päivä, mut jos jätti viikolopuks seisoon, oli turha koittaa maanantaina. Tohon autto akun vaihto.
SAAB 9-5 Aero, 2008 ( KA,oma)
SAAB 9.7x, 5,3i 2007 (KA, oma)
SAAB 9-3 Cab 2.0T 2004 (KA, oma)
Muutama vanha Ford USA
nittiniiu
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 15:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja nittiniiu »

Omassa autossani (9-5 -03 2.0t) oli vika akun/ startin / laturin välisessä kaapelissa. Laturinpuoleisen rengasliittimen puristusliitos oli lähes poikki kutistemuovin alta. Latausjännite (akulta mitattuna) tippui reippaast alle 13 voltin kun oli paljon kuomitusta. Liitoskin kuumeni niin, että sormet paloi kun oli puhallin täysillä ja takalasin lämppäri päällä. Tuo alkuperäinen kaapeli on lenkitetty ensi akulta startille ja siitä sitten laturille. Tein kummallekkin oman kaapelin alkuperäistä paksummalla johtimella ja starttausnopeuskin parani huomattavasti. Nyt on jännite 14,4V kuormituksesta riippumatta. Epäilisin, että tapauksessasi on kyse samasta viasta.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Mittaukset tehty, Laturi toimii moitteetta, valitettavasti emme päässeet mittaamaan mahdollisia " purkautumisia " mutta akussa oli kapasiteettia sisällä vain 60 % niinkuin Mimmi uumoilikin. Akku oli siis yön latauksessa, Eberiä ei käytetty ja matkaa Varaosakeskukseen tuli 30 km.
Akku on reilun kuukauden vanha joten vaihdettiin uuteen, tosin muutaman kympin sijoitin lisää ja otin tuon uuden Varta Dynamic AMG teknologian akun kun sopivia geeli akkujakaan ei pinosta löytynyt.
Täytyy tutkailla myös tuota "nittiniiun" vinkkiä liittimestä, tosin mittarit näyttivät jänniteeksi 14.2 eikä täysi sähkö kuormituskaan sitä pudottanut.
Sattuisiko operaatiosta löytymään kuva materiaalia tai muuta ?
Seuraillaan nyt tilannetta ja tutkitaan seuraavaksi nuo mahdolliset " virta hävikit " ja liittimet
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mimmi kirjoitti:Lyijyakun (joka autossasi on) huono puoli on sen syväpurkautuminen ja sitä kautta sen radikaali huononeminen.
Tää pitää paikkansa. Itelläni meni myös taannoin "uusi" akku paskaksi, kun pääs kerran tyhjenemään ihan mykäksi :(
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Re: Käynnistykseen ei riitä virtaa ?

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Mimmi kirjoitti:
Aeroilia kirjoitti:
suapas kirjoitti:Eihän toi eberi ole ajastettu pyörimään joka päivä, vaikket ajakaan..... :roll:
Onnistuuko tuollainenkin ajastus??
Omassa Eberissä en ole huomannut moista mahdollisuutta.
Onnistuu.
Käyttöohjekirja osaa neuvoa.
Eipä suoraan tuossa lue, mutta en ole kokeilut, että jos vaikka aktivoi lämmityksen alkamaan klo: 8:00 eikä viikkoon aja, käynnistyykö lämmitin joka aamu klo 8:00.
Käynnistyshän katkaisee aktivoinnin, eli käynnistyksen jälkeen joutuu aktivoimaan lämmityksen uudestaan.
Vastaa Viestiin