Uusi 9-5:sen omistaja
Uusi 9-5:sen omistaja
Morjesta vaan tänne femma puolellekin.
Itellä ollut tässä viime aikoina pari 9-3:sta liisarina ja nyt sitten laitoin oman 9-5:sen.
Kyseessä 1999 mallin 2.3t automaatti wagon SE, kilometrejä "vasta" 158tkm lasissa.
Oikein mukavalta peliltä tuntuu, ja tienpäällä melkeimpä parempi ajettava kuin mitä 9-3:nen oli. Jotenkin rauhallisempi, varmaan koko ja massa tuo tuota rauhallisuutta. Alusta tosin alkaa olla aika lulla ja paikoitellen merisairaus meinaa iskeä. Onneksi siihen on lääkitys olemassa.
Ensitöikseen ajattelin laittaa saabin iskuun, eli:
-moottoriöljyn vaihto
-laatikko öljyn vaihto
-ohjaustehostinöljyn vaihto
-raitisilmasuodatin vaihtoon (tehty jo)
-ilmansuodatin vaihtoon
-mahdollisesti ilmastoinnin huolto
noiden perus juttujen lisäksi:
-huohotinpäivitys (mikäli ei ole jo tehty, en oo vielä tarkistanut)
-käyttöhihna + kiristäjä + rullat (kuuluu kevyttä "tsirpsitystä tuolta käyttöhihnan suunnalta, toivon mukaan katoaa noiden vaihtojen myötä)
-etujarrut (levyt + palat)
-alusta (sportti iskarit + madallusjouset)
-puslat, mikäli entiset ovat förbi, voisi tietysti ainakin taakse vaihtaa jokatapauksessa, jotta saisi niiden puolesta olla rauhassa ainakin seuraavat muutaman tuhat kilsaa. Samaa kulutustavaraa näyttää olevan nuo taka-akseliston puslat, mitä olivat B-mallin vectrassakin, minkä omistin aikoinaan.
-stage1 lastu.
Jos jollakulla tulee mieleen jotain huomioitavaa noihin vaihtoihin liittyen, niin ilomielin ota vinkit vastaan. Foorumia kyllä tullut selailtua aika paljon.
Ensimmäinen kysymys femmaan liittyen koskee tuota asluta puolta, eli yleensähän tohon farkkuun on eri takaiskarit/jouset, ainakin näin olen ymmärtänyt. Parts for saabilta en kuitenkaan löytänyt sedaniin ja wagoniin erillistä settiä:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1255
Hinta on varsin houkutteleva, mutta liekkö tuo setti sitten ainoastaan sedaniin sopiva?
Itellä ollut tässä viime aikoina pari 9-3:sta liisarina ja nyt sitten laitoin oman 9-5:sen.
Kyseessä 1999 mallin 2.3t automaatti wagon SE, kilometrejä "vasta" 158tkm lasissa.
Oikein mukavalta peliltä tuntuu, ja tienpäällä melkeimpä parempi ajettava kuin mitä 9-3:nen oli. Jotenkin rauhallisempi, varmaan koko ja massa tuo tuota rauhallisuutta. Alusta tosin alkaa olla aika lulla ja paikoitellen merisairaus meinaa iskeä. Onneksi siihen on lääkitys olemassa.
Ensitöikseen ajattelin laittaa saabin iskuun, eli:
-moottoriöljyn vaihto
-laatikko öljyn vaihto
-ohjaustehostinöljyn vaihto
-raitisilmasuodatin vaihtoon (tehty jo)
-ilmansuodatin vaihtoon
-mahdollisesti ilmastoinnin huolto
noiden perus juttujen lisäksi:
-huohotinpäivitys (mikäli ei ole jo tehty, en oo vielä tarkistanut)
-käyttöhihna + kiristäjä + rullat (kuuluu kevyttä "tsirpsitystä tuolta käyttöhihnan suunnalta, toivon mukaan katoaa noiden vaihtojen myötä)
-etujarrut (levyt + palat)
-alusta (sportti iskarit + madallusjouset)
-puslat, mikäli entiset ovat förbi, voisi tietysti ainakin taakse vaihtaa jokatapauksessa, jotta saisi niiden puolesta olla rauhassa ainakin seuraavat muutaman tuhat kilsaa. Samaa kulutustavaraa näyttää olevan nuo taka-akseliston puslat, mitä olivat B-mallin vectrassakin, minkä omistin aikoinaan.
-stage1 lastu.
Jos jollakulla tulee mieleen jotain huomioitavaa noihin vaihtoihin liittyen, niin ilomielin ota vinkit vastaan. Foorumia kyllä tullut selailtua aika paljon.
Ensimmäinen kysymys femmaan liittyen koskee tuota asluta puolta, eli yleensähän tohon farkkuun on eri takaiskarit/jouset, ainakin näin olen ymmärtänyt. Parts for saabilta en kuitenkaan löytänyt sedaniin ja wagoniin erillistä settiä:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1255
Hinta on varsin houkutteleva, mutta liekkö tuo setti sitten ainoastaan sedaniin sopiva?
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
Oli huohotinpäivitys tai ei, niin venttiilikopalta ja öljyloukulta lähtevät kumiletkut kannattaa vaihtaa, ellei niitä ole vaihdettu. Ovat pehmeitä ja tuntuvat tahmeilta jos ovat vaihtokunnossa. Eivät kuulu päivityspakettiin joten niillä on jo ikää vaikka huohotinpäivitys olisi asennettu.
Läppäkotelolta tulevat takaiskuventtiilit (valkoiset) kannattaa myös tarkistaa.
Muuten ei tule ihmeempiä mieleen, ajamalla ne sitten selviävät.
Läppäkotelolta tulevat takaiskuventtiilit (valkoiset) kannattaa myös tarkistaa.
Muuten ei tule ihmeempiä mieleen, ajamalla ne sitten selviävät.
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
Olet valinnut erään maailman hienoimman tekniseen tuotteen.
Itselläni on juuri samanlainen.
Öljyt koneeseen vaihdan 8000 km:n välein.
Vaihteistoon 20000 km:n välein.
Muut huollot kirjan mukaan.
Ilmastointia en huolla ikinä.
Huohotinpäivitystä en
asenna,seuraan toki
mitä on meneillään.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Itselläni on juuri samanlainen.
Öljyt koneeseen vaihdan 8000 km:n välein.
Vaihteistoon 20000 km:n välein.
Muut huollot kirjan mukaan.
Ilmastointia en huolla ikinä.
Huohotinpäivitystä en
asenna,seuraan toki
mitä on meneillään.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
Saako udella miksi et huolla, vai eikö ole kylmälaitetta?pirri kirjoitti:Ilmastointia en huolla ikinä.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
10 vuotta tuli vietettyä kuljetusalalla huolto ja ajohommissa.
Aina kun autot kävi ilmastointihuollossa niin pelkästään ongelmia tiesi.
Eli niin kauan kun toimii ei kannata pidellä,kylmäainetta lisätään
jos lakkaa toimimasta,jos ei sillä tokene niin sitten lääkäriin.
Aina kun autot kävi ilmastointihuollossa niin pelkästään ongelmia tiesi.
Eli niin kauan kun toimii ei kannata pidellä,kylmäainetta lisätään
jos lakkaa toimimasta,jos ei sillä tokene niin sitten lääkäriin.
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
Hyvä juttu, kiitoksia tiedosta.Mimmi kirjoitti:Alustasarja käy molempiin korimalleihin.
Alunperin oli tarkoitus ostaa joku hieman uudempaa vuosikertaa oleva, ja kävipä mielessä jopa Aeron hakeminen Ruotsista. Mutta ei oikein tähän saumaan sattunut soppelia yksilöä, ja alkoi pikkuisen kiirekin olemaan, niin ostin sitten tuon yksilön sukulaiselta varsin soveliaaseen hintaan. Uskoisin että auton ryhti ja fiilis paranee huomattavasti alustasarjan ja puslien uusimisen jälkeen, ja varmasti on vielä hyviä kilometrejä edessä.
Aiempaa kokemusta 9-5:sista on sen verran, että isäukolla on kaksikin kappaletta noita aiemmin ollut, ja niilä molemmilla on kyllä tullut rullattua.
Täytyypä vielä selailla nuo huohotinpäivitykseen liittyvät jutut läpi ajan kanssa.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
Autojen ilmastointilaitteet kumiletkuineen ei taida olla ihan yhtä tiiviitä kuin kotitalouskylmälaitteet.. Ja tällä "ilmastoinnin huollolla" kai nykyään enimmäkseen tarkoitetaan tätä "täyttöhuoltoa" jonka nämä palvelua tarjoavien lafkojen koneet suorittaa vain letkut järjestelmään kytkemällä (tyhjennys, koepaineistus, täyttö+öljy).
Käytännössähän varmistamalla ettei kylmäaineen määrä järjestelmässä pääse liian alhaiseksi, säästää polttoainekuluissa kompuran käynnin vähenemisen kautta ja saa lisämukavuutta ajoon kun lämppärinpuhallin ei puhalla tarpeettoman lujalla saavuttaakseen tavoitelämpötilan. Eli tuo "huoltamisen" hinta osin tätä kautta palautuu käyttäjälle. Esim. 3 vuoden jaksolla 1% säästö bensankulutuksessa tarkoittaa 20tkm/vuosi ajavalle (9.2l/100km) n.70e joka alkaa olla lähellä sitä mitä "huolto" maksaaa (~90e), puhumattakaan siitä mitä pitkään huoltamattoman ja siitä syystä (esim. voitelun puutteen vuoksi) vaurioituneen järjestelmän korjaus saattaisi maksaa..
Käytännössähän varmistamalla ettei kylmäaineen määrä järjestelmässä pääse liian alhaiseksi, säästää polttoainekuluissa kompuran käynnin vähenemisen kautta ja saa lisämukavuutta ajoon kun lämppärinpuhallin ei puhalla tarpeettoman lujalla saavuttaakseen tavoitelämpötilan. Eli tuo "huoltamisen" hinta osin tätä kautta palautuu käyttäjälle. Esim. 3 vuoden jaksolla 1% säästö bensankulutuksessa tarkoittaa 20tkm/vuosi ajavalle (9.2l/100km) n.70e joka alkaa olla lähellä sitä mitä "huolto" maksaaa (~90e), puhumattakaan siitä mitä pitkään huoltamattoman ja siitä syystä (esim. voitelun puutteen vuoksi) vaurioituneen järjestelmän korjaus saattaisi maksaa..
V90 CC D4 AWD
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
tetsi kirjoitti:Autojen ilmastointilaitteet kumiletkuineen ei taida olla ihan yhtä tiiviitä kuin kotitalouskylmälaitteet.. Ja tällä "ilmastoinnin huollolla" kai nykyään enimmäkseen tarkoitetaan tätä "täyttöhuoltoa" jonka nämä palvelua tarjoavien lafkojen koneet suorittaa vain letkut järjestelmään kytkemällä (tyhjennys, koepaineistus, täyttö+öljy).
Amen! Juuri tätä itsekin tarkoitin, ja mielestäni tuokin on yhdenlaista "huoltamista". Olkoon sitten terminologia mitä hyvänsä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
Mitä se huolto pitää sisällään?
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
-
- "Viggen"
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
Suosittelen ilmastointihuoltoon erään klubilaisen palveluita, katsokaa www.astocar.fipirri kirjoitti:Ilmastointia en huolla ikinä.
Niin ja onnea aloittajalle Saabin hankinnasta. Toivottavasti sinulla on enemmän onnea näiden puoliooppeleiden kanssa. Itse vaihdoin tänään merkkiä ja olen nyt Saabiton Saabisti.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
Toivottavasti perse kestää,saabistinet kirjoitti:Suosittelen ilmastointihuoltoon erään klubilaisen palveluita, katsokaa http://www.astocar.fipirri kirjoitti:Ilmastointia en huolla ikinä.
Niin ja onnea aloittajalle Saabin hankinnasta. Toivottavasti sinulla on enemmän onnea näiden puoliooppeleiden kanssa. Itse vaihdoin tänään merkkiä ja olen nyt Saabiton Saabisti.
TERO
9-5 Aero - 00
Re: Uusi 9-5:sen omistaja
Minä vaihdoin volkkarista takaisin Saappiin
Passat 3BG = kansivika, tukivarret, kaksoismassa ja muuta ihanan halpaa remonttia
Tuskin Saabin huoltokulut/km tulee olemaan korkeammat kuin passatin
Passat 3BG = kansivika, tukivarret, kaksoismassa ja muuta ihanan halpaa remonttia
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Tuskin Saabin huoltokulut/km tulee olemaan korkeammat kuin passatin
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.