Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Lemförderin valmistamat puslat laitan. Kävi miten kävi.
Scantech joutaa karkeajäte astiaan tai palautus motonettiin.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Itsellä on myös ongelmia ajettavuuden kanssa (tai ainakin luulen niin).
Auto reagoi mielestäni liian herkästi ohjaukseen ja sitä pitää vahtia yli 100 km/h nopeuksissa. Sama ongelma on niin kesä-/kuin talvirenkaillakin. Samoin sivutuuli tuntuu ottavan niin hemmetisti. Edellisessä Saabissa ei ollut tämmöstä ongelmaa, vaan se meni kuin juna (95, -02).
Autoon on vaihdettu takapään puslat (6 kpl) samalla kun asennutin tasonsäätö-sarjan. Autossa on sport-alusta.
Työt tehtiin Laakkosella (merkkiliike). Lopuksi tietysti nelipyöräsuuntaus, jonka jälkeen arvot:
Camber ja auraus(asteita ja minuutteja):
etuvasen: -0,56 ja 0,09 (ohjearvoalueet: (-1,24 -0,24) ja (0,06 0,11)
etuoikea: -1,17 ja 0,08
takavasen: -0,32 ja 0,11 (ohjearvoalueet: (-1,21 -0,51) ja (0,07 0,19)
takaoikea: -0,46 ja 0,12

Pitäisiköhän etupään aurausta vielä pienentää? Vai voiko takapään Camber vaikuttaa? Sehän ei näytä olevan alueella :!:
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla oli etupää ihan samalla tavalla toleranssi alueella noiden aikasempien säätöjen jälkeen mutta takapää ihan mitä sattuu sekä aurauksen että campperin osalta. Ja tuo takapää säätö kyllä vaikutti yllättävän paljon.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Pedri »

No niin puslat uusittu ja suuntaus tehty nyt menee tarpeeksi suoraan.
Sanoisin että jos 200Tkm takapään puslilla matkaa
takana niin vaihtoon ja nelipyörä suuntaukseen.

Kiitokset vastanneille.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja AkR »

Terve!

Itsellä tuli tänään hylsy katsastuksessa takapään puslista, tarkalleen inssi kirjoitti lappuun:

"Taka-akselisto, Ylätukivarsi, Nivel välyksellinen, vasemmalla ja oikealla"

Ilmeisesti tarkoittaa noita takapitkittäistukivarren heloja?

Oliko jollain antaa Lemförderin tuotekoodeja noille puslille, kun ei fixus liikkeessä löytynyt puslia rekkarin perusteella? Vai oliko tuohon vielä jotkut viisaammat vaihtoehdot?
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kävin tänään hylkyrillä, joka totesi, että takana on alkavaa väljyyttä ja että ylätukivarret noista ruukaa mennä. Sen tarkemmin tuosta ei sanonut enkä itsekään noita ehtinyt päästä lähempää katsomaan. Takarenkaat oli nostettuna ilmaan, inssi retuutti renkaita yläreunasta ja tämän perusteella heitti johtopäätöksensä. Meni kuiten vielä läpi, joten odottelen varmaan seuraavaa määräaikaishuoltoa. Sama kysymys kuitenkin kuin AkR:lla eli onko kyseessä nuo takapitkittäistukivarren helat?
Viimeksi muokannut tturku, Pe Maalis 30, 2012 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu väärintehty lainaus, käykää kertaamassa säännöt lainauksen osalta!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kertomustenne perusteella kyseessä on poikittaisten tukivarsien nivelet joita taka-akselisto löytyy kaikkiaan 4 kpl.

Eli niitä poikittaisia tukivarsia löytyy siis 4 kpl. Kaksi puolellaan ja ne ovat päälekkäin.

Yleensä ne tukivarsien uloimmat ns. pallonivelet väljistyvät.

Ne pallonivelet ovat itse asiassa pyöränavassa olevissa olkavarsissa kiinni.
Saab 9-5 2.0t 1998
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Siis kuvallinen versio asiasta, kyseessä on siis osa numero 15. :roll:

Osa numero 15
Saab 9-5 2.0t 1998
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja matsson »

Nostetaanpa vanhaa ketjua. Yleinen konsensus foorumilla vaikuttaa olevan että taka-akselin isot puslat on uretaanisina oikein hyvät. Itseä nyt vähän epäilyttää ja tässä ketjussa on kyseisiä puslia kritisoitu. Mulla auto oli suht hyvä ajaa mutta katsuri valitteli pienestä välyksestä. Taakse vaihdoin nivelet ja taka-akselin etummaiset puslat tuli powerflexiä. Nyt pyöränkulmat on säädetty ja auto on mielestäni levoton ajaa. Siis huonompi kuin vanhoilla puslilla, jotka oli nähny tietä mutta eivät olleet erityisen rikki. Vähän vaan yläreunoissa halkeilua. Urissa vetely on selvästi pahempaa ja tien kallistuksen suuntaan vääntää enemmän kuin kumipuslilla. Mitähän tästä pitäis ajatella... päässä vikaa ? Vai onko niin että jengi vaihtaa ihan rikkinäisten puslien tilalle uretaania ja siten ovat tyytyväisiä lopputulokseen kun ei ehjästä orkkiksesta ole kokemusta ? Pitäiskö vaihtaa kovempaan uretaaniin ? Vai suosiolla lemförderiin ?
Hämmentävä juttu sinällään kun og93:ssa powerflexit toimi tosi hyvin edessä ja takana.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja matsson »

Urputusta PF löysyydestä ruotsiksi:
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... xar-mycket
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... dem-mycket

Ja bemarifoorumilta englanniksi:
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... ex-and-UUC

Pari lainausta bemarifoorumilta:
"
Rubber compounds should actually be stiffer than 95A Polyurethane.

Pick up one of those purple powerflex ones and press your nail in, it's soft and easy compressible. Most of these bushings can be installed by hand, that is why people love them, but if they are so compressible that you can put them in by hand, would you put a 1000 - 1500 lbs lateral load on them? Take a hardplastic bushing and you have to put it in with a 10T shop press This is one of the reasons why I think the softer poly stuff is not suitable for bushings and in case of say a rear subframe, a OEM bushing is preferred over a soft poly one. "

"Rubber suspension parts have not got a whole lot to do with durometer scale, it is the tooling that's behind rubber that makes it work. One of the key differences between rubber and polyurethane is that rubber cannot be compressed as a material, but it can only be deformed. The way polyurethane is made, it can be made compressable by adding in air bubbles, this is the way purple powerflex works for example. So if you use purple powerflex for subframes or other bushings, it is pretty useless as the material just gets compressed, this is why they wear out in such a high rate as well. Black powerflex for example is Shore 95D, so without air bubbles but this effectively makes it just as hard as delrin and nylon.

One of the better examples is the front, LCAB get one from a 96+ M3, rotate it 1/4 of a turn so that the openings are on top and bottom instead of the sides and the steering is much sharper, because the rubber does not have any play anymore. This effectively makes the bushing alot stiffer just by altering the place where the openings are.

Same for say a subframe, say you have rubber rear subframe bushings, if they have their openings on the front and back they are very stiff in lateral load but can still absorb vibration. If you use a soft polyurethane bushing like powerflex purple it will compress in all directions and will actually be worse than a proper rubber application.

Also one of the differences is that rubber wears out in open air, polyurethane will not but polyurethane has a very high wear rate in moving components. Components will move inside the polyurethane bushing, as polyurethane does not bond to metal parts. This also means the slightest wear on a very hard bushing will make it develop play in the bushing. Rubber bonds to metal, so when a component rotates the rubber bushing will twist along with it (this actually creates extra springrate in a suspension) and since it deforms, the piece along the metal part is pushed aside and you can use the excess material so that it feeds itself.

If you ask me polyurethane is bodge engineering, a manufacturer simply replaces everything with polyurethane but there is little to no engineering behind it. Polyurethane has no place in a car suspension if you ask me, the only place I would use it is in foundations etc, engine and gearbox mounts for example. Not the rear subframe as it sees a lot of lateral load.

If polyurethane was better, all manufacturers would use it but it is simply not "
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve, oman kokemukseni mukaan väljäksi kuluneet pyöränlaakeritkin voivat vaikuttaa suuntavakautta huonontavasti ja jo ennen kuin laakeriääniä alkaa kabiiniin kantautua.
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja matsson »

Otin videon taka-akselin PU-puslasta. Yksi nurkka ylhäällä ja käsivoimin heiluttelua. Melkoisen pehmeältä näyttää. Ei nämä oikeesti voi toimia yhtä hyvin kuin ehjä kumipusla. En tiedä toimiiko sitten Skruvatin HD pusla tai Powerflex Black paremmin, mutta tämä on kyllä surkea esitys. Varmaan pusla toimii pitkittäiseen suuntaan järkevästi, mutta noin iso poikittainen liike aiheuttaa sen, että auraus on mitä sattuu urien ja kallistusten mukaan. Mä en halunnut nelipyöräohjausta Saabiini 8O

https://youtu.be/OlNZFV4VDRk
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Mielenkiintoista,

Nyt kun joku ottaisi orggispuslilla saman niin saataisiin vertailua.

Itsellä on ollut juurikin nuo samat kahdessa eri 9-5:ssä eikä ole parempia osannut kaivata. Tietty ei oo ollut vielä vakio aerosta kummempaa kokemusta.

Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Aika luokatonta kuraa taitaa olla.
Mulla oli tuossa femmassa, edessa alatukivarsien etummaiset helat uretaania. Heiluivat myös aivan samalla tavalla holtittomasti jo meisselillä kammettaessa(olivat n.1v/10tkm vanhat), että laitoin orggista tilalle....ei heilu enää.
En vielä ole keksinyt miksi pitäisi autoon uretaaniheloja laittaa? Tietysti helpot asentaa, mutta siihen ne edut taitaa jäädä arkiköröttelyssä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jotain hommassa menee vikaan, kun urtsien paremmuus ei välttämättä kestä 9-3:saakaan kuin 20tkm... Miepä tsekkaan oman femman isot (Skruvatin) puslat viikon päästä, kun pääsen nosturille. Toisaalta ne isot puslat originaalina ovat varsin löysät. Urtsat on uutena paljon jämämmät kumisiin verrattuna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin