Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Jos normaali matematiikka pätee, niin:

17" = 431,8 mm
tästä puolet on 215,9 mm
kumin paksuus, ,kun 225/45 17" renkaat: 101 mm
eli puolikkaan renkaan mitta; 317 mm


auraus milleinä on tan alfa * puolikas rengas (mukaan lukien kumi)
ja nyt oli säädetty 0,05 astetta: tan 0,05 * 317 = 0,3 mm

eli aika pienellä on etupään auraus/rengas, mutta ajettavuus on erittäin ok.

taakse kannattaa laittaa vähintään tuplat etupään aurauksesta.
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Etuakselin camberit on vasen 0° 60` ja oikea 1° 10`. Puslissa ei ainakaan pitäisi olla väljää kun vaihdoin etutukivarren etu- ja takapuslat uretaanisiin ja takatukivarteen on vaihdettu etupusla uretaaniseen ja myös ylä- ja alapallonivelet on vaihdettu. Täytyy tilata tänään uusi aika sinne rengasliikkeeseen ja käskeä niiden vetämään ne auraukset edestä -0,7mm ja takaa -1,4mm.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

9-5T kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:Puslissa ei ainakaan pitäisi olla väljää kun vaihdoin etutukivarren etu- ja takapuslat uretaanisiin ja takatukivarteen on vaihdettu etupusla uretaaniseen
:lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

No niin nyt on kulmat säädetty niin että edessä on auraus -0,6mm/pyörä ja takana -1,2mm/pyörä, ja täytyy sanoa että ajettavuus muuttui huomattavasti vakaammaksi ja rattia ei tarvii olla veivaamassa johonkin suuntaan. Foorumin INTTÄJÄLLE JA KAIKKITIETÄVÄLLE 9-5T:lle sellaisia terveisiä että kävin auton alla vääntelemässä takatukivarren etummaista puslaa ja nyt ymmärrän tuon "naurusi" :? .
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tässä kuvassa näkyy varmaan suurin syy siihen uretaani puslan "huonouteen", http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... ousing.jpg Yläosa on ilman minkäänlaista sivutukea joten tukivarsi pääsee vääntymään yläpäästä aivan älyttömästi. Olisihan toi pitänyt huomata asennus vaiheessa, mutta eipä tullut mieleen. No se parhaiten nauraa kellä on vahvimmat lääkkeet :lol: :lol: :lol: :lol: Taidan nakata noi *aatanan thyyning puslat takasin Englantiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

sseppala kirjoitti:Itse madalsin joku vuosi sitten 35 mm ja nyt ajelen 17" renkailla.

Auto on todella tarkka kulmista, mutta kun säädöt kohdillaan, niin menee
kyllä aika hienosti!

Ennen kulmien säätöä varmista, että ei ole löysää alustassa, esim. takana
pitkittäistukivarsien puslat kannattaa katsoa, samoin kuin 4 kpl pokittaistuki-
varren sisempää puslaa.

Pääsääntö 9-5:ssä on laittaa eteen ohjearvojen minimiauraus ja taakse 2x edessä oleva auraus. Edessä ei normaalisti camber-säätömahdollisuutta.

Huomasin eturenkaiden camber-säädön oleellisesti vaikuttavan uraherkkyyteen. Asennutin etuiskarien ylemmät kiinnityspultit korvaavat epäkeskopultit ("macig-camber"), joilla hoidetaan pystykulman säädöt.

Nyt on minulla seuraavat säädöt:
edessä auraus: 0,05 ast / pyörä
takana auraus: 0,10 ast / pyörä
edessä camber -1,0 ast
takana en säädättänyt: vasen -1,5 ast, oikea -1,35 ast

ja ei vetele urissa, suoralla menee suoraan.
Missä Lohjalla osataan säätää kulmat kohdilleen? Paikallisella Euromasterilla kun kävin , niin homma ei vakuuttanut, väitti että Saabissa pitää olla haritusta etupäässä.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Kerrottakoon myös täällä että speedparts myy nyt myös uusia "omavalmiste" uretaani puslia sinne takatukivarteen, ovat PALJON kovemmat kuin noi powerflex:t ja ehkä myös jonkin verran toimivammat :wink: .
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Morjens!

ja sori myöhäisestä vastauksesta...

Lohjalla varmaan monikin osaa tehdä suuntauksia, mutta
nostan nyt esiin Euromasterin ja jopa henkilönimellä
Pete "Puuha-Pete" Luokkasen. Tekee ensi-Luokkaista jälkeä.

Kulmien säädön merkitys tuntuu olevan varsinkin madalletun
auton kohdalle ensiarvoisen tärkeää, kun puhutaan esim.
uraherkkyydestä.

Pystykulmat menevät yleensä persiilleen, kun autoa madalletaan.
Etupäähän löytyy tähän ratkaisuksi "camber-pultteja", jotka ovat epä-
keskopultteja. Nämä laitetaan iskarin yläpään kiinnitykseen ja näin saadaan
säätömahdollisuus etupään pystykulmien säätämiseen.

Itsellä takapäässä hieman liikaa pystykulmaa takapäässä, mutta en ole
havainnut sen tuovan lisää renkaiden sisäpintojen kulumista. Ajettavuuteen
ei myöskään ole ollut vaikutusta joten olen antanut olla. "Shimmeillä" voidaan
säätää takapään pystykulmia, jos tuntuu siltä että tarvetta on. (Shim=navan kiinnityksen alle tuleva ohut metalliliuska.)
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja APC »

sininen aero kirjoitti: Eli itsellä:
taka-vasen -2.29 astetta
taka-oikea - 1.57 astetta
= auto puoltaa oikealle.
Mulla tuli mittauksessa myös eroa taka camberiin: vasen -1.38 ja oikea -2.03. En kyllä huomaa ajettavuudessa mitään puoltoa vasemmalla. Liekö tuo niin pieni ero puolten välillä vai mikä ero pitäisi jo tuntua? Eikös nuo teiden oikeat kaistat kallistele hieman oikealle, joten silloinhan säätö kannattaakin olla hieman vasemmalle puoltava :D
9-5 Aero Wagon -06
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mistä olette magic-camber pultteja 9-5:seen hommannut? Elkpartsista näytti saavan.. mutta Englannissa.
99T-museopeli
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Passi kirjoitti:Mistä olette magic-camber pultteja 9-5:seen hommannut? Elkpartsista näytti saavan.. mutta Englannissa.
Esim. PCS myy noita pultteja.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja ace95 »

jyyrä kirjoitti:Tässä kuvassa näkyy varmaan suurin syy siihen uretaani puslan "huonouteen", http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... ousing.jpg Yläosa on ilman minkäänlaista sivutukea joten tukivarsi pääsee vääntymään yläpäästä aivan älyttömästi. Olisihan toi pitänyt huomata asennus vaiheessa, mutta eipä tullut mieleen. No se parhaiten nauraa kellä on vahvimmat lääkkeet :lol: :lol: :lol: :lol: Taidan nakata noi *aatanan thyyning puslat takasin Englantiin.
Selittäisitkö tällaiselle amatöörille mistä tässä on kysymys? Itsekkin tilasin taka-akselin pitkittäistukivarren etuhelat PCS:ltä ja just nuo kuvan uretaaniset puslat ja nyt ne sitten vääntyilevät yläpäästä! 8O Eiks niiden pitänyt olla hjuvia ja paljon parempia kuin kumipuslat? Selityksiä oi foorumin gurut!
jyyrä kirjoitti:Kerrottakoon myös täällä että speedparts myy nyt myös uusia "omavalmiste" uretaani puslia sinne takatukivarteen, ovat PALJON kovemmat kuin noi powerflex:t ja ehkä myös jonkin verran toimivammat :wink: .
Eiks kovemmat puslat tuo rengasääniä vieläkin paremmin sisälle? Tulee jo nyt ihan riittävästi kiitos vaan :?
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

ace95 kirjoitti: just nuo kuvan uretaaniset puslat ja nyt ne sitten vääntyilevät yläpäästä! 8O Eiks niiden pitänyt olla hjuvia ja paljon parempia kuin kumipuslat? Selityksiä oi foorumin gurut!
Tätä olen just yrittänyt selittää että ne uretaaniset puslas on ihan v*tusta, koska niissä ei ole mitään tukea siellä puslan yläosassa (eikä oikeastaan alhaallakaan) joten se sallii tukivarren vääntymisen ja tätä myötä aurauskulmat menee sekaisin. Vaikka se urataani onkin kovaa ei se kuitenkaan niin kovaa ole etteikö se tukivarsi sitä vääntäisi, ja se tukivarsi heiluu jo ihan käsin heiluttamalla.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Ok, kiitos tiedosta. Täytyy pistää uretaanipuslat kiertoon. En kuitenkaan ymmärrä sitä miksi esim. täällä foorumin palstoilla aika moni on sitä mieltä että erityisesti nuo taka-akselin pitkittäistukivarren etupuslat kannattaa vaihtaa uretaanisiin jos siitä kerta sitten aiheutuu sitten aurauskulmien sekoilua???
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kiertävän/vääntävän voiman ottaa vastaan pitkittäisen tukivarren takaosa, käytännössä siis takapään pallonivelet ja sivuttaisien tukivarsien toisen pään kumipuslat. Näin se menee originaalipuslallakin.

http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... ension.jpg

Kyseinen pusla vääntyy yläpäästä sen verran mitä on välystä takapalloissa/kumipuslissa ja tukivarren muodonmuutos kiertävästä voimasta.

Oma mielipide on että jos jonkun uretaanisen puslan laittaa 9-5, niin se on tämä pitkittäisen takatukivarren etupusla. Muita ei kannata laittaa sellaisenaan paketista, vaatii enempi ranettamista kaveriksi.

Edit: sen verran vielä että aivan sama mitä foorumilla lukee, mutta faktat ovat faktoja. Totuus vain on että jokaisen meistä on itse arvioitava mikä se fakta on. :twisted: Tätä varten meille on siunattu kaksi aivopuoliskoa.
jyyrä kirjoitti:
ace95 kirjoitti: just nuo kuvan uretaaniset puslat ja nyt ne sitten vääntyilevät yläpäästä! 8O Eiks niiden pitänyt olla hjuvia ja paljon parempia kuin kumipuslat? Selityksiä oi foorumin gurut!
Tätä olen just yrittänyt selittää että ne uretaaniset puslas on ihan v*tusta, koska niissä ei ole mitään tukea siellä puslan yläosassa (eikä oikeastaan alhaallakaan) joten se sallii tukivarren vääntymisen ja tätä myötä aurauskulmat menee sekaisin. Vaikka se urataani onkin kovaa ei se kuitenkaan niin kovaa ole etteikö se tukivarsi sitä vääntäisi, ja se tukivarsi heiluu jo ihan käsin heiluttamalla.
99T-museopeli
Vastaa Viestiin