Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Kiitos Passi.

Harvinaisen asiallinen ja asiantunteva vastaus.

Ja erityisesti kiitos tuosta kuvasta; varsinkin nuo punaiset nuolet selvittävät hyvin kaikki öö.. tarpeellisen mitä tarvitsenkin 8O

Vastaisuudessa lukiessani tätä palstaa lupaan käyttää vain vas.. eiku oik.. eiku jompaakumpaa tai sitten molempia aivopuoliskojani mutten en yhtäaikaa. Se kun ei tyttöystäväni mukaan onnistu ja ole edes teoriassa mahdollista :)

Mutta vakavasti puhuen asia tuli selväksi. Ja kaikkea tällä palstallakaan kirjoitettua ei kannata uskoa ilman lisäselvityksiä. Paitsi tietty Mimmiä :)
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mielestäni tämä pusla keskustelu on vähän sama kuin mitä käydään vapaavirtaus suodattimista. Toiset vannovat niiden nimeen ja toiset ei, ja myyntimiehethän myy sitä mitä yleisö haluaa :roll: Mutta fakta on se että itse en noita puslia laita autooni koska tuhosin niillä melkein jo yhdet kesäkumitkin, ja kyllä se on tosiasia että se tukivarsi liikkuu ihan hervottomasti vaikka siellä tukivarressa on uudet palloniveletkin. Ja niiden uretaanipuslien toimintaa on ihan turha verrata mihinkään originaali pusliin koska niiden rakenne/toiminta tapa on aivan erinlainen, se originaali pusla prässätään/painetaan sinne tukivarteen kiinni kun taas tuossa powerflex:n tapauksessa se tukivarsi jätetään kahden lörpön uretaani lätkän väliin joiden sivuttais liikettä ei taas tue mikään. Harmi kun ei tullut otettua silloin video pätkää niistä uretaani puslien toiminnasta, niin olisi muutakin esiteltävään kuin hatarat puheet joita ei usko kukaan (paitsi 9-5T :lol: )
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Passi »

Merkittävin erohan uretaani vs. kumipuslilla on vulkanointi ja viimekädessä kiinnitysholkin suuntainen kitka.

Karkeasti voisi luokitella seuraavasti:
* Vulkanoitu paras.
* Kuminen hyvä (varsinkin jos pesä on kartio)
* Uretaanisella huono, lähes nolla. Todella tarkkaan pitää ottaa tämä aina huomioon. Tästä syystä mm. etutukivarren takapuslaa EI pidä laittaa uretaanista. Tämä siis vain minun kommenttini. ;)

Oma alustaremppa oli seuraava:
- Takapään pallot 4kpl vaihdettu (Lemförder)
- Takapään pitkittäisen tukivarren etupuslat uretaanisiksi
- Etupään etupuslat uretaania: näitä joudun vielä kesällä parantamaan väliprikoilla! Tässä sitä ranea. :)
- Etupään takapusla alkuperäistä vastaava (Lemförder)

Voisinkin tähän summata oman mielipiteen, miten 9-5:seen pitää uretaanipuslat laittaa, jos laittaa:

Etu-taka:
- Paketista tulevan uretaanin lisäksi tarvitaan takapuolelle uretaanilätkä ja iso prikka. Joutunee kenties ottamaan pois materiaalia alumiinipesästä, jotta auton pituussuunnassa tulevat voimat vastaan ottava uretaanilätkä mahtuu väliin. Lisäksi vanhasta puslasta alumiinipesän irroitus voi olla erittäin hankalaa.

Etu-etu:
- Puslan sivuille väliprikat joilla otetaan runkokiinnitykseen jäävät välykset pois.

Taka-etu:
- Taka-alustan muut kuluvat osat pitää vaihtaa ennen näiden laittamista. Mm. pallonivelet. Arvatenkin Camberia ei saa olla liikaa? Miten oli Jyyrällä kulmat?
99T-museopeli
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Sen enempää sekaantumatta vallitsevaan keskusteluun uuretaanipuslista ja pyöränkulmista halusin vain sanoa, että uskoisin inssien ja muiden suunnittelijoiden ja testaajien tehtaalla osanneen suunnitella autoon sellaisen pyöräntuennan ja ohjausgeometrian, joita on lähes mahdoton autotalliasentajien o i k e a s t i millään viri viri osilla parantaa. Parantaminen ei tarkoita sitä, että perseessä tuntuu, että nyt on hyvä.
Itse en henkilökohtaisesti antaisi kenenkään asentaa, enkä itse asenna omaan autooni ainuttakaan uretaanista puslaa enkä suostu käyttämään tarvikepuslia tai niveliä. Lastulevystiskin osien pitää olla ne parhaat, jotka tekee autosta hyvän ja turvallisen ajaa. Jos massi ei kestä ostaa originaali osaa on parempi, että ajelee Ladalla ja tuunailee sitä niillä uretaanipuslilla.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Passi kirjoitti:Arvatenkin Camberia ei saa olla liikaa? Miten oli Jyyrällä kulmat?
En muista ulkoa näitä kulmia mutta tuskin ne camberit oli mihkään muuttuneet koska iskarit ja jouset oli samat kuin vanhoillakin puslilla. Nyt noilla originaali puslilla ainakin talvirenkaat on kuluneet aivan tasaisesti, vaikka pistin sinne konin sport kitin samalla kun vaihdoin puslat originaalisiin. Se on kyllä kanssa totta että noi originaali puslatkin on aika surkeat, mutta ainakin omassa autossa ne toimii huomattavasti paremmin kuin ne uretaaniset. Laitoin joskus aikoineen omaan vr6 golf:iin powerflex puslat ja siinä ne toimi aivan järjettömän hyvin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja ella »

Omasta eturenkaat kuluneet sisäreunoista v***si kesän aikana, ulkoreunassa ja keskellä vielä 5-6mm. Keväällä ei ollut mitään erikoista talvirenkaiden kulumisessa, joten en osannut epäillä puslien/pyöränkulmien olevan perseellään, varsinkin kun ajossa ei mitään epäilyttävää ollut. Etuakselin puslista taaemmat on uretaaniset, etummaiset normaalit. Katsastuksessa ei löytynyt väljää, mutta voisiko tuo uretaanipusla aiheuttaa tuon kulumisen ts. vaihdanko orkkikset uretaanisen tilalle ennekuin vien nelipyöräsuuntaukseen? Nuo uretaanipuslat n. vuoden vanhat, edellisen omistajan toimesta laitettu alle.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ella kirjoitti:ts. vaihdanko orkkikset uretaanisen tilalle ennekuin vien nelipyöräsuuntaukseen?
Vie ensin suuntaukseen. Luultavasti aurauskulma vaan pielessä, jos pirssi on ajolleen muuten hyvä. Turhan kallista minun mielestäni vaihdella osia ilman selkeätä perustetta, etenkin kun katsastuksessa ei ole edes havaittu välyksiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mertmi kirjoitti:
ella kirjoitti:ts. vaihdanko orkkikset uretaanisen tilalle ennekuin vien nelipyöräsuuntaukseen?
Vie ensin suuntaukseen. Luultavasti aurauskulma vaan pielessä, jos pirssi on ajolleen muuten hyvä. Turhan kallista minun mielestäni vaihdella osia ilman selkeätä perustetta, etenkin kun katsastuksessa ei ole edes havaittu välyksiä.
Hmmmh, miksi ensin suuntaukseen jos aikoo vaihtaa puslat kuten 9-5T neuvoi
"Vaihda kaikki alkuperäisiin." Sen suuntauksen jälkeen, sehän se vasta turhan kallista on, ja ei se ole sanottu, että katsastusinssi olisi ollut edes raittiina duunissa.
Verstaalla kyllä huomaavat onko aihetta puslien vaihtoon vai ei.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja arto »

Olen ajanut nyt 100tkm urdusetti alla. Toimii ja hyvin on palikat kestäny. Renkaat eivät kulu normaalista poiketen. Ajettavuus vähintään ok.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

arto kirjoitti:Olen ajanut nyt 100tkm urdusetti alla. Toimii ja hyvin on palikat kestäny. Renkaat eivät kulu normaalista poiketen. Ajettavuus vähintään ok.
Kuin myös.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Merkkihuollossa suosittelivat laittamaan taakse uretaanit kun oli puslaremontin aika.
Kaikki puslat vaihtu, osa orkkiksiin, niihin pitkittäisiin tuli vissii uretaanit. Aika näyttää kuinka vihkoon sekin remppa meni.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja J.N »

Myös PCS:llä ovat suositelleet tuollaista kokoonpanoa.
#3418
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omaan 9-5:een vaihdoin uudet alkuperäiset puslat taka-alatukivarren etupäähän. Saas nähdä miten kestää. Entiset olivat melkoisen pehmenneet ja vulganointi oli pettänyt.

Tuolla kun joku ihmetteli miksi suositin suuntausta ennen isompaan remonttia,niin syynä oli se että renkaat kului ja ajettavuus ok. Jos puslat rikki, niin kyllä se huonontaa ajettavuutta useimmiten renkaiden kulumisen lisäksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Pientä apua kaipaisin vakioalustan säädössä.
Ongelmana on auton puoltaminen oikealle puolelle.
Eli etuiskarien vaihdon jälkeen alkoi vaiva (Sasch Touring).
Auraus kulmat pitäis olla OK, mutta camper on kuskin puolella lähellä nollaa
ja vänkärin puolella kulma on n.-1.5 astetta.
Normaali säätövarat eivät riittäneet tarkoitan tällä: iskarin tolpan alapultit,
alapallonivelen 3kpl kiinnitys ruuvia sekä iskarin yläpää kiinnityksen ruuveja 3kpl.

Renkaat 195/65 "15 Nokia HP7 paineet 2.6bar
Pyörien kulumisen kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Katsastuksessa ei huomattu välyyksi alustassa.
Takapäähän on myös hiljattain vaihdettu 4kpl pallonivelpuslia ja iskarit.
Auto ei vielä tällöin puoltanut.

Kannattaisko käyttää nelipyörä suuntauksessa, koska takapäätä en ole pystynnyt säätämään?

Vai mitä kannattais tehdä asialle?
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä ehdottomasti kannattaa käyttää se nelipyöräsuuntauksessa ainakin senverran että saat raportin niistä kulmista. Jossainmäärinhän sitä tosiaan voi säätää itsekin, jos mielenkiintoa riittää. Ehkäpä itse tarttuisin puhelimeen ensimmäisenä ja soittaisin kotinurkilta puolenkymmentä pajaa läpi ja kyselisin hintaa mittaukselle ja mittaukselle+säädölle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin