Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Asennutin autooni uuden alustan Eibach -30mm ja Koni FSD iskarit. Auto säädätettiin nelipyöräsuuntauksessa. Nyt auto puoltaa (kampeaa) mielestäni selkeästi oikealla. Auto hakee myös suoralla. (Saa olla kokoajan ohjaamassa)
Eturenkaat ovat mielestäni kuluneet 1000km jälkeen sisäreunoistaan.

Normaalista madalletun alustan uraherkkyydestä ei mielestäni ole kyse. Samat ominaisuudet sekä talvirenkailla (17"), että kesärenkailla (17")

Katsoin tuota pyöränkulmien säätötodistusta ja arvot eivät ole mittaustuloksessa ohjearvoissa. :evil:

Tässä mittauksen tulos:
http://www.pixbox.fi/alb1051132

Onko vika noissa arvoissa?

Saako arvot säädettyä kohdilleen ilman uusia osia? (säädettävät puslat / vast ?)

Millaiset arvot sopivat madalletulle alustalle? (Ohjearvot kun kannattaa joidenkin mielestä "unohtaa" alustan vaihdon jälkeen.)

Aikaisempaa keskustelua aiheeseen liittyen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=caster
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ch#p586457
Saab 9-5 Aero wagon 2003
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mulla on konin setti + Hirsch:n sportti jouset (-35mm). Ihan on normi arvoilla säädetty ja suoraan menee. Renkaat näyttäisivät kuluvan ok. Mulla kyllä kului edellisessä 9-5 Aero Wagonissa rakarenkaat (18") sisäreunasta, vaikka säädöt piti olla ok. Lueskelin jostain Ruotsin sivustoilta että samaa ongelmaa muillakin ollut, varsinkin Wagonin kanssa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Itse madalsin joku vuosi sitten 35 mm ja nyt ajelen 17" renkailla.

Auto on todella tarkka kulmista, mutta kun säädöt kohdillaan, niin menee
kyllä aika hienosti!

Ennen kulmien säätöä varmista, että ei ole löysää alustassa, esim. takana
pitkittäistukivarsien puslat kannattaa katsoa, samoin kuin 4 kpl pokittaistuki-
varren sisempää puslaa.

Pääsääntö 9-5:ssä on laittaa eteen ohjearvojen minimiauraus ja taakse 2x edessä oleva auraus. Edessä ei normaalisti camber-säätömahdollisuutta.

Huomasin eturenkaiden camber-säädön oleellisesti vaikuttavan uraherkkyyteen. Asennutin etuiskarien ylemmät kiinnityspultit korvaavat epäkeskopultit ("macig-camber"), joilla hoidetaan pystykulman säädöt.

Nyt on minulla seuraavat säädöt:
edessä auraus: 0,05 ast / pyörä
takana auraus: 0,10 ast / pyörä
edessä camber -1,0 ast
takana en säädättänyt: vasen -1,5 ast, oikea -1,35 ast

ja ei vetele urissa, suoralla menee suoraan.
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

sininen aero kirjoitti: Eturenkaat ovat mielestäni kuluneet 1000km jälkeen sisäreunoistaan.
Etupyörien haritus saa aikaan tämän ilmiön. Kannattaa tarkistuttaa kulmat uudelleen.

Takapäähän löytyy säätöpuslia camperin säätöön (Opel Vectra B).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Kävin aurauskulmat säädättäneessä liikkeessä ja käytetyt ohjearvot ovat perus 9-5:een. Ei ollut huomioinut AERO:n omia arvoja (varmasti lähempänä -30mm alustan arvoja kuin vakion)

Camber-kulmille ei mahda mitään ilman iskarin reikien "hoonaamista" tai camber-säätöosia.

Nyt on tilattu sekä eteen että taakse camberin säätöosat. Aurauskulmat säädättänyt liike laittaa ne alle ja tekee uudestaan säädöt. Jotain tuossa yllä mainittuja arvoja tullaan käyttämään ei perusmallin ohjearvoja.
Saab 9-5 Aero wagon 2003
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

9000LPT kirjoitti:Takapäähän löytyy säätöpuslia camperin säätöön (Opel Vectra B).
Takapään camper kulmien säätöön on saatavana myös saabin omia säätölevyjä.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jyyrä kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:Takapäähän löytyy säätöpuslia camperin säätöön (Opel Vectra B).
Takapään camper kulmien säätöön on saatavana myös saabin omia säätölevyjä.
Riittääkö säätövara myös lasketussa 9-5:ssa?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

9000LPT kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:Riittääkö säätövara myös lasketussa 9-5:ssa?
Tuota en tiedä, mutta muistaakseni wis ilmoittaa että levyjä saa laittaa maks. 3kpl päällekkäin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

sseppala kirjoitti:Itse madalsin joku vuosi sitten 35 mm ja nyt ajelen 17" renkailla.

Auto on todella tarkka kulmista, mutta kun säädöt kohdillaan, niin menee
kyllä aika hienosti!

Ennen kulmien säätöä varmista, että ei ole löysää alustassa, esim. takana
pitkittäistukivarsien puslat kannattaa katsoa, samoin kuin 4 kpl pokittaistuki-
varren sisempää puslaa.

Pääsääntö 9-5:ssä on laittaa eteen ohjearvojen minimiauraus ja taakse 2x edessä oleva auraus. Edessä ei normaalisti camber-säätömahdollisuutta.

Huomasin eturenkaiden camber-säädön oleellisesti vaikuttavan uraherkkyyteen. Asennutin etuiskarien ylemmät kiinnityspultit korvaavat epäkeskopultit ("macig-camber"), joilla hoidetaan pystykulman säädöt.

Nyt on minulla seuraavat säädöt:
edessä auraus: 0,05 ast / pyörä
takana auraus: 0,10 ast / pyörä
edessä camber -1,0 ast
takana en säädättänyt: vasen -1,5 ast, oikea -1,35 ast

ja ei vetele urissa, suoralla menee suoraan.
Osaako joku muuttaa aurauskulman asteet ja millimetrit keskenään? Tai löytyykö siihen mistä kaava. Vanteen kokohan ilmeisesti vaikuttaa?
Saab 9-5 Aero wagon 2003
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Lainataas tätä topicia. Käytin auton maanantaina pyöränkulmien tarkastuksessa puslaremontin jälkeen. Auto meni puslaremontin jälkeen kohtuullisen suoraan eikä vedellyt kiihdytyksissä, mutta kun liikkeessä säätivät kulmat annettujen arvojen keskelle niin nyt auto menee mihin sattuu (taka-akselin camber on kyllä pielessä kun ei ollut niitä säätöpaloja.). taka-akselin erillisauraus oli vasen +1.8mm nyt +1.6mm oikea oli 0.0mm nyt +1.8mm, etuakselin vastaavat vasen oli +0.8mm nyt +1.1mm, oikea oli +0.9mm nyt +1.2mm. Kyllä täytyy sanoa että vähän korpee maksaa yli 70€ siitä saa auton kulkemaan kuin vanha tanari :x . Soitin tänään sinne liikkeeseen ja käskivät tulla käymään niin tarkastetaan ne kulmat uudelleen, mutta kysymys kuuluukin että jos ja kun käsken niiden tekemään työn uudelleen niin mihin arvoihin käsken niiden pyörät säätämään? Autossa on 225/45-17" pyörät ja normaali alusta.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Iksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 20:21

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Iksu »

Omassa wagonissa arvot olivat säätöjen jälkeen:

auraus vas. etu 0,09 ast.
oik. etu 0,08 ast.
vas. taka 0,14 ast.
oik. taka 0,18 ast.

Säädöt on tehty 15" talvipyörillä ja auto kulkee suoraan.
Renault clio sport
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

jyyrä kirjoitti:Lainataas tätä topicia. Käytin auton maanantaina pyöränkulmien tarkastuksessa puslaremontin jälkeen. Auto meni puslaremontin jälkeen kohtuullisen suoraan eikä vedellyt kiihdytyksissä, mutta kun liikkeessä säätivät kulmat annettujen arvojen keskelle niin nyt auto menee mihin sattuu (taka-akselin camber on kyllä pielessä kun ei ollut niitä säätöpaloja.). taka-akselin erillisauraus oli vasen +1.8mm nyt +1.6mm oikea oli 0.0mm nyt +1.8mm, etuakselin vastaavat vasen oli +0.8mm nyt +1.1mm, oikea oli +0.9mm nyt +1.2mm. Kyllä täytyy sanoa että vähän korpee maksaa yli 70€ siitä saa auton kulkemaan kuin vanha tanari :x . Soitin tänään sinne liikkeeseen ja käskivät tulla käymään niin tarkastetaan ne kulmat uudelleen, mutta kysymys kuuluukin että jos ja kun käsken niiden tekemään työn uudelleen niin mihin arvoihin käsken niiden pyörät säätämään? Autossa on 225/45-17" pyörät ja normaali alusta.
Paljonko sulla oli ne takapyörien camber-kulmat?

Vähän selviteltyäni asiaa tulin seuraavanlaiseen käsitykseen:
- Mitä isompilukuinen miinus-camber takana on, sitä enemmän perä "ohjaa" autoa (tuntuu madolta).
- Auto puoltaa camber-arvoltaan lähempänä nollaa olevan renkaan puolelle.

Eli itsellä:
taka-vasen -2.29 astetta
taka-oikea - 1.57 astetta
= auto puoltaa oikealle.
Saab 9-5 Aero wagon 2003
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

sininen aero kirjoitti:Paljonko sulla oli ne takapyörien camber-kulmat?

Vähän selviteltyäni asiaa tulin seuraavanlaiseen käsitykseen:
- Mitä isompilukuinen miinus-camber takana on, sitä enemmän perä "ohjaa" autoa (tuntuu madolta).
- Auto puoltaa camber-arvoltaan lähempänä nollaa olevan renkaan puolelle.

Eli itsellä:
taka-vasen -2.29 astetta
taka-oikea - 1.57 astetta
= auto puoltaa oikealle.
Taka-akselin camberit on vasemmalla -1°04` ja oikealla -1°18`
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Vedä edessä aurausta pienemmälle, minimiin, eli sinne 0,7mm tai 0,5 astetta/pyörä. Itse olen huomannut edessä olevan aurauksen aiheuttavan herkkyyden jopa tien maalauksiin. Takana sulla on mielestäni sopivan iso auraus(= n. 2x edessä oleva). Takana sulla aika hyvät camber arvot. Omissa autoissani eivät taka-camberin säädöt ole vaikuttaneet oikeastaan mitään. Ootko katsonut edestä? Itsellä sousi ajokoiran lailla, kun oli melkein 1.5 asteen ero oli eturenkaiden cambereissa. Säätöcamberpultit ratkaisi ongelman. Nyt koira istuu takapenkillä ja kuski ajaa.
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Vielä muistuttaisin alustan löysien etsimisen tärkeydestä. Usein se on käytännössä hankalaa, kun pitäisi viedä tasonosturille. Eli auton tulee seistä renkaillaan, kun purkuraudalla väännellään puslia. 4-piste-nosturilla nostettaessa renkaat on vapaana ja puslien kuluneisuus ei tule ilmi.

Turha säätää kulmia, jos välyksiä on alustassa. Voi saada Saabista Taunuksen ihan jopa 70 e kuluilla! ;)
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
Vastaa Viestiin