Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Jos normaali matematiikka pätee, niin:
17" = 431,8 mm
tästä puolet on 215,9 mm
kumin paksuus, ,kun 225/45 17" renkaat: 101 mm
eli puolikkaan renkaan mitta; 317 mm
auraus milleinä on tan alfa * puolikas rengas (mukaan lukien kumi)
ja nyt oli säädetty 0,05 astetta: tan 0,05 * 317 = 0,3 mm
eli aika pienellä on etupään auraus/rengas, mutta ajettavuus on erittäin ok.
taakse kannattaa laittaa vähintään tuplat etupään aurauksesta.
17" = 431,8 mm
tästä puolet on 215,9 mm
kumin paksuus, ,kun 225/45 17" renkaat: 101 mm
eli puolikkaan renkaan mitta; 317 mm
auraus milleinä on tan alfa * puolikas rengas (mukaan lukien kumi)
ja nyt oli säädetty 0,05 astetta: tan 0,05 * 317 = 0,3 mm
eli aika pienellä on etupään auraus/rengas, mutta ajettavuus on erittäin ok.
taakse kannattaa laittaa vähintään tuplat etupään aurauksesta.
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Etuakselin camberit on vasen 0° 60` ja oikea 1° 10`. Puslissa ei ainakaan pitäisi olla väljää kun vaihdoin etutukivarren etu- ja takapuslat uretaanisiin ja takatukivarteen on vaihdettu etupusla uretaaniseen ja myös ylä- ja alapallonivelet on vaihdettu. Täytyy tilata tänään uusi aika sinne rengasliikkeeseen ja käskeä niiden vetämään ne auraukset edestä -0,7mm ja takaa -1,4mm.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
9-5T kirjoitti:jyyrä kirjoitti:Puslissa ei ainakaan pitäisi olla väljää kun vaihdoin etutukivarren etu- ja takapuslat uretaanisiin ja takatukivarteen on vaihdettu etupusla uretaaniseen
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
No niin nyt on kulmat säädetty niin että edessä on auraus -0,6mm/pyörä ja takana -1,2mm/pyörä, ja täytyy sanoa että ajettavuus muuttui huomattavasti vakaammaksi ja rattia ei tarvii olla veivaamassa johonkin suuntaan. Foorumin INTTÄJÄLLE JA KAIKKITIETÄVÄLLE 9-5T:lle sellaisia terveisiä että kävin auton alla vääntelemässä takatukivarren etummaista puslaa ja nyt ymmärrän tuon "naurusi" .
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Tässä kuvassa näkyy varmaan suurin syy siihen uretaani puslan "huonouteen", http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... ousing.jpg Yläosa on ilman minkäänlaista sivutukea joten tukivarsi pääsee vääntymään yläpäästä aivan älyttömästi. Olisihan toi pitänyt huomata asennus vaiheessa, mutta eipä tullut mieleen. No se parhaiten nauraa kellä on vahvimmat lääkkeet Taidan nakata noi *aatanan thyyning puslat takasin Englantiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Missä Lohjalla osataan säätää kulmat kohdilleen? Paikallisella Euromasterilla kun kävin , niin homma ei vakuuttanut, väitti että Saabissa pitää olla haritusta etupäässä.sseppala kirjoitti:Itse madalsin joku vuosi sitten 35 mm ja nyt ajelen 17" renkailla.
Auto on todella tarkka kulmista, mutta kun säädöt kohdillaan, niin menee
kyllä aika hienosti!
Ennen kulmien säätöä varmista, että ei ole löysää alustassa, esim. takana
pitkittäistukivarsien puslat kannattaa katsoa, samoin kuin 4 kpl pokittaistuki-
varren sisempää puslaa.
Pääsääntö 9-5:ssä on laittaa eteen ohjearvojen minimiauraus ja taakse 2x edessä oleva auraus. Edessä ei normaalisti camber-säätömahdollisuutta.
Huomasin eturenkaiden camber-säädön oleellisesti vaikuttavan uraherkkyyteen. Asennutin etuiskarien ylemmät kiinnityspultit korvaavat epäkeskopultit ("macig-camber"), joilla hoidetaan pystykulman säädöt.
Nyt on minulla seuraavat säädöt:
edessä auraus: 0,05 ast / pyörä
takana auraus: 0,10 ast / pyörä
edessä camber -1,0 ast
takana en säädättänyt: vasen -1,5 ast, oikea -1,35 ast
ja ei vetele urissa, suoralla menee suoraan.
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Kerrottakoon myös täällä että speedparts myy nyt myös uusia "omavalmiste" uretaani puslia sinne takatukivarteen, ovat PALJON kovemmat kuin noi powerflex:t ja ehkä myös jonkin verran toimivammat .
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Morjens!
ja sori myöhäisestä vastauksesta...
Lohjalla varmaan monikin osaa tehdä suuntauksia, mutta
nostan nyt esiin Euromasterin ja jopa henkilönimellä
Pete "Puuha-Pete" Luokkasen. Tekee ensi-Luokkaista jälkeä.
Kulmien säädön merkitys tuntuu olevan varsinkin madalletun
auton kohdalle ensiarvoisen tärkeää, kun puhutaan esim.
uraherkkyydestä.
Pystykulmat menevät yleensä persiilleen, kun autoa madalletaan.
Etupäähän löytyy tähän ratkaisuksi "camber-pultteja", jotka ovat epä-
keskopultteja. Nämä laitetaan iskarin yläpään kiinnitykseen ja näin saadaan
säätömahdollisuus etupään pystykulmien säätämiseen.
Itsellä takapäässä hieman liikaa pystykulmaa takapäässä, mutta en ole
havainnut sen tuovan lisää renkaiden sisäpintojen kulumista. Ajettavuuteen
ei myöskään ole ollut vaikutusta joten olen antanut olla. "Shimmeillä" voidaan
säätää takapään pystykulmia, jos tuntuu siltä että tarvetta on. (Shim=navan kiinnityksen alle tuleva ohut metalliliuska.)
ja sori myöhäisestä vastauksesta...
Lohjalla varmaan monikin osaa tehdä suuntauksia, mutta
nostan nyt esiin Euromasterin ja jopa henkilönimellä
Pete "Puuha-Pete" Luokkasen. Tekee ensi-Luokkaista jälkeä.
Kulmien säädön merkitys tuntuu olevan varsinkin madalletun
auton kohdalle ensiarvoisen tärkeää, kun puhutaan esim.
uraherkkyydestä.
Pystykulmat menevät yleensä persiilleen, kun autoa madalletaan.
Etupäähän löytyy tähän ratkaisuksi "camber-pultteja", jotka ovat epä-
keskopultteja. Nämä laitetaan iskarin yläpään kiinnitykseen ja näin saadaan
säätömahdollisuus etupään pystykulmien säätämiseen.
Itsellä takapäässä hieman liikaa pystykulmaa takapäässä, mutta en ole
havainnut sen tuovan lisää renkaiden sisäpintojen kulumista. Ajettavuuteen
ei myöskään ole ollut vaikutusta joten olen antanut olla. "Shimmeillä" voidaan
säätää takapään pystykulmia, jos tuntuu siltä että tarvetta on. (Shim=navan kiinnityksen alle tuleva ohut metalliliuska.)
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Mulla tuli mittauksessa myös eroa taka camberiin: vasen -1.38 ja oikea -2.03. En kyllä huomaa ajettavuudessa mitään puoltoa vasemmalla. Liekö tuo niin pieni ero puolten välillä vai mikä ero pitäisi jo tuntua? Eikös nuo teiden oikeat kaistat kallistele hieman oikealle, joten silloinhan säätö kannattaakin olla hieman vasemmalle puoltavasininen aero kirjoitti: Eli itsellä:
taka-vasen -2.29 astetta
taka-oikea - 1.57 astetta
= auto puoltaa oikealle.
9-5 Aero Wagon -06
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Mistä olette magic-camber pultteja 9-5:seen hommannut? Elkpartsista näytti saavan.. mutta Englannissa.
99T-museopeli
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Esim. PCS myy noita pultteja.Passi kirjoitti:Mistä olette magic-camber pultteja 9-5:seen hommannut? Elkpartsista näytti saavan.. mutta Englannissa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Selittäisitkö tällaiselle amatöörille mistä tässä on kysymys? Itsekkin tilasin taka-akselin pitkittäistukivarren etuhelat PCS:ltä ja just nuo kuvan uretaaniset puslat ja nyt ne sitten vääntyilevät yläpäästä! Eiks niiden pitänyt olla hjuvia ja paljon parempia kuin kumipuslat? Selityksiä oi foorumin gurut!jyyrä kirjoitti:Tässä kuvassa näkyy varmaan suurin syy siihen uretaani puslan "huonouteen", http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... ousing.jpg Yläosa on ilman minkäänlaista sivutukea joten tukivarsi pääsee vääntymään yläpäästä aivan älyttömästi. Olisihan toi pitänyt huomata asennus vaiheessa, mutta eipä tullut mieleen. No se parhaiten nauraa kellä on vahvimmat lääkkeet Taidan nakata noi *aatanan thyyning puslat takasin Englantiin.
Eiks kovemmat puslat tuo rengasääniä vieläkin paremmin sisälle? Tulee jo nyt ihan riittävästi kiitos vaanjyyrä kirjoitti:Kerrottakoon myös täällä että speedparts myy nyt myös uusia "omavalmiste" uretaani puslia sinne takatukivarteen, ovat PALJON kovemmat kuin noi powerflex:t ja ehkä myös jonkin verran toimivammat .
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Tätä olen just yrittänyt selittää että ne uretaaniset puslas on ihan v*tusta, koska niissä ei ole mitään tukea siellä puslan yläosassa (eikä oikeastaan alhaallakaan) joten se sallii tukivarren vääntymisen ja tätä myötä aurauskulmat menee sekaisin. Vaikka se urataani onkin kovaa ei se kuitenkaan niin kovaa ole etteikö se tukivarsi sitä vääntäisi, ja se tukivarsi heiluu jo ihan käsin heiluttamalla.ace95 kirjoitti: just nuo kuvan uretaaniset puslat ja nyt ne sitten vääntyilevät yläpäästä! Eiks niiden pitänyt olla hjuvia ja paljon parempia kuin kumipuslat? Selityksiä oi foorumin gurut!
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Ok, kiitos tiedosta. Täytyy pistää uretaanipuslat kiertoon. En kuitenkaan ymmärrä sitä miksi esim. täällä foorumin palstoilla aika moni on sitä mieltä että erityisesti nuo taka-akselin pitkittäistukivarren etupuslat kannattaa vaihtaa uretaanisiin jos siitä kerta sitten aiheutuu sitten aurauskulmien sekoilua???
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Kiertävän/vääntävän voiman ottaa vastaan pitkittäisen tukivarren takaosa, käytännössä siis takapään pallonivelet ja sivuttaisien tukivarsien toisen pään kumipuslat. Näin se menee originaalipuslallakin.
http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... ension.jpg
Kyseinen pusla vääntyy yläpäästä sen verran mitä on välystä takapalloissa/kumipuslissa ja tukivarren muodonmuutos kiertävästä voimasta.
Oma mielipide on että jos jonkun uretaanisen puslan laittaa 9-5, niin se on tämä pitkittäisen takatukivarren etupusla. Muita ei kannata laittaa sellaisenaan paketista, vaatii enempi ranettamista kaveriksi.
Edit: sen verran vielä että aivan sama mitä foorumilla lukee, mutta faktat ovat faktoja. Totuus vain on että jokaisen meistä on itse arvioitava mikä se fakta on. Tätä varten meille on siunattu kaksi aivopuoliskoa.
http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... ension.jpg
Kyseinen pusla vääntyy yläpäästä sen verran mitä on välystä takapalloissa/kumipuslissa ja tukivarren muodonmuutos kiertävästä voimasta.
Oma mielipide on että jos jonkun uretaanisen puslan laittaa 9-5, niin se on tämä pitkittäisen takatukivarren etupusla. Muita ei kannata laittaa sellaisenaan paketista, vaatii enempi ranettamista kaveriksi.
Edit: sen verran vielä että aivan sama mitä foorumilla lukee, mutta faktat ovat faktoja. Totuus vain on että jokaisen meistä on itse arvioitava mikä se fakta on. Tätä varten meille on siunattu kaksi aivopuoliskoa.
jyyrä kirjoitti:Tätä olen just yrittänyt selittää että ne uretaaniset puslas on ihan v*tusta, koska niissä ei ole mitään tukea siellä puslan yläosassa (eikä oikeastaan alhaallakaan) joten se sallii tukivarren vääntymisen ja tätä myötä aurauskulmat menee sekaisin. Vaikka se urataani onkin kovaa ei se kuitenkaan niin kovaa ole etteikö se tukivarsi sitä vääntäisi, ja se tukivarsi heiluu jo ihan käsin heiluttamalla.ace95 kirjoitti: just nuo kuvan uretaaniset puslat ja nyt ne sitten vääntyilevät yläpäästä! Eiks niiden pitänyt olla hjuvia ja paljon parempia kuin kumipuslat? Selityksiä oi foorumin gurut!
99T-museopeli