Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Mimmikoira
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Mimmikoira »

Jos uretanipusla olisi oikeasti parempi kuin vulkanoitu kumipusla, olisi kaikissa autoissa uretaanit jo tehtaalta alkaen. Uretaani kun on reilusti halvempaa pursottaa muottiin kuin vulkanoida kumia teräkseen/alumiiniin.
Nyt sitten uretaaniuskovaiset vetoavat "pidempään käyttöikään", josta ei ole oikeasti kokemuksia.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ainakin yksi puslakohde on josta on kokemuksia. Tonnarin etualatukivarren takapusla. 1997 tehtaalta auton mukana lähteneet kumipuslat katsuri vaihdatti 2004 ja asennetut tarvikkeet kesti 2 vuotta. Powerflexit on nyt olleet 10 vuotta vähintään yhtä kovassa käytössä ja ovat edelleen kunnossa.

Syy miksi kumipuslia käytetään alkuperäisvalintana on mukavuus. Mutta kun ne ei kestä kuin rajallisesti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minulla on femmassa uretaanipuslaa apurungossa, taka-akselilla pitkittäisten tukivarsien etummaiset puslat sekä vaihteiston momenttituessa. Powerflexiä ovat ja PCS:ltä ostettuja. 70tkm ovat paikoillaan olleet nyt eikä toistaiseksi ole pahaa sanottavaa. Katsotaan nyt sitten, että miten kestäävät jatkossa.

Ainakin nuo taka-akselin pitkittäisesten tukivarsien etupuslat ovat uretaanisena helpommat asentaa. Perinteiset puslat tarvitsevat asennustyökalun.. Tästä oli omakohtaista kokemusta kun autoon oli vaihdettu ne puslat edellisellä omistajalla mutta ilman asennustyökalua.. pyöränkulmia ei saatu kohdilleen kun säätövara ei riittänyt toisella puolella, oli merkkiliikkeen tuomio asiasta.

Kumipuslilla tietääkseni haetaan äänettömyyttä sekä värinättömyyttä, ja siitä syystä autotehtaat käyttävät niitä uretaanien sijaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Veketti »

matsson kirjoitti:.. Nyt pyöränkulmat on säädetty ja auto on mielestäni levoton ajaa. Siis huonompi kuin vanhoilla puslilla, jotka oli nähny tietä mutta eivät olleet erityisen rikki. Vähän vaan yläreunoissa halkeilua. Urissa vetely on selvästi pahempaa ja tien kallistuksen suuntaan vääntää enemmän kuin kumipuslilla. Mitähän tästä pitäis ajatella... päässä vikaa ? ..
Hyvä huomio. Pitääpäs tarkistaa omasta kulkineesta tämä. Minulla on kaikki puslat PowerFlexiä ja nivelet uusia laatumerkillä. Siis missään ei enää voisi olla väljää. Lisäksi Konin sporttikitti. Silti mokoma luikertelee 120 ja + vauhdeissa, että ihan v-tuttaa.. Sivutuulella takana ajajat varmaan luulee, että kaveri ajelee kännissä. En enää keksinyt muuta, että tuon alustaa ei vaan paremmaksi saa. Tietysti Camber kulmat takana ei ole optimaaliset, eikä edes samat molemmin puolin ja renkaina kunnon makkarat 205/65 R15 joten saattaa nekin vaikuttaa. Katsuri ei kyllä väljää löytänyt mistään. Pitääpäs tarkistaa noi isot puslat, jos sama väljyys, kun sulla oli.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onkohan se säätö tehty oikein...? Missä säädetty? Itse suosin merkkiliikkeitä koska ainakin täällä Pirkanmaalla merkkiliikkeet osaavat säätää pyöränkulmat oikein ja kohdilleen. Ensin takapyörät ja sitten etupyörät. Jos tehdään jotenkin muuten niin pieleen meni.

M.Takala teki säädöt femmaan ja ei vetelyä, tuuliarkuutta, uraherkkyyttä tms... renkaina 225/45/17.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja matsson »

Tämä keskustelu meni vähän juupas-eipäs kumi vs uretaani osastolle. Minusta asia ei ole lainkaan näin yksinkertainen, koska materiaalit ovat niin erilaisia. OG9-3:n osalta mun kokemukset on hyviä esim. se klassikko iso etualatukivarren pusla ja myös taka-akselin puslat. Mutta mikä näitä toimivia paikkoja yhdistää ? No se että voimat tulevat pääasiassa kohtisuoraan holkkia vastaan. Uretaani ei oikein kunnolla voi toimia kohteissa,joissa pusla joutuu myötäämään useampaa kuin yhtä akselia. Jos voima tulee lähes kokonaan holkin suuntaisesti kuten OG9-5 etualatukivarren takapuslassa voi uretaani kulua nopestikin vaikka alkutuntuma olisi jämäkkä. Eli näissä paremmuus pitäisi ratkaista sen kohteen ja aplikaation perusteella eikä voida yleisesti sanoa kumpi on parempi. Eli autonvamistajilla ainoa syy olla käyttämättä PU-puslia ei ole melu ja värinät, vaan se että monessa kohteessa puslan pitää toimia eri tavoin kuin uretaaninen pusla, joka on käytännössä enemmän laakeri.

Minun mielestäni tämä femman taka-akselin iso pusla on vähän rajatapaus. Periaatteessa kuorma tulee holkin suuntaa vasten kohtisuorasti ja pusla ottaa esim. jarrutuskuorman hyvin. Mutta sisäänjoustossa negatiivista camberia tulee lisää ja pusla joutuu vääntymään. Miten PU-pusla silloin käyttäytyy ? Todennäköisesti litistyy ei-suunnitellusti helpoimpaan suuntaan (puslan yläosan tuki puutteellinen tässä tapauksessa) ja aiheuttaa aurauksen muutoksen ja bump-steer ilmiön. Lisäksi jos pusla myötää jo käsivoimin heilutellessa noin paljon ei aurausta voi saada mitenkään prikulleen oikein.

Minunkin kokemuksen mukaan auto on nyt "kohtalainen" ajettava eli ei toivoton tai huono. Joten vaihtamalla rikkinäiset kumipuslat uretaaniin varmasti paranee. Tämän lisäksi PU-pusla varmaan kestää tuossa sovelluksessa ja tuo alussa esiintyvä väljyys poikittaissuunnassa tuskin merkittävästi lisääntyy. Mutta entä jos joku haluaa autonsa toimivan todella hyvin ? Silloin tuollainen väljyys ei ole hyvä kompromissi.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Tunttu
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 01:12
Paikkakunta: Turku

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Tunttu »

Ihan mielenkiinnosta katsoin renkaanvaihdon yhteydessä omasta femmasta nuo takapään isot pitkittäiset puslat molemmin puolin.
Vaihdettu keväällä Powerflexin uretaanisiin ja sama huomio kuin mattsonilla. Kaveri heiluttaa käsivoimin rengasta ja tukivarsi siellä heilui poikittaissuuntaan sen verran mitä pusla antaa periksi.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eiköhän ne heilu kaikilla kenellä uretaaniset on, niin ihan samalla tavalla. Kumiset ei heilu.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Tässäpä sama toteamus, kuin matssonilla:
Video

Eipä ihmekään, jos motarilla luikertelee, kuin käärme. Mielestäni selvästi nuo uretaaniset on liian kapeat tuohon rakoon. Mietiskelen, kannattaisiko laittaa parin, kolmen millin rikka väliin, että puristaisi välykset pois vai suosiolla alkuperäinen kumipusla?
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Palju »

Lainataas vähän vanhaa aihetta, itsellä ajankohtainen alustan kunnostus kun vasen etuiskari luokattomassa kunnossa. Alle tulee Bilsteinin/Eibachin alustasarja -30mm ja samalla laitetaan puslat kuntoon sekä säädetään pyöränkulmat kohdilleen. Eli hommaan etupäähän ja takapäähän nuo Camberin säätöpultit. Eteen riittää yksi sarja (2kpl pultteja), mutta taaksekko käy samat pultit? Ja lisää tyhmiä kysymyksiä, riittääkö taakse yksi sarja pultteja vai tarvitaanko kaksi sarjaa? Mikä/mitkä pultit takana näillä korvataan jotta saadaan camber säädettyä?
V-M kirjoitti:Huomiona että nuo säätö pultit oli tarpeen vain takapäähän. Ja tuo MC112 sopii takapään puslille. Muut säädöt onnistuu ihan orkkis osilla (jos kaikki on kunnossa).

V-M
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nostellaas vanhaa ketjua ylöspäin. Tarkoituksena on hakea vähän erilaista lähestymistapaa femman ajettavuuteen. Lähinnä siitä hetkestä lähtien, kun ostin Alfan, niin Saabin ajettavuus on tuntunut jotenkin tylsältä. Tässä tuli vähän perehdyttyä asiaan, niin Alfassa kulmat on säädetty täysin erilailla kuin femmassa. Toki alustarakenne on tietysti erilainen, mutta siitäpä se ajatus lähti femman ajettavuuden parantamiseksi. Ensin säädettiin kokeeksi Alfan kulmat kuten femmassa, eli etupää auraamaan. Ajettavuus huononi - merkittävästi. Niimpä...

Ajattelin piruuttani pistää kokeiluun femman etupäähän lievää haritusta. Alfaan tehdas haluaa itseasiassa jonkun verran haritusta etupäähän ja se on urheilullinen sekä ohjaukseen terävästi reagoiva. Saisikohan femmastakin paremman "out of the box" ajattelulla.. Onko kukaan kokeillut?

Teoriassa haritus etupäässä toimisi myös kovassa kiihdytyksessä. Käsittääkseni kovassa kiihdytyksessä etuvetoisen pyörät kääntyvät auraamaan. Tällöin jos kulma on säädetty haritukselle, niin vedossa saavutettaisiin parempaa pitoa, kun pyörä on suorassa... Täytyy rapotoida kun saadaan säädöt tehtyä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

En ole femmassa kokeillut etupään haritusta. Muissa etuvedoissa kylläkin ja olin huomaavinani:
-auto reagoi herkemmin pieniinkin ohjausliikkeisiin
-rajummin kantatessa auto kääntyy ahnaammin kaarteen alussa mutkaan ja aliohjautuu vähemmän
-kiihdyttäessä vetelee vähemmän
-jarrutuksessa ohjaus on levoton ja vetelee puolelta toiselle

Femman ajettavuus tuntuu olevan herkkä takapään säädöille.
Camber -kulmat menee ohi ohjearvojen raskaalla kuormalla, madallusjousilla tai pehmeillä tarvikejousilla /--\
Tuo aiheuttaa perän luikertelelua suoralla tiellä.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä tuo keula pitää miedosti haritukselle siis saada. Nähtävästi se on sitä ollutkin ennen säätöä, kun tuota lappua nyt tulkitsen ja femma oli ennen säätöä parempi ajaa. Olisikohan se 6-8 minuuttia puolellaan hyvä kokeilla ensin?

Camberia mulla femmassa on takana reippaasti johtuen -25mm alustasarjasta, mutta perä ei ole levoton ollut. En rupea säätöpalikkoja ostelemaan tai tekemään tässä vaiheessa. Näyttää ihan hyvältä myös näin kun ei ole täysin pappalook, vaan tietyt detalit kertovat piilotetusta kulkupuolesta. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

A_K_O kirjoitti:
Pe Kesä 09, 2023 23:47
En ole femmassa kokeillut etupään haritusta. Muissa etuvedoissa kylläkin ja olin huomaavinani:
-auto reagoi herkemmin pieniinkin ohjausliikkeisiin
-rajummin kantatessa auto kääntyy ahnaammin kaarteen alussa mutkaan ja aliohjautuu vähemmän
-kiihdyttäessä vetelee vähemmän
-jarrutuksessa ohjaus on levoton ja vetelee puolelta toiselle
No niin, nyt on femma säädetty uudestaan. Takapää on säädetty auraamaan ja keula miedosti harittamaan.

Lopputulema on erinomainen:
- Ohjauksesta tuli responsiivinen ja tarkka. Pienemmällä ohjausliikkeellä saa isomman ja nopeamman vaikutuksen suunnanmuutospyyntöön.
- Vetelyä en havainnut kiihdyttäessä ollenkaan.
- Kovemmissakin nopeuksissa edelleen vakaa.
- Jarruttaessa on edelleen stabiili.

Sanoisin, että paras ajettava omasta mielestä nyt mitä koskaan on aiemmin ollut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Huomasin joskus saman, kun remonttien jäljiltä nelipyöräsuuntauksen lähtötilanne oli vähän harittava etupää, niin säädön jälkeen auto ei ollut enää yhtä hyvän tuntuinen ajaa. Ainut mikä noilla asetuksilla mietityttää, mahtaako pyörät kulua sisäreunoista kun camberiakin on kohtuullisesti, varsinkin hiukan madallettuna.
Vastaa Viestiin