Sulake nro 17

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja J8 »

Tänään:
06:45 Lähden töihin, kalibroin ilmastoinnin ennen lähtöä

06:55 Saavun töihin ja metri ennenkuin auto on ruudussa, niin se sammuu, ei käynnistynyt uudelleen. menin töihin.

13:00 mentiin ihmettelemään uudestaan. Starttaa, yskii ja yrittää kännistyä, akussa on tarpeeksi virtaa ja bensapumppukin surisee. DI ei kärytä. sulakkeiden tarkistus--> kokeiltiin sulakkeita ristiin ja nro 17(engine management) oli "rikki", vaikka se ei siltä näyttänyt. Saabbi käynnistyi ja kävi tyhjäkäyntiä moitteetta. Laitoin dicelle sen ns. rikkinäisen, mitään poikkeavaa en huomannut. takas töihin.

15:25 Lähdin töistä ja ajelin n. 600m ja auto hyytyi vilkkaisiin valoihin, en saanut ohjattua sivuunkaan kun oli niin korkea kivetys reunassa.hätävilkut päälle. siinä sitten toinen kaista tukittuna. jee.

15:40 Kaveri tulee ja auto hinaukseen, viedään Aineen pihalle. ei saatu techiä, huomenna vasta onnistuisi. No ostin 3kpl sulakkeita ja vaihdoin engine management, dice ja limb home solenoidin varmuuden vuoksi. kaapeleilla akkuun lisää virtaa.

15:55 Auto lähtee taas käyntiin, annettiin olla tyhjäkäynnillä ja n. 3min ja sammuu. 17 sulake ulos, kunnossa oli, starttaus ja lähtee käyntiin. samalla muuten meni ilmastointi kalibrointi tilaan itsestään ja kalibroi ilmastoinnin?

16:00 Akusta kaapeli irti ja mahd vikakoodien nollaus. auto käyntiin ja n. 20min tyhjäkäyntiä, kaikki ok. lisäksi pientä pyörittelyä pihalla ja kaikki näytti olevan kunnossa. uskalsin ajaa takas kotia ja ei ongelmia.

eli kysymys kuuluu: mikä aiheuttaa sen että sulake 17 kärähtää tai että sen resetoimalla auto taas starttaa? Mistä lähtä paikantamaan mahdollista vikaa? Mitään varoitusvaloa ei syttynyt eikä sid herjannut mitään. Vähän jännittää lähteä 220km päähän vapun viettoon.. vai pitäskö vaan kävellä pitkäripaseen? Kiitos etukäteen vastauksista.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja J8 »

19:25 syttyi check engine kun kävin pihalla kokeilemassa, eli techille vaan. immu on meikän voiittajavedossa ykkösenä nyt.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja J8 »

vikakoodi: P1260 läpän palautusjousi, voima liian pieni. Ei ollut limb homessa. nollattiin vikakoodi. jonkiverran ajoa ja ce-valo syttyi taas. nyt ilmeisesti on limb homessa kun auto muuttui mopoksi.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Viallinen immu ei kyllä pääsääntöisesti sammuta autoa. Eli, varmaankin läppäkotelossa vikaa. Marmoritiskillä riistokallis. Kanattaa tilata ProCar Serviceltä tai esim. Partsforsaabs Web kaupasta. En lähtisi tuolla autolla reissuun.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja J8 »

eklunto1 kirjoitti:Viallinen immu ei kyllä pääsääntöisesti sammuta autoa. Eli, varmaankin läppäkotelossa vikaa. Marmoritiskillä riistokallis. Kanattaa tilata ProCar Serviceltä tai esim. Partsforsaabs Web kaupasta. En lähtisi tuolla autolla reissuun.
Läppäkotelossahan se vika on. Pakkohan se oli vappureissut tehdä pienen jännityksen alla ja reissusta selvis kun välillä resetoi 17sulakkeella :D PFS:llä näyttää olevan halvalla uusi, mutta koitan nyt kuitenkin ensiksi eheyttää tuota vanhaa. Viimeinen vaihtoehto on ostaa uusi. Vikakoodi antoi myös vihjeen "voidaan asettaa, jos läppämekanismia ei nollattu." Eli ilmeisesti tuota palautusjousta pystyy jostain säätää? kokeilen nyt ensiksi puhdistaa ja voidella palautusjousen sekä kaasupolkimen vaijerin, jos se sillä tokenisi ja alkaisi liikkumaan normaalisti.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kerro jos onnistuu korjata. Tietääkseni läppäkoteloon ei ole saatavilla mitään virallisia korjausosia (paitsi kokonaan uusi). Raja-arvoja voi säätää.

Purin yhden ja vika näytti olevan sähköpuolella, aina kun kone läpeni riittävästi niin meni tilttiin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja koistha »

Mielestäni säästät nyt väärästä paikasta, jos alat elvyttämään läppäkoteloa. Olettaen siis, että olet 100% varma, että vika on läppäkotelossa. Perseen ympärillä on kuitenkin kylmä rinki koko ajan korjauksen jälkeen, kun odotat vian toistumista.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja J8 »

Noniin, yllätys yllätys. Sunnuntaina menin irroittamaan läppäkoteloa ja limbhomessahan se oli. Sinänsä mielenkiintoista, koska tyhjäkäynti oli normaalia ja merkkiliikkeessäkin sanoivat ettei ole limbhomessa. Itse kyllä sitä hieman epäilin kun tehoja oli hävinnyt. En sitten irroittanut läppäkoteloa puhdistusta varten, vaan resetoin limbhomen ja nyt on muutama päivä toiminut ihan normaalisti. Seurataan tilannetta ja jos alkaa limbhomea pukkaa, niin raja-arvojen säätöön tai uus läppäkotelo.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=152768
Täällä pähkäiltiin saman vikakoodin kanssa ja siihen auttoi jousen puhdistus/ voitelu.
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Yhden ongelmoineen läppäkotelon avasin ja vikanahan noissa näyttää olevan että siellä mustan kotelon sisällä olevat johdot kärsivät siitä että joko bensa tai etanol kovettaa johtojen kuret jolloin pääsevät koskettamaan alumiinista kuorta tai viereistä johtoa. Vaihdoin johdot jolloin kaikki toimii niinkuin pitääkin. Eihän niitä koknaisuudessan saanut vaihdettua mutta se mitä näkyvillä on..
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Sulake nro 17

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Yxvaan kirjoitti:
La Kesä 17, 2023 17:25
Yhden ongelmoineen läppäkotelon avasin ja vikanahan noissa näyttää olevan että siellä mustan kotelon sisällä olevat johdot kärsivät siitä että joko bensa tai etanol kovettaa johtojen kuret jolloin pääsevät koskettamaan alumiinista kuorta tai viereistä johtoa. Vaihdoin johdot jolloin kaikki toimii niinkuin pitääkin. Eihän niitä koknaisuudessan saanut vaihdettua mutta se mitä näkyvillä on..
Saman isäni teki meidän femmaan joskus, toiminut siitä asti kyllä.
Vastaa Viestiin