Ilmastoinnin kompura ei starttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja kaius »

Rupesin kelien lämmettyä ihmettelemään että miksei viilene. Mielestäni kompura ei starttaa lainkaan kun näpsäyttää ECON-asennon pois päältä. Nyt pitäis sitten arpoa että mistä johtuu. Olenko oikeassa oletuksineni että liian alhainen kylmäaineen määrä voi aiheuttaa sen ettei kompura starttaa lainkaan?

Mitään hajua ei ole milloin, jos koskaan, ilmastointia on huollettu tai tarkastettu.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Käväise lähimmällä kylmälaite (jääkaappi yms.) huoltajalla. Jos on sopeva kaveri niin lisää ainetta 10-20 euron hintaan.
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Mulla ei ollut kaiketi sopiva kaveri kun otti pimeesti 80euroo. Käyttiksessäni Renoo oli viimekesänä sama vika eli ei startannu kompura. Tiesin jo aikoinani ostaessani ettei kylmäaine pysy joten vaihdoin ilmastoinnin kennon ja sit vein täytettäväksi. Laittoi myös öljyn ja testas enenen kylmäaineen laittoa että ei ole vuotoa.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja kaius »

Musti kirjoitti:Kuullostaa ranetukselta, jos vaan kylmästi lisätään ainetta.
Suosittelisin kuitenkin ilmastointihuoltolaitetta. 2 letkua kiinni, vajaa tunti ja laite on täytetty oikealla määrällä kylmäainetta ja vuodonilmaisuvärillä vahvistettua kompuraöljyä. Tiiviystestaus tapahtuu prosessin yhteydessä. Kannattaa tarkkailla tarjouksia, yleensä alle satasella selviää :)
Just tuommoinen tuli tilattua ens keskiviikoks kylmälaitehuoltoihin valtuutetusta autokorjaamosta. Toivottavasti alkaa kompura sillä hyrisemään koska tuppaa tulemaan jo päiväsellä ajellessa aika lämmin.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Musti kirjoitti:
turbo 9-3 kirjoitti:Käväise lähimmällä kylmälaite (jääkaappi yms.) huoltajalla. Jos on sopeva kaveri niin lisää ainetta 10-20 euron hintaan.
Kuullostaa ranetukselta, jos vaan kylmästi lisätään ainetta.
Suosittelisin kuitenkin ilmastointihuoltolaitetta. 2 letkua kiinni, vajaa tunti ja laite on täytetty oikealla määrällä kylmäainetta ja vuodonilmaisuvärillä vahvistettua kompuraöljyä. Tiiviystestaus tapahtuu prosessin yhteydessä. Kannattaa tarkkailla tarjouksia, yleensä alle satasella selviää :)

Mikä tuossa on ranetusta, jos ainetta saa noin halvalla. Lisää ainetta kiertoon niin kylmää tulee, katsoo vaan painemittarilla että ainetta on sopivasti. Miksi auton ilmastointi laitteista koitetaan tehdä raketti tiedettä..? Ja kaikki työkalut mitä auton ilmastoinnin kanssa tarvii myös löytyy kylmäkone asentajilta...
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

kaius kirjoitti:Rupesin kelien lämmettyä ihmettelemään että miksei viilene. Mielestäni kompura ei starttaa lainkaan kun näpsäyttää ECON-asennon pois päältä. Nyt pitäis sitten arpoa että mistä johtuu. Olenko oikeassa oletuksineni että liian alhainen kylmäaineen määrä voi aiheuttaa sen ettei kompura starttaa lainkaan?

Mitään hajua ei ole milloin, jos koskaan, ilmastointia on huollettu tai tarkastettu.
Terve,

Olisikohan niin, että kompuran rele jumittaa.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

9-5T kirjoitti:
Henrikki kirjoitti: Mikä tuossa on ranetusta, jos ainetta saa noin halvalla. Lisää ainetta kiertoon niin kylmää tulee, katsoo vaan painemittarilla että ainetta on sopivasti. Miksi auton ilmastointi laitteista koitetaan tehdä raketti tiedettä..? Ja kaikki työkalut mitä auton ilmastoinnin kanssa tarvii myös löytyy kylmäkone asentajilta...
Käsittääkseni paineesta saa vain vinkkiä onko ainetta sopivasti(liian paljon on yhtä huono kuin liian vähän), yleinen tapa on päästää vanhat taivaan tuuliin ja laittaa oikea määrä uutta ainetta.

Ainakin Saabissa oli paineet oikeat kun oli oikea määrä ainetta, ja eiköhän jokaisella kylmäkone miehellä ole vaaka jolla saa kaasun määrän oikeaksi. Niinkin vaikea homma kuin liittimillä pullo kiinni autoon. Vaaka esiin ja kylmä aine pullo vaa'an päälle, nollataan vaaka ja lasketaan ainetta auton järjestelmään niin kauan että että pullo on keventynyt sen verran mitä auton järjestelmään menee kylmäainetta. Tuossa auton ilmastoinnin kylmäaineen täyttö huolto kaikessa yksinkertaisuudessan. Ei leikkiä öljyn kanssa eikä "oikea oppista talteen ottoa" jos öljy ei ole selvästi valunut ulos ei sen kanssa tarvitse leikkiä.
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Vielä lisään asentajan toiminnasta hiukan. Muistaakseni kylmäainepullossa oli painemittari (vieressä seurasin tutun autoa kun täytettiin), mutta asentaja koitteli lähinnä sormella putkesta milloin oli riittävän kylymää. Kylymälaite oli ollut hiljaisena jo pidemmän aikaa, mutta heräsi sitten henkiin. Toiselle tutulle vain lisättiin hiukan, kun putket eivät viilenneet riittävästi. Kummatkin oli tyytyväisiä käsittelyn jälkeen. Tätä hommaa kyseinen kodinkoneasentaja on hoitanut jo pidemmän aikaa. Itse käytin autoni merkkiliikkeessä hoidossa, automyyjä maksoi laskun.

Onko laitteistossa yleensä normaalipaine? Jos ainetta vuotaa niin ilmaa vois sitten mennä tilalle?
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

kompressori siis imee alipaineella kaasua sisään eli järjestelmään voipi joutua ilmaa, jonka vuoksi varmaan on järkevää se joskus kunnolla putsata jos teho tuntuu häviävän.

Saabeissa vissiin on jossain vaiheessa ollut ongelmana kylmäputki joka on koteloitu "alumiinisuojaan". Korroosio on tehnyt reikiä. Liekö siinä mitään perää, kun puhuvat nykyisen aineen "häviävän" (hajoaa kenties muuksi aineeksi) ittestään.
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mistään muusta nyt en tiedä jos tästäkään, mutta ainakin Freonin kaltaiset synteettiset kaasut ja niiden sukulaiset käyttäytyvät kuten Vety, eli ovat omassa itsessään niin pienimolekyylisiä etteivät tahdo pysyä pitemmän päälle edes oikein missään astiassa tai letkujen sisällä. Vetykin joka lähentelee molekyylipainoltaan näitä ilmastointiaineita tai päinvastoin, tihkuu läpi jopa teräs- tai alumiiniastiasta tai putkista, puhumattakaan kumisellaisista.

Ja se on se suurin syy ilmastoinnin paineenvajaukseen eikä mikään muu, järjestelmä itsessään on kunnossa ja niin tiivis kuin se voi olla mutta luonto vain hoitaa hommansa.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Minuteman kirjoitti:Mistään muusta nyt en tiedä jos tästäkään, mutta ainakin Freonin kaltaiset synteettiset kaasut ja niiden sukulaiset käyttäytyvät kuten Vety, eli ovat omassa itsessään niin pienimolekyylisiä etteivät tahdo pysyä pitemmän päälle edes oikein missään astiassa tai letkujen sisällä. Vetykin joka lähentelee molekyylipainoltaan näitä ilmastointiaineita tai päinvastoin, tihkuu läpi jopa teräs- tai alumiiniastiasta tai putkista, puhumattakaan kumisellaisista.

Ja se on se suurin syy ilmastoinnin paineenvajaukseen eikä mikään muu, järjestelmä itsessään on kunnossa ja niin tiivis kuin se voi olla mutta luonto vain hoitaa hommansa.

Totta turiset, näiden vanhojen otsonia tuhoovien aineiden kanssa ei ollut pahemmin ongelmia sisällä pysymisen kanssa ja ne ei ollut ihmiselle niin vaarallisia kuin nämä uudet. Nyky aineilla kaikki on toisinpäin...
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja kaius »

Pajalla kone totesi että kylmäainetta ja öljyä oli molempia tasan 0 grammaa/millilitraa. Että ei ihme kun ei kompura käynnistynyt. No, nyt puhkuu kylmää. Täytyy vaan tutkailla että ilmestyykö indikaattoria johonkin. En tiedä mihin ja missä vaiheessa aineet on kadonneet kun ostin auton käytettynä syksyllä. Voikos ne kadota koneen vaihdon yhteydessä?
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja 900S »

kaius kirjoitti: No, nyt puhkuu kylmää. Täytyy vaan tutkailla että ilmestyykö indikaattoria johonkin.
Mitä tuo indikaattori meinaa? Omaan femmaan täytätin Saabilla viime kesänä ja nyt ei tule taas hiukkaakaan kylmää, eli johonkin on aineet kadonneet.
Hieman tuossa kun tutkailin, niin oikeassa etukulmassa, ajovaloumpion alapuolella on jotakin ihmeellistä vihreää mönjää.. Voisiko se olla jotain ilmastoinnin mömmöjä?
9-5 2,3t Wagon `06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mimmi kirjoitti:Jep. se on nimenomaan merkkiväriainetta.
No pirun hyvä! Eli nyt kun vien auton uudelleen täyttöön, ne osaavat sitten siellä katsoa lähellä olevan vuotavan liitoksen. Eikä kuulosta edes kalliilta 8)
9-5 2,3t Wagon `06
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ilmastoinnin kompura ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eka lämmin päivä tuli ja eihän se kompura käynnisty. Ymmärsinkö oikein että pelkkä järjestelmän tyhjyys voi aiheuttaa tuon, vai onko vika välttämättä itse kompurassa/magneettikytkimessä?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin