3.0tdi sylinteriputki ongelma..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

jaampa nyt teille kokemukseni 3.0tdi v6 ongelman ratkaisusta kun sylinteriputki on päässyt vajumaan..
tarinani alkaa kun huomaan toistuvia ilmoituksia alkaa tulvia ajotietokoneen näytöstä jäähdytysnesteen vajauksesta.ihmettelen samalla sitä että onko korkki rikki kun nestettä on joka puolella konehuonetta.kysellessä korjauspaikkaa huomaan sen että merkkiliikettä vailla kaikki muut kieltäytyvät kohteliaasti aloittamasta tutkimista,arvelevat vain vian olevan joko kannentiivisteessä tai kannessa halkeama.nesteessä on mukana pakokaasu hiukkasia...
no lopulta ei auta kun viedä merkki korjaamolle ja ruveta pelkäämään kauhistellen tuntiveloitusta..
muutaman päivän jälkeen kannet ovat pöydällä eikä näkyviä vikoja löydy joten arvelevat vian olevan kansissa halkeama???
itse huomaan sylinteriputkessa pienen rapun jolloin asentaja sanoo että ei sen noin pienestä pitäis olla kiinni...rappu on kynnellä kokeillessa vain tunnettava silmällä ei eroita mitään..
arvelen siinä jo pahinta ja kyselen serkulta ruotsin puolelta konetta.
siinä vierähtää monta päivää ja alan pikku hiljaa kypsyä liikken touhuun vältellä autoni korjausta selityksiä satelee että on töitä jonossa ja että ei se sinun autosi pelkästään liikettä pystyssä pidä varatut ajat on tehtävä pois.mutta itseppähän jakoivat aikoja kun tiesivät että autossani menisi aikaa.paras tapaus oli kun työhönvastaan otossa nenäni edessä annettiin aikoja samalle asentajalle
teki mieleni revetä rähjäämään..
kun lopulta asiat selvisivät että korjaus tulisi sen verran kalliiksi 11000e aloin tosissani sen toisen koneen perään kysellä ruotsista..ja löytihän sen serkku helposti.entinen kone piti antaa vaidossa.34000sek maksais ja entinen saa olla osina.joten matkaan oi veli hopea..kasattua läjään lavalle osat nokka ruotsia kohti ja saman tien takaisin..ruotsalainen MERKKILIIKE Bollnäsissä otti entisen vaihdossa ja uusi täysin kunnostettu kone nostettiin kyytiin..maksettuani 32000sek pika paluu alkoi ja seuraavan viikon keskiviikkona oli eka savut koneesta ..loppu lasku oli n.8000e suomessa.ruotsissa olis tullut sama maksamaan alle 5000e ja aikaa olisi mennyt vain n2vrk korjaamolla..suomessa lähes 2viikkoa meni..
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

niin halvemmaksi tuli se koneen haku ruotsista kun suomesta..17500e suomessa samanlainen kunnostettu ruotsissa oli n.3000e.
jos on kysymyksiä asiasta autan mielelläni..

tässäpä teillekkin yhteystiedot ko merkkiliikkeeseen ruotsiin.siellä palvellaan ruotsiksi ja englannikksi...tulkkaus palvelu käytössä vain paikan päällä sattumanvaraisesti koska se tapahtuu puhelimitse jos tulkin tavoittaa..kärsivällisyyttä on liikkeessä paljon kun ajatellaan jo meikäläisen käyntiä.
jaksoivat kuunnella meikän huonoa ruotsin kieltä :lol:

tässäpä osoitetta liikkeeseen:

bilcity in bollnas ab
hantverkargatan 1
box 1133
se-82113 bollnäs
sweden

yhteys henkilö:lennart kallstrom
e-mail:lennart.kallstrom@bilcitybollnas.se
mob phone:+46(0)706321858

liikkeellä on useita toimipisteitä ympäri ruotsin mutta bollnäs on erikoistunut nimenomaan v6 3.0 tdi koneeseen..
osilla ja työllä on aina vähintään takuu 1vuosi...ja huom!tämä on saabin merkkiliike..kannattaa ostaa muutakin samalla ja paljon halvemmalla!!!
toimittavat myös postitse tai rahtina miten aina sovitte..
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

Mimmi kirjoitti:Jos huoltokirja on kunnossa, ei koneen vaihto maksa yhtään mitään.
Jollei merkkiliike tiedä, voit kertoa heille TSB:stä 260-2544.
joo merkkiliikkeen kommentti oli kun tolla autollasi on pöristelty jo niin paljon (yli300000km)ei takuu ja varsinkaan muutkaan sopimukset ole enään voimassa..joten se siitä.tiesin asiasta kun olin lukenut siitä täällä foorumilla(loistava paikka).

muuten bollnäsin liike varoitti käyttämästä täys syntteettisiä öljyjä kun kuulema ei voitele ko.konetta kunnolla ääriolosuhteissa???
suosittelivat vain osasynteettistä 5w30 mobil öljyä...siis huom.v6 3.0tdi koneen ollessa kyseessä..
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

9-5T kirjoitti:
late71 kirjoitti:niin halvemmaksi tuli se koneen haku ruotsista kun suomesta..17500e suomessa samanlainen kunnostettu
Kunnostetut on helposti kalliita, orkkis uusi merkkiliikkeestä suomessa 7052.56€, varaosanumero 55561439.
no miksi iisalmelainen merkkiliike tarjosi sitten uutta(kunnostettua) hintaan 17500e ja pelkkää lohkoa 7500e????josta olisi kokonaishinnaksi muodostunut yli 11000e! siis lohkojen vaihdolla.käsittääkseni hinta ero ruotsin hyväksi on vielä olemassa...ainakin lyhyellä matikalla laskettuna.
ruotsin kone on täysin läpikäyty alakertaa myöten uudet osat..
nimittäin tuntuis silloin siltä että paikallinen merkkiliike olisi huijannut!!!
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja suorsa »

late71 kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
late71 kirjoitti:niin halvemmaksi tuli se koneen haku ruotsista kun suomesta..17500e suomessa samanlainen kunnostettu
Kunnostetut on helposti kalliita, orkkis uusi merkkiliikkeestä suomessa 7052.56€, varaosanumero 55561439.
no miksi iisalmelainen merkkiliike tarjosi sitten uutta(kunnostettua) hintaan 17500e ja pelkkää lohkoa 7500e????josta olisi kokonaishinnaksi muodostunut yli 11000e! siis lohkojen vaihdolla.käsittääkseni hinta ero ruotsin hyväksi on vielä olemassa...ainakin lyhyellä matikalla laskettuna.
ruotsin kone on täysin läpikäyty alakertaa myöten uudet osat..
nimittäin tuntuis silloin siltä että paikallinen merkkiliike olisi huijannut!!!
Eiköhän tuossa ole kyseessä Iisalmelaisen (ja monen muun) merkkiliikkeen tietämättömyys, ei niinkään rahastus.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

eikö maahantuojan kuuluisi kouluttaa merkkiliikkeen henkilökunta ajantasalle palvelemaan parhaiten asiakkaita...kun kerran asettaa ohjeaikojakin huoltotöille...että ketuttaa tollainen rahastus,mutta itselle tulevat kalliimmat huollot ja korjaukset teetän täs edes ruotsin puolella..lähinnä tuli tossa mieleen että olisko aika nousta kapinaan merkkiliikkeiden hinnoittelua vastaan.joka on aika käsittämätöntä..eikö vaan??
eu:n piti helpottaa asioita ja hinnoittelua mutta toisin kävi.hinnoittelu muutui hepreaksi ja aina perusteltiin hintojen nousua palkka kustannuksilla ja materiaalien kallistumisella mutta missä se hintojen lasku viipyy kun materiaalien hinta putoaa..
palkoista voin kertoa varmaksi sen että ei se ainakaan sen asentajan palkassa näy.
jos korjaamon tuntiveloituksesta vähennetään asentajan ja työnvastan ottajan palkan jää vielä yli 50e liikkeelle"voittoa"
no mutta näin sitä taas hypättiin aiheesta toiseen :)
onneksi pienemmät huollot voi teettää muualla esim.pentin autohuollossa iisalmen keskustassa.pentti on entinen saabin huoltopäälikkö ja tuntee saabit todella hyvin ja jaksaa kuunnella neuvoen miten voisit autosi halviten korjata jollei itse pysty auttaan..on pienet tilat rengasliikkeen(euromaster)yhteydessä.valitettavasti ei voinut silloin minua auttaa ..muuten pentin kanssa voi etukäteen neuvotella mitä korjaus maksaa ja
tunti veloitus on kolmasosa merkkiliikkeestä..
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ölyiksi käy myös nuo luokituksien mukaan. http://www.teboil.fi/news.asp?path=1;15 ... 4504;14630 ja taitaa olla tuossa osasynteettisen syntS 5W-30 öljysuosituksen päättymisen syynä,että kyseistä öljyä ei enää markkinoida Suomessa. Ruotsista en tiedä. Ainoat öljyt mikä mobililla jossa on GM:n luokitukset on tuo 0W-40 NEW LIFE öljy ja Mobil Super 3000 5W-40. Ja jos haluaa Halavalla Mimmin kertomaa GM öljyä voi tilata sitä DELPHI:nä jota lirutetaan myös GM:n purnukoihin. Vaikkapa täältä löytyy: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=13
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

Mimmi kirjoitti:
late71 kirjoitti:joo merkkiliikkeen kommentti oli kun tolla autollasi on pöristelty jo niin paljon (yli300000km)ei takuu ja varsinkaan muutkaan sopimukset ole enään voimassa..joten se siitä.tiesin asiasta kun olin lukenut siitä täällä foorumilla(loistava paikka).

muuten bollnäsin liike varoitti käyttämästä täys syntteettisiä öljyjä kun kuulema ei voitele ko.konetta kunnolla ääriolosuhteissa???
suosittelivat vain osasynteettistä 5w30 mobil öljyä...siis huom.v6 3.0tdi koneen ollessa kyseessä..
Merkkiliikkeen kommentti hieman epäilyttää, tai sitten huoltokirjasi ei ollutkaan kunnossa.
Billnäsin huollon suositus (Mobil SyntS 5W30) on taasen kumottu 2 vuotta sitten, joten se siitä erikoistumisesta. Nykyinen suositus on GM LL-B 025 5W30, 5W40

Maahantuojan (GM Finland) toimia en pysty kommentoimaan, kun en tiedä onko TSB:t lähetetty Iisalmeen.

Pentin toimintaa voisin ihmetellä, jos hän kerran on entinen huoltopäällikkö. Pentin olisi luullut tietävän em. TSB:n olemassaolosta ja pystyneen sinua auttamaan asiassasi.
pentti oli liikkeessä töissä merkkiliikkeesä, joka lopetti omistajan jäätyä eläkkeelle.kyllä hän tiesi asiasta mutta epäili samoin kilometrien vuoksi että ne ei korvaa konetta ja huoltokirjasta voin mainita että se ei ole kaikkien huoltojen kohdalta kunnossa mutta itse vaihdettuja öljyjä ja suodattimiahan ne ei hyväksynyt..no en väittele öljy suosituksista mutta niin ne kumminkin on sanonut ja sitä aion itse nyt suosia..
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja saabvector »

mutta itse vaihdettuja öljyjä ja suodattimiahan ne ei hyväksynyt..

Itä - suomessa päin on kyllä kelvannut omat kuitit öljyn osalta ja huoltopäällikön mukaan tämä ei katkaise takuuta. Käytännössä siis ostan kaverilta Osasilta Saabin suosimat Mobilit ja toinen kaverini vaihtaa omassa öljynvaihto putiikissaan ja lyö leiman vihkoon...säästän myös mukavan summan käteistä tuolla tavalla :D
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

[/quote]
Vapaa kilpailu sallii sen hinnan jonka myyjä pyytää, ei siinä eu auta eikä todellisilla kustannuksilla ole mitään väliä.

Jos asentaja ja työnvastaanottja saa 13e/H eli 26e+ työnantajamaksut + 50e voitto täytyy hinnan olla n.90e/h, "voitto" on se josta työtekijöiden palkat maksetaan niinäkin tunteina kun ei ole työtä, rakennus, työkalut, koulutukset yms. näiden kulujen jälkeen tietää tuliko voittoa.

Hinnan olisi löytänyt haulla muutamasta jutusta.[/quote]

vapaata kilpailua rajoittaa suomessa maahantuoja siten että edustus voi lähteä jos ehtoihin eli maahantuojan suosituksiin työn aika rajana ilmoitettuja aikoja laskuteta asiakkaalta.siitä on kertonut monet asentajat eri merkeillä että jos asiakas jää seuraamaan huolto työtä niin mitä asentaja rukka keksii saadakseen ilmoitetun ajan kulumaan...ilman että asiakas ihmettelee sitä kuuluisaa valohoitoa.pitäis teidänkin olla tuo asia jo huomata...
ja noista palkoista voin sanoa että ei ne ihan tuota luokkaa ole mutta ei kaukana,myönnän hieman liioitelleeni mut asian ydin ei siitä katoa minnekkään.työkaluista voi sitten olla montaa mieltä sillä minunkin remontti seisoi erään hylsyn vuoksi vuorokauden...ja koulutuksestahan jo sanoin että puutteellista näyttäis olevan joten siitäkö maksais,vajaasta palvelusta..
hinnat katsoi ihan gm.n listoilta koneen osalta.oliko ne sitten tuulesta temmattuja ??

eu:nhan piti laskea hintoja ja lisätä vapaata kilpailua...mitähän se nyt sitten tarkoitti kusetusta sanon minä.suoraan rahastusta jota suomen valtio vain lisää veroineen että saadaan jäsenmaksu hoidettua ja peruskonille lisää mollattavaa..
no se ei taas tällä foorumilla parane...valitettavasti :mrgreen:
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

jukkalehikoinen kirjoitti:mutta itse vaihdettuja öljyjä ja suodattimiahan ne ei hyväksynyt..

Itä - suomessa päin on kyllä kelvannut omat kuitit öljyn osalta ja huoltopäällikön mukaan tämä ei katkaise takuuta. Käytännössä siis ostan kaverilta Osasilta Saabin suosimat Mobilit ja toinen kaverini vaihtaa omassa öljynvaihto putiikissaan ja lyö leiman vihkoon...säästän myös mukavan summan käteistä tuolla tavalla :D
mistäpä ne entisen omistajan kuitit oikein kaivais kun ne ei auton mukana seurannut.niin kyllähän niitä leimoja saa ostamalla leimasimet mutta olet oikeassa kyllä kavereilta saa edullisia palveluita,kuten mainitsemalta pentiltä..ja leimat kaupanpäälle :lol:

pentillä vain ei ole kunnon nostureita koneen vaihtoon..olisi se siellä onnistunut mutta se on varsinaisesti rengas liike..olisi pitänyt odottaa toukokuun loppuun rengas sesongin mentyä ohi..autojen huolto ja korjaus on lähinnä pienimuotoista ja jos on aikaa isommistakaan ei kieltäydytä.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja kallek »

late71 kirjoitti:eikö maahantuojan kuuluisi kouluttaa merkkiliikkeen henkilökunta ajantasalle palvelemaan parhaiten asiakkaita...kun kerran asettaa ohjeaikojakin huoltotöille...että ketuttaa tollainen rahastus,mutta itselle tulevat kalliimmat huollot ja korjaukset teetän täs edes ruotsin puolella..lähinnä tuli tossa mieleen että olisko aika nousta kapinaan merkkiliikkeiden hinnoittelua vastaan.joka on aika käsittämätöntä..eikö vaan??
eu:n piti helpottaa asioita ja hinnoittelua mutta toisin kävi.hinnoittelu muutui hepreaksi ja aina perusteltiin hintojen nousua palkka kustannuksilla ja materiaalien kallistumisella mutta missä se hintojen lasku viipyy kun materiaalien hinta putoaa..
palkoista voin kertoa varmaksi sen että ei se ainakaan sen asentajan palkassa näy.
jos korjaamon tuntiveloituksesta vähennetään asentajan ja työnvastan ottajan palkan jää vielä yli 50e liikkeelle"voittoa"
no mutta näin sitä taas hypättiin aiheesta toiseen :)
onneksi pienemmät huollot voi teettää muualla esim.pentin autohuollossa iisalmen keskustassa.pentti on entinen saabin huoltopäälikkö ja tuntee saabit todella hyvin ja jaksaa kuunnella neuvoen miten voisit autosi halviten korjata jollei itse pysty auttaan..on pienet tilat rengasliikkeen(euromaster)yhteydessä.valitettavasti ei voinut silloin minua auttaa ..muuten pentin kanssa voi etukäteen neuvotella mitä korjaus maksaa ja
tunti veloitus on kolmasosa merkkiliikkeestä..
Kyllä se kouluttaakin mutta siinä menee aikaa ennenkuin kaikki "opit" on saatu. Uusista malleista koulutusta on lähinnä asentajilla, vähän työnjohtajilla, varaosissa ei käytännössä yhtään.
Noita huoltotiedoitteita tulee aika paljon, hommaa vaikeuttaa monessa isommassa merkkiliikkeessä se että sama määrä tulee kaikista merkeistä joita edustaa. Ja mieleipidettä siiitä että onko liikaa merkkejä talossa ei yleensä kysytä perus duunari työläisiltä ;)
Hinnoissa täytyy muistaa se että Suomessa virallisen merkkiliikkeen pitää käyttää orkkis osia joita täällä saa vain maahantuojan kautta. Siinä väliportaassa hintakin pompsahtaa kun on yksi välikäsi välissä. Ihan eri juttu Ruotsissa jossa osat ostetaan suoraan tehtaalta. Suomeen ei tehdas tiettykään myy suoraan, eikä myöskään diilerit pahemmin.
Työhinnoissa homma on karannut käsistä, tämäkin vain ja ainoastaan ylemmän portaan taholta. Ei se iso tuntiveloitus näy asentajan palkassa, päinvastoin siinä kun asiakkaita vähemmän. Tähänkään asiaan ei ole pahemmin vaikutusvaltaa muilla kuin isolla johdolla.
Pienissä korjaamoissa työhinnoittelua rukataan halvalla tuntihinnalla niin että lisätään veloitettujen tuntien määrää...

Kalle
nimimerkillä ei edes 15 merkkiedustusta vielä...
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

9-5T kirjoitti:
late71 kirjoitti: vapaata kilpailua rajoittaa suomessa maahantuoja siten että edustus voi lähteä jos ehtoihin eli maahantuojan suosituksiin työn aika rajana ilmoitettuja aikoja laskuteta asiakkaalta.
Maahantuoja kertoo SVH:n eli suositusvähittäishinta, kilpailua ei saa estää sovituilla hinnoilla.
niinpä niin siinäpä sitä tudistus taakkaa etsimään vaan..mitään eivät varmasti myönnä sehän on selvää..mutta eihän ne olekkaan sopinut hintoja vaan työhön käytettävä aika on kyseessä...
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

En ole nähnyt lohkon rakennetta,eikö sitä voisi korjata?
Eisole poika mikhään.
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: 3.0tdi sylinteriputki ongelma..

Viesti Kirjoittaja late71 »

korjauksesta mainittakoon että joku korjaamo tai koneistamo on keksinyt ko koneelle oman patentin jota käytetään ja on saatu koneelle kestoakin..mutta en ole saanut selville mikä paja on kyseessä ja missä päin ruotsia se sijaitsee..se oli kuitenkin minun kohdalla kiire joka pakotti toimimaan..olisihan ne yrittänyt korjata sitä koneistamolla mutta hintakin olisi tietysti tullut käytetyn ajan mukaan joten...paniikkia pukkasi..ja ilman :saab: autoa oli alaston olo...tosin naturistina en kaupungilla hirvinnyt liikkua :lol:
yritän saada selville sen pajan tai koneistamon,ihan mielenkiinnon vuoksi..
Vastaa Viestiin