Uograde 9-3 -> 9-5, kannattaako erityisesti lapsiperheess

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Uograde 9-3 -> 9-5, kannattaako erityisesti lapsiperheess

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Automyyja yrittaa kaupata nykyisen Saabini ('99 mallinen 9-3 FPT) tilalle '00 -mallista 9-5 2.3t wagonia. Kilometrit on jokseenkin samat (110tkm), kuten varusteetkin. Tuntuu silta, etta ainoat plussat olisivat paremmat tilat, vuosi vahemman ikaa ja automaattivaihteisto. Onko muita plussia? Miinuspuolelle taitaa jaada kulkupuoli ja kulutus, eiko?

Onko tilat 9-5:ssa oikeasti plussaa? Onko takapenkki merkittavasti suurempi kuin 9-3:ssa? Mahtuuko takapenkille apukuskin penkin taakse lasten turvaistuin selkamenosuuntaan? Tuossa 9-3:ssa se on vahan naftia, etusatula pitaa laittaa niin eteen etta seka kuskin nakyvaisyys etta etumatkustajan matkustusmukavuus karsivat. Tama on kai lahinna kiinni jalkatiloista. Leveydellakin on merkitysta, eli yltaako 9-5:ssa isompi naskali virittamaan pienempaa omasta turvaistuimestaan kasin? Namahan voisi tietysti kokeilla, jos muu perhe ei olisi turvaistuimineen kaikkineen reissussa viela kuukauden paivat :(

Enta takapaksi? Siina taitaa tulla pahasti takkiin 9-3:lle? Tuon 9-3:n ylivoimaisesti paras piirehan on hulvattoman iso kontti. Onko 9-5 wagonissa yhta paljon kaytannon tilaa esim. rattaille?

Miten 9-5:n luotettavuus? Onko tyyppivikoja?

Onko tuo 2000-malli nyt 170hp vai 185hp malli? Mista ne erottaa toisistaan? Ahtopainemittaristako?

Enta hintapolitiikka: Minka verran tuollaisella 9-5 wagonilla on arvoa? Mika olisi oikea valiraha?
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Uograde 9-3 -> 9-5, kannattaako erityisesti lapsiperh

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

karvalakki kirjoitti:
Onko tilat 9-5:ssa oikeasti plussaa? Onko takapenkki merkittavasti suurempi kuin 9-3:ssa? Mahtuuko takapenkille apukuskin penkin taakse lasten turvaistuin selkamenosuuntaan?


>Kyllä mahtuu, meidän sedaniin turvakaukalo on laitettu monesti kuskin taakse. Ja itse olen yli 181 pitkä, penkki melko takana. Vaimo on voinut tuolloin nauttia kartturin penkkiä eteen ajamalla messevistä jalkatiloista :D
karvalakki kirjoitti: Enta takapaksi? Siina taitaa tulla pahasti takkiin 9-3:lle? Tuon 9-3:n ylivoimaisesti paras piirehan on hulvattoman iso kontti. Onko 9-5 wagonissa yhta paljon kaytannon tilaa esim. rattaille?


>jopa sedaniin saatiin menemään oran isot rattaat, pari kassia malliltaan "lätkävarusteet" ja hyttiin etujalkotilaan vaunukoppa, kasseja, sekä takajalkotilaan turvaistuimen alle lakanakassi. Se oli kahden viikon reissuvarustus, hyvin mahtui. Kenelläkään meistä kolmesta ei siis ollut ahdasta.
karvalakki kirjoitti: Miten 9-5:n luotettavuus? Onko tyyppivikoja?


>Jotain sellaisiksi nimettäviä taitaa löytyä täältä listoilta, mutta niistäkään en yleistäisi montaa. Itse iloitsen "oikeasta autosta", jollaisia on harvassa kun kokeilee muutamaa eurojapsia tai sakemannia. Tähän on tietty niin monta mielipidettä, kuin on autoilijoitakin :wink: :wink:

Sori tämä sedanointi, mutta eroa näissä kahdessa mallissa on vain peräpään tilavuus ja ikkunoiden lukumäärä. Noin karkeesti...
Aurinkoisia tsuumailupäiviä! Tämä porukka menee nyt rannalle! 8)
#1891
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Ysit

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Tuoretta perstuntumaa omalta kohdalta: vaihdettiin isäukon kanssa autoja viikoksi. Sain alle -99 mallisen ysiviitosen (ajettu 50 tuh.)

Kamat kulkevat kummassakin, mutta farkku on kivempi lastata ja purkaa. Ysikolmosessa mulla puutuu vasen jalka kun sitä ei saa suoraksi. Suuntavakavuus on ysivitosessa selvästi parempi, omassani myös ohjaus (nopeampi & tunnokkaampi, mutta kevyempi).

Kyllä oli mukava palata oman auton rattiin.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

9-5 on paljon parempi ajaa mun mielestä kuin 9-3:nen
9-3.1972
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Niin se vain on :(
STCF #3
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Korirakenne on myös vahvempi 9-5:ssa, mutta jos itse olisin samassa tilanteessa niin jäisi kyllä vaihto tekemättä.
(olettaen että väliraha on turhan paljon)

Mistä tuleekin taas aasinsilta siihen paljonko on paljon ja kelle se kauppa kannattaa...

Kannattaa pohtia myös sellaisia asioita kuin, kannattaisiko yksityiselle myydä, olisiko -02 vuosimallin 9-5 parempi sijoitus, nykyisen auton arvonlasku vuodessa suhteessa vähän uudempien käytettyjen halpenemiseen sekä vielä ihan uudet tulossa olevat mallit.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Allright, auto on nyt katsottu ja koeajettu, mutta tama yksilo sai jaada kauppaan. Autossa oli kylla komeat varusteet, mutta "vahan" kulunut se oli :(

9-5 teki kuitenkin erittain positiivisen vaikutuksen. Tilaa oli auto oli mukava ajaa, miellyttavampi kuin 9-3.

Taytyy katsella noita jatkossakin...

Tuosta automaatista piti kysymani: laatikko vaihteli mielestani tosi herkasti etenkin pienemmalle. Lisaksi vaihdot olivat aika akkinaisia/nykivia, ero oli erittain selva toiseen autooni verrattuna (ei tosin Saab), joka on automaatti. Vaihteisto ei kylla eparoinyt missaan vaiheessa, pain vastoin, se tuntui vaihtelevan turhankin herkasti. Lisaksi Sport-moodilla ei tuntunut olevan mitaan merkittavaa vaikutusta. Onko Saabin automaatti tallainen vai oliko tassa jotain myssya?
Joni
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 14:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joni »

Itse ostin ysivitosen vuosi sitten, koeajoin myös ysikolmosta mutta luovuin siitä lähinnä ahtaan takapenkin ja ysivitosen "yleisen huokuttelevuuden" (turhamaisuutta siis :?: :roll:) vuoksi. Lompakossa päätös tuntui selvästi eli eroa vm. 01 autoilla (2.0 LPT) oli lähes kymppitonni. No enpä ole päätöstä katunut, ja pankistahan saa halpaa rahaa :roll:

Hyvin on kahden lapsen kanssa kamat mahtuneet. Yltäähän ne muksut toisiinsa kun roikkuvat aivan vaakatasossa, tuntuu että pitäisi rakentaa väliseinä pitämään terminaattorit erillään :)

Sen huomasin että aikaa ja vaivaa pitää käyttää jos haluaa löytää hyvän yksilön, tarjontaa on sen verran vähän suomenmaassa. Seurasin tarjontaa aktiivisesti (nettivahtien avulla lähinnä) noin puoli vuotta ja lopulta sain samalla hinnalla 02 vuosimallin jolla oli ajettu vaivaiset 24tkm, kun muut tarjokkaat olivat olleet vm. 01 ja 40-60 tkm ajettuja. Lisäksi löytyi vielä Vector varustelu. Ilmeisesti myyjäliike ei ollut perehtynyt tapaukseen kovin syvällisesti kun ilmoituksessa vuosimalli oli 01 ja varusteistakaan ei puhuttu mitään... eli malttia kyllä kannattaa käyttää sopivaa odotellessa.
Jon & 9-5 2.0TW -02
Vastaa Viestiin