Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Olisko aiheellista avata oma sivu ysivitosen yleisistä ongelma kohdista ? Jokainen voisi purkaa tuntojaan mitä femmasta on laukeillut, millä kilometreillä ja auttaisi suuresti myös uusia autosta kiinnostuneita ihmisiä jotka paljon asiasta foorumilla kyselevätkin. Toki suhtautuminen pienellä varauksella sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen kuten esim : vuosimalli, auton omistajan mielenkiinto ajokkiaan kohtaan ym..Itse voin todeta edellisen omistajan korjauttaneen merkkihuollossa : 90000 km kansiremontti. 130000 km takapään puslia / heloja ja takapään iskarit. 150000 km jakopää,ahdin ja bensapumppu. Eli foorumia selanneena ilmeisesti aika tyypillisiä vikoja ainankin -03 malliin asti ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 09:49
Paikkakunta: FIN-SWE-U.S.A

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Enpä kehtaa edes eritellä, mutta täällä räjähtänyt kahdesta ex femmasta valitettavasti lähes kaikki. Jopa yksi rengas ! Mutta edelleen saabilla ajellaan
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003 :)
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

Vähän samanlainen thread:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tyyppivika

Omassa M2002 2,3t:ssä:

Takapään helat ja puslat ja iskunvaimentimet 110 000km (~1000 eur)
Vakaajan niveltankoja etupäähän 110 000km (~200 eur)
Etuiskunvaimentimet 150 000km (~500 eur)
Ahdin (Garrett) ja vesipumppu 160 000km (~2000 eur)
Kansiremontti (venttiilien ja sylinterikannen tiivisteet ja pakoventtiilit) 165 000km (~2000 eur)

Seuraavaksi: Takapään helat ja puslat ja iskunvaimentimet sekä pakoputken takaosa - josko pärjäisi 170 000km asti. (~1000 eur)

150000-170000km välillä korjaus- ja huoltokustannukset lienevät noin 6000 eur tai 30c/km. Auto viettänyt korjaamolla yhteenlaskettuna noin kuukauden. Taksilla ajaminen taitaisi tulla halvemmaksi.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

Mimmi kirjoitti:Mistä sait tuollaisia hintoja?
Takaiskarit ~60e/kpl
Taka-akselin puslasarja ~200e
Etuiskarit ~250e
Ahdin ~600e
Luen merkkihuollon (LänsiAuto ja MetroAuto) kuiteista. Mainitsemani hinnat sisältävät työn, mutta ovat osatkin aika paljon kalliimpia merkkihuollosta ostettuna, esimerkiksi:

Takaiskarit (pelkät osat) 151,90e /kpl (vuonna 2006)
Ahdin 995,95e (vuonna 2008)

Kun ei itse osaa korjata autoa, tulee sen ylläpito kalliiksi.
9-5T kirjoitti:
santeri2 kirjoitti:150000-170000km välillä korjaus- ja huoltokustannukset lienevät noin 6000 eur tai 30c/km. Auto viettänyt korjaamolla yhteenlaskettuna noin kuukauden.
Mulla oli tuona välinä vain 150000km huolto(seuraava huolto 180000km) osineen n.100e/1h ja koko 5,5 viikkoa ajossa, eli kaikki riippuu kaikesta ja yleistä hajoamis aikaa/km määrää ei ole.
Näin on. Tämä yksittäistapauksena, jossa paljon on sattunut 150-170tkm välille. Varmasti löytyy 9-5:ia, joissa ei ole tarvinnut tehdä kansiremonttia tai vaihtaa ahdinta lainkaan vaikka kilometrejä ainakin kaksinkertaisesti. Silti vähän ihmetyttää miten paljon on vaihtelua luotettavuudessa tämän hintaluokan autoissa yksilötasolla. Merkkiliikkeissä ovat kovin mulle suositelleet Skodaa tai Astraa seuraavaksi autoksi (mikä mielestäni vähän erikoista Saabin jälleenmyyjiltä), kuulemma ovat luotettavampia, mutta enpä tiedä.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minkälaisille ostajille "suositellaan" autoja autoliikkeessä? Varmaan niille jotka näyttävät siltä ettei itse tiedä mitä haluavat. Minä vetäisin nokkaan jos mulle tullaan tuputtamaan jotain skoodaa. :wink:
9000CS 2,3
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

santeri2 kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Mistä sait tuollaisia hintoja?
Takaiskarit ~60e/kpl
Taka-akselin puslasarja ~200e
Etuiskarit ~250e
Ahdin ~600e
Luen merkkihuollon (LänsiAuto ja MetroAuto) kuiteista. Mainitsemani hinnat sisältävät työn, mutta ovat osatkin aika paljon kalliimpia merkkihuollosta ostettuna, esimerkiksi:

Takaiskarit (pelkät osat) 151,90e /kpl (vuonna 2006)
Ahdin 995,95e (vuonna 2008)

Kun ei itse osaa korjata autoa, tulee sen ylläpito kalliiksi.
9-5T kirjoitti:
santeri2 kirjoitti:150000-170000km välillä korjaus- ja huoltokustannukset lienevät noin 6000 eur tai 30c/km. Auto viettänyt korjaamolla yhteenlaskettuna noin kuukauden.
Mulla oli tuona välinä vain 150000km huolto(seuraava huolto 180000km) osineen n.100e/1h ja koko 5,5 viikkoa ajossa, eli kaikki riippuu kaikesta ja yleistä hajoamis aikaa/km määrää ei ole.
Näin on. Tämä yksittäistapauksena, jossa paljon on sattunut 150-170tkm välille. Varmasti löytyy 9-5:ia, joissa ei ole tarvinnut tehdä kansiremonttia tai vaihtaa ahdinta lainkaan vaikka kilometrejä ainakin kaksinkertaisesti. Silti vähän ihmetyttää miten paljon on vaihtelua luotettavuudessa tämän hintaluokan autoissa yksilötasolla. Merkkiliikkeissä ovat kovin mulle suositelleet Skodaa tai Astraa seuraavaksi autoksi (mikä mielestäni vähän erikoista Saabin jälleenmyyjiltä), kuulemma ovat luotettavampia, mutta enpä tiedä.
Itsekään en mikään rassausvelho ole, mutta en nyt perkele saappia MERKKIhuoltoon ole heti/aina viemässä.
Osta nyt hyvä mies osat Motonet/PCS/Ruotsi -akselilta ja vie ne muovipussissa apukuskin jalkatilassa jollekin pajaukolle ja sano että vaihda nuo.
Veikkaan että rahaa jää sitten...vaikka uusiin osiin.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Saappi Kuski kirjoitti:Minkälaisille ostajille "suositellaan" autoja autoliikkeessä? Varmaan niille jotka näyttävät siltä ettei itse tiedä mitä haluavat. Minä vetäisin nokkaan jos mulle tullaan tuputtamaan jotain skoodaa. :wink:
Montako testiä Saab on voittanut suvereenisti? Skoda Superb lähiaikoina melkein kaikki ja taitaa Octaviakin kärkkyä siellä listojen kärjessä.

Mutta eihän nyt perkele suomalainen tuulipukumies, Kekkosen kannattaja ja ryssien vihaaja VOI hankkia itselleen Skodaa, vaikka testit toitottavat että tässä on perkeleen hyvä auto. Skodamyyjille lisäpalkkaa kun joutuvat kauppaamaan Skodaa junttikansalle!!!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

mienkoiv kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Minkälaisille ostajille "suositellaan" autoja autoliikkeessä? Varmaan niille jotka näyttävät siltä ettei itse tiedä mitä haluavat. Minä vetäisin nokkaan jos mulle tullaan tuputtamaan jotain skoodaa. :wink:
Montako testiä Saab on voittanut suvereenisti? Skoda Superb lähiaikoina melkein kaikki ja taitaa Octaviakin kärkkyä siellä listojen kärjessä.

Mutta eihän nyt perkele suomalainen tuulipukumies, Kekkosen kannattaja ja ryssien vihaaja VOI hankkia itselleen Skodaa, vaikka testit toitottavat että tässä on perkeleen hyvä auto. Skodamyyjille lisäpalkkaa kun joutuvat kauppaamaan Skodaa junttikansalle!!!
No aivan sama montako testiä. Kun on itsellä käsitys auton tarvittavista ominaisuuksista niin ei tarvitse lukea testejä. Minä olen ajanut skoda octaviaa 15km, oli kohtuullinen kärsimys eikä tarvinnut ajaa metriäkään kun jo penkkiä säätessäni ymmärsin että tätä autoa ei ole minulle suunniteltu. Karmea jakkara ja ajo ergonomia mallia DDR. Ei vaan pysty. Jos joku nuo asiat näkee eri tavalla niin vassokuu vaan, säästyy paljon rahaa.
9000CS 2,3
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Saappi Kuski kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Minkälaisille ostajille "suositellaan" autoja autoliikkeessä? Varmaan niille jotka näyttävät siltä ettei itse tiedä mitä haluavat. Minä vetäisin nokkaan jos mulle tullaan tuputtamaan jotain skoodaa. :wink:
Montako testiä Saab on voittanut suvereenisti? Skoda Superb lähiaikoina melkein kaikki ja taitaa Octaviakin kärkkyä siellä listojen kärjessä.

Mutta eihän nyt perkele suomalainen tuulipukumies, Kekkosen kannattaja ja ryssien vihaaja VOI hankkia itselleen Skodaa, vaikka testit toitottavat että tässä on perkeleen hyvä auto. Skodamyyjille lisäpalkkaa kun joutuvat kauppaamaan Skodaa junttikansalle!!!
No aivan sama montako testiä. Kun on itsellä käsitys auton tarvittavista ominaisuuksista niin ei tarvitse lukea testejä. Minä olen ajanut skoda octaviaa 15km, oli kohtuullinen kärsimys eikä tarvinnut ajaa metriäkään kun jo penkkiä säätessäni ymmärsin että tätä autoa ei ole minulle suunniteltu. Karmea jakkara ja ajo ergonomia mallia DDR. Ei vaan pysty. Jos joku nuo asiat näkee eri tavalla niin vassokuu vaan, säästyy paljon rahaa.
Itse en ole skodalla ajanut metriäkään, perustan mielipiteeni puhtaasti testimenestyksiin.
Kuitenkin niille, jotka eivät tarvitse mm-tarkkoja säätöjä istuimeensa Skoda alkaa varmasti olemaan vaihtoehtojen kärjessä, jos siis pystyy unohtamaan Skodan itäauto -maineen
Samaan pakettiin kun saa testimenestyjän hyvillä moottorivaihtoehdoilla käypään hintaan.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja peinu »

mienkoiv kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Minkälaisille ostajille "suositellaan" autoja autoliikkeessä? Varmaan niille jotka näyttävät siltä ettei itse tiedä mitä haluavat. Minä vetäisin nokkaan jos mulle tullaan tuputtamaan jotain skoodaa. :wink:
Montako testiä Saab on voittanut suvereenisti? Skoda Superb lähiaikoina melkein kaikki ja taitaa Octaviakin kärkkyä siellä listojen kärjessä.

Mutta eihän nyt perkele suomalainen tuulipukumies, Kekkosen kannattaja ja ryssien vihaaja VOI hankkia itselleen Skodaa, vaikka testit toitottavat että tässä on perkeleen hyvä auto. Skodamyyjille lisäpalkkaa kun joutuvat kauppaamaan Skodaa junttikansalle!!!
En näe signaturessa manintaa Skodasta. Koita nyt hyvä mies elää kuten kirjoitat ja käy hakemassa Skoda ja pistä Saappi kiertoon. Toivottavasti kelpaa VAG-liikkeessä edes käsirahaksi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tässä sigun auton pakolliset remontit, en listaa viritysten vaatimia ruuvailuita.
Aikahaarukka maaliskuu 2005 (154 000km) - heinäkuu 2009* (225 000km).

-Ilmamassamittari, ~200e
-170 tuhannen huolto, 220e
-Takaiskarit Monroen Reflex, ~160e pari
-Taka-akselin poikkittaistuen pusla, ~26e
-Koiranluut, 50e pari.
-Jarrupalat eteen, Ferodo DS2000, 75e sarja
-Uusin huohotinpäivitys + lisäosat, 90e
-Turboahdin (käytetty huollettu Mitsu TD04-15T)+Aeron orig. putkisarja yht. ~500e
-Bensapumppu, 120e
-Penkinlämmittimen kytkin, 10e
-Kallistuksenvakaajan puslat taakse, ~20e?
-Moottorin yläripustukset oikea+vasen, yht. 350e (ei pakolliset, mutta kannatti vaihtaa)
-Moniurahihna + rullat, 93e
-Kampiakselin stefa, 13,5e (ei pitänyt öljyä oikealla osastolla, 130e merkkihuoltoon vuodon tukkimiseksi)
-Pakoputki ahtimelta takapuskuriin, menee osaltaan virien piikkiin, mutta oli jo aika pehmeetä tavaraa kauttaaltaan ~750e
-Öljyt+suodatin+tulpat 2xvuodessa, ilmansuodatin kerran vuodessa, ~100e
-Renkaita, polttimoita yms. kulutusosaa aina tarvittaessa

*Jakopää finaalissa, remontti kesä-heinäkuun vaihteeseen tilattu, kustannusarvio noin 1000e sisältäen osat.

Aika korutonta kertomaa noin listattuna Kuva

Ei silti, yhden ainoan kerran auto on jättänyt välille, kun bensapumppu hirtti kiinni. Nuot osien vaihdot on onnistuneet kohtuullisen kivuttomasti tee-se-itse -meiningillä aina sopivan joutoajan puitteissa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

peinu kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Minkälaisille ostajille "suositellaan" autoja autoliikkeessä? Varmaan niille jotka näyttävät siltä ettei itse tiedä mitä haluavat. Minä vetäisin nokkaan jos mulle tullaan tuputtamaan jotain skoodaa. :wink:
Montako testiä Saab on voittanut suvereenisti? Skoda Superb lähiaikoina melkein kaikki ja taitaa Octaviakin kärkkyä siellä listojen kärjessä.

Mutta eihän nyt perkele suomalainen tuulipukumies, Kekkosen kannattaja ja ryssien vihaaja VOI hankkia itselleen Skodaa, vaikka testit toitottavat että tässä on perkeleen hyvä auto. Skodamyyjille lisäpalkkaa kun joutuvat kauppaamaan Skodaa junttikansalle!!!
En näe signaturessa manintaa Skodasta. Koita nyt hyvä mies elää kuten kirjoitat ja käy hakemassa Skoda ja pistä Saappi kiertoon. Toivottavasti kelpaa VAG-liikkeessä edes käsirahaksi.
Minulle henk.koht. AIVAN SAATANAN sama mikä merkki/konserni/VAG/XYX/OÄÖ/.
Jos auto toimii niin OK. Itse olen sattunut saamaan käsiini Saabin, siihen ei kuulu minkäänlaista tunteiden paloa, en omista Saab-lippistä/takkia/pipoa/t-paitaa.
Odotan toki autolta että se toimii :saab: -merkin tavoin, mitä se on kohtuullisen hyvin tehnytkin.
Ihmisenä minua ei paranna perkeeleenkään vertaan ajanko Saabilla, Skodalla vai jopa Avensiksella. Kunhan auto toimii.
En toki väitä,ettei turbon voima minua kiehtoisi, mutta saisihan sitä olla voimaa ja pientä kulutusta samassa paketissa (elämme jo 2009-lukua), kuten eräällä valmistajalla TSI-moottoreidensa ansiosta. Hintatasokin saisi olla edullinen, kuten eräällä valmistajalla.
Se on vaan helvetinmoinen ihme minulle, että jos auotvoorumeilla hehkuttaa vahingossa jotain toista merkkiä niin ei perkele se joillekin käy. Sitten pilkataan ja "ei siinä mee ja osta jos kiinnostaa huono ajoasento".
Aikoinaan muistan yläasteen pihalla oli samansuuntaista keskustelua.
Skoda on testivoittaja ja Saab ei. Vikalistoja/-tilastoja en ole tutkinut, härskiltä ainakin tällä foorumilla näyttää, onhan merkki kuitenkin Saab.
No, miehen akan, talon ja lapset saa haukkua. Mutta ans olla kun sanot jotain autosta tai ajotaidosta. Silloin räjähtää!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Tämäpäse on, eli jos nyt VW-foorumilla kysellään Saabista niin kommentteja tulee ja negatiivisia (kuluttaa jnejne...)
Vikoja on kaikissa autoissa ja nyanssit vaikuttavat sitten ostopäätökseen.
On varmasti totta, että Saab on kestävä työjuhta (jollei satu maanantaikappale), kunhan pitää hyvin huolta.
esim. 9-5T ja Mimmi raportoivat erittäin pienistä huoltokustannuksista ja tähän varmasti syynä on se että miehet osaavat ja viitsivät pitää autoistaan huolta.
Esimerkkeinä kaikille autoilijoille toki!
Joskus ei tietenkään huolenpitokaan auta ja auto on täysi susi.
Tällöin on ymmärrettävää, että haukutaan koko merkki...ainakin itse tuon ymmärrän, että oikeen Saappi hankittu perheeseen ja sitten se ei toimi.
Jotkut vaan täälläkin ovat valmiina lynkkaamaan jos arvostelee.
Aivan toinen asia on se, että ei ole viitsitty huoltaa/ottaa selvää huoltohistoriasta ja sitten valitetaan kun auto ei toimi.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

Saappi Kuski kirjoitti:Minkälaisille ostajille "suositellaan" autoja autoliikkeessä? Varmaan niille jotka näyttävät siltä ettei itse tiedä mitä haluavat.
Mulle ei merkillä ole väliä niin siinä huoltotiskillä maksettuani 4000e 9-5:n korjauksista puolen vuoden sisään kysyn että mitä huoltoneuvoja/ päällikkö suosittelisi jos haluaisin luotettavamman farmari-mallisen auton, jota ei tarvitsisi joka kuukausi käyttää korjaamolla. Tähän mennessä Saabin merkkihuolloista mainintoja luotettavimmista autoista ovat saaneet Skoda Octavia ja Opel Astra. Mistään kovin tieteellisestä tutkimuksesta ei ole kysymys, vaan se perustuu kahden huoltoneuvojan/päällikön lausumuksiin (mainintoja 2* Octavia ja 1* Astra).
mienkoiv kirjoitti: Itsekään en mikään rassausvelho ole, mutta en nyt perkele saappia MERKKIhuoltoon ole heti/aina viemässä.
Osta nyt hyvä mies osat Motonet/PCS/Ruotsi -akselilta ja vie ne muovipussissa apukuskin jalkatilassa jollekin pajaukolle ja sano että vaihda nuo.
Veikkaan että rahaa jää sitten...vaikka uusiin osiin.
Syy merkkihuollon käyttöön on ollut 8-vuoden huolenpito-ohjelma. Sitä kuvittelee että kun auto savuttaa ja kuluttaa öljyä niin GM / huolenpito-ohjelma korvaisi jotain ja ainoa tapa saada korvauksia on tehdä korjaukset merkkihuollossa ja jälkikäteen anoa korvauksia GM:ltä. Mitään etukäteispäätöksiä ei ole saatavilla. No mun tapauksessa huolenpito-ohjelma ei ole korvannut mitään vaikka on täydellinen merkkihuollon huoltokirja (mistä on myös rankasti maksettu) koska huohotinsarjat, turbo, kansiremontti (sis pakoventtiilit) ei ainakaan mun tapauksessa menneet korvausten piiriin.

Nyt kun omalta osaltani huolenpito-ohjelma loppuu niin loppuu myös merkkihuollossa käynti, tosin Saabia korjaavat pajaukot alkavat Espoon suunnalla olla häviävä luonnonvara. Pajaukotkin veloittavat täällä päin jo yli 60€/tunti, joten jos on joku kansanopiston "kuinka korjaat oman Saabisi"-kurssi niin kertokaa, menen sinne heti.

Auton luotettavuuden lisäksi pajaukkojen saatavuus ja kustannustaso alkaa mun tapauksessa olla merkittävimpiä tekijöitä auton valinnassa. Kuulin, että Kehä III:n varressa on joku mersuihin erikoistunut halpapaja, joten täytyypi ottaa ko paja ja merkki mukaan harkintaan.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Vastaa Viestiin