Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mulla on nyt ollu ajossa ng 900 ja femmallakin on liikuttu.

Leluja og satkuun nähe,nitisee natisee notkuu, löysiä.......Voi V...tu.

Ng:n penkitkin on kun vm-69 kuplasta.

Mä kun luulin että saabilla olis viellä alellu seuraavatkin n 25v..?
Taitaa nää og satkut jäähä viimeseksi,ei maksa ajo/omistaminen "mitään",näihin uusiin verrattuna.
Köyhä ei näillä "uusilla" malleilla pärjää.

Näistä "uusista" hajoo kaikki jo kesken kesän,og:lä ajeli sentää puolmiljoonaa pelkillä öljyillä ja tulpilla.
Mun mielestä saab on menny IHAN ooopeliksi näihen "uusien" kanssa.Ei niissä ole mitään saabia.Ennen SAAB kesti vähintään sen puolmiljoonaa,sit huolto ja matka jatku.

Meinasin itelle femman ostaa,mutta ei yhen miehen rahat taija riitää ylläpitoon,ostaahan nää on halpoja.

Vielä löytyy og satku millä sen lopun-aikaa ajelee,vanha mies.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

voisihan joku 9-5 mallin omistaja laitella tänne vuodessa menneet huoltokustannukset ja sitten tonnarimiehen samat
sitten tarkastellaan og 900:sen puolimiljoonaa ajetun auton vuoden huoltokustannukset ja niistä pääsemmekin suoraan vertaamaan kuinka kallista tai halapaa on ajella em. autoilla.
eli ilman rengaskuluja ja pensoja ja vakuutuksia.
itse virittelen tänne ensi tilassa saab 90 huoltokustannukset.(jotka ei päätä huimaa)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja Maikki »

-04 9-5 ajettu 100tkm itseasiassa aika tarkalleen 5 vuoden ikäinen nyt.

Kerta vuoteen käytetty vuosihuollossa 300-400€/kerta

Viimeisimmät samalla kertaa:

- iskarit 370€
- moniurahihna+rullat 126€
- vaihtotyö em. osille + kulmien säätö 390€

Näiden lisäksi vaihdettu virtalukko viimevuonna. En muista paljonko maksoi

Erittäin kohtuullista 5V/100tkm. Jos virtalukon vaihdolle lasketaan 200€ ja huoltojen ka. 350€ niin huolto- ja korjauskulut 2,8c/km ja Tee-Se-Itse mies olisi päässyt murto-osaan tuosta.

Rengaskuluja tuossa ei ole huomioitu.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

YKÄ, veit jalat suustani :)

Itse olen ajanut Saabeilla siitä lähtien kun ajokortin sain vuonna 1987, enkä ole koskaan muita merkkejä autoina pitänyt. Mutta niin se OOPPELI-SAAB muutti mielipiteet ja merkki vaihtui. Olen ihan samoilla linjoilla aloituksesi kanssa YKÄ.

Ei ole og-satkun voittanutta, 9-5:ssa ei todellakaan penkit ole enää parhaimmasta päästä ainakaan noin 190 senttiselle, og-satkussa oli parempi istuinmukavuus.

Nyt ajan englantilaisella riisikupilla ja siinä en ole huomannut yhtään huonompaa ajomukavuutta 9-5:seen nähden kuin vain hiukan huonommat penkit istua, vain hiukan liian lyhyt istuinosa.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

saabistinet kirjoitti:
Ei ole og-satkun voittanutta, 9-5:ssa ei todellakaan penkit ole enää parhaimmasta päästä ainakaan noin 190 senttiselle, og-satkussa oli parempi istuinmukavuus.
Rohkenen olla erimieltä. Päivittäisestä käytöstä löytyy molemmat ja kyllä 9-5 Aeron ja OG900 penkeistä ei voi puhuakaan samana päivänä. Pituutta on tosiaankin tuo mainitsemasi 190cm ja satkussa ei saa edes jalkoja suoraksi ja femman selkänoja ei jää lapoihin.

Toki jos viha näihin "ooppeleihin" sumentaa todellisuuden niin sille ei tietenkään mahda mitään.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja markkuk »

omalla 9-5:llä 9kk:

- sid korjaus 0€
- turbo+huohotin+öljyt+suodattimet noin 1000€
- öljynvaihto noin 40€

siis talven yli pääsi reilulla tonnilla.. autokin tosin maksoi vain 3t...

halpaa eli ei ;)
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mulla on tehty omaan 9-5:een n.43tkm (n.1.5v) aikana (155tkm-198tkm) seuraavat korjaukset:

Katti=n.750€?
Turbo=n.1000€?
Jakopää=n.1500€?
Jarrut=n.500€
Puslat=n.300€
Bensapumppu=n.120€
kesärenkaat=600€
talvirenkaat=550€
pakoputki=350€
vetoakselin stefa+laatikkoöljyt=n.90€
+10tkm välein öljyt, +muut määräaikaishuollot. (onneksi jakopään korjaus meni saabin takuuseen, turbon ja katin vaihdosta jouduin maksamaan itse 500€ autoliike maksoi loput 8). Mutta en ehkä siltikään vaihtaisi autoani johonkin vanhaan 900 vaikka saisin ajaa sillä ilmaiseksi seuraavat 30v. Ja jos noista kustannuksista alkaa tinkimään niin kannattaa lopettaa autoilu ja siirtyä polkupyörään (olen ajanut samalla helkaman pyörällä n.16v, ja kilometrejä siihen on tullut aivan helvetisti, mutta varaosiin on mennyt rahaa varmaan 100mk. :wink: )
Viimeksi muokannut jyyrä, To Kesä 18, 2009 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja apina »

itselläni mennyt neljän kuukauden aikana rahaa niin paljon femman huoltoihin että ei edes kehtaa myöntää. mutta onneksi pankista saa rahaa lainaan isolla korolla. Perkele hyvää juhannusta kaikille ja hyvää kesää :lol:
Saab 9-5 airo (vanha romu)
99cc Metsä auto
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 09:49
Paikkakunta: FIN-SWE-U.S.A

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Yhdyn osittain ykään..ovathan 9-5 mallit ongelmallisia tietyiltä osaalueilta, turha kenenkään muuta väittää ( onnelliset ne jotka ovat näiltä välttyneet ) , fakta löytyy näiltä foorumeilta. Tosin og 900.sesta meni koko ajan vetoniveliä, syylärin mehut pelkääjän jalkatilassa. Ym. Olivat tosin halpoja vikoja verrattuna 9-5 vikoihin. Ajettavuudesta ei kai tarvitse kiistellä..
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003 :)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja oju »

Siis onhan 9-5 aivan eri planeetalta kuin 99/900 (EDIT: sivuutan NG900:n täysin tässä tekstissä). Uusi on mukavampi, turvallisempi ja parempi. Käyttökustannukset yleensä pomppaavat siirryttäessä ysivitoseen monestakin syystä:

-Uutta ei osata korjata vaan viedään merkkihuoltoon.
-Uudessa on kaikenlaista sähkövempainta. Jos päättää ettei reagoi kuin öljyvaloon niin kyllä ne huoltokäynnitkin vähenevät.
-Vanhemman öljyt,renkaat ja tarvikkeet maksavat vähemmän. Vanha tekniikka on yleensä halvempaa (pl. tietokoneen muistipalikat ;-)
-Harvoja 9-5:a ajetaan 'loppuun', ne ovat kuitenkin maksaneet jotain joten savun/äänen/ravistuksen ilmettyä ei jatketa kunnes veto loppuu. Tällaista tapahtuu välillä vanhempien autojen kanssa, eihän niihin kannata vaihtaa öljyä tai osia jos leimaa on vain vähän jäljellä. Ajo on halpaa..
-Taakkatelineitä, vetokoukkuja yms. ei välttämättä saa ysivitoseen (melkein) ilmaiseksi. Vanhat eivät sovi uudempaan.

Mielestäni 99/900 on kokonaiskustannuksiltaan halvempi kohtuullisilla ajomäärillä mutta onhan se myös kokemuksena erilainen kuin 9-5. Pari ysisatasta on ollut, muutaman vuoden pidin kutakin (ehkä reilut 10 000km per vuosi, kakkosauto). Jo ero hankintahinnassa on sellainen että 900 on kova pala mille autolle tahansa. Harvalla 500€ autolla ajelee surutta pari vuotta ilman sen suurempaa huolta.
Viimeksi muokannut oju, To Kesä 18, 2009 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

No ei tuo 9-5 nyt niin huono ole kuin annetaan lopuksi ymmärtää.

Meidän vehkeeseen on tehty seuraavaa

Jakopää
turbo
kampiakselin asentoanturi
sytkäkasetti
Sidiä roplattu itse pari kertaa
ja 10 000 välein öljyt
Huohotin
Moniurahihna ja kiristin rulla(t)
Niin ja nyt viimeksi kiinnitin askelmoottorien tangot.
Kytkin siihen pitää lähiaikoina vaihtaa, mutta saa nähdä vaihtuuko auto ensin ennenkuin ehtii pajalle.

ja nyt mittarissa 131000km ja lisää tulee tälläkin hetkellä. Ostettaessa oli 98 000km
Viimeksi muokannut A.L., To Kesä 18, 2009 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja Eski »

M2007 9-5 huoltoihin ja korjauksiin on mennyt kahdessa vuodessa ja 46K matkalla noin 500e. Paljon halvemmallakin olisi päässyt, jos olisin noudattanut huolto-ohjelmaa ja vaihtanut moottoriöljyt vain kerran vuodessa. Nyt olen vaihtanut kympin välein, eli neljästi kahden vuoden aikana (Mobil 0W-40 4litraa, 39e). Lisäksi toisessa huollossa vaihdettiin automaattiöljyt (n. 60e), jotka olisi tarvinnut vaihtaa vasta 120K huollossa. Takuuseen on korjattu takasivulasin tiiviste, vaihdettu ohjaustehostimen letku (takaisinkutsu) ja öljyvuoto kiristämällä 3 ruuvia.

Eski
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

muistetaan taas että kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiin.

henkilöihin kohdistuvat arvostelut yms. poistettu, ja tullaan jatkossakin poistamaan. pidetään keskustelun fokus autoissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Meidän ysitonniseen tehty seuraavaa 8 vuoden aikana - kytkinremontti, jarrupalat+levyt pariin kertaan, vetoakseleita, tukivarsien laakereita, puslia, virtalukon patruuna, pakoputki, käsijarru kaikkine rojuineen ym. pientä. Auton mittarissa 412000 km. 9 - 5 edellisen omistajan tahosta tehty merkkihuollossa 5 vuoden aikana ( isompia remppoja ) -heloja / puslia * 400 e, venttiilikotelo * 1300 e, iskarit * 700 e, bensapumppu * 400 e, jakopää kaikkine kilkkeineen * 1100 e, kannentiiviste,vesipumppu ym.sälää * 400 e, sid korjaus * 130 e, ahdin * 1600 e. Auton mittarissa 190000 km
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ostin tuon nykyisen tonnarin (cs 2.3lpt -94) 2008 syyskuussa (vaiko lokakuussa, ei muista), siitä saakka ajettu nyt noin 25tkm, ja muistaakseni tehty:

- ostohetkellä vaihdoin siihen tulpat (Denso Q22PR-U11) = 4 x 3,5e, ilmansuodatin 11,50 €, raitisilmasuodatin 19,90 €.
Myöhemmin tuli vaihdettua vesipumppu (jotain hieman alle 60e Enkun varaosalta), glykolit pumppujumpan yhteydessä ehkä noin 12-13e, venakopan takaiskuvena 5e, ja virtalukon haitat tuli teetettyä uusiksi (olikohan 20, vai 25e).
Öljyt (täyssynteettiset) on tullut vaihdettua 3x, eli 1x ökykallis Valvoline Max-life (ehkä jotain 35e) + 2 x 10,95e = Bilteman erinomainen täyssynteettinen moottoriöljy + tarvikesuodatin x 3, sellainen maksoi hieman alle 4e/kpl.

Turboon piti vaihtaa vähemmän kulunut akseli, "myyjä" ei ole vielä hinnoitellut tuotetta, ja sen vähemmän kuluneen akselin "männänrenkaan" viereen piti asentaa spiraaliprikka, jonka kustannukset ehkä lähellä 0e.

Aika paljon on kieltämättä rahaa palanut (yli 200e vajaassa vuodessa pelkkiin huoltoihin ja varaosiin!), mutta noilla vaihdetuilla osilla ajaa aika monta vuotta mukavasti menemään, kun tulpatkin kestänevät nykyään todella kauan, kunhan kärkiväliä jaksaa vaan säätää.
Suht kallista ajelua mielestäni, mutta Saabihan on premiumauto :D
(Todella hyvin tuo nykyinen vanhus on vaan palvellut, ei voi moittia ollenkaan, ehkäpä varmatoimisin tähänastisista Saabeistani.)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Lukittu