Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Moi,
Lähestyn teitä arvoisa foorumin lukijakunta.
Olen lähdössä Metro-Autoon jakamaan sadan euron seteleitä, mutta sitä ennen haluaisin vielä kommenttejanne alla olevaan ongelmaan.
Emännän kauppakassia vm-00 9-5 2,0t Wagonia on jo tovin aikaa vaivannut tehonpuute. Aikaisemmin 3-5 vaihteiden ahtopaine liikkui 0,7-0,8 barin välillä, mutta nykyisin viisari ei nouse juurikaan yli 0,5barin missään tilanteessa eikä millään vaihteella.
9-3 foorumista löytyi kuva, johon linkki alempana.
No kuvan taulukosta käy ilmi että 1-2 vaihteiden paine kuulluu olla luokkaa ~0,5bar
ja 3-5 vaihteilla tuo kaipaamani ~0,7bar ja näin peli aikoinaan myös toimi.
Eli päivän kysymykset kuuluvat: Mistä Trionic saa tiedon kulloinkin kytkettynä olevasta vaihteesta vai saako mistään?
Mistä lähtisit hakemaan vikaa?
Ahdin on uudehko ja iskussa. Ahdot nousevat nätisti ja mittarista näkee selvästi että sillä on haluja, mutta Trionic estää työnteon.
Tänään vaihdoin uuden magneettiventtiilin, siis sen joka ohjaa hukkaporttia, mutta vaihdolla ei ollut vaikutusta. (Paitsi tietty 50€ köyhempi Saabin omistaja)
Letkut ovat silmämääräisesti ehjiä, bypassin pienet letkut ovat hapuran oloisia, mutta ehjiä ja bypass ei vuoda.
Peruspaine on 0,4bar.
Kaikki annetut painearvot ovat jälkiasennetusta ahtopainemittarista ja sen tarkkuus ja oma perstuntuma katsottakoon riittäviksi.
Kuvaa en saanut näkyviin, mutta se löytyy täältä
http://www.pihl.fi/panu/auto/wis/ahtopaine.gif
Lähestyn teitä arvoisa foorumin lukijakunta.
Olen lähdössä Metro-Autoon jakamaan sadan euron seteleitä, mutta sitä ennen haluaisin vielä kommenttejanne alla olevaan ongelmaan.
Emännän kauppakassia vm-00 9-5 2,0t Wagonia on jo tovin aikaa vaivannut tehonpuute. Aikaisemmin 3-5 vaihteiden ahtopaine liikkui 0,7-0,8 barin välillä, mutta nykyisin viisari ei nouse juurikaan yli 0,5barin missään tilanteessa eikä millään vaihteella.
9-3 foorumista löytyi kuva, johon linkki alempana.
No kuvan taulukosta käy ilmi että 1-2 vaihteiden paine kuulluu olla luokkaa ~0,5bar
ja 3-5 vaihteilla tuo kaipaamani ~0,7bar ja näin peli aikoinaan myös toimi.
Eli päivän kysymykset kuuluvat: Mistä Trionic saa tiedon kulloinkin kytkettynä olevasta vaihteesta vai saako mistään?
Mistä lähtisit hakemaan vikaa?
Ahdin on uudehko ja iskussa. Ahdot nousevat nätisti ja mittarista näkee selvästi että sillä on haluja, mutta Trionic estää työnteon.
Tänään vaihdoin uuden magneettiventtiilin, siis sen joka ohjaa hukkaporttia, mutta vaihdolla ei ollut vaikutusta. (Paitsi tietty 50€ köyhempi Saabin omistaja)
Letkut ovat silmämääräisesti ehjiä, bypassin pienet letkut ovat hapuran oloisia, mutta ehjiä ja bypass ei vuoda.
Peruspaine on 0,4bar.
Kaikki annetut painearvot ovat jälkiasennetusta ahtopainemittarista ja sen tarkkuus ja oma perstuntuma katsottakoon riittäviksi.
Kuvaa en saanut näkyviin, mutta se löytyy täältä
http://www.pihl.fi/panu/auto/wis/ahtopaine.gif
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Vika on lähes varmasti ylemmässä bensantankin huohotusjärjestelmän takaiskuventtiilissä, läppäkotelon lähellä. Venttiili vuotaa ahtopaineen läppäkotelolta R-letkun kautta magneettiventtiilille joka ei kykene vuotamaan ylimääräistä ohjauspainetta siten pois jolloin ahdot jäävät 0,5 bar tasolle.
Nopea tapa testata on irroittaa R-letku magneettiventtiililtä ja tulpata. Jos vika oli takaiskussa, niin ahdot löytyvät nyt.
Nopea tapa testata on irroittaa R-letku magneettiventtiililtä ja tulpata. Jos vika oli takaiskussa, niin ahdot löytyvät nyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Täsmätietoa!
Yksi vastaus riittää kun vastaaja tietää mistä puhuu.
R-letku tulpattuna ahdot nousivat 0,7 - 0,8 välille ja pieni nypytys vedossa loppui.
Letkua ei varmaan kannata jättää tulpatuksi, joten pyytäisin apua tuon viallisen osan paikantamiseen.
jos läppäkotelon päältä katsottuna öljykorkki on suunnassa noin klo 8 ja ylhäällä niin missä suunnassa on viallinen venttiili?
Yksi vastaus riittää kun vastaaja tietää mistä puhuu.
R-letku tulpattuna ahdot nousivat 0,7 - 0,8 välille ja pieni nypytys vedossa loppui.
Letkua ei varmaan kannata jättää tulpatuksi, joten pyytäisin apua tuon viallisen osan paikantamiseen.
jos läppäkotelon päältä katsottuna öljykorkki on suunnassa noin klo 8 ja ylhäällä niin missä suunnassa on viallinen venttiili?
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
En muista varmaksi 9-5:stä mutta klo 3-4 tienoilla taisi olla. Takaiskuventtiili kiinni kovassa muoviputkessa joka on pikaliittimellä läppäkotelossa ja putki jatkaa matkaansa imuputken tuntumaan jossa haarautuu imuputkeen ja magneettiventtiilin R-letkuun. Täällä on vielä toinen takaiskuventtiili mutta se on yleensä ehjä ja läppäkoteloa lähempänä oleva rikki.
Letkun tulpatuksi jättäminen ei sinänsä ole vaarallista, ainoastaan tankista haihtuvien bensahuurujen polttaminen koneessa estyy.
Letkun tulpatuksi jättäminen ei sinänsä ole vaarallista, ainoastaan tankista haihtuvien bensahuurujen polttaminen koneessa estyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Minulta 2002 vuosimallisessa 9-5:ssä nuo takaiskut (Ilmeisesti ja toivottavasti, ainakin sen letkun tulppaaminen korjasi satunnaisen ahtojen katoamisen. ) löytyivät ohjaustehostimen öljysäiliön tiimoilta, molemmat ovat sinisiä väriltään mutta sellaisen 4-5cm pitkän vaahtomuoviholkin piilottamina joten eivät näy ilman että niitä letkuja vähän kopeloi.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Jep,
Nyt löytyi!
Alempi on ilmamassamittarin edessä ja ylempi löytyi tosiaankin tehostimen säiliön vierestä pienen pehmustetupon sisältä. Venttiilien suuntanuolet osoittavat vastakkaisiin suuntiin. Magneettiventtiilin puolelta letkusta voi vain imeskellä, mutta läppäkotelon puolelta henki kulkee esteettä kumpaankin suuntaan, joten Kiittäen totean, että tuo "jcarlsonin" vikadiagnoosi piti paikkansa.
Kiitos myös "Korruptiolle" navigointiavusta.
Seuraava ongelma onkin sitten risan venttiilin vaihto. Saabin "letkut" ovat näköjään todellisuudessa putkia ja liitokset on ilmeisesti paistettu kiinni tehtaalla.
Ei niitä taida saada auki kuin rikkomalla ja sen jälkeen putki on kahden liitoksen verran lyhyempi.
Onko ehdotuksia?
Nyt löytyi!
Alempi on ilmamassamittarin edessä ja ylempi löytyi tosiaankin tehostimen säiliön vierestä pienen pehmustetupon sisältä. Venttiilien suuntanuolet osoittavat vastakkaisiin suuntiin. Magneettiventtiilin puolelta letkusta voi vain imeskellä, mutta läppäkotelon puolelta henki kulkee esteettä kumpaankin suuntaan, joten Kiittäen totean, että tuo "jcarlsonin" vikadiagnoosi piti paikkansa.
Kiitos myös "Korruptiolle" navigointiavusta.
Seuraava ongelma onkin sitten risan venttiilin vaihto. Saabin "letkut" ovat näköjään todellisuudessa putkia ja liitokset on ilmeisesti paistettu kiinni tehtaalla.
Ei niitä taida saada auki kuin rikkomalla ja sen jälkeen putki on kahden liitoksen verran lyhyempi.
Onko ehdotuksia?
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Tulppaa läppäkotelolta lähtevä ja unohda. Tuo ei vaikuta mitenkään päivittäiseen ajoon, koska tuo systeemi "imee" mottorijarrutuksessa bensahöyryjä tankista, muuten ne menis luontoon. tuota kautta niitä höyryjä ei voi tulla muussa tapauksessa, koska silloin ne sotkis ilmamassamitarilta tulevan tiedon.
Katso tuolta:
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
Ja luka se tää ketju: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1&start=15
Katso tuolta:
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
Ja luka se tää ketju: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1&start=15
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Kyllä niitä höyryjä ohjataan imusarjaan normaaliajossa muutenkin, pikemminkin moottorijarrulla ei ollenkaan.
Lämpimällä moottorilla kevyellä kuormalla lambdasäätö päällä niitä huuruja ajetaan solenoidin avulla sisään sopivalla vauhdilla että lambda ehtii kompensoida seoksen stoikiometriseksi niistä huolimatta.
Lämpimällä moottorilla kevyellä kuormalla lambdasäätö päällä niitä huuruja ajetaan solenoidin avulla sisään sopivalla vauhdilla että lambda ehtii kompensoida seoksen stoikiometriseksi niistä huolimatta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Ymmärsinkö oikein että Saabilta ei saa pelkää takaiskuventtiiliä varaosana vaan pitää ostaa koko letku!!?
Ja toimitetaan tietysti välille läppäkotelo <-> erikoispikaliitin joka aukeaa kotikonstein vain rikkomalla vai?
Tulpaanko sen letkun nyt sitten mankkuvenan päästä vai läppäkotelolta?
Jos ensin mainittu niin jätetäänkö mankkuvenan R-liitin auki?
Ja toimitetaan tietysti välille läppäkotelo <-> erikoispikaliitin joka aukeaa kotikonstein vain rikkomalla vai?
Tulpaanko sen letkun nyt sitten mankkuvenan päästä vai läppäkotelolta?
Jos ensin mainittu niin jätetäänkö mankkuvenan R-liitin auki?
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Joo ei saa pelkkää venttiiliä erikseen ja saisivat tiputtaa tuon putken hinnan huomattavasti alemmaksi kuin nyt koska kyseessä on ihan selvä tyyppivika jota alkaa esiintyä lähes jokaisessa autossa. Nykyisellään se on aika naurettava joten vaihtoehdoiksi jää jonkun yleismallisen takaiskuventtiilin vaihto siihen tai tulppaus.
Tulppaa niin että R-letku pääsee imuputkeen ja että läppäkotelo on tiivis. Muulla ei ole väliä.
Tulppaa niin että R-letku pääsee imuputkeen ja että läppäkotelo on tiivis. Muulla ei ole väliä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
hmm....omassa ng900:ssa meni yks tuollainen takaiskuventtiili poikki omastajcarlson kirjoitti:Joo ei saa pelkkää venttiiliä erikseen ja saisivat tiputtaa tuon putken hinnan huomattavasti alemmaksi kuin nyt koska kyseessä on ihan selvä tyyppivika jota alkaa esiintyä lähes jokaisessa autossa. Nykyisellään se on aika naurettava joten vaihtoehdoiksi jää jonkun yleismallisen takaiskuventtiilin vaihto siihen tai tulppaus.
Tulppaa niin että R-letku pääsee imuputkeen ja että läppäkotelo on tiivis. Muulla ei ole väliä.
typeryydestä ...kyllä tampereen metroautossa oli ainakin
hyllyssä sellainen,hinta muistaakseni n.20e...en tiä sit oliko sama
venttiili josta täällä puhutte .
#2285
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Yleismallinen takaiskuvena maksaa jotakin 7euron luokkaa. Itellä on esim. tossa vanhassa autossa huohotuksessa yksi dieselautojen polttoaineputkeen tarkoitettu takaiskuvena, joka maksoi 6-7euron luokkaa kappale. Niitä on saatavilla eripaksuisilla päillä, joten sen voi asentaa kaasuläppäkotelon luokse kumiletkun väliin oikein mainiosti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Moottorin huohotus ja polttoainetankin huohotus ovat kaksi eri asiaa. Takaiskuvenat näissä kahdessa aivan eri kokoluokkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Päädyin lopulta yleismalliseen takaiskuventtiiliin.
Venttiili ja letkunipat Hi-Flexiltä hiukan alta 10€.
Ajattelin että yritetään säilyttää moottorin suunnittelijan ajatus järjestelmän toiminnasta, jos hänellä on sellainen sattunut olemaan.
Into päällä ja satoikin vain kaatamalla, joten kävin äsken pihalla klemmaamassa osan paikalleen.
Takapuoli ja ahtopainemittari ovat yhtä mieltä - nyt kulkee aika paljon paremmin.
Kiitos vielä kerran kaikille talkoisiin osallistuneille!
Venttiili ja letkunipat Hi-Flexiltä hiukan alta 10€.
Ajattelin että yritetään säilyttää moottorin suunnittelijan ajatus järjestelmän toiminnasta, jos hänellä on sellainen sattunut olemaan.
Into päällä ja satoikin vain kaatamalla, joten kävin äsken pihalla klemmaamassa osan paikalleen.
Takapuoli ja ahtopainemittari ovat yhtä mieltä - nyt kulkee aika paljon paremmin.
Kiitos vielä kerran kaikille talkoisiin osallistuneille!
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Omasta autosta toi venttiili on mennyt jo kaksi kertaa, mutta nyt ostin sinne sellaisen yleismallisen muovisen takaiskuventiilin missä on 10mm letkulle pikaliittimet joten nyt ei tarvinnut kuin katkaista se putki sieltä läppäkotelon takaa ja lyödä toi venttiili sinne väliin venttiili on muutenkin tosi fiksun kokoinen n.2cm paksu ja varmaan jotain 6cm pitkä, eikä paina niin paljon kuin ne metalliset.
Tossa on linkki valmistajan sivuille: https://www.smcetech.com/CC_catalogs/sm ... AKB_EU.pdf muistaakseni se oli toi AKH10-00, se on kyllä jousi avusteinen että en sit tiedä että aukeaako se miten hyvin siitä alipaineesta mitä siellä läppäkotelossa no.
Tossa on linkki valmistajan sivuille: https://www.smcetech.com/CC_catalogs/sm ... AKB_EU.pdf muistaakseni se oli toi AKH10-00, se on kyllä jousi avusteinen että en sit tiedä että aukeaako se miten hyvin siitä alipaineesta mitä siellä läppäkotelossa no.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002