Tulpista ja sporttiputsarista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mylyperi
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 31, 2007 09:26
Paikkakunta: Oulu

Tulpista ja sporttiputsarista

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

Eli kannattaako 9-5 2.3t stage1:seen laittaa tuollanen sportti ilmansuodatin (tunetettu bsr:n softalla). Olen muuten tyytyväinen, kun tehoja tuli odotettua enemmän. En olisi uskonut, että ero vakion ja bsr:n softan välillä on näinkin huomattava.

Toinen kysymys, että pitääkö tulpat vaihtaa esim. samanlaisiksi kuin Aerossa vaan onko näissä kaikissa tehoversioissa samat tuikut konehuoneessa.
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Tulpista ja sporttiputsarista

Viesti Kirjoittaja Pola »

Itseasiassa ei ole suositeltavaa laittaa kumpaakaan :D IMM ei tykkää sporttisuodattimesta eikä suorasytytys platinatulpista. NGK BCPR 7ES-11 tulppia käyttävät ilmeisesti kaikilla viritysasteilla.
#3272
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulpista ja sporttiputsarista

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

VV suodatin ei tuo mitään merkittävää lisää noilla tehoilla. Parantaa ehkä hieman koneen herkkyyttä kaasuun reagoinnin suhteen.

Suodatin tulee pitää puhtaana ja öljyttynä. Jos likainen tai liian öljynen niin IMM saattaa hajota / toimia väärin. VV suodatin tarkoittaa käytännössä yhtä huollettavaa kohdetta lisää. Huoltoväliin vaikuttaa millaisilla teillä ajaa. 5000 - 10000 KM välein tulisi suodatin ottaa pois, pestä ja öljytä. Huoltoa ajatellen 9-5:sen suodatin ei ole kaikista mukavimmassa paikassa..
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulpista ja sporttiputsarista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

VV-suodatin ei lisää (Saabeissa) mitään muuta kuin ääniä ja koneeseen suodattimen läpi menevaa moskaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Tulpista ja sporttiputsarista

Viesti Kirjoittaja Pola »

Itellä on ainakin tehdasviri jo toisessa autossa ja aina on käsketty laittaa BCPR 7ES-11. En ainakaan ole toistaiseksi keksiny pätevää syytä vaihtaa nuita platinoihin.
#3272
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulpista ja sporttiputsarista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suorasytytyksellä ei ole mitään platinoita vastaan.
Platinat on ihan hyvät jos haluaa pitkän vaihtovälin ja pysytään teholuokassa tehtaan virityssarjat, vakio aero, stage 1 tms.

Korkeammila viritysasteilla tuntuu kuparikärkiset toimivan paremmin ja kun tarpeeksi korkealle mennään niin ei ne platinat vaan kestä, eivätkä ole hintansa väärtejä.

Seiskan lämpöarvo on hieman vakiota piristetymmässä osoittautunut kutosta paremmaksi nakutuksen välttämisessä, etenkin kesäkuumalla ja esim. ng900/9-3 surkealla vakio IC:llä. Suurempitehoisessa tietysti jo itsestäänselvyys. Itse vaihtaisin seiskat jo stage1 vaiheessa tai vakio aeroon (jossa seiska olikin varhaisemmissa malleissa vakiona).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mylyperi
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 31, 2007 09:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tulpista ja sporttiputsarista

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

entä onko kenelläkään kokemusta ngk pcr8es , Voisko toimia vaan onko vielä tehokkaampiin.
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulpista ja sporttiputsarista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

8 tulppa on turhan kylmä normaalikäyttöön, varjopuolet alkavat näkyä ja tuntua. Sanoisin että ei kannata ellei ole kokeillut seiskaa ja todennut että tarvitsee vielä kylmempää. 500hv tuolla puolen on tiettävästi pärjätty kuitenkin vielä seiskallakin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin