Alustasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
VP95t
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Elo 15, 2012 15:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja VP95t »

saab90087 kirjoitti:Tilasin PFS:ta tuon standart lowerin suspension kitin. Iskunvaimentimet olivat saksalaiset Myele merkkiset ja jouset Lesjöforsit.
Oliko asennuksen tms. kanssa mitään haasteita, eli tuliko vastaan mitään ylimääräisiä haasteita? Pitäisi päivittää Saappaan alusta kun alkuperäinen alkaa muistuttamaan jenkkilullaa eikä nuo superhypersporttien hintataso oikein innosta...
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

saab90087 kirjoitti:Tilasin PFS:ta tuon standart lowerin suspension kitin. Iskunvaimentimet olivat saksalaiset Myele merkkiset ja jouset Lesjöforsit. Madallusta tuli noin 30 mm, eikä perä laahaa, vaan näyttäisi olevan hyvin tasapainoisen näköinen paketti. Ajettavuus parani todella paljon vakioon 260 tkm ajettuun alustaan. Tuli paljon jämäkämpi, eikä vetele enää urissa 18" renkaillakaan. Hinta/laatusuhde on mielestäni kohdallaan, kun kotiovelle toimitettuna paketti maksoi 350 euroa. Suosittelen edullista pakettia etsivälle.
onko tuosta PFS:n sarjasta porukalla kokemuksia? Käyttöikä, ajettavuus, asennus?
saako ohjauskulmat kuntoon, vai olisiko hommattava myös shimmilevyjä yms.?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
tttalja
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 14:04
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Samaten olisi kiva saada sivukuva miten auto noilla istuu. Alkoi kiinnostamaan tuo pfs:n setti hintansa puolesta.
#6567 - No Saab :(
VW "Jetta" mk3 ekoTD
VW New Beetle Turbo S
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

jos ei kenelläkään kokemuksia tuosta PFS sarjasta, niin epäilyttää kun iskarit ovat vakio mallia, eikä madallusjousille tarkoitettuja.
onko kukaan asentanut ja katsastanut onnistuneesti TA-Technix coilover sarjaa?
tuohan on tarkoitettu Vectra B, mutta pitäisi ilmeisesti mennä bolt-on myös femmaan
ja olisi edullinen. TUV-lappujahan Saabiin ei saa tuolle sarjalle.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Olen asentanut onnistuneesti toisen merkkiseen. Ton hintaluokan alustalta en kyllä odottaisi juuri mitään keston suhteen.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Kaveri kans laittoi tommosen avo audi 80:seen kun joku madallus-satsi piti äkkiä saada mutta nyt vuosi jälkeenpäin kyselin kokemuksia niin sanoi, että "jos olis ton tienny minkälainen sarja on niin olis laittanu mielummin senki rahan kaljaan...."
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Juu ei TA:ta mihinkään autoon, pelkkää huonoa kuulunut. Neobrothersilta Bilsteinit??
http://www.neobrothers.co.uk/bilsteinma ... d84a91413e
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja markusR »

Koni FSD ja H&R 30mm madallusjouset. Kovemmassa mutka-ajossa jämäkkä ja matka-ajossa mukavat vetreä eikä mikään kivireki. Rataa en ole käynyt kiertämässä kun siihen löytyy ihan oma vehje. :wink:
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Vectraan tarkoitettua coilover-alustasarjaa en ysifemmaan laittaisi (on pikkuisen eri painoiset autot).

Jos coiloveria ysifemmaan alle mieli tekee, niin voin omasta kokemuksestani suositella K-Sportin tätä settiä: http://www.ksportfinland.com/product_in ... s_id=20640

Omaan allekirjoituksen Aeroon asennettiin kyseinen setti viime elokuussa.
Talven yli tultiin kunnialla, ei ole moitteen aihetta alustan toiminnasta. Ei ollut ylimääräisiä tärinöitä, kolinoita tms. ongelmia missään olosuhteissa.

Omassa sarjassa on jousien esijännitys säädetty lähes minimiin (eli löysimpään asentoon). Iskunvaimennuksen säätö on puolivälissä sekä edessä että takana.
Alustan korkeus on hiukan Aeron vakiota alempana - en tahtonut viedä kovin tonttiin. Säätövaraa sekä ylös- että alaspäin on reilusti.

Aerossa oli sport-alusta, varustettuna takapään automaattisella tasonsäädöllä (nivomat). Halusin autoa ulkonäkösyistä hiukan matalammaksi, mutta tasonsäätöalustan korkeutta ei voi säätää (ilman kikkailua) - ja siksi päädyin hankkimaan sarjan, jonka korkeutta voi säätää.

Alusta on toki pehmeimmilläänkin jäykempi kuin Aeron alkuperäinen alusta, mutta minun mielestäni on tällaisenaan juuri sopiva.

Allekirjoituksen vanhemmassa kulkineessa on Konin säädettävä Sport-kit H&R jousin.
Konien vaimennus on myös säädetty puoliväliin ja alustan korkeus on suurin piirtein sama kuin uudemmassa.

Coilover alusta tuntuu minusta ajossa paremmalta kuin vanhemman auton alusta.
Vanhemman auton puslat on muutamaa etupään puslaa lukuunottamatta uretaanisia, kun uudemmassa on vielä vakiopuslat. En osaa sanoa, vaikuttavatko puslat syntyvään ajotuntemukseen - ja kuinka paljon.

K-Sport sarjan komponentit ovat päällepäin laadukkaasti viimeisteltyjä eikä hinta ole paha.
Etutolppien alapään toinen kiinnitys-/pulttireikä on pitkulainen (säätövara). Ainoa ongelma oman setin asennuksessa oli se ettei säätövara aivan riittänyt, vaan pitkulaisia reikiä joutui aavistuksen verran avartamaan. Muutoin asennus sujui aivan bolt-on.

D2-settejä kehutaan laadukkaiksi. Omaa kokemusta ei ole. Ysifemmaan D2 sarja on kuitenkin pari sataa K-Sportin sarjaa kalliimpi - ja ainakin K-Sport settien suomalainen vähittäismyyjä väitti että D2-setti olisi jäykempi/kovempi kuin K-Sport.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

mun mielestä noi madallusjouset alkaa olee jo aika vanha juttu.. :roll:
jos alustaa mieliii nii coiloveria alle vaan, saa säädettyä löysemmäks tai jäykemmäks ja korkeemmaks ja matalammaks jne..
eikä esim toi ksportin alusta oo pahanhintanen ja mulla on itellä ksportin alusta 300zx:ässä eikä siitä oo mitää moitittavaa, taino tarpeeks alas sitä ei edestä saanu ennenku sorvas muutaman sentin pois ala "kupista" et sai ruuvattua jousta tarpeeks alas :lol: mutta muuten täysin toimiva alusta!

taidan myös itse :saab: ii panna tollasen k-sportin
NG 9-5
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Razz3 kirjoitti:mun mielestä noi madallusjouset alkaa olee jo aika vanha juttu.. :roll:
jos alustaa mieliii nii coiloveria alle vaan, saa säädettyä löysemmäks tai jäykemmäks ja korkeemmaks ja matalammaks jne..
eikä esim toi ksportin alusta oo pahanhintanen ja mulla on itellä ksportin alusta 300zx:ässä eikä siitä oo mitää moitittavaa, taino tarpeeks alas sitä ei edestä saanu ennenku sorvas muutaman sentin pois ala "kupista" et sai ruuvattua jousta tarpeeks alas :lol: mutta muuten täysin toimiva alusta!

taidan myös itse :saab: ii panna tollasen k-sportin
Eihän siinä muuta ole kun, että kaikki ei halua sitä "kivireki tai rata-ajo" alustaa normi sunnuntai ajeluun ellei sit ole valmis sijoottamaan ~1000€, Että saa sen alustan tiputuksen + ajomukavuuden. Ja sit toisille riittää se 10-40mm tiputus 50-90mm sijasta..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Onko noissa coilovereissa edes tuv-hyväksyntää?
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

Himo_kaappoo kirjoitti:
Razz3 kirjoitti:mun mielestä noi madallusjouset alkaa olee jo aika vanha juttu.. :roll:
jos alustaa mieliii nii coiloveria alle vaan, saa säädettyä löysemmäks tai jäykemmäks ja korkeemmaks ja matalammaks jne..
eikä esim toi ksportin alusta oo pahanhintanen ja mulla on itellä ksportin alusta 300zx:ässä eikä siitä oo mitää moitittavaa, taino tarpeeks alas sitä ei edestä saanu ennenku sorvas muutaman sentin pois ala "kupista" et sai ruuvattua jousta tarpeeks alas :lol: mutta muuten täysin toimiva alusta!

taidan myös itse :saab: ii panna tollasen k-sportin
Eihän siinä muuta ole kun, että kaikki ei halua sitä "kivireki tai rata-ajo" alustaa normi sunnuntai ajeluun ellei sit ole valmis sijoottamaan ~1000€, Että saa sen alustan tiputuksen + ajomukavuuden. Ja sit toisille riittää se 10-40mm tiputus 50-90mm sijasta..
kyllä noi aika löysäkski saa.. en oo kyllä ite ainakaa yhtäkää hyvin "toimivaa" tai hyvän tuntusta madallusjousilla madallettua autoa ajanu :roll:
t.t.j kirjoitti:Onko noissa coilovereissa edes tuv-hyväksyntää?
kyllä k-sportilta ja bc-racingiltä saa laput mukana.
NG 9-5
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Razz3 kirjoitti: kyllä noi aika löysäkski saa.. en oo kyllä ite ainakaa yhtäkää hyvin "toimivaa" tai hyvän tuntusta madallusjousilla madallettua autoa ajanu :roll:
En puhunu toimivasta mitään.. :D
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

Himo_kaappoo kirjoitti:
Razz3 kirjoitti: kyllä noi aika löysäkski saa.. en oo kyllä ite ainakaa yhtäkää hyvin "toimivaa" tai hyvän tuntusta madallusjousilla madallettua autoa ajanu :roll:
En puhunu toimivasta mitään.. :D
no et kyllä puhunu :lol:
NG 9-5
Vastaa Viestiin