Täristys vaivaa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Täristys vaivaa...

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Moi!
Täristys vaivaa, ja kohta rupeaa jo raivostuttamaan... Kyseinen ilmiö vastaa lähinnä epätasapainossa olevan renkaan ravistusta.
Pitkin kesää auto on ravistanut (ehkä vasemmalta edestä) jonkin aikaa esim. aamulla tai iltapäivällä liikkeellelähdön jälkeen, ja n. 10 km jälkeen rauhoittunut huomattavasti, ja ajattelinkin, että renkaisiin muodostuu jonkinlainen "seisontapinta" yön/työpäivän aikana. . Nyt kuitenkaan se ei enään paljoakaan rauhoitu matkan mittaan, ja viime viikolla tuossa Lahti - Hki välillä moottoritienopeuksissa rupesi ajaminen jo melkein pelottamaan.

Renkaat on tasapainoitettu, ja rengasliikkeen setä sanoi, että vanteet on ainakin todella hyvässä kunnossa.
Pyöräkulmat on tarkistettu/säädetty keväällä.
Renkaina Kumho Ecsta SPT 225/45R17
Eilen kokeilin myös toisilla renkailla (Nokian 215/60R16), mutta vaikutusta ei ollut, eli rengaspuoli tod.näk. siis on kunnossa.

Mikähän muu voisi kyseisen kaltaista täristystä/ravistusta aiheuttaa?

:?:
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Täristys vaivaa...

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Onko vanteessa sovitin rengas ? Ja onko vanteen pulttijako juuri oikea ? Eli ei käytössä niin sanottuja sovite pultteja ? Itselläni aikoinaan ysitontussa likaiset navat, soviterenkaan pieni painuminen ja liat vanteessa aiuhetti linnanmäkimäisen olon..tosin samalla vaihdoin laakeria, jarrulevyä ja paloja niin tärinä hävisi..mikä sitten noista auttoi loppujen lopuksi, tiedä häntä
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Täristys vaivaa...

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Sovitinrengasta vanteissa ei ole, ja pulttijako luulisi olevan tasan oikea, kun on alkuperäiset saabin vanteet. Ja alkuperäiset vanteet oli myös niissä toisissa renkaissa joita koitin. Pulteissa tosin on jonkinlaiset kartio"holkit". Tiedä tuota, että voisiko ne vaikuttaa asiaan...
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
mylyperi
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 31, 2007 09:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Täristys vaivaa...

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

Eiköhän sulla oo menny laakeri paskaksi.
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
tipsukka
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 13:41

Re: Täristys vaivaa...

Viesti Kirjoittaja tipsukka »

Mun 9-5 2.2 tid:ssä oli sama ongelma ja autosta vaihdettiin etu napa ja laakeri. Ja nyt toimii..
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Täristys vaivaa...

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kuulostaa kyllä niin pahasti rengas vialta.. mutta jos pultit ei ole alkuperäiset niin vaikka vetää kuinka kireälle niin kuitenkin täryttää.. siis pultti ei kiristä vannetta tarpeeksi napaan
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
jagues
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 08:32
Paikkakunta: sievi

Re: Täristys vaivaa...

Viesti Kirjoittaja jagues »

sisempi vetonivel alkaa oireileen ajoittaisella tärinällä aikansa täryttää ja sitte alakaa rutiseen ku kääntää kurviin sitte sen kyllä huomaa omassa airossa oli jus t ...vastaavat oireet tauti loppu kun vaihto koko veto akselin :saab:
9-5 tid 2006
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Täristys vaivaa...

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Mimmi kirjoitti:
Peetu kirjoitti:Sovitinrengasta vanteissa ei ole, ja pulttijako luulisi olevan tasan oikea, kun on alkuperäiset saabin vanteet. Ja alkuperäiset vanteet oli myös niissä toisissa renkaissa joita koitin. Pulteissa tosin on jonkinlaiset kartio"holkit". Tiedä tuota, että voisiko ne vaikuttaa asiaan...
Sinulla on siis alkuperäiset vanteet ja pultit.
Mites jarrutettaessa, ravistaako silloin vähemmän vai enemmän?
Jarruttaessa tuntuu hieman voimakkaammin tuo ravistus. Niillä toisilla renkailla joita kokeilin, jarruttaessa ravisuts oli hieman voimakkaampaa kun noilla omilla kumeilla.

scorpio_88 kirjoitti:kuulostaa kyllä niin pahasti rengas vialta.. mutta jos pultit ei ole alkuperäiset niin vaikka vetää kuinka kireälle niin kuitenkin täryttää.. siis pultti ei kiristä vannetta tarpeeksi napaan
Käsittääkseni noi pultitkin on alkuperäiset, vai onko jollakulla jotain muuta tietoa? Pituudeltaan ne on ainakin saman mittaiset ja malliset kun ne toisetkin pultit...

Täytyypi selvitellä...
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
Vastaa Viestiin