9-3ss vanteet 9-5:aan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9SAAB3
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 22:12

9-3ss vanteet 9-5:aan

Viesti Kirjoittaja 9SAAB3 »

Moi,

Sopivatko Sport Sedanin vanteet :saab: 9-5:aan? Sattuu olemaan yksi ylimääräinen sarja peltivanteita jotka mahdollisesti laittaisin ysifemman alle talveksi...

-9SAAB3
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-3ss vanteet 9-5:aan

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

...mutta idea ei ole paras mahdollinen ainakaan juuri talveksi, kun offset eroaa ja pyörät tulee enemmän ulos -> likaa kylkiä jne. paljon tehokkaammin.
9SAAB3
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 22:12

Re: 9-3ss vanteet 9-5:aan

Viesti Kirjoittaja 9SAAB3 »

Ok! Miten paljon offset-eroa niissä on tarkalleen?
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-3ss vanteet 9-5:aan

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mulla on talvivanteissa ET35 (org.49), ei mtään ongelmaa, mutta auto on terhakkaamman näköinen, ei näytä niin pihtikinttuiselta kuin offsetilla 49!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-3ss vanteet 9-5:aan

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Tri-Lo kirjoitti:...mutta idea ei ole paras mahdollinen ainakaan juuri talveksi, kun offset eroaa ja pyörät tulee enemmän ulos -> likaa kylkiä jne. paljon tehokkaammin.

Aika marginaalinen on tuo ET49 --> ET41 vaikutus. Joka tapauksessa (pelti)vanne on varsin kapea ja 9-5:n pyöränkotelot varsin tilavat, joten tuskinpa kylkien likaantuminen ongelmaksi muodostuu. Enemmän se tulisi ulos jo laittamalla 6-tuumaisen vanteen sijaan 7-tuumainen, jos ET pysyy samana...

Inauksen (tosi pienen) fiksummalta saattaa jopa näyttää, kun tulee pikkuisen ulommas. Alle vaan, itse en keksisi mitään syytä olla käyttämättä, jos tuommoiset nurkissa on valmiina. Jos joku epäilee tuon 8 millin vaikutusta ajettavuuteen, niin kyllä aika tarkka takamus saa olla, joka sen erottaa muiden tekijöiden pysyessä samana. Eri asia vielä, mihin suuntaan se sitten edes vaikuttaa (onhan Hirschinkin vanteet ~ET40)...

E
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-3ss vanteet 9-5:aan

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

eeskola kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:...mutta idea ei ole paras mahdollinen ainakaan juuri talveksi, kun offset eroaa ja pyörät tulee enemmän ulos -> likaa kylkiä jne. paljon tehokkaammin.

Aika marginaalinen on tuo ET49 --> ET41 vaikutus.
Ehkä niin, 205/55-16 tarvikevanne ja ET35 oli ainakin ihan onneton yhdistelmä talvikäytössä vrt. vakio 225/45-17 ja ET49. Mustan auton kyljet oli heti pesun jälkeen harmaat taas. :)
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-3ss vanteet 9-5:aan

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Tri-Lo kirjoitti:
eeskola kirjoitti:

Aika marginaalinen on tuo ET49 --> ET41 vaikutus.
Ehkä niin, 205/55-16 tarvikevanne ja ET35 oli ainakin ihan onneton yhdistelmä talvikäytössä vrt. vakio 225/45-17 ja ET49. Mustan auton kyljet oli heti pesun jälkeen harmaat taas. :)
Siis se vanteen ulostulemisen määrä (ulkoreunan paikka) on tietenkin yhdistelmä ET:tä ja vanteen leveyttä. Se ET kertoo, kuinka monta milliä vanteen keskilinjasta kiinnityspaikka poikkeaa suuremman luvun tarkoittaessa vanteen olevan sisempänä.

Esim.1: sama ET, mutta vanteen leveys kasvaa 6" --> 7", vanteen ulkoreuna tulee puoli tuumaa ulommas. Vaikkapa vaihdetaan 9-5 Garvalakkimallin 6x15" iloisemmannäköiseen 9-5:stä peräisin olevaan 7x17".

Esim. 2: ET muuttuu vaikkapa ET49 --> ET41 ja myös vanteen leveys 6" --> 7". Vanteen ulkoreuna tulee puoli tuumaa plus sen kahdeksan milliä ulommas. Esim. vaikkapa vaihdetaan 9-5 Garvalakkimallin 6x15" iloisemmannäköiseen 7x17" vanteeseen, joka on uusikorisesta 9-3:sta peräisin. Toimii ja mahtuu ihan pop 9-5:een.

Jne. Hirschin 18-tuumaisilla tulee jo aika ulos, kun vanne on 8-tuumainen ja ET~40.

Jos nuo sun tarvikevanteet on olleet vielä leveänpuoleiset (esim. 7" tai jopa 7.5", mitä tarvikevanteet usein voi olla), niin totta kai jossain vaiheessa rupeaa kurakin lentämään. Alkuperäisen kysyjän 9-3 peltivanne on muistaakseni 6.5x16 ET41 tai 6.5x15 ET41. Ei jaksa uskoa aiheuttavan mitään oleellisia murhehia.

E
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-3ss vanteet 9-5:aan

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin totta-totta, ja tiedän kyllä mistä tuo offset-mitta tulee. :) Jäi mainitsematta että tarvikevanteet oli 7,5" leveitä kuten yleensä ovat, siis sama kuin alkuperäiset 17".
9-3SS2.0T
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 23, 2009 18:07

Re: 9-3ss vanteet 9-5:aan

Viesti Kirjoittaja 9-3SS2.0T »

Miten mahtaa käydä, jos asentaa 9-5 Aeroon MY2005 9-3 SS:n 18-tuumaiset ALU73 V-Spoke -vanteet? Mahtuvatko pyörimään? Mikä on 9-5 Aeron vakiovanteiden ET vs. ALU73-vanteiden ET?

ALU73 on vain 7,5" leveä, kun 9-5:een tarjotaan myös 8-tuumaa leveitä 18-tuumaisia vanteita.
Vastaa Viestiin