automaatit
automaatit
Kuinka on mahdollista kun katsoo esim. nettiautosta yms. vm.06 ja uudempia ei ole tarjolla kuin "tomaatteja" paria manuaalia lukuunottamatta. Ei oikein kiinnosta kun on laiskempi ja isommat päästöt.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Re: automaatit
Mukavuus asia. Väittäisin että suurin osa suuremman kokoluokan autoista hankitaan automaatilla. Itse olen onnellinen manuaalin omistaja Edellinen 9-5:nen oli tosin automaatti.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: automaatit
Saabilla ollut useita kampanjoita, joilloin saanut automaatin samalla hinnalla kuin manuaalin. Hintaetu normaalihinnoitteluun ollut huomattava, jolloin on ihan luonnollista että lähes kaikki valinneet automaatin. Itsellä on kaksi automaatti Saabia tallissa. Käytännön ajossa (siis normaalissa liikennetilanteessa) automaatti ei ole ainakaan hitaampi kuin manuaali, kiihdytykseen kun riittää pelkkä kaasun lisäys. Kulutus tosin on varsinkin kaupunkiajossa varmasti vähän suurempi.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: automaatit
Itse hankin automaatin "emännän" takia. Vannoutuneena "manuaalimiehenä" en ollut niin innostunut, mutta olen joutunut korjaamaan mielipiteitäni. Kulutus on ollut matkapainotteisessa ajossa 7-7,5 L/100km (2,3t) joskus jopa 6,8, ja käytännön suorituskyky riittävä, varsinkin ohitukset helppoja, pedaali pohjaan ja sitten mennään. Kaupunkikulutus on toki suurempi kuin manuaalilla, mutta ajon vaivattomuus tasaa tilannetta.
Re: automaatit
Kaikki luksus maksaa. En ihan helpolla manuaaliin vaihtaisi. Ei varmaan moni muukaan siksi automaatit yleistyy.Juhabisti kirjoitti:Kaupunkikulutus on toki suurempi kuin manuaalilla, mutta ajon vaivattomuus tasaa tilannetta.
Viimeksi muokannut Rafu, To Syys 17, 2009 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: automaatit
käytännässä kyllä taitaa olla tuo manuaali useimmiten hitaampi, ellei sitten ole joku miekkailusankari hanoissa
#3272
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: automaatit
Täällä asuu myös onnellinen manuaalin omistaja. Ruotsissa vähän sama tilanne, kun keväällä katselin vaihtoehtoja, suurin osa automaatteja aeroistakin, vielä kun piti löytää isolla soittimella, navilla ja metalli värillä+pilot paketilla vähän ajettu ja kohtuullisen edullinen, etsimistä riitti, mutta kärsivällisyys palkittiin. Minulla painoivat hyvät kokemukset edellisestä aerosta manuaalilla sekä pieni kulutus näin suorituskykyisellä ja isolla autolla. Tienpäällä ei juuri aerossa keppiin tarvi koskea, lähtee vitosella alhaaltakin mukavasti ja mikään urheiluauto tämä ei ole, kaupunkiräppäilyt eri autoilla.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: automaatit
Ensi vuonna muuttuva ajoneuvovero tekee 9-5 automaatin kaltaisista autoista entistä vähemmän haluttavia, kun vanhasta autosta (olisko vm.2002-) saa pulittaa vuodessa maksua yli 240 euroa, 251 gramman mukaan... Ja tuskin tämä linjaus verotuksessa ainakaan kevenee tulevaisuudessa.
Re: automaatit
Niinpä, ja näistäkin on aikoinaan täydet verot maksettu ja bensan hinnassa koko ajanKN/Lieto kirjoitti:Ensi vuonna muuttuva ajoneuvovero tekee 9-5 automaatin kaltaisista autoista entistä vähemmän haluttavia, kun vanhasta autosta (olisko vm.2002-) saa pulittaa vuodessa maksua yli 240 euroa, 251 gramman mukaan... Ja tuskin tämä linjaus verotuksessa ainakaan kevenee tulevaisuudessa.
Re: automaatit
Samankaltaista olen katsellut ja ainakin Blocketissa on tarjonta vähentynyt ja hintataso jopa noussut. Kvd:n huutokaupassa voi tosin onnistua mutta siellä aeroja harvakseltaan.joukolainen kirjoitti: Ruotsissa vähän sama tilanne, kun keväällä katselin vaihtoehtoja, suurin osa automaatteja aeroistakin, vielä kun piti löytää isolla soittimella, navilla ja metalli värillä+pilot paketilla vähän ajettu ja kohtuullisen edullinen, etsimistä riitti.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Re: automaatit
Kun manuaali lähtee liikkelle alkaa toiminta kuskin sivuttaisella liikkeellä auton keskilinjaa kohti. Tätä heilumista on hauska seurata valoissa. Liekö se sitä urheilullisuutta? Ainakaan liikkeellelähtö ei siitä nopeudu.Pola kirjoitti:käytännässä kyllä taitaa olla tuo manuaali useimmiten hitaampi, ellei sitten ole joku miekkailusankari hanoissa
Varsinaiseksi ongelmaksi lukisin ne manuaalikuskit joilta loppuu veto hetkeksi 1. ja 2. vaihten välissä. Automaattikin ehtii vaihtaa suuremmalle kun joutuu höllentämään kaasua edessäajavan hidastaessa. Luulisi että se toinen vaihde löytyy helposti sen jälken kun ykköstä on käyty paikan päällä ihailemassa.
Autolähetit ovat erikseen, väitän että useimmiten tomaatti nopeuttaisi/sujuvoittaisi arkista kaupunkiajoa. Tämän sanon vaikka useinpien omasta mielestä se vaihtaminen sujuu "kuin itsestään".
Ja jäähän automaattikuskille bonuksena yksi käsi vapaaksi puhel^H^H^H^H nenän kaivamiseen.