jouni10 kirjoitti:Vastaava ongelma; auto hinurilla merkkiliikkeeseen joka kertoi ettei löytänyt oikeastaan vikaa vaan starttasivat lisävirralla niin kauan että viimein käynnistyi. Huollon kaveri kertoi että oli kolmas Saab missä törmäsi vastaavaan, kaikkia yhdisti auton lyhyt käynnistys ja sammutus niin ettei auto "ennättänyt" kännistyä kunnolla. Itse nytkäytin autoa metrin ja sammutus, sitten ei enää käynnistynyt omin neuvoin.
Tällä kertaa ei kalliita osan vaihtoja, onneksi.
Olen 99.99% varma että kyseessä on/oli se vika mitä ei kuulemma ole olemassa, eli ns. liimaventtiili
Minullahan oli myös hieman vastaava ongelma vähän aikaa sitten. Hieman hörähti ja ei lähtenyt käyntiin, Sitten ei millään enää käynnistynyt, mielestäni pyöritti konetta oudon kevyesti, vain sellainen vinkuna tms. kuului. Välillä höräytti minimaalisesti. Tulpat olivat märän oloiset joten päättelin vian olevan sytkäpuolella. Asentotunnistin mittaamalla ok. Muuta ei sitten pystynytkään tekemään. Seuraavana aamuna yllätykseksi lähti vaivalloisesti käyntiin piiitkällä sahauksella josta käynti tasaantui normaaliksi. Tämän jälkeen on toiminut ihan normaalisti, siis ilman osien vaihtoa. Ai niin ja ajan käytännössä ainoastaan Teboilin bensalla...
Edellisessä kärrissä (2.3t -98) vastaavanlainen juttu. Auto oli ollu pari päivää kesällä parkissa keula alaspäin jyrkässä paikassa eikä lähtenyt siitä millään käymään. Asentoanturi ja DI-kasetti oli jo vaihdettu, joten en niitä epäillyt vaan vaihdoin tulpat - tuloksetta. Aikani noiduin ja kirosin ja lähdin onneksi kahville, etten alkanut potkimaan hienoa autoa. Takaisin tultua päätin kokeilla vielä kerran ja sahasin oikein piiiiitkään. Lähti käyntiin vaikeasti, kävi hetken tosi huonosti ja pukkas vähän savua, sitten kävi normaalisti ja sen jälkeen ei ollut mitään ongelmaa. Teboilin bensaa en ole ikuna tankannut.
Jouttis kirjoitti:Edellisessä kärrissä (2.3t -98) vastaavanlainen juttu. Auto oli ollu pari päivää kesällä parkissa keula alaspäin jyrkässä paikassa eikä lähtenyt siitä millään käymään. Asentoanturi ja DI-kasetti oli jo vaihdettu, joten en niitä epäillyt vaan vaihdoin tulpat - tuloksetta. Aikani noiduin ja kirosin ja lähdin onneksi kahville, etten alkanut potkimaan hienoa autoa. Takaisin tultua päätin kokeilla vielä kerran ja sahasin oikein piiiiitkään. Lähti käyntiin vaikeasti, kävi hetken tosi huonosti ja pukkas vähän savua, sitten kävi normaalisti ja sen jälkeen ei ollut mitään ongelmaa. Teboilin bensaa en ole ikuna tankannut.
Eihän kaikki käynnistys ongelmat tietenkään välttämättä johdu venttiileistä, esim.vuotava suutin/suuttimet voi aiheuttaa käynnistys vaikeuksia jos ne kusee bensaa läpi ja kastelee tulpat, sitten kun lähtee käyntiin niin putkesta tulee hetken vähän enemmän savua. Mutta ainakin mitä olen kuullut eräästä saab/nissan huollosta ja myös mitä noissa omian tuttujen autoissa on ollut noita liimavent. ongelmia niin se vika ilmaantuu lähes aina pakkasella/kylmällä kelillä ja jos kylmää autoa siirretään vai vähän eikä kone ehdi lämmetä ollenkaan, tämän jälkeen kun autoa starttaa niin se saattaa pyöriä normaalia herkemmin (kuin olisi tulpat otettu pois) mutta ei lähde käyntiin ja/tai jos lähtee niin käy vähän aikaa miten sattuu. Mutta joissakin tapauksissa kun lohkolämmitin on laitettu päälle muutamaksi tunniksi niin auto on lähtenyt käyntiin normaalisti. Voi myös olla että tämä vika ei ole mitenkään sidonnainen bensamerkkiin vaan se on auto kohtainen vika, mutta ilmeisesti myös YKÄ oli tutustunut aiheeseen vähän tarkemmin
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Tuttuja juttuja mullekin. Väittäisin kuitenkin, että kylmä ilma ei ole syyllinen koska mulla auto on lämpimässä tallissa. Jotain venttiilihäikkää tämä ongelma varmasti on, koska kone startatessa todellakin kuulostaa siltä kuin puristukset eivät olisi kotona. En usko sitäkään, että yksittäinen bensamerkki tätä aiheuttaa, koska itse ajan (tai kuivittelen ajavani) enimmäkseen iloisesti kaikilla sekaisin (ehkä eniten Nestettä kuitenkin) ja jokaisessa femmassa on tämä ongelma esiintynyt ainakin kerran (aina ovat kuitenkin sahauksen jälkeen lähteneet käyntiin). Tämä kuuluu selkeästi sarjaa tyyppiominaisuus / -vika.....
Janne T kirjoitti:
Laitahan jcarlson infoa, että paraniko suodattimen vaihdolla tuo ongelma.
Ei korjautunut. Vanha suodatin oli vain muutaman tkm ajettu, eli auton mukana tullut kuitti sen vaihdosta piti paikkansa. Vaihdoin kuitenkin kun ei noista voi koskaan päällepäin tietää.
Hukkaan meni mutta ainakin suodatin on nyt eliminoitu. Amul näyttää edelleen aivan samoja arvoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Olisin itse todella ihmeissäni jos Saabeissa ilmenisi jotain liimaventtiiliongelmia, venanjouset kun ovat aikas voimakkaat, ja venttiilien sovitus seeteihin oikeinkin loistavaa tasoa, eikä ohjureissakaan ole ollut ongemia (tietääkseni) koskaan.
Oman femmani venanvarsien tiivistekumit olivat kylläkin ihan täynnä sellaista öljylietekarstaa (siis sellaista suht kostumukseltaan kovaa), voisi ehkä kuvitella että se voisi kait jotenkin päästä esim. revenneen kumin kautta hankaloittamaan venttiilin sulkeutumista, mutta vaikea uskoa siihenkään, meitsin femman koneessa ne aivan totaalisen tähynnä karstaöljylietemönjää olleet kumitkaan eivät olleet vuotaneet ollenkaan.
Auto sulamaan tallille, ja aamulla uusi käynnistysyritys?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Tammi 05, 2010 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllä tuota liimaventtiilihommaa esiintyy, vaikea sanoa sitten johtuuko venttiilin ohjuriin jumituksesta vai jääkö esim. joku venttiilinpainin liian täyteen pumppautuneeksi jolloin ko. venttiili jäisi kantamaan.
Kuitenkin vastaavan tapauksen olen myös T5 koneisessa tonnarissa nähnyt, pyöritti hyvin lyhyen siirtymäkäytön jälkeen kuin olisi puristukset olleet hukassa ja lähti lopulta pitkän sahauksen jälkeen käyntiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:Kyllä tuota liimaventtiilihommaa esiintyy, vaikea sanoa sitten johtuuko venttiilin ohjuriin jumituksesta vai jääkö esim. joku venttiilinpainin liian täyteen pumppautuneeksi jolloin ko. venttiili jäisi kantamaan.
Kuitenkin vastaavan tapauksen olen myös T5-koneisessa tonnarissa nähnyt, pyöritti hyvin lyhyen siirtymäkäytön jälkeen kuin olisi puristukset olleet hukassa ja lähti lopulta pitkän sahauksen jälkeen käyntiin.
Tuo kuulostaisi samalta ilmiöltä mihin olen itse törmännyt, eli ne hydraulipainimet oli jääneet kanittamaan joko suoraan niiden pesun jälkeen, tai sitten niiden ollessa sellaisinaan odottelemassa uudelleenkasausta, tai sitten muutenvaan käytön puutteessa. Siis ite väittäisin 100% varmuudella ettei Saabin venanvarret jumitu kiinni varsistaan, tai seeteistään millään polttoaineella, ei niin kajakin kuin uusimpien Saabienkaan
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Missähän se vika mahtaa olla? Tästä samasta on juttua ollut ennenkin. Silloinkaan ei selvinnyt enempää.
Vika täytyy etsiä autosta ei foorumilta. Voi vaatia osien vaihtoa tai koneen purkua mutta ylensä kaikki viat löytyy. n.2milj. km 9-5 kokemuksella tuo ei ole ominaisuus.
Eihän se vika täällä voorumilla olekkaan. Eikä ole kyllä autossakaan! Lähinnä sitä vaan ihmettelen kuinka voi olla joku(niin mikä?) osa olla semmoinen ettei kestä lyhyttä käyttöä talvella? Tarkemmin siirtoa halliin. Kesällä ei ongelmaa ole ollut. Mikä osa pyydetään vaihdettavaksi kun vikaa ei ole kun auton vie huoltoon?
ny käy. loppupeleissä vikaa on vissii piuhasarjassa. tulee vielä vähä erikoista vikakoodia.
heti ensitöikseen rikoin ne kummatki 90-liittimet bensalinjojen päästä ja piti lähtee rälläköimään kaverin purkukolkista pohjaa irti että sais toimivat tilalle. seuraavaks lykkään bensanpainemittarin heti kerrella kii.
mittasin etä suuttimille tulee virta ja kasetille tulee virta kun laittaa sähköt päälle. sitten
mittasin johtosarjan maadoitukset ja virrat. mitatessa arvot ihan kunnossa. OBDlla ei saanu yhteyttä boksiin. nykäsin kontista cd vaihtajan liittimestä can usb piuhat irti ja vaihdoin boksin niin sitten hörähti käyntiin..
olis pitäny tajuta kun en saanu virrat päällä sid infoa näkymään että jotenki ecuun se liittyy mutta suoraan ekun vaihto ei auttanu. voipi olla että toi can usb kötö vaikutti asiaan mutta ei sen enää pitäis vikakoodeja pukata.
Nyt se teki sen taas. Eilen iltapäivällä ajoin femman pihalta halliin n. 20m. Lähti käyntiin kuin palmun alta. Moottorin käynnissä olo aika n. 30s. Aamulla ei sitte mennytkään niin hienosti. Hyvin pyöritti eikä edes yrittänyt. Ihan niin kuin ennenkin. Tarpeeks ku jakso startata ja välillä käytti jalkaa kaasulla niin lopulta lähti ns. pytty kerrallaan käyntiin.
En kysy että mikä osa pitää vaihtaa tms. ja tiedän että autossa on vika eikä ominaisuus. Vaikka siltä tuntuukin Kysynkin että mikä on se osa/osat mikä ei "kestä" siirtämistä kylmästä lämpimään? Toisin päin tai lämmin-lämmin siirrossa ongelmaa ei ole esiintynyt. Valistuneita arvauksia otetaan vastaan.
lakkasi CHECK STAGE valokin palamasta kun putsasin tuon jouttiksen mainitseman liittimen mikä on tulipellissä kuskin puolella. Kyllä muuten olikin aika raikkaan paskainen.