Ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

9-5T kirjoitti:
Wagonisti kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Selvä vika ei ominaisuus.
Missähän se vika mahtaa olla? Tästä samasta on juttua ollut ennenkin. Silloinkaan ei selvinnyt enempää.
Vika täytyy etsiä autosta ei foorumilta. Voi vaatia osien vaihtoa tai koneen purkua mutta ylensä kaikki viat löytyy. n.2milj. km 9-5 kokemuksella tuo ei ole ominaisuus.
Eihän se vika täällä voorumilla olekkaan. Eikä ole kyllä autossakaan! Lähinnä sitä vaan ihmettelen kuinka voi olla joku(niin mikä?) osa olla semmoinen ettei kestä lyhyttä käyttöä talvella? Tarkemmin siirtoa halliin. Kesällä ei ongelmaa ole ollut. Mikä osa pyydetään vaihdettavaksi kun vikaa ei ole kun auton vie huoltoon?
Ahdonvoimaa
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnistyiv

Viesti Kirjoittaja jkotka »

ny käy. loppupeleissä vikaa on vissii piuhasarjassa. tulee vielä vähä erikoista vikakoodia.

heti ensitöikseen rikoin ne kummatki 90-liittimet bensalinjojen päästä ja piti lähtee rälläköimään kaverin purkukolkista pohjaa irti että sais toimivat tilalle. seuraavaks lykkään bensanpainemittarin heti kerrella kii.

mittasin etä suuttimille tulee virta ja kasetille tulee virta kun laittaa sähköt päälle. sitten
mittasin johtosarjan maadoitukset ja virrat. mitatessa arvot ihan kunnossa. OBDlla ei saanu yhteyttä boksiin. nykäsin kontista cd vaihtajan liittimestä can usb piuhat irti ja vaihdoin boksin niin sitten hörähti käyntiin..

olis pitäny tajuta kun en saanu virrat päällä sid infoa näkymään että jotenki ecuun se liittyy mutta suoraan ekun vaihto ei auttanu. voipi olla että toi can usb kötö vaikutti asiaan mutta ei sen enää pitäis vikakoodeja pukata.
-
Janne #2769 stcf #40
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Nyt se teki sen taas. Eilen iltapäivällä ajoin femman pihalta halliin n. 20m. Lähti käyntiin kuin palmun alta. Moottorin käynnissä olo aika n. 30s. Aamulla ei sitte mennytkään niin hienosti. Hyvin pyöritti eikä edes yrittänyt. Ihan niin kuin ennenkin. Tarpeeks ku jakso startata ja välillä käytti jalkaa kaasulla niin lopulta lähti ns. pytty kerrallaan käyntiin.

En kysy että mikä osa pitää vaihtaa tms. ja tiedän että autossa on vika eikä ominaisuus. Vaikka siltä tuntuukin :) Kysynkin että mikä on se osa/osat mikä ei "kestä" siirtämistä kylmästä lämpimään? Toisin päin tai lämmin-lämmin siirrossa ongelmaa ei ole esiintynyt. Valistuneita arvauksia otetaan vastaan.
Ahdonvoimaa
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jkotka »

lakkasi CHECK STAGE valokin palamasta kun putsasin tuon jouttiksen mainitseman liittimen mikä on tulipellissä kuskin puolella. Kyllä muuten olikin aika raikkaan paskainen.

Pitää väkertää siihen joku järkevä suojus päälle.
-
Janne #2769 stcf #40
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jcarlson kirjoitti:
Janne T kirjoitti: Laitahan jcarlson infoa, että paraniko suodattimen vaihdolla tuo ongelma.
Ei korjautunut. Vanha suodatin oli vain muutaman tkm ajettu, eli auton mukana tullut kuitti sen vaihdosta piti paikkansa. Vaihdoin kuitenkin kun ei noista voi koskaan päällepäin tietää.

Hukkaan meni mutta ainakin suodatin on nyt eliminoitu. Amul näyttää edelleen aivan samoja arvoja.
Nyt vaihdoin bensanpaineensäätimen. Ei vaikutusta vieläkään.

Kokeilin vielä ajella massamittari irti ja näyttäisi vain kevyesti plussan puolella pyörivän keskimäärin lambdakorjaus, Amul tällöin tietysti 0 kun on imm irti.

Laitoin massamittarin takaisin Amul nollattuna ja pomppasi heti yli +1000 arvoihin lambdakorjaus kunnes Amul päivittyi tuttuihin lukemiin.

Epäilys on siis edelleen massamittarissa tai vuodossa mittarin ja sylinteri(e)n välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Tämä oli hyvä tieto. Itse menen ensi viikonloppuna vaihtamaan huohotinpäivityksen uudempaan ja takapäähän puslia. Pitää samassa yhteydessä koittaa tutkia jälleen kerran noita imuvuotoja.

Kasetin vaihdon jälkeen ei ole enää Check Engine syttynyt kertaakaan. Eli vaikkei se vanha kasetti muuta ongelmaa aiheuttanut niin ilmeisesti alkoi kuitenkin olla aika vaihtaa se. Minkään näköisiä käynnistysongelmiakaan ei ole ollut nyt kun pakkaset laski. Eikä oikeastaan pakkasillakaan enää ollut kun muisti joka kerta startata ns. kunnolla, eikä sillä tavalla että pyörittää vain pikku hetkisen.

Jännä juttu muuten oli polttoaineen kanssa, kun vaihdoin taas kokeeksi 95E:tä tankkiin, niin nuo Akw1 ja Akw2 nousivat 40 ja 70 arvoihin. Eli korkeammalla kuin 98E:llä oli kovien pakkasten aikaan...? Anul seilaa edelleen 700-1000 arvoissa, mutta laskenut pienemmäksi nyt pakkasten lauhduttua.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei niistä Akw arvoista kannata mun mielestä paljoa ressata. Jos ei mitään nakutussäädön ongelmia ilmene niin antaa sen adaptoitua miten tykkää.

Itse olen nyt melkein varma että se oma Amul johtuu imuvuodosta, luultavasti huohotuksesta jostain.. Pitää tulpata huohotus ja kokeilla miten vaikuttaa. Kaverin vastaavaan autoon verrattuna oma suhisee paljon enemmän joten kyllä siellä joku vuoto on oltava.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Janne T »

jcarlson kirjoitti:Ei niistä Akw arvoista kannata mun mielestä paljoa ressata. Jos ei mitään nakutussäädön ongelmia ilmene niin antaa sen adaptoitua miten tykkää.

Itse olen nyt melkein varma että se oma Amul johtuu imuvuodosta, luultavasti huohotuksesta jostain.. Pitää tulpata huohotus ja kokeilla miten vaikuttaa. Kaverin vastaavaan autoon verrattuna oma suhisee paljon enemmän joten kyllä siellä joku vuoto on oltava.
Itseasiassa nyt kun sanoit, niin tuossa päivänä eräänä töistä lähtiessä oli ikkuna auki ja kun lähdin ihan pintakaasulla kiihdyttään, niin jo silloin kuului mielestäni aiempaa kovempaa suhinaa, vaikkei ollut vielä ahtojakaan kunnolla. Vaan eipä se auta ku tutkia.

Kaikki imu/ahtoputkiston liitokset tietysti ovat mahdollisia paikkoja, ilmeisesti kaasuläppäkotelon ja ahtoputken liitos on yksi yleisimmistä.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Epäilen että vuoto on todennäköisemmin ennen turboa jotta aiheuttaisi Amul:n nousun. Omassakin on nimittäin kevyessä normaaliajossakin kokoajan ennen läppää ylipaine, luokkaa +0,15 bar. GT17:lla on vielä enemmän.. Eli toisinsanoen jos suhisisi ilmaa hukkaan ahtoputkesta niin korjauksen pitäisi mennä pikemminkin miinukselle kuin plussalle koska mitattua ilmaa katoaa ja seos menee rikkaammalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Epäilen että vuoto on todennäköisemmin ennen turboa jotta aiheuttaisi Amul:n nousun. Omassakin on nimittäin kevyessä normaaliajossakin kokoajan ennen läppää ylipaine, luokkaa +0,15 bar. GT17:lla on vielä enemmän.. Eli toisinsanoen jos suhisisi ilmaa hukkaan ahtoputkesta niin korjauksen pitäisi mennä pikemminkin miinukselle kuin plussalle koska mitattua ilmaa katoaa ja seos menee rikkaammalle.
Imukärsä voi olla huonosti ahtimessa kiinni - panta vääntynyt tai väärässä asennossa. Tuommoisen vian korjasin omastani. Onkin toiminut tuon korjauksen ja softapäivityksen jälkeen moitteettomasti kunnes nyt muutamana päivänä temppuillut käynnistyksen kanssa. Lähtee (narun päästä) käyntiin heti, mutta sammuu heti. Sitten saakin sahailla ja käynnistyy 1 - 4 yrittämällä. Pitää nyt ensinnä tsekata alipaineet, tulpat ja madoitukset. Käyntiin lähdettyään ei käynnissä ole vikaa.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Jouttis kirjoitti: Imukärsä voi olla huonosti ahtimessa kiinni - panta vääntynyt tai väärässä asennossa. Tuommoisen vian korjasin omastani. Onkin toiminut tuon korjauksen ja softapäivityksen jälkeen moitteettomasti kunnes nyt muutamana päivänä temppuillut käynnistyksen kanssa. Lähtee (narun päästä) käyntiin heti, mutta sammuu heti. Sitten saakin sahailla ja käynnistyy 1 - 4 yrittämällä. Pitää nyt ensinnä tsekata alipaineet, tulpat ja madoitukset. Käyntiin lähdettyään ei käynnissä ole vikaa.

bensapumppu kuitenkin hurahtaa normaalisti kun pistät virrat?
-
Janne #2769 stcf #40
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jkotka kirjoitti:
Jouttis kirjoitti: Imukärsä voi olla huonosti ahtimessa kiinni - panta vääntynyt tai väärässä asennossa. Tuommoisen vian korjasin omastani. Onkin toiminut tuon korjauksen ja softapäivityksen jälkeen moitteettomasti kunnes nyt muutamana päivänä temppuillut käynnistyksen kanssa. Lähtee (narun päästä) käyntiin heti, mutta sammuu heti. Sitten saakin sahailla ja käynnistyy 1 - 4 yrittämällä. Pitää nyt ensinnä tsekata alipaineet, tulpat ja madoitukset. Käyntiin lähdettyään ei käynnissä ole vikaa.

bensapumppu kuitenkin hurahtaa normaalisti kun pistät virrat?
Juu, kyllä se syssyllä laitettu pumppu tuntuu äänestä päätellen pelaavan.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Jouttis kirjoitti:
jkotka kirjoitti:
Jouttis kirjoitti: Imukärsä voi olla huonosti ahtimessa kiinni - panta vääntynyt tai väärässä asennossa. Tuommoisen vian korjasin omastani. Onkin toiminut tuon korjauksen ja softapäivityksen jälkeen moitteettomasti kunnes nyt muutamana päivänä temppuillut käynnistyksen kanssa. Lähtee (narun päästä) käyntiin heti, mutta sammuu heti. Sitten saakin sahailla ja käynnistyy 1 - 4 yrittämällä. Pitää nyt ensinnä tsekata alipaineet, tulpat ja madoitukset. Käyntiin lähdettyään ei käynnissä ole vikaa.

bensapumppu kuitenkin hurahtaa normaalisti kun pistät virrat?
Juu, kyllä se syssyllä laitettu pumppu tuntuu äänestä päätellen pelaavan.
Pienenä lisämausteena kärri vei parin päivän aikana ihan tolkuttomasti bensaa. Sitten palautui taas normaaliksi. Oisko paineensäädin menossa vai mikä? Mitä kaikkea T7 haistelee kylmäkäyntirikastukseen? Termari ja lämpötila-anturi ovat uudehkoja. Pitää se nyt helkkari just näillä keleillä kun on luontaisetuna kylmä talli ilman kattoa...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

[quote="Jouttis]
Pienenä lisämausteena kärri vei parin päivän aikana ihan tolkuttomasti bensaa. Sitten palautui taas normaaliksi. Oisko paineensäädin menossa vai mikä? Mitä kaikkea T7 haistelee kylmäkäyntirikastukseen? Termari ja lämpötila-anturi ovat uudehkoja. Pitää se nyt helkkari just näillä keleillä kun on luontaisetuna kylmä talli ilman kattoa...[/quote]

itse itselleni vastaillen - kynttilät (BCPR7ES-11) oli aika finaalissa. Uusilla pelaa taas hianosti. Nyt on tietty pakkastalvi, eikä toi pikkusen kylmempi tulppa vähän siipeensä saaneena enää kylmäkäynnistyksessä oikein toimi. Jos jcarlson tai jkotka on kuulolla, niin mitä mieltä ootte kun tiedätte mun softan, Hirsch => 98-00, jotta voisko se vähän äkäsempi sytkäkartta jouduttaa noinkin tulppien kypsymistä kun eivät juuri täyttä kymppiä kestäneet? SIDin mukaan nakuadaptaatiot on pysyny ihan normaalina, Amul hipsiny tasolle 4%, mikä sekään ei nyt vielä kovin pahalta kuulosta.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei sytkäkartta niitä tulppia kypsytä, mutta korkeammat tehot ja ahdot (=sylinteripaineet) kyllä kuluttaa tulppia enemmän.

Vanhana nyrkkisääntönä on aina 10tkm välein tullut vaihdettua noissa hieman viritetyissä normi kuparitulpat uusiin kulumisen takia kun alkaa rötäämään täysillä ahdoilla. Kovilla ahdoilla, kierroksilla ja rikkaalla seoksella on sytkäjärjestelmä kovilla.

Veikkaanpa että kyse on nyt ollut siitä että on käynyt sen verran paksulla että tulpat on kastuneet pilalle, NGK:t perinteisesti yleensä hajoaa siitä hyvin äkkiä.
Paksulla käymisen syy onkin sitten toinen juttu, mutta luulisin sen olevan syynä tulppien tuhoon kuitenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin