Ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jarde
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 13, 2011 14:20

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jarde »

Itsellä nyt samaa käynnistymisongelmaa vm 2000 9-5 Aerossa. DI-kasetin vaihto ei auttanut ja bensapumppu ok. Miten tuon mahdollisen imuventtiilin jumin saa korjattua? Teboilin bensaa on tankattu jonkin aikaa, liekö siinä yks vika...
2slow4motion
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 22:45

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Palataas ny viel käynnistys ongelmaan. Jätti taas lämpimällä käynnistymättä. Bensapumppu surisee, kierrolukumittari ei liiku kun sahaa (kun ei käynnisty) sitten taas kun käynnistyy niin huomaa mittarin liikkuvan ennen käynnistymistä. Eli onko tämä nyt kampuratunnistimen oire?
Paskamaista ko ei uskalla mihkään sammuttaa.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja suapas »

Siltähän toi vahvasti vaikuttaa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Yksi potilas lisää millä on samankaltaisia oireita. Auto 9-5 2000 aero jonkun softalla puukotettu. Toiminut moitteettomasti aiemmin mutta tiistaina kun piti lähteä paukku pakkasissa ei lähtenyt käyntiin. Kokeilin virtaa toisesta autosta, boosterilla ja täydellä akulla huonelämpöisenä. Kone pyöri ja lupaili silloin tällöin mutta ei muuta. Ajattelin että odottelen lämpimämpää säätä ja mahdollisuutta saada lohkolämppäriin kiinni.
Eilen vaihdoin tulpat ja kokeilin toimivalla kasetilla, lohkolämppäri oli noin 25min kiinni. Lähti kuin palmun alta. Oma kasetti toimi toisessa 9-5 myös ilman ongelmia. Ei vikakoodeja ennen kun lähti käyntiin mutta sen jälkeen fcod 308, viittaa lambdaan. ja huomasin myös että näytti 0 vaikka koneen lämmöt oli 65 asteessa.
Nyt kun piti lähteä tallille katsomaan jos ecun liitin ym on kunnossa niin käynnistyy mutta ei tahdo pysyä käynnissä. Lambda antaa arvoja mutta nopeesti menee tappiin 2500. MIFIä tulee roimasti, mustaa putkesta ja sammuu tyhjäkäynnistä ja ei ota sen enempää kierroksia. Ei vikakoodeja.
Onko raadilla ideoita mikä vois olla ongelma, neuvoja kaivataan!
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Iso imuvuoto, lambda itse tai ecun liitoskohta (googlaile, joku j16 taisi olla nimeltään ja koski alkupään femmoja).
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko ahtoputki paikallaan siinä kaasuläppäkotelolla? Menee melkoisen sekaisin säädöt ja seokset, jos on ampunut letkun irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja turku900 »

J16 liitosta itsekin ajattelin ekaks ja siitä ajattelin aloittaa. Kaikki letkut kiinni ainakin kun tarkistin vuotoja. Ennen kun oli lambda 0 nii kävi nätisti mutta nyt kun se heräs vähösen henkiin nii ei pääse omalla konella metriäkään. Mitä tapahtuu jos ottais lambda liittimen irti, olisko parempi ku lambda tapissa? Olis 5km siirto vaan mitä vois hissukseen mennä kun yötä kohden liikenne rauhottuu
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Varmaan liikkuu paremmin liitin irti. Omituista sinänsä, itsellä aikanaan kanitti lambda myös 2500 ja ei tuntunut missään :?

Oli mielenkiintoinen case muutenkin... vanha lamda antoi vikakoodia joskus tolpasta lähtiessä jolloin jäi nollaan ja kone limp modessa. Ostin uuden, joka toimi 100km. Tämän jälkeen lambda oli 2500 kunnes tökkäsin vanhan takasin. Tämän jälkeen auto oli motivaatioseisonnassa vajaan kuukauden, jolloin tungin uuden uudelleen paikalleen. Sen jälkeen menty ~15tkm ilman ongelmia...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Nyppäsin lamban irti ja pienen sahailun jälkeen kähti käyntiin. Lambda näytti 0 ja kävi vaan kun oli kaasulla siihen asti että termari pysyi auki ja koneen lämmöt oli tasaisesti 88 pintaan. Nyt jaksoi myös vaihteella eli ajaen. Lambda kiinni kun paikat lämpösinä mutta lähti 0 ja kiipesi nopeesti 2500. Meni 0 ja pukkasi vikakoodin. Huomenna siirtoajelu kun asennuskaljat ei enää vaikuta ajokuntoon
Saab 9-3 1.8t SS man -04
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Nyt on vähän saappaan sieluelämää tutkittu. J16 liiyos näytti olevan kunnossa mutta avasin ja juotin sen uudestaan, testeri näytti 0 kun vastusta mittasin. Lambda näyttää nyt kokoajan 0 ja vikakoodit P0132 ja P1034 tuli nopeesti käynnistyksen jälkeen. Linkin takana video sid arvoista jos sieltä löytyy jotain mikä on pahasti pielessä,E85 arvoa mietin että miksi näyttää 850?
https://photos.app.goo.gl/dWCKg4dsQQUMu7i02
Voisiko taka lambdan laittaa etummaisen liittimeen ja näin todeta jos sieltä tulee arvoja läpi? En kyllä tiedä takalambdan kunnosta ja varmaankin poistettu käytöstä softalla kun ei nytkään herjaa mitään
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Teukka86
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Kesä 01, 2013 07:56

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Teukka86 »

Aero nyt todella satunnaisesti jättänyt lähtemättä käyntiin jos kone on hieman lämmin. Kylmänä lähtee aina ja samoin kunnolla lämpimänä. Pyörittää hyvin, virtalukon pohja on vaihdettu, tulpat, alkuperäinen sytytyskasettikin ja kampuran asentoanturi huoltokirjan mukaan. SID on koodattu auki, siitä katselin kierroksia kun yrittää startata niin nousee 10. Voiko tuosta päätellä vielä, että onko kampuran asentoanturissa vika vai ei? Näkyisikö SID kautta muita arvoja mistä voisi päätellä missä vika on?
Saab 9-3 MY2008 1,9 TTID Vector
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Viittaa kyllä kampuran anturiin, samanlaiset orieet oli itsellä. Pitäisi kyllä näyttää isompia RPM lukuja, ~200. Ebaysta löytyy boschilaisia edullisesti
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Teukka86
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Kesä 01, 2013 07:56

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Teukka86 »

Anturi vaihdettu, tänää lähti käyntiin 35c lämmöstä mistä ei aiemmin lähtenyt. Jospa se vika oli tuossa :D
Saab 9-3 MY2008 1,9 TTID Vector
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

turku900 kirjoitti:Nyt on vähän saappaan sieluelämää tutkittu. J16 liiyos näytti olevan kunnossa mutta avasin ja juotin sen uudestaan, testeri näytti 0 kun vastusta mittasin. Lambda näyttää nyt kokoajan 0 ja vikakoodit P0132 ja P1034 tuli nopeesti käynnistyksen jälkeen. Linkin takana video sid arvoista jos sieltä löytyy jotain mikä on pahasti pielessä,E85 arvoa mietin että miksi näyttää 850?
https://photos.app.goo.gl/dWCKg4dsQQUMu7i02
Voisiko taka lambdan laittaa etummaisen liittimeen ja näin todeta jos sieltä tulee arvoja läpi? En kyllä tiedä takalambdan kunnosta ja varmaankin poistettu käytöstä softalla kun ei nytkään herjaa mitään
Lamdaa voisi varmaan käynnissä ollessa tutkia mimmoista volttia työntää johdoista? Oletko mitannut kolvauksen jälkeen tuon j16 ja lamdan liittimen välin tuleeko sinne vastusta? Laita esimerkiksi klemmari johtojen päähän, niin että johdot yhdistyy. Ja tämä siis siinä tapauksessa, että saat j16 irt sieltä ecun liittimestä täysin erilleen, että voit tarkastaa johtojen kunnon.

En ole itse tuota j16 liitintä joutunut avaamaan, eli voi mennä mutuiluksi... mutta aikanaan piti abs:n takapyörän anturin johto tarkistaa chevystä tuolla tapaa, eli laittoi klemmarin sinne ja katsoi että tulee vastus (=johto ei katki).

Akku kannattaa muuten käyttää irti myöskin, mulla meni ihan henkimaailman jutuiksi lamdan kanssa viime keväänä. Vanha lamda antoi vikakoodia, asensin uuden. Toimi hetken, sen jälkeen nimenomaan näytti nollaa kokoajan. Vai näyttikö 2500. Kuitenkin. Vanha paikalleen, ajelin sillä hetken kun pelasi. Akku irti, uusi takaisin, akku paikalleen. Toiminut 20tkm ton jälkeen. :idea:
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Huomenna pitäisi uusi lambda saapua postissa. Oli sen verran edullisempi orkkis boschi ulkomailta että malttaa odottaa hetken. Kokeilin ennen ja jälkeen kolvailun ja näytti vastusta 0.03 mikä myös oli kun johdot laitto suoraan toisiinsa, pientä halpismittari toleranssia. Palailen asiaan kun saan sen kiinni.
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Vastaa Viestiin