Ostamassa 9-5 Aeroa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Eli mitä pitää ottaa huomioon tollasessa 220tkm ajetussa tötterössä?Vm:2000
Sen tiedän että huohotinpäivitystä ei ole tehty ja kaasuläppäkotelo on vaihdettu.
Mutta miten kytkin ja turbo sun muut hienoudet mitä OG 900:sta ei löydy
Kiitokset kaikille vastanneille
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Aika lailla ne samat tyyppiviat, mistä täällä on jo kirjoiteltu aika tavalla. Aeron turbo on tosin huomattavasti kestävämpi, kuin muissa 9-5:ssa.
Onko taka-akselin puslat jo vaihdettu? Entä iskarit?
Jos muuten huollettu hyvin ja ajeltu asiallisesti, niin ei pitäisi olla mitään pelättävää. Se huohotinpäivitys tietysti kannattaa hoitaa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Juu se ainaki on leimattu tässä kuussa että kyllä kait siinä nuo iskarit/puslat on suurinpiirtein kunnossa.tännekki sais tehä semmosen FAQ:in ku muissakin on :?
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sabanisti kirjoitti:Juu se ainaki on leimattu tässä kuussa että kyllä kait siinä nuo iskarit/puslat on suurinpiirtein kunnossa.
Tuo ei välttämättä kerro kunnosta mitään. Kelpasi ne minullakin leimalle, mutta ei minulle. Rupesin vaihtamaan ja totesin puslien olevan loppu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mullakin meni autoa ostettaessa katsastuksesta heittämällä läpi, vaikka takapuslat oli aivan riekaleina. Myös iskarit saa toisinaan olla AIVAN LOPUSSA ennen kuin sanomista alkaa tulemaan.
Nuo on vaan sellaisia juttuja, jotka alkaa tuolla iällä ja kilometreillä olemaan sökönä jos ei ole laitettu
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Aeron alustahan on paremmin kestävä kuin vakio, mutta toki noilla kilometreillä alkaa sekin varmasti väsyä. Puslista en olisi niin huolissaan jos ei ole vaihdettu(ei niin kauhea kustannus), mutta tärkeimpänä pitäisin kunnossa olevaa konetta ja laatikkoa.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Mikäli mahdollista kannattaisi selvittää edelliseltä omistajalta auton huoltohistoriaa, miten vaihdettu öljyjä ja minkä tyyppisessä ajossa ollut, huohotusongelmia voi olla jos ajettu paljon pätkäajoa kaupungissa,talvella jolloin kone ei ole päässyt normaali lämpöön , normi öljynvaihtovälillä, automaattivaihteiset varsinkin(onko lootaöljyä vaihdettu, tekee hyvää myös manuaalilootalle). Onko jakopäätä koskaan laitettu ja miltä käynti nyt kuullostaa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
RookieAero
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:50

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja RookieAero »

Itsekin juuri Aeron Ruotsista laivanneena olen muutamia tietoja vailla. Alusta kolisee montuissa, mutta mitään selvää väljää kohtaa en tukivarsista löytänyt. Moottorin sivusta joku stefa tuntuu vuotavan, onkohan joku yleinen paikka, mistä nämä vuotavat? Vielä yksi kysymys, mikä manuaalilaatikon öljy/oikea täyttömäärä sopii vm. 02 Aerolle. Huohotinsetti jo tilattu ja pa. pumppu vaihdettu.. Kiitoksia etukäteen neuvoista ja vinkeistä!
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Etupään kolinan saattaa aiheuttaa etujarrut. Palat / satulat saattaa kuluneena pitää kuopissa kolinaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Jep, allekirjoittaneellakin kävi -00 Aeron kanssa niin, että käskin leimamiehen vartavasten tarkistaa takapään puslat. Tarkisti ja totesi kaiken olevan kunnossa. Enpä tuota uskonut, luotin perstuntumaan ja otin paikat auki ja kas kummaa takapään pitkittäisvarsien puslat aivan muusina.

Mutta nyt on itselläkin mystinen "naksahdus" etupäässä. Auton seistessä jonkin aikaa paikallaan ja siitä liikkeelle lähdön yhteydessä jos kaartaa samaan aikaan oikealle kuuluu "naks naks"... Vasemmalle kaartaessa tai suoraan lähdettäessä/ kiihdyttäessä ei ääniä kuulu.

Onko raadilla arvioita?
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Sdanger kirjoitti:
Mutta nyt on itselläkin mystinen "naksahdus" etupäässä. Auton seistessä jonkin aikaa paikallaan ja siitä liikkeelle lähdön yhteydessä jos kaartaa samaan aikaan oikealle kuuluu "naks naks"... Vasemmalle kaartaessa tai suoraan lähdettäessä/ kiihdyttäessä ei ääniä kuulu.

Onko raadilla arvioita?
Oikean etujousen yläpäässä sijaitseva aksiaalilaakeri voi aiheuttaa kuvatunlaista "naksutusta" :roll:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

RookieAero kirjoitti:Itsekin juuri Aeron Ruotsista laivanneena olen muutamia tietoja vailla. Alusta kolisee montuissa, mutta mitään selvää väljää kohtaa en tukivarsista löytänyt. Moottorin sivusta joku stefa tuntuu vuotavan, onkohan joku yleinen paikka, mistä nämä vuotavat? Vielä yksi kysymys, mikä manuaalilaatikon öljy/oikea täyttömäärä sopii vm. 02 Aerolle. Huohotinsetti jo tilattu ja pa. pumppu vaihdettu.. Kiitoksia etukäteen neuvoista ja vinkeistä!
Myös iskarit voivat aiheuttaa tietynlaisissa montuissa kolinaa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
RookieAero
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:50

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja RookieAero »

Etupäähän on keväällä laitettu uudet levyt ja palat. Taidan laittaa tuon täälläkin suositellun alustasarjan tilaukseen ja vaihtaa samalla yläpään laakerit. Mitkä puslat takapäästä kannattaa ensimmäisenä vaihtaa, ne auton keskellä olevat vai mitkä? Kilsoja 126tkm, täydellinen huoltokirja. Seuraavaksi rekisteröintikatsastukseen...

Vielä yksi suomennuskysymys, mitä tarkoitetaan sanalla bröstkåpa, öljyvuotoa moottorin jakopään puolella havaittavissa (huoltoraportista), mistäköhän tiivisteestä on kyse?
Viimeksi muokannut RookieAero, Ke Loka 21, 2009 08:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

RookieAero kirjoitti:Mitkä puslat takapäästä kannattaa ensimmäisenä vaihtaa, ne auton keskellä olevat vai mitkä?
Rikkinäiset. Ehjiä ei kannata vaihtaa. :lol:
Seuraavassa huollossa pyydä tarkistamaan puslien kunto. Jos huomautettavaa, toimenpiteet sen mukaan.

Sulla vaikuttaisi olevan kilsoja todella vähän. Mutta puslia tuntuu välillä syövän ajan hammas jopa enemmän kuin kilometrit.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
saabinisti
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 19:57

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja saabinisti »

RookieAero kirjoitti:öljyvuotoa moottorin jakopään puolella havaittavissa (huoltoraportista), mistäköhän tiivisteestä on kyse?
Ite huomasin omassa autossa samaa oiretta että koneen jakopään puoli öljyssä ja kiinnostais kans tietää mistä tiivisteestä se valskaa.
Vastaa Viestiin