Saabbi vaihtui
Saabbi vaihtui
Nyt on Saab vaihdettu BMW:hen. Kilometrejä tulee sen verran että autonvaihto oli jo ajankohtainen ja koska uudesta (nykyinen 9-5 malli) Saabista en päässyt Suomessa kauppoihin, kävin Saksasta 525 D A 20 tkm ajetun Touringin.
Ainakin vielä olen n. 1000 km ajon jälkeen aikasta lailla tyytyväinen . Kyllä Saabikin on ihan hyvä peli, mutta ei kyllä BMWtäkään voi moittia.
Hyvää alkavaa talvea kaikille ja kiitoksia vastauksista silloin kun niitä on tarvittu.
Ainakin vielä olen n. 1000 km ajon jälkeen aikasta lailla tyytyväinen . Kyllä Saabikin on ihan hyvä peli, mutta ei kyllä BMWtäkään voi moittia.
Hyvää alkavaa talvea kaikille ja kiitoksia vastauksista silloin kun niitä on tarvittu.
Re: Saabbi vaihtui
Onnea valitsemallesi tielle, hyvä valinta , niin ja tervetuloa takaisin mahdollisen Saabbi sairauden yllättäessä
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: Saabbi vaihtui
Jos jaksat / muistat, niin kirjoitteleppa jonkun ajan kuluessa kokemuksista Bemarin ratissa. Joskus koeajelin 520 touringeja (bensa), mutta kamalia vehkeitä.
5. vaihteella, 80 km/h ja varmaan 3000 r/min konehuoneessa. Ei sellaista pysty ajamaan 20 km pidempään. Muuten näytti ja tuntui todella hyvältä. Olisin saattanut Bemariin päätyäkin, jos olisi jaksanut etsiä parempaa (matalammilla kierroksilla vääntävää) konetta. Oliskohan nuo dieselit vähän fiksumpia...
Sen "ulvonnan" jälkeen 9-5:n rattiin pääsy tuntui lähes taivaalliselta kokemukselta
5. vaihteella, 80 km/h ja varmaan 3000 r/min konehuoneessa. Ei sellaista pysty ajamaan 20 km pidempään. Muuten näytti ja tuntui todella hyvältä. Olisin saattanut Bemariin päätyäkin, jos olisi jaksanut etsiä parempaa (matalammilla kierroksilla vääntävää) konetta. Oliskohan nuo dieselit vähän fiksumpia...
Sen "ulvonnan" jälkeen 9-5:n rattiin pääsy tuntui lähes taivaalliselta kokemukselta
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Saabbi vaihtui
Saksassa autobaanalla pidin cruisessa vauhtia 180 km/h ja auto oli todella hiljainen. Mittarin mukaan polttoainetta olisi mennyt n. 8-10 ltr/100 km. Kokeilin vielä 210 ja hyvin meni, mutta pimeällä ei näin lyhyellä ajotuntumalla ei oikein hirvinnyt ajaa kovempaa koska olihan siellä aika monta muutakin kulkijaa. 180 otti melkein pintakaasulla, mutta sen jälkeen piti jo polkea pedaalia syvempään.
Ei tällä varmasti tarvitse olla tien tukkona. Speksit lupaa 7,8 s 0-100 km/h joten mulle riittää.
Kokeilin vielä kulutusta Suomen matkanopeuksilla 80-90 km/h n. 90 km matkan ja auton oman mittarin mukaan keskikulutus oli 5,6 ltr/100 km.
Katsotaan nyt kauanko tämä kuherruskuukausi kestää.
Ei tällä varmasti tarvitse olla tien tukkona. Speksit lupaa 7,8 s 0-100 km/h joten mulle riittää.
Kokeilin vielä kulutusta Suomen matkanopeuksilla 80-90 km/h n. 90 km matkan ja auton oman mittarin mukaan keskikulutus oli 5,6 ltr/100 km.
Katsotaan nyt kauanko tämä kuherruskuukausi kestää.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Saabbi vaihtui
Pienehkön vapaastihengittävän bensakoneen (vuosimallista riippuen joko 2.0 tai 2.2 ja neli- tai kuusisylinterinen) vertaaminen bensaturboon nyt ei ehkä ole kaikkein osuvin... BMW:n turbodieselit on varsin erinomaisia paketteja kohtuullista tai jopa runsaahkoa voimaa ja asiallista taloudellisuutta. Ei niissä bensakoneissakaan ole sinänsä moittimista, mutta tietysti niistä tietysti yhdistelmät pienin mahdollinen kone ja suurin mahdollinen koppa on masentavia eikä vapaastihengittävään saa mitään virkistävää softaakaan parantamaan tilannetta. Tosin tilanne on ihan sama kaikilla merkeillä.Tannisto kirjoitti:Jos jaksat / muistat, niin kirjoitteleppa jonkun ajan kuluessa kokemuksista Bemarin ratissa. Joskus koeajelin 520 touringeja (bensa), mutta kamalia vehkeitä.
5. vaihteella, 80 km/h ja varmaan 3000 r/min konehuoneessa. Ei sellaista pysty ajamaan 20 km pidempään. Muuten näytti ja tuntui todella hyvältä. Olisin saattanut Bemariin päätyäkin, jos olisi jaksanut etsiä parempaa (matalammilla kierroksilla vääntävää) konetta. Oliskohan nuo dieselit vähän fiksumpia...
Sen "ulvonnan" jälkeen 9-5:n rattiin pääsy tuntui lähes taivaalliselta kokemukselta
Mitä tuommoisilla 5-sarjalaisilla ajanut olen, niin ei ole kyllä voinut väittää 9-5:n rattiin takaisin pääsyä erityisen taivaalliseksi kokemukseksi. Valitettavasti 9-5 ei pärjää 5-sarjalaiselle kuin ehkä joissain yksityiskohdissa, vaikkei 9-5 itsessään sinänsä mikään huono auto ole (ainakaan käytettynä hintaisekseen).
E
Re: Saabbi vaihtui
Just just. Kiva kuulla. Voisinkin jossain vaiheessa käydä uteliaisuutta koe-ajelemassa vastaavaa. Ei ole tarvetta vaihtaa autoa vähään aikaan, mutta kiva tietää millaisia vehkeitä olisi tarjolla9-3 kirjoitti:Saksassa autobaanalla pidin cruisessa vauhtia 180 km/h ja auto oli todella hiljainen. Mittarin mukaan polttoainetta olisi mennyt n. 8-10 ltr/100 km. Kokeilin vielä 210 ja hyvin meni, mutta pimeällä ei näin lyhyellä ajotuntumalla ei oikein hirvinnyt ajaa kovempaa koska olihan siellä aika monta muutakin kulkijaa. 180 otti melkein pintakaasulla, mutta sen jälkeen piti jo polkea pedaalia syvempään.
Niistä aiemmistakin tykkäsin kovin alustasta ja ajo-ominaisuuksista, mutta väännötön ja kierrosherkkä kone oli tosiaan kamala. Dieselit ja turbovehkeet on varmasti paremmin paikallaan tuossa kopassa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Saabbi vaihtui
Just tuota E60 pemaria on tullut itsekin salaa kuolattua jotenmielellään kuunnellaan täälläkin kokemuksia. Hinnat vaan pyörii Saabiin verrattuna eri maailmassa joten tuskin on merkin vaihto vielä edesssä, tai vieläköhän sitä pääsisi YK-joukkoihin
#3272
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Saabbi vaihtui
Oli autonvaihdossa itselläkin lähellä, mutta kun dieseli ei vielä kannata kilometrien takia, se jäi. Bensapuolella ei pärjää toki turbosaabille alaväännössä(varsinkaan aerolle), toki bensakutosessa samat tehot kuin aerossa. Kun verrataan dieseliä niin muuttuu asiat, saabiin kun ei edes saa kutosdiiseliä enään. Itse olen ajanut 530d ja kulkua riittää, pieni kulutus ja automaattia ei juuri huomaa, vaihtaa nätisti sekä koneesta et kuule juuri mitään sisälle, erittäin hiljainen diesel. Urattomalla tiellä erittäin hyvä ajaa, vähän sama juttu nykyaerossa, Saksassa missä saa ajaa kovaa tuon huomaa selvästi, Suomessa bemari aika levoton uraisella tiellä tai kun on paljon lunta tiellä. Mutta käykää kokeilemassa varsinkin dieseliä, moni takuulla yllättyy hiljaisuudesta ja voimasta, aina kannattaa verrata autoja keskenään, koska saabikin on aika hyvä.
Tuo kalleus bemarissa kuittaantuu hakemalla itse Saksasta luotettavasta liikkeestä, ei mistään takapihalta.
Tuo kalleus bemarissa kuittaantuu hakemalla itse Saksasta luotettavasta liikkeestä, ei mistään takapihalta.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Saabbi vaihtui
Ei ole kyllä edes 2.2 (6-syl) nykyään, vaan 2.0 (4-syl).9-5T kirjoitti:520 2.2i170hv 46010Pola kirjoitti:E60
Hinnat vaan pyörii Saabiin verrattuna eri maailmassa joten tuskin on merkin vaihto vielä edesssä
9-5 2.3t 185hv 44151
Vaikka bemu olisi halvempi kuin Saab en ostaisi mutta jokainen ajaa millä haluaa.
Jos tuollaisia summia sijoittaisi autoon, niin ei mun valinta kyllä Saab olisi, mutta joku muu saa toki olla eri mieltä (PL12 §). Käytettyjen kohdalla tilanne onkin sitten jotain aivan muuta, kun sen 9-5:n ensiostaja on ottanut sen varsin katastrofaalisen arvonalennuksen osakseen. Suuri se arvonalennus on muillakin merkeillä nykyään, mutta Saab nyt ei kovin ihmeellinen arvonsa pitäjä vaan ole. Yhtälö on tietysti lievästi erilainen, jos vaikka ajaa itse kaluston alusta loppuun tai arvonalennus on leasing-yhtiön ja leasing-maksujen maksajan murhe tai kulut on yritystoiminnan kuluja jne.
E
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
- Paikkakunta: Salo
Re: Saabbi vaihtui
Kyl täs on itsekkin salaa Bemareita kattellu lähinnä naapurista ja Saksasta. 535 D farkku ,olis ihan kiva peli, M korisarjalla ja muilla hilavitkuttimilla.Niissä olis verokohtelukin asiallisempi kuin vastaavan tehoisessa bensa koneessa.Ajattelin et jos koittais Bemaria ,kun ei oo koskaan sellasta ollu.Saabista mulla ei oo pahaa sanottavaa kolmas on menossa ilman suurempia remontteja.
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
Re: Saabbi vaihtui
Onhan tuo nykyinen 9-5 kuin suoraan automuseosta, muttei ole hienoa sanoa sitä ääneen Saabeilla pääasiassa melko huolettomia kilometrejä kertynyt mutten silti enää ostaisi mokomaa muinaisjäännettä ainakaan tuohon hintaan. Ehkä uusi 9-5 sitten aikanaan.
#3272
Re: Saabbi vaihtui
Älkääs nyt.Siinähän on just se pointti miks Saabilla vedellään.Onhan noita Bimmereitä parkkipaikat täynnä.Kaikki samannäkösiä saatanan suparuita.Perinteet kunniaan ja Saabilla vaan pojat!
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Saabbi vaihtui
Itsellä ratkaisi auton hinta aika paljon, 06 530d bemari olisi maksanut aika tavalla enemmän, kuin 06 aero Ruotsista(hyvillä varusteilla) halvan kruunuun ja halpojen hintojen aikaan keväällä haettuna, erotuksella ostaa bensaa melko kauan. Itse olen saanut yllätys yllätys monelta taholta kehuja tuon uusiman faceliftin ulkonäöstä( harvinainen metallipunainen väri) ja muutenkin uusimmat aerot alkavat olemaan harvinaista herkkua, koska melkein kaikki myydyistä uudemmista oli 2,0 pappa lineareja ja jokunen diesel valitettavasti. Kun muita malleja ei edes ole myynnissä niin kuva jää aika valjuksi käytetyn ostajalla Suomessa.
Dieselverohan pitäisi poistua 2010, mutta itse olen tullut niin skeptiseksi noiden valtion autoverosotkujen takia, että ei tuohon pysty etukäteen luottamaan, ennenkuin se todella tapahtuu.
Dieselverohan pitäisi poistua 2010, mutta itse olen tullut niin skeptiseksi noiden valtion autoverosotkujen takia, että ei tuohon pysty etukäteen luottamaan, ennenkuin se todella tapahtuu.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Saabbi vaihtui
Vm. -07 325 man. bensavehkeellä on tullu ajeltua viime aikoina jonkun verran ja täytyy myöntää, että ajettavuudeltaan ja varusteiltaan on todella mahtava peli. Siinä taitaa olla vielä sporttialusta ja -penkit. Ainoa miinus on tehopuoli, vaikka yli pari sataa heppaa pitäis olla. Sävelet on toki aika maukkaat. Tuollainen auto tehokkaalla dieselillä ja automaattilaatikolla olis kyllä aika makea paketti.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946