Kyseessä siis tummansininen (melkein tummanvioletti) vajaa 217tkm ajettu 2000 mallin 9-5 Aero. Hakukriteereinä oli siis Aero, manuaalina ja sedanina. Muu ei käynyt.

Kuvia autoliikkeen ilmoituksista poimittuina löytyy täältä: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/9-5Aero/
Täsmälleen samalta se vielä tällä hetkellä näyttää, mitä nyt tarrakilvet paikallaan ja huomattavasti likaisempi..
Varusteitahan tuosta löytyy normaalit Aerovarusteet (nahat oli lisävaruste 00-01 ainakin ruotsissa johon auto on uutena myyty) ja lisäksi AS2 soitin sekä takakontissa 6CD alkuperäinen vaihtaja. Alla 17" Aerovanteet slikseillä kesärenkailla, toisia pyöriä ei mukaan tullut. Mukana tuli jopa takuulappu ja tehtaan varustelulappunen. Kampanjakilvessä oli vain yksi merkintä mutta en nyt muista missä kohtaa, taitaa olla Trionicin vaihtokampanja. Kuuluikohan tämä vuosimalli vielä siihen DI kampanjaan? Pitäisi tarkistaa kasetin numerot.
Vähän sitä on ehtinyt jo ropaamaankin, bensapumpun vaihdoin kun fuel trimmit näytti maksimia ja pätki kiihdyttäessä. Pumppu oli alkuperäinen ja kilometrit keskimäärin aika täynnä pumpun hajoamiseen nähden mutta vika ei kuitenkaan ollut siinä. Vaan onpahan nyt kuitenkin vaihdettu.
Muuta vaihdettua tähän mennessä on pyyhkijänsulat, kaukosäätimiin paristot ja softa.
Havaittuja vikoja ja puutteita hajalla oleva moottorin momenttitukitanko (pompottaa sutiessa ja muutenkin hytkyy) joka menee pikimmiten tilaukseen ja ilmamassamittari joka on myös jo tulossa.

Ilmamassamittarin rikkinäisyyden totesin kun vaihdoin hieman piristetyn 08 aeron softan sid infolla purkkiin ja huomasin heti kiihdytyksessä toteutuneen ilmamassan olevan aivan liian alhainen suhteessa ahtopaineeseen. Tyypillinen ilmamassamittarivika siis joka aiheuttaa laihalla käymistä (lambda korjaa 25% asti normaaliajossa), korkeita ahtopaineta ja virisoftallisissa/Aeroissa pätkimistä kun seos menee vedossa liian laihalle. Matalapaineet taitaa alkaa vaan kulkemaan paremmin.. Nykäisin nyt odottaessa massamittarin johdon irti ja toimii hienosti pätkimättä MAP-anturien varassa, ainoastaan adaptaatio on pois kytkettynä.
Autossa ilmeisesti Chip Centerin stage1 asennettu joskus, softa oli todella onneton räpellys ja vv-filtteri oli paikallaan suhisemassa. Muuten kyllä hyvin huollettu yksilö täydellä huoltokirjalla. Umeå:n ostettu ja siellä alueella liikkunut siihen asti kunnes kulkeutunut viroon tuontiautoksi myyntiin. Nippu kuittejakin tuli mukana joiden mukaan taka-akselin puslat ja iskarit ympäriinsä on vaihdettu jo kahdesti. On taidettu vähän huonompia teitä ajella.

Harkinnassa on vielä jaksanko kuunnella vv-filtteriä vai vaihdanko sen orkkikseen jos löydän ilmapurkin jostain kohtuuhintaan. Bypass näkyy olevan uusittu samoin kuin alipaineletkut ja huohotinpäivitys oli tehty jo 2007 167tkm kohdalla. Keskikonsolin laatikosta löytyi vanha kampiakselin asentoanturi joten ilmeisimmin sekin on hiljattain uusittu.

Kaikinpuolin erittäin hyvä ajoltaan ja miellyttävä etenkin 9-3:n jälkeen vaikka sekin oli alustapäivitetty. Hetkeäkään ei kaduta ja vaikka tämän tiesin jo ennestäänkin koeajojen perusteella niin on 9-5 kyllä vaan mahtava auto.
Tulevaisuudennäkymät tälle autolle on hyvää huoltoa ja kovaa ajoa toivottavasti pitkään. Ainakaan Saabeista en heti keksi mitään parempaa tällä hetkellä. Piristystasona varmaan riittää n. 270-280hv/420-450Nm luokka johon pääsee vakioahtimella, alkuputken voisi vaihtaa vähemmän ahdistavaan mutta se riittänee virityksistä softan lisäksi tähän käyttöautoon. Takaspoileria hieman kaipaan ja sellainen varmaan tuleekin kun jostain sopivaan hintaan sellaisen löydän, samoin nahkapenkit. Muutapa en sitten keksikään kaipaavani.
